Gå til innhold

Tran

la_luz

Anbefalte innlegg

Det kan nok stemme, men så lenge jeg får DHA så går jeg ut fra at kroppen klarer danne resten selv med tanke på at jeg har et kosthold som inneholder de andre fettsyrene.

skjer nok ikke det nei. At kroppen klarer lage fettsyrer selv..

Og man får ikke alle de andre fettsyrene i fisk f eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på om det skjer med alle fettsyrer, men ALA omdannes til EPA som igjen omdannes til DHA. Lenge siden jeg pugget dette merker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om det skjer med alle fettsyrer, men ALA omdannes til EPA som igjen omdannes til DHA. Lenge siden jeg pugget dette merker jeg :)

Omdannes? Hvordan da? Ikke hørt om før, selv om jeg har studert fysiologi to år.

I selolje får man EPA, DHA og også mye mer DPA enn i fisk (ca ti ganger mer)

DPA er en veldig viktig fettsyre for å holde blodårene og leddene in shape.

Blant fordelene med sel er at kroppen vår opptar disse gunstige Omega-3 fettsyrene fra selolje raskere og mer fullstendig enn oljen fra linfrø og fisk.

Dette fordi selolje har en annen sammensetning av EPA og DHA enn fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Er du veganer?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at kroppen omdanner omega-3 til EPA og DHA. Man har da valget mellom å spise masse fisk, eller innta oljer som inneholder mye omega-3 slik at kroppen kan danne egne EPA og DHA fett syrer.

Men kroppen opptar jo fettsyrene ulikt... som jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omdannes? Hvordan da? Ikke hørt om før, selv om jeg har studert fysiologi to år.

I selolje får man EPA, DHA og også mye mer DPA enn i fisk (ca ti ganger mer)

DPA er en veldig viktig fettsyre for å holde blodårene og leddene in shape.

Blant fordelene med sel er at kroppen vår opptar disse gunstige Omega-3 fettsyrene fra selolje raskere og mer fullstendig enn oljen fra linfrø og fisk.

Dette fordi selolje har en annen sammensetning av EPA og DHA enn fiskeolje.

Det er jo slik at kroppen omdanner omega-3 til EPA og DHA. Man har da valget mellom å spise masse fisk, eller innta oljer som inneholder mye omega-3 slik  at kroppen kan danne egne EPA og DHA fett syrer.

Men kroppen opptar jo fettsyrene ulikt... som jeg skrev.

Var jeg ikke forvirrer før så ble jeg det nå :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg ikke forvirrer før så ble jeg det nå :klø:

hehe.. tenkte bare høyt....

Jeg vet at omega-3 omdannes.. Men ALA? Vel. Så kom jeg på at ALA er en omega-3 fettsyre man finner i Linfrø f eks.

Så du har rett. Men en ting er et det omdannes, noe annet er hvor mye.. og opptaksevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, du. Jeg har lite å stille opp med mot slik elegant argumentering.

Nope! ;)

Saken er at kroppen forgiftes av for mye a og d-vitamin.

F eks var det det polfarer Scott og mennene døde av da de spiste hundene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope! ;)

Saken er at kroppen forgiftes av for mye a og d-vitamin.

F eks var det det polfarer Scott og mennene døde av da de spiste hundene sine...

Da regner jeg med at du har bevis for at 2-3 spiseskjeer fører til skadelige nivåer av A- og D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALA = alpha-linolenic acid (det er litt lettere å stave ALA ;))

Omdannelsen er forskjellig fra person til person og antakeligvis mellom “rasene”, men et gjennomsnitt er visstnok ca 5-10 % for EPA, og 2-5% for DHA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du har bevis for at 2-3 spiseskjeer fører til skadelige nivåer av A- og D-vitamin.

Alle offentlige helsemyndigheter går ut og anbefaler en t-skje for å unngå opphopning av vitaminer.

Før sa de en spiseskje, men har nedjustert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALA = alpha-linolenic acid (det er litt lettere å stave ALA ;))

Omdannelsen er forskjellig fra person til person og antakeligvis mellom “rasene”, men et gjennomsnitt er visstnok ca 5-10 % for EPA, og 2-5% for DHA.

God grunn til å ta selolje i stedet altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje, men tror uansett at for meg holder det med rent DHA (tror egentlig det neppe er nødvendig heller, men billig forsikring). Hadde kanskje vurdert det annerledes om jeg var inuitt el :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for fornuftig svar på mitt tidligere spørsmål. Har dere noen forslag om "gode" seloljeprodukter da? Hvor går det eventuelt an å kjøpe slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk så mye for fornuftig svar på mitt tidligere spørsmål. Har dere noen forslag om "gode" seloljeprodukter da? Hvor går det eventuelt an å kjøpe slike?

er ikke lov å reklamere her.. Men norske produkter er bra,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Hvorfor det? De trenger jo ikke mer enn oss?..

Det er det som jeg ikke er helt sikker på.

Det er enkelte teorier i omløp om at kroppen tilpasser seg hvordan best utnytte de ulike næringskildene, noe som gjør at hver enkelt “rase” får ulike fordeler og ulemper. Og jeg er enig i at det er litt underlig om noen som har gener som kommer fra tjukkeste jungelen og ikke har tilgang på sel skulle ha samme behov som noen som i generasjoner mer eller mindre har levd på det. Aner ikke om det stemmer og har ikke satt meg særlig inn i det annet enn at jeg har blitt nevnt når jeg har lest om temaet mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som jeg ikke er helt sikker på.

Det er enkelte teorier i omløp om at kroppen tilpasser seg hvordan best utnytte de ulike næringskildene, noe som gjør at hver enkelt “rase” får ulike fordeler og ulemper. Og jeg er enig i at det er litt underlig om noen som har gener som kommer fra tjukkeste jungelen og ikke har tilgang på sel skulle ha samme behov som noen som i generasjoner mer eller mindre har levd på det. Aner ikke om det stemmer og har ikke satt meg særlig inn i det annet enn at jeg har blitt nevnt når jeg har lest om temaet mer generelt.

undersøkelser viser at unge iniutter med moderne kosthold har de samme helseplager som vestlige. De aldre med "gammelt" kosthold har veldig lite hjerte-kar-problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dioxins og furaner (PCDD/PCDF):

I Norge og EU er maksimumgrensen dioksiner for humant bruk 2,00 pg TEQ/g fett.

Selolje inneholder 0,215 pgTEQ/g dioksin

Dioxinlignende PCB:

Maksimum grensen for dioksinlignende PCB i Norge for marine oljer ( inkludert fisk og selolje) er 3,00 pg TEQ/g fett.

Selolje inneholder 0.388 pgTEQ/g dioxinlignende pcb.

Til samenligning inneholder eks:

Margarin 0,7450 pg. TEQ/g

smør 0.68 pg. TEQ/g,

kylling 1.0 til 2,0 pg. TEQ/g.

Kilde: Mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...