la_luz Skrevet 15. oktober 2006 #1 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hei, Jeg tar tran hver dag... to kapsler står det på pakken, men er dette egntlig nok? Skulle tro det var hensiktsmessig å ta mer? Hva tar dere, og hva er anbefalt utenom det som står på boksen/flasken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 15. oktober 2006 #2 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det kommer helt an på hvem som skal ta det. For "vanlige" friske mennesker så holder det med to kapsler, men har du problemer med hjerte, blodårer, hud eller ledd så bør du nok ta tre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 15. oktober 2006 #3 Del Skrevet 15. oktober 2006 Som Bellatrix sier holder det med 2 kapsler for de fleste.. Husk at tran inneholder vitamin A og D som ikke er vannløselige, ergo kan man få overdose av de (det skal mye til da, men det er greit å være litt forsiktig).. Så det er ikke bedre jo mer man tar når det gjelder tran. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 15. oktober 2006 #4 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg tar to. Jeg er frisk og ung, men i familien min er det mye hjerteproblemer, burde jeg ta tre? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 15. oktober 2006 #5 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg tar to. Jeg er frisk og ung, men i familien min er det mye hjerteproblemer, burde jeg ta tre? :klø: ← Så lenge du selv er frisk så tror jeg det holder med to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 15. oktober 2006 #6 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg vil heller anbefale iglo selolje, siden den gir deg noe fisketran ikke kan! For sel er pattedyr, just som oss! MVH markedsføreren. Si ja til kvernet sel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la_luz Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 15. oktober 2006 Innholder ikke selolje vitamin D og A? Jeg pleier og ta de kapslene med B vitamin og folat, fordi norske kvinner generellt har underskudd av folat. På de står det ikke at innholder D og A vitamin de innholderDHA og EPA er A od D vitamin inne i disse fortegnelsene? Grunnen til at jeg kom til å tenke spørsmålet i det hele tatt var et spm til personlig trener i siste Elle: En jente skriver at hun tra 3 kapsler = 5000mg (?) tran hever dag, og hun lurer på om hun må spise fet fisk i tilegg. Svaret er ja fra trenern. Jeg skjønner at vi alltid bør spise fet fisk, men hun tar da altså tre tebletter da ikke to ...? Vil bare være sunnest mulig jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mito Skrevet 16. oktober 2006 #8 Del Skrevet 16. oktober 2006 2-3 spiseskjeer daglig er å anbefale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #9 Del Skrevet 17. oktober 2006 2-3 spiseskjeer daglig er å anbefale ← ikke dersom en vil ha gode nyrer og lever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 17. oktober 2006 #10 Del Skrevet 17. oktober 2006 Innholder ikke selolje vitamin D og A? Jeg pleier og ta de kapslene med B vitamin og folat, fordi norske kvinner generellt har underskudd av folat. På de står det ikke at innholder D og A vitamin de innholderDHA og EPA er A od D vitamin inne i disse fortegnelsene? Grunnen til at jeg kom til å tenke spørsmålet i det hele tatt var et spm til personlig trener i siste Elle: En jente skriver at hun tra 3 kapsler = 5000mg (?) tran hever dag, og hun lurer på om hun må spise fet fisk i tilegg. Svaret er ja fra trenern. Jeg skjønner at vi alltid bør spise fet fisk, men hun tar da altså tre tebletter da ikke to ...? Vil bare være sunnest mulig jeg. ← Å hyl, jeg klarer ikke huske dette nå.. jeg som kunne manuset utenatt i forrige uke :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #11 Del Skrevet 17. oktober 2006 kun vitamin E Men har mer av gode fettstoffer, og har gode fettstoffer tran ikke har.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 17. oktober 2006 #12 Del Skrevet 17. oktober 2006 Neinei, det er MASSE forskjellige vitaminer i selolje, 7-9 var ramset opp. Jeg bare husker dem ikke, uansett om jeg sier det 200-300 ganger dagen går det manuset rett inn det ene og rett ut det andre øret igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #13 Del Skrevet 17. oktober 2006 Neinei, det er MASSE forskjellige vitaminer i selolje, 7-9 var ramset opp. Jeg bare husker dem ikke, uansett om jeg sier det 200-300 ganger dagen går det manuset rett inn det ene og rett ut det andre øret igjen. ← hentet det fra en produsent.. Du tenker på fettsyrer du... ? f eks EPA, DHA og DPA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #14 Del Skrevet 17. oktober 2006 Den rikeste og mest komplette Omega-3 olje finnes i en del marine pattedyr, spesielt grønlandssel. Blant fordelene er at kroppen vår opptar disse gunstige Omega-3 fettsyrene fra selolje raskere og mer fullstendig enn oljen fra linfrø og fisk. Dette fordi selolje har en annen sammensetning av EPA og DHA enn fiskeolje. Selolje inneholder også et høyt nivå av DPA (opp til 10 ganger høyere enn i fiskeolje). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #15 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har ikke noe greie på dette egentlig, men jeg har hørt noe om at selolje skal inneholde en høyere andel av skadelige avfallstoffer som kvikksølv o.l. enn tran. (Blant annet på grunn av at selen befinner seg høyere oppe i næringskjeden). Er dette tilfelle? Hvor skadelig er i så fall dette versus oljens gunstige egenskaper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #16 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har ikke noe greie på dette egentlig, men jeg har hørt noe om at selolje skal inneholde en høyere andel av skadelige avfallstoffer som kvikksølv o.l. enn tran. (Blant annet på grunn av at selen befinner seg høyere oppe i næringskjeden). Er dette tilfelle? Hvor skadelig er i så fall dette versus oljens gunstige egenskaper? ← Man må lese litt før man velger seg merke ja. Men de beste merkene inneholder mindre tungmetaller enn fisktranen. Og kylling faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #17 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har ikke noe greie på dette egentlig, men jeg har hørt noe om at selolje skal inneholde en høyere andel av skadelige avfallstoffer som kvikksølv o.l. enn tran. (Blant annet på grunn av at selen befinner seg høyere oppe i næringskjeden). Er dette tilfelle? Hvor skadelig er i så fall dette versus oljens gunstige egenskaper? ← Stemmer, og letteste måten å unngå det på er å sikte seg inn på merker som er utvunnet fra alger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #18 Del Skrevet 17. oktober 2006 Stemmer, og letteste måten å unngå det på er å sikte seg inn på merker som er utvunnet fra alger. ← nei, det er ikke helt riktig som jeg skrev. Man må lese om merket. Der skal det stå hvor mye "gift" det er pr enhet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 17. oktober 2006 #19 Del Skrevet 17. oktober 2006 Stemmer, og letteste måten å unngå det på er å sikte seg inn på merker som er utvunnet fra alger. ← da får man heller ikke alle fettsyrene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #20 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det kan nok stemme, men så lenge jeg får DHA så går jeg ut fra at kroppen klarer danne resten selv med tanke på at jeg har et kosthold som inneholder de andre fettsyrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg