Gå til innhold

Selbuvotter


Leone

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker meg så veldig gjerne selbuvotter til jul!

Er det noen som har en oppskrift å dele eller vet hvor man kan kjøpe en slik oppskrift( i oslo-området)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde ikke en vanlig garnforretning ha oppskrift da?

Husker ungene mine hadde mange selbuvotter da de var små.

Kanskje jeg får strikke til barnebarn en gang=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på strikkebutikken på Oslo city idag. Der hadde de oppskrift til 50kr. Hadde først tenkt å bare kjøpe den, da det er min bestemor som skal strikke for meg, men fikk beskjed om at det ikke var lov å selge strikkeoppskrifter uten garn! :forvirret: (hakke peiling på sånn jeg ettersom jeg ikke strikker selv...) Så da endte jeg opp med fire garnnøster også..kosta meg 176kr tilsammen....

Så da gikk planen om å sende oppskriften til min bestemor i posten (hun bor et stykke herfra) i vasken, ender vel med at jeg må sende en pakke istedet nå da eller vente til neste gang jeg skal "hjem"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på strikkebutikken på Oslo city idag. Der hadde de oppskrift til 50kr. Hadde først tenkt å bare kjøpe den, da det er min bestemor som skal strikke for meg, men fikk beskjed om at det ikke var lov å selge strikkeoppskrifter uten garn!  :forvirret: (hakke peiling på sånn jeg ettersom jeg ikke strikker selv...) Så da endte jeg opp med fire garnnøster også..kosta meg  176kr tilsammen....

Så da gikk planen om å sende oppskriften til min bestemor i posten (hun bor et stykke herfra) i vasken, ender vel med at jeg må sende en pakke istedet nå da eller vente til neste gang jeg skal "hjem"...

Går det ann?!!??!?! Kunne ikke få kjøpe oppskrift uten å kjøpe garn? Det er det verste jeg har hørt! Hadde det vært meg så hadde jeg snudd på hælene - uten både oppskrift og garn, og kjøpt i en annen butikk!!!

Sjekk forøvrig www.garnstudio.com. Der har de mange flotte oppskrifter, men vet ikke om det er orginale selbumønster... Forøvrig får man billig garn både på rema og europris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte! :frustrert:

Det ante meg! Hun babla i vei om regler og ditten og datten og at det ikke var lov å bare selge mønster uten garn....burde skjønt at det var ugler i mosen gitt.......

Jeg ble litt satt ut midt oppi det hele, så det endte med at jeg kjøpte alt der da selvom det absolutt IKKE var planen....skulle bare ha oppskrift jeg.... :sjenert:

Ja fant den garnstudio siden når jeg kom hjem og begynte å surfe litt på nett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må kjøpe garn også når man kjøper oppskrift. Grunnen er at ellers vil kunden kjøpe en oppskrift til noen få kroner, og løpe til nærmeste supermarked som selger billig garn. Da vil ikke garnbutikkene overleve i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest, det var godt å høre at det er vanlig praksis å selge oppskrift sammen med garn, da slipper jeg føle meg lurt hvertfall., som sagt tidligere er jeg helt grønn på dette området.

Men tenkte på en annen ting, i det hefte er det mange oppskrifter, er det et minstekrav på hvor mye garn man må kjøpe eller må man vite akkurat hva man skal strikke når man kjøper oppskriftsheftet??

Garnet og oppskriftheftet går foressten i posten til min kjære bestemor idag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjøpe garn fra samme produsent - dvs kjøper du et mønster fra Dale, må du kjøpe Dale-garn. Helt vanlig praksis i garnforretninger, nettopp fordi man ikke skal kjøpe bare mønsteret og så løpe rett på Rema eller Europris. Da ville vi snart ikke hatt verken garnforretninger eller kvalitetsprodusenter av norsk garn... Synes egentlig det er en helt OK ordning!

Et så "fint" og arbeidskrevende (selv om et vottepar ikke er store greiene er det mye mønster) plagg som selbuvotter ville jeg brukt ordentlig garn på uansett, ikke Europris-garn...

Snill bestemor du har som strikker til deg, de blir sikkert kjempefine!

Endret av Frk. Stella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gleder meg veldig til de blir ferdige! (hvis min kjære bestemor får det til ;) )

Jeg tenker også at det er lurt å ikke bruke et billig-garn til slike votter, var mer greia med "ikke lov til å kjøpe oppskriftsheftet uten garn" jeg lurte på om var vanlig! Og det ser jeg jo her at det er.

Synes egentlig ikke 30kr nøstet var så ille gæli heller og jeg har jo lyst på et par votter som varer i mange år!! :)

Fikk sendt heftet og nøstene avgårde istad, så da får vi satse på at hun får det i posten før helgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en god del mønsterhefter i løpet av min karriere, og har aldri behøvd å kjøpe garnet samtidig som mønsteret. Det blir som om du kjøper Maarud dip, så blir du tvungen til å kjøpe Maarud potetgull... Har og strikket mange selbuvotter, og har brukt superwash-garnet de har på Rema. Fungerer helt utmerket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
Du må kjøpe garn fra samme produsent - dvs kjøper du et mønster fra Dale, må du kjøpe Dale-garn.

Dette stemmer ikke. I alle fall ikke der jeg har kjøpt garn. Greit nok at du må kjøpe garn hvis du kjøper mønster, men du kan kjøpe hvilket garn du vil.

Jeg anbefaler også å kjøpe kvalitetsgarn når man legger masse arbeid i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeguri

Anbefaler deg å gå på Husfliden. De har flere oppskriftshefter med ulike møsntre, så kan du velge akkurat det du vil ha. Dessuten vil jeg absolutt anbefale at du bruker det garnet oppskriften anbefaler, da blir det ferdige produktet mye finere. Dessuten krever et par selbuvotter ca tre nøster, og det koster ca 75 kr med rett gran hos husfliden, mot 45 på rema, og er ikke dyrere enn at du bør spandere det på deg selv. Da holder de også lengere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja....dette ble visst en liten føljetong dette.

Prosjektet om å kjøpe oppskrifthefte å sende til bestemor i posten, endte som dere vet med at jeg måtte kjøpe garn også, sendte alt sammen avgårde i går. Så langt alt vel!

Fikk en telefon fra bestemor nå ikveld hvor hun sier at det garnet damen i butikken hadde solgt meg var altfor tynt til mønsteret i heftet!!! :frustrert:

Typisk! Damen i butikken visste hvilket mønster jeg ville bruke så hun kunne jo i det minste sjekka hvilket nummer på garnet jeg skulle ha!! Jeg har jo ikke peiling på sånt, så falt meg ikke inn å dobbeltsjekke....men nå vet jeg det jo.....

Nå ender det altså med at bestemor skal oppsøke den lokale garnbutikken å prøve å skaffe riktig garn! Så egentlig ble hele dette opplegget bare rot og jeg kunne liksågreit bedt bestemor om å kjøpe oppskriftsheftet og garn selv.....(greia med at jeg skulle kjøpe det var at jeg skulle sende det i posten med et søtt lite brev om at det var dette jeg ønsket meg fra dem til jul i år...)

Hehe, menmen ble visst litt annerledes enn jeg hadde tenkt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg med en del strikkevenninnger, og ingen av dem har hørt noe om den praksisen om at man må kjøpe garn med møsteret... men mulig det er forskjell på nord og sør her. Få bestemora di tel å høre der hun kjøper garnet om at det er vanlig på den butikken... Kan være artig å høre. Skulle det være obligatorisk å kjøpe garn med mønsteret så burde mønsteret selges i en pakke med riktig garnmengde, slik de gjør med broderier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I garn og spesielforetningerer det helt vanlig å kjøpe mønster og garn sammen, på rema og europris er dette ikke vanlig, de lever på mer en garnsalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg ser at denne tråden er litt gammel, men svarer likevel jeg. Jeg jobber i en garnbutikk og vi selger kun oppskrifter sammen med garn. Det er garnprodusentene som har bestemt denne praksien. Grunnen er at en oppskrift kun er komplett ved bruk av tilhørende garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne praksisen er forskjellig fra butikk til butikk, men regelen er at man ikke skal få kjøpt hefter fra garnprodusentene uten å kjøpe tilhørende garn. Noen letter litt på kravene og lar deg kjøpe garn fra andre produsenter, og noen bryr seg ikke om regelen og selger oppskrifter uten garn. Dette har ikke noe med hvor i landet man befinner seg eller noe sånt.

Selv liker jeg å strikke med kvalitetsgarn, men jeg bruker ofte noe annet enn det som står i oppskriften. Det blir ikke dårligere produkter av den grunn! Følger man strikkefasthet og slike ting, går det bra. Jeg bytter ofte ut vanlig ull med for eksempel alpakka, og jeg vil ikke si jeg får et dårligere produkt da. :ler:

Synes det er veldig merkelig at "erfarne strikkedamer" ikke vet om disse reglene, de er ihvertfall meget velkjente i mine strikkekretser (bl.a. forumet Hobbyboden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne tråden er funnet frem igjen ;)

Jeg fikk Selbuvotter av min kjære bestemor til jul og er storfornøyd! De ble kjempefine!

Ettersom dama i garn-butikken solgte meg feil tykkelse på garnet endte det hele med at bestemor kjøpte garn selv et annet sted, (regner med det ble Rema el Europris el noe...) Ettersom bestemor bor i en annen by ble det ikke noe av å dra tilbake til garnbutikken å bytte garnet, så det ligger ubrukt i en pose...hehe

Men, men. jeg er uansett fornøyd med mine votter! Også har jeg lært at det ikke er bare bare å dra å kjøpe et oppskriftshefte... ;)

Har foressten strikket mitt første skjerf på mange år! Så får se om jeg avanserer til en lue eller noe etterhvert her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Fikk en telefon fra bestemor nå ikveld hvor hun sier at det garnet damen i butikken hadde solgt meg var altfor tynt til mønsteret i heftet!!!  :frustrert:

Typisk! Damen i butikken visste hvilket mønster jeg ville bruke så hun kunne jo i det minste sjekka hvilket nummer på garnet jeg skulle ha!! Jeg har jo ikke peiling på sånt, så falt meg ikke inn å dobbeltsjekke....men nå vet jeg det jo.....

...

Har faktisk opplevd noe lignende selv. Jeg strikket sokker ei venninne til jul, og i den forbindelse trengte jeg garn. Dama i butikken solgte meg garn på tykkelse med babyull! (Har ikke så veldig mye erfaring med garn, så jeg oppdaget ikke /tenkte ikke noe over dette da jeg var i butikken.) Det skulle visstnok være mer slitesterkt (var ikke 100% ull selv om jeg ville ha det (og selvfølgelig sjekket jeg det ikke :frustrert: )). Jeg endte opp med å måtte ta opp en halvstrikket sokk og strikke sokkeparet i herrestørrelse! Heldigvis gikk det greit (tror heller ikke venninna mi har oppdaget det). Men jeg skal være mye mer oppmerksom og følge godt med neste gang jeg skal i garnbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...