Gjest Deception Skrevet 23. oktober 2006 #41 Skrevet 23. oktober 2006 Hvis det virkelig er sånn som Monikabrx hevder, er det da slik at bare folk som er hjemmeværende kan ha hund? Hunden skal jo aldri være alene?
monikabrx Skrevet 23. oktober 2006 #42 Skrevet 23. oktober 2006 Hvis det virkelig er sånn som Monikabrx hevder, er det da slik at bare folk som er hjemmeværende kan ha hund? Hunden skal jo aldri være alene? ← Jeg har på ingen måte sagt att hunder aldrig kan være alene. Mange hunder setter faktisk pris på å få være noen timer alene. Om du hadde lest alle innleggene, ville du ha fått med deg det.... Så:Nei, alt kan tillvendes... Men det er mye jobb. man kan ikke bare skaffe seg en valp,og forvente att den skal takkle å vere aleneuten mye trening på nettopp dette. Det hele handler om å ta jobben med å gjøre hunden trygg. Noe som jeg har pressisert om og om igjenn. så hvor du har fåt det fra att jeg mener hunder ikke kan være alene,det vet jeg ikke.
duddi10 Skrevet 23. oktober 2006 #43 Skrevet 23. oktober 2006 hei til alle jer glade hundeeierer har lyst til og komme med mine erfaringer vedr. bruk av bur. Vi har 2 gordon settere og begge har vi vennet til og sove i bur fra de var helt små. De oppfatter buret som deres fristed, hvor de går når de ønsker fred og ro for barna. Buret er ikke lukket, men de kan gå inn og ut når det passer dem. Vi bruker å bur i bilen, men har fått laget 2 enkelt burer som passer for bilen, dette er meget forsvarligt når man kjører med de. vil bare ønske alle lykkelige hundeeier lykke til med det som er riktigst for dem
Gjest Gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #44 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har to spørsmål til dere som er mot bur: 1.Hvordaen gjør dere det i bilen? Jeg har hørt at det ikke er lov (og ikke er trygt nok) å ha hunden fritt i baggasjerommet bare med et gitter mellom hunden og resten av bilen. Bruker dere sele? 2.Hvordan gjør dere det på fly? jeg er bare nyskjerrig, jeg prøver ikke å provosere. ← Nå er jeg ikke akkurat av den mest innbitte av burmotstanderne, men jeg har rett og slett ikke bruk for bur. 1. Vi har ikke bil, men når vi låner/leier bil, så sitter hunden i sele. Når den var helt liten, lå den bare ved føttene til passasjeren, men nå er hunden blitt så stor at hun får på seg selen sin og sitter i baksetet. 2. Vi flyr ikke med hund. Jeg ser ikke helt det behovet. Vi hentet hunden i Umeå, Sverige, noe som er 110 mil unna hjemstedet vårt, og vi (jeg!) kjørte hele veien frem og tilbake. Dersom det blir noe av planene om å flytte 50 mil i snarlig fremtid, så kommer vi også til å kjøre. Og når vi skal på ferie, har jeg ingen planer om å dra med meg hunden ut på flytur. Da har den det bedre hos foreldrene mine.
Gjest Ninakanin Skrevet 23. oktober 2006 #45 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er fulstendig klar over att de aller fleste hunder er forskjellige. Alle hunder har forskjellige behov.. Jeg har hatt flere hunder,og de har selvfølgelig hatt helt forskjellige ønsker og behov. Ingen har sagt att å oppdra en valp er noe som skjer på 1-2-3. Men tar det lang tid å få hunden trygg, så gjør det det! Jeg syntes mange hundeeiere velger en lett løsning, forde de ikke gidder å ta jobben. Man kan ikke skaffe seg en valp, og gå på kort tid efter,og overlate valpen til seg selv... Løsningen blir for noen å putte bikja i bur forde de ikke gidder å rydde opp efter den. Noen putter bikja i bur slik att hunden ikke ødelegger deres dyrabare eiendeler. Hunder ER flokkdyr!!!Når man skaffer seg en hund, må man også finne seg i att det kan hende att akkurat den hunden trenger mere trening på å vere alene hjemme. Ingen hunder er trygge alene, uten å bli vendt til det,for hunder ER flokkdyr. Dette er noe vi vet når vi annskaffer dem, og burde ta følgende av. Vi har valgt dem, de har ikke valgt oss. ← Hva er det du snakker om? Jeg har ALDRI hatt ETT ENESTE uhell i buret til valpen min, Det har snarer hjulpet han raskere til å forstå at det minste lille pip gjør at han får komme ut og tisse i hagen. Dette gjorde at han ble trygg og fin tidlig, og fikk en følelse av at han kontrollerer ting i livet sitt selv. Må jeg tisse, så skal jeg tisse. Jeg har ikke brukt bur fordi jeg ikke gidder å tørke opp etter ham. Uhellene har aldri irritert meg den minste lille grann. Grunnen til at jeg bruker bur er at det hjelper hunden. Han blir ikke forvirret og gjør ifra seg alle veier. Han lærer at vil han tisse, så får han tisse. Tror du jeg slenger bikkja i bur og klapper fornøyd i hendene og tenker "hah, den biffen fiksa jeg fint! Nå kan han drite så mye han vil HAHAHA!" ?! Det virker nemlig slik på måten du ordlegger deg! Og da vet du trist lite ikke bare om hundehold, men også om mennesker rundt deg.
monikabrx Skrevet 23. oktober 2006 #46 Skrevet 23. oktober 2006 Hva er det du snakker om? Jeg har ikke brukt bur fordi jeg ikke gidder å tørke opp etter ham. Uhellene har aldri irritert meg den minste lille grann. Grunnen til at jeg bruker bur er at det hjelper hunden. Han blir ikke forvirret og gjør ifra seg alle veier.← Jeg hadde også vert livredd får å gjøre mit fornødne om jeg måtte ligge i det. Du sier jo selv att Grunnen til att du bruker bur er att hunden ikke skal bli forvirret og gjøre fra seg alle veier.
Gjest Ninakanin Skrevet 24. oktober 2006 #47 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg hadde også vert livredd får å gjøre mit fornødne om jeg måtte ligge i det. Du sier jo selv att Grunnen til att du bruker bur er att hunden ikke skal bli forvirret og gjøre fra seg alle veier. ← leser du kun det du vil lese? :klø: Jeg sier jo at så snart han gav tegn på å være tissetrengt, fikk han komme rett ut i hagen og gjøre ifra seg! Og jeg var hjemme med hunden fra han var 8 uker til 5 mnd, så jeg tror du skal slappe av litt med fortvilelsen og pekefingeren din...
Fantasia Skrevet 24. oktober 2006 #48 Skrevet 24. oktober 2006 Valpen min ligger i bur om natta, og når hun er alene om dagen. Det plager meg overhode ikke. Aldri har hun gjort ifra seg i buret heller. Synes det er kjekt å ha et sted jeg kan lukke henne inne, hvor hun vet at "her skal jeg slappe av". Pluss at hun ikke får ødelagt seg selv/leiligheten når hun er alene.
Gjest Gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #49 Skrevet 24. oktober 2006 Valpen min ligger i bur om natta, og når hun er alene om dagen. Det plager meg overhode ikke. ← Skjønner jeg deg rett når du sier at hunden daglig ligger i bur med lukket dør fra du legger deg i 23-tida (pluss minus en time) til du kommer hjem jobb/studier i 16-tida (pluss minus en time)? Og at du synes det er helt OK at hunden da bruker 16-17 timer av døgnets 24 timer på å være i bur? Eller mener du her at du innimellom må la hunden være alene hjemme, og i de sjeldne tilfellene har hunden lange dager i bur?
Tabris Skrevet 24. oktober 2006 #50 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg misliker ikke bur for burets skyld. Bur kan være nyttig i noen sammenhenger, f.eks når man frakter hund i bil eller på fly (hvis man en eller annen gang må det). Det å venne hunden til å være i bur er derfor etter mitt skjønn en positiv ting. Men bruken av bur må ikke misbrukes. Hunden er et aktivt dyr som trenger å bevege på seg og å ha så mye frihet som realistisk mulig (hvilket dyr trenger ikke det?). Jeg synes det er feil hvis noen bruker bur som oppbevaringsboks med døren igjen - enten over natten eller mens de er på jobb/skole. Personlig mener jeg det grenser til dyreplageri. Det kan være at hunden venner seg til det - det er egentlig ganske utrolig hva en hund kan venne seg til - men det gjør det ikke mer riktig etter min mening. Det er etikken og tankegangen bak det jeg misliker. Naturlig nok vil en hund som tilbringer 6-8 timer i et lite bur sove mesteparten av tiden - den har ingen annen mulighet for å få tiden til å gå. Hvorfor ikke ta på seg det litt ekstra bryet med å lære hunden å oppføre seg i huset - ikke gjøre fra seg på gulvet, ikke hoppe opp i møbler (hvis man ikke vil det) og ikke gnage på bordben. Den vil nok fortsatt sove mesteparten av tiden, men nå har den mulighet til å strekke på beina, reise seg opp, gå litt - den har i det hele tatt mye mer frihet. Og, igjen, det er etikken bak jeg misliker med å bruke bur som oppbevaringsboks, og da hjelper det ikke for meg at hunden venner seg til det og sover x antall timer. Det å ha et bur stående med døren åpen som hunden kan gå inn og ut av som det vil ser jeg selvfølgelig ikke problemet med. På samme måte misliker jeg sterkt hunder som lever livet sitt i bur/løpegårder ute, men det er kanskje en annen diskusjon.
Gjest Taxi Skrevet 24. oktober 2006 #51 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg er så glad for at bikkja mi er vant til bur. noe så praktisk Som regel er hun løs, men det er utrolig greit å ta henne med bort når jeg har buret. hun kan være alene hjemme på fremmede steder, for hun har jo "huset sitt", og det tryggeste og beste er definitivt å ha hunden i bur i bil!!!
Gjest Taxi Skrevet 24. oktober 2006 #52 Skrevet 24. oktober 2006 Valpen min ligger i bur om natta, og når hun er alene om dagen. Det plager meg overhode ikke. Aldri har hun gjort ifra seg i buret heller. Synes det er kjekt å ha et sted jeg kan lukke henne inne, hvor hun vet at "her skal jeg slappe av". Pluss at hun ikke får ødelagt seg selv/leiligheten når hun er alene. ← Dette hørtes for mye ut. jeg ville ikke hatt henne i bur om natta når hun er i bur på dagen!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå