Gjest Ninakanin Skrevet 21. oktober 2006 #21 Skrevet 21. oktober 2006 Hav skall du bruke det til???? Jeg syntes det er greit å ha et bur, slik att hunden har en liten hule som er bare dens.. Hvis døra ikke lukkes!! Folk som har bikja i bur når de ikke er hjemme, syntes jeg ikke skulle skaffe seg hund i det hele tatt. Jeg vet om folk som har hunden i bur når de ikke er hjemme, og når de sover. Da er hunden i bur ca 16 timer om dagen, dette ser jeg på som dyreplageri. Noen argumenterer med att hundel liker buret sitt, hvorfor må de da lukke døra?? Det er fulstendig unaturlig for en hund å oppholde seg på så liten plass.De er greit att fleste hunder sover det aller meste av tiden den er alene, Men de liker å flytte seg lit rundt alike vel. Hva om hunden får diare eller kaster opp? Da blir hunden tvunget til å ligge i sin egen avføring. Hvordan ville du likt å ligge i din egen avføring i flere timer?? Jeg mener att dersom hunden har et problem, som frister eieren til å puutte den i bur. Er det forde eieren ikke gidder å jobbe med problemet. Om man først begynner å sette hunden i bur, vil den gjøre mere faenskap de gangene den får mulighet til det.Om det er årsaken til att man satte den i bur i utgangspunktet. Men får kjøpt egene bilbur, som tåler mere en inne bur. ← Jeg respekterer forsåvidt meningene dine, men du må forstå at de er bygget på skjønn og personlig oppfattelse og ikke på fakta. Du sier at en hund ikke er på et så lite område naturlig. Helt riktig. Men det er heller ikke naturlig for en hund å være alene. Å være alene påfører hunden et stress som ofte kan resultere i atferdsproblemer som kan gjøre hunden syk. Å ha et stort nivå av adrenalin i valpetiden kan gjøre skade den på en måte man ikke får rettet opp senere i livet, for kroppen rett og slett har dannet overaktive adrenalin-kjertler. Overaktivt adrenalin føre med seg en rekke helseproblemer utover det psykiske. Å ligge i bur når det er alene motvirker dette. Det roer hunden ned, gjør den trygg, og er en fast ramme som den har lært at betyr "mamma er ute men kommer snart hjem". Lar jeg hunden min ligge alene løs i huset, uler den og tisser på seg av frykt. I buret sover han, ligger "opp ned" med beina alle veier og tar livet med ro. Dette er fristedet hans, og han kooooooser seg. Jeg forstår at du har reservasjoner mot bruk av bur, men gjøres det riktig, er det langt mer humant enn mange av alternativene!
Gjest Ninakanin Skrevet 21. oktober 2006 #22 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg er veldig glad for at vi brukte bur på hunden da hun var liten. Vi har varebil og det er ikke spesielt morsomt å bli slengt rundt i det store bagasjerommet tror jeg. Buret beskytter dessuten ved kollisjoner og bråbremsing, slik at hunden ikke blir kastet rundt. Vi hadde hunden i bur (med døren lukket) mens vi var på jobb da hun var liten/ung. Hun ligger fortsatt i buret mens vi er borte tror jeg, selv om døren er åpen. Ikke alle hunder trives i bur, selv om man gjør alt rikti fra første stund. Særlig shafere, settere m.fl. bli helt hysteriske. Da kan det kanskje være like greit å bare droppe det innendørs i alle fall. Men jeg ville i alle fall prøvd en del. Veldig praktisk om man har små barn på besøk eller holder på med noe som hunden ikke skal komme borti. ← du må skille mellom fakta og meninger, vet du settere TRENGER ofte bur, for de har anlegg for å få stressrelaterte plager på grunn av høyt naturlig adrenalin og "giret" personlighet/rasetrekk. Om setterene og schæferene du kjenner ikke takler bur, har dette mer med EIERENE som trekkes til disse rasene å gjøre (poppis raser, "hvem som helst" kjøper dem, og aner ikke hva de går til), og det faktum at det er populære raser. populære betyr flere, og flere betyr økt statistikk! Du kjenner mange hunder av disse typene som sliter med dette, fordi det ER mange av disse hundene.
monikabrx Skrevet 21. oktober 2006 #23 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg respekterer forsåvidt meningene dine, men du må forstå at de er bygget på skjønn og personlig oppfattelse og ikke på fakta. Du sier at en hund ikke er på et så lite område naturlig. Helt riktig. Men det er heller ikke naturlig for en hund å være alene. Å være alene påfører hunden et stress som ofte kan resultere i atferdsproblemer som kan gjøre hunden syk. Å ha et stort nivå av adrenalin i valpetiden kan gjøre skade den på en måte man ikke får rettet opp senere i livet, for kroppen rett og slett har dannet overaktive adrenalin-kjertler. Overaktivt adrenalin føre med seg en rekke helseproblemer utover det psykiske. Å ligge i bur når det er alene motvirker dette. Det roer hunden ned, gjør den trygg, og er en fast ramme som den har lært at betyr "mamma er ute men kommer snart hjem". Lar jeg hunden min ligge alene løs i huset, uler den og tisser på seg av frykt. I buret sover han, ligger "opp ned" med beina alle veier og tar livet med ro. Dette er fristedet hans, og han kooooooser seg. Jeg forstår at du har reservasjoner mot bruk av bur, men gjøres det riktig, er det langt mer humant enn mange av alternativene! ← Dersom man tar all jobben mens hunden er liten og trener på å være alene,vil dette gå bra i 99% av tillfellene. Men der ER mye jobb.. Mitt inntrykk av de jeg kjenner, og det er ganske mange, så har de hunden i bur forde den har et adferdsproblem. Problemer må jobbes med!! Om hunden ødelegger ting når den er alene,syldes dette oftest reddsel. Det virker som folk syntes det er lettere å putte bikja i bur en å trene med den hver ensete dag i lang tid. Det er mye våre kjære hunder må finne seg i som er unaturlig for dem. Å putte dem i bur er en ev tingene, og det ER unødvendig. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det å måtte ligge i sin egen spy/avføring uakseptabelt i mine øyne! Og det er noe som vil skje med en hund som puttes i bur før eller siden, ofte eller skjeldent.
Gjest gjesta Skrevet 21. oktober 2006 #24 Skrevet 21. oktober 2006 Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det å måtte ligge i sin egen spy/avføring uakseptabelt i mine øyne! Og det er noe som vil skje med en hund som puttes i bur før eller siden, ofte eller skjeldent. ← Det var da svært. Jeg har aldri hørt om det. Mener du det samme i de tilfellene hvor døren til buret står åpen også?
monikabrx Skrevet 21. oktober 2006 #25 Skrevet 21. oktober 2006 Nei, om døra står åpen, kan hunden gå ett annet sted om den blir syk. Om hunden får diare eller spyr, kan den gjøre det den må,og flytte seg. Den blir ikke tvunget til å ligge i det.. Jeg syntes som jeg har skrevet tidligere her: Bur er en bra ting, om døra står oppe og hunden kan bruke det som sitt fristed. Og selvfølgelig er det bra å ha bur i bilen, slik att hunden sitter tryggere om det skulle skje en ulykke. Hva har du alldrig hørt om?? Att hunder blir syke? att de får diare eller kaster opp? Det er MINST like vanlig att en hund får diare eller kaster opp,som att mennesker får det.
Gjest gjesta Skrevet 21. oktober 2006 #26 Skrevet 21. oktober 2006 Nei, om døra står åpen, kan hunden gå ett annet sted om den blir syk. Om hunden får diare eller spyr, kan den gjøre det den må,og flytte seg. Den blir ikke tvunget til å ligge i det.. Jeg syntes som jeg har skrevet tidligere her: Bur er en bra ting, om døra står oppe og hunden kan bruke det som sitt fristed. Og selvfølgelig er det bra å ha bur i bilen, slik att hunden sitter tryggere om det skulle skje en ulykke. Hva har du alldrig hørt om?? Att hunder blir syke? att de får diare eller kaster opp? Det er MINST like vanlig att en hund får diare eller kaster opp,som att mennesker får det. ← Jeg synes bare det virket som du overdrev sjansen for at hunden skulle bli liggende i sin egen avføring eller sitt eget oppkast.
monikabrx Skrevet 21. oktober 2006 #27 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg synes bare det virket som du overdrev sjansen for at hunden skulle bli liggende i sin egen avføring eller sitt eget oppkast. ← Ok.. så om du bare hadde blitt liggende noen timer i din egen avføring, så ville det vert greit? Så lenge det ikke skjedde så ofte??
Gjest gjesta Skrevet 21. oktober 2006 #28 Skrevet 21. oktober 2006 Ok.. så om du bare hadde blitt liggende noen timer i din egen avføring, så ville det vert greit? Så lenge det ikke skjedde så ofte?? ← Jeg bruker ikke lukket bur til min hund. Uansett fikk jeg inntrykk av at du mente at dette var noe som skjedde ofte og dermed et viktig argument mot bruk av lukket bur til hund. Jeg kan se mange forskjellige argumenter som veier mye tyngre enn akkurat dette og syntes det var litt pussig at det ble trukket frem.
Gjest Ninakanin Skrevet 21. oktober 2006 #29 Skrevet 21. oktober 2006 Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det å måtte ligge i sin egen spy/avføring uakseptabelt i mine øyne! Og det er noe som vil skje med en hund som puttes i bur før eller siden, ofte eller skjeldent. ← ?! jeg vet ikke helt om du mener at vi som bruker bur synes dette er akseptabelt, eller om du rett og slett bare ordlegger deg veldig veldig uheldig. Ligge i egen avføring!? Jeg har ALDRI hunden lengre i buret om gangen enn kroppen hans er utviklet til å takle, hva blærekontroll osv angår. Det vil si at da han var liten fikk han komme ut hele tiden, mens nå ligger han i flere timer
Gjest Ninakanin Skrevet 21. oktober 2006 #30 Skrevet 21. oktober 2006 Ok.. så om du bare hadde blitt liggende noen timer i din egen avføring, så ville det vert greit? Så lenge det ikke skjedde så ofte?? ← forresten, ta deg en tur på nærmeste sykehjem
monikabrx Skrevet 22. oktober 2006 #31 Skrevet 22. oktober 2006 ?! jeg vet ikke helt om du mener at vi som bruker bur synes dette er akseptabelt, eller om du rett og slett bare ordlegger deg veldig veldig uheldig. Ligge i egen avføring!? Jeg har ALDRI hunden lengre i buret om gangen enn kroppen hans er utviklet til å takle, hva blærekontroll osv angår. Det vil si at da han var liten fikk han komme ut hele tiden, mens nå ligger han i flere timer ← forresten, ta deg en tur på nærmeste sykehjem ← så hunden din blir ALDRIG syk, slik att den har et uhell inne??? Det hjelper ikke med blærekontroll. om hunden blir syk. Jeg skulle likt å se den hunden som ikke har fåt i seg noe den ikke burde,eller for mye av noe. Og dermed blir dårlig... Det er ikke akkurat uvanlig. Har du virkelig ikke opplevd å komme hjem til en syk hund Eller en som vekker deg om natta og må ut? Og du... jeg syntes det er forkastelig hvordan eldre blir liggende i sin egen avføring på sykehjem. Det er ikke så mye jeg kan gjøre med sykehjemmene her i landet. Men min egen hund kan jeg sørge for att slipper. Hvorfor drar du foresten inn sykehjemmene????? Kan de kan dyr, er det det du mener, siden du bringer det fram i denne sammenhengen?
Gjest Ninakanin Skrevet 22. oktober 2006 #32 Skrevet 22. oktober 2006 så hunden din blir ALDRIG syk, slik att den har et uhell inne??? Det hjelper ikke med blærekontroll. om hunden blir syk. Jeg skulle likt å se den hunden som ikke har fåt i seg noe den ikke burde,eller for mye av noe. Og dermed blir dårlig... Det er ikke akkurat uvanlig. Har du virkelig ikke opplevd å komme hjem til en syk hund Eller en som vekker deg om natta og må ut? Og du... jeg syntes det er forkastelig hvordan eldre blir liggende i sin egen avføring på sykehjem. Det er ikke så mye jeg kan gjøre med sykehjemmene her i landet. Men min egen hund kan jeg sørge for att slipper. Hvorfor drar du foresten inn sykehjemmene????? Kan de kan dyr, er det det du mener, siden du bringer det fram i denne sammenhengen? ← Han har spist mye han ikke burde, men ikke blitt dårlig heldigvis Hør her... Å bruke bur for å trene valpen til å bli trygg og stueren er iallefall det jeg anbefaler. Jeg tviler sterkt på at vi to noengang kommer til å bli enige på akkurat dette emnet ha en finfin dag!
Gjest Lea Skrevet 22. oktober 2006 #33 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har faktisk aldri opplevd at hunden har blitt syk når den har vært i buret. I en ganske lang periode satt hunden i lukket bur mens vi var på jobb (6 timer) og av og til om natten. Dette med bur er selvsagt eierens valg. Vil man ikke bruke bur og hunden takler å "passe på" hele boligen når den er alene, så er det jo helt flott. Vår hund måtte herje fra seg for å få ro mens den var alene da den var mindre, defor gikk vi over til bur. Jeg regner med at hunden hadde vegret seg for å gå inn i buret om den ikke likte det og at den ikke hadde tuslet inn i buret frivillig for å slappe av om den ikke syntes at det var OK. Jeg syntes i alle fall at det var ganske skummelt å la en tyggeglad unghund være alene i huset med alle ledninger og andre "farer". Vi opplevde at hunden tygget over ledningene til både lamper, TV og video mens den var alene. Disse hadde vi selvsagt dratt ut av kontaktene før vi gikk på jobb. Men tenk om vi hadde glemt det en dag? Hunden vår endret adferd den dagen vi begynte med bur. Den ble stueren over natta og ble mye roligere. Det meste av dette er jo fordeler for eieren og ikke for hunden, men så lenge hunden liker seg i buret sitt og blir mer harmonisk av å ligge i bur, så ser jeg ingen grunn til å droppe buret. Jeg må legge til at vi var veldig i mot bruk av bur før vi ble overtalt til å prøve. Aldri i verden om vi skulle sperre det stakkars dyret inne på en drøy kvadratmeter i flere timer. Nå har vi endret mening og det hadde vi sikkert ikke gjort om hunden hadde blitt nervøs av å sitte i bur. Bur passer ikke for alle hunder (og eiere), men det gjelder jo å finne den løsningen som fungerer i hvert enkelt tilfelle.
Gjest Deception Skrevet 23. oktober 2006 #34 Skrevet 23. oktober 2006 Vi bruker bur hvis han er alene hjemme, og der roer han seg betraktelig i forhold til hvis han er løs. Han er en setter på snart ett år, og blir ekstremt stresset og løper rundt hvis han har for store områder å passe på. Buret bruker han også av og til om natta, da med åpen dør, men som oftest ligger han inne på gjesterommet, i senga der. Vi har også bilbur til transport. En dag hadde vi tatt ut buret fordi vi skulle kjøpe noen ting som vi måtte frakte med oss. Vi gikk inn i butikken, var borte i under ti minutter, og da vi kom tilbake var stakkaren tydelig stresset, og hadde revet opp teppet i bagasjerommet.
Gjest squeeky Skrevet 23. oktober 2006 #35 Skrevet 23. oktober 2006 Når jeg får meg valp, vil jeg trene hunden opp til å takle bur...ikke for at han skal være innestengt og bli straffet, men for at hunden skal ha et sted der den føler seg trygg,"Time out" når den blir litt overivrig, for at den skal takle bur i bil og fly.... Etterhvert som hunden blir eldre og trent, så vil jeg la den gå løs....men buret skal allikevel være et symbol på trygghet for hunden.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #36 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har to spørsmål til dere som er mot bur: 1.Hvordaen gjør dere det i bilen? Jeg har hørt at det ikke er lov (og ikke er trygt nok) å ha hunden fritt i baggasjerommet bare med et gitter mellom hunden og resten av bilen. Bruker dere sele? 2.Hvordan gjør dere det på fly? jeg er bare nyskjerrig, jeg prøver ikke å provosere.
Gjest Eir Skrevet 23. oktober 2006 #37 Skrevet 23. oktober 2006 Dersom man tar all jobben mens hunden er liten og trener på å være alene,vil dette gå bra i 99% av tillfellene. ← Jeg synes det virker som om du mangler forståelse for at hunder er ulike, og har forskjellige behov. Selv bruker jeg ikke bur, men ser på det som en av flere ulike metoder for å adferdstrene hunder som ikke er trygge på å være alene. Denne metoden passer ikke min hund, men jeg ser at dette er den beste metoden for mange andre hunder, dersom det brukes slik Ninakanin beskriver i denne tråden.
Gjest Eir Skrevet 23. oktober 2006 #38 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har hørt at det ikke er lov (og ikke er trygt nok) å ha hunden fritt i baggasjerommet bare med et gitter mellom hunden og resten av bilen. Bruker dere sele? ← Det er desverre ingen regler for sikring av hund i bil, så det stemmer ikke. Å ha hunden bak ett gitter, feks i en stasjonsvogn er også tilstrekkelig, så lenge det ikke flyter av andre ting i rommet hunden er i. Vi har vekslet mellom å bruke sele og bur i bilen, og synes bur fungerer best, så lenge vi har stor nok bil til det.
Gjest Lea Skrevet 23. oktober 2006 #39 Skrevet 23. oktober 2006 Om hunden sitter løs i bagasjerommet på bilen kan den bli slengt skikkelig rundt. I et bur vil det være begrenset med plass å slenges rundt på. Selv om man har gitter mellom bagasjerommet og setene vil hunden få seg en skikkelig trøkk om uhellet først er ute. Hunden vår blir veldig urolig og maste om vi har den løs i bagasjerommet (har varebil). I buret går det helt fint og den legger seg ned og slapper av.
monikabrx Skrevet 23. oktober 2006 #40 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg synes det virker som om du mangler forståelse for at hunder er ulike, og har forskjellige behov. Selv bruker jeg ikke bur, men ser på det som en av flere ulike metoder for å adferdstrene hunder som ikke er trygge på å være alene. Denne metoden passer ikke min hund, men jeg ser at dette er den beste metoden for mange andre hunder, dersom det brukes slik Ninakanin beskriver i denne tråden. ← Jeg er fulstendig klar over att de aller fleste hunder er forskjellige. Alle hunder har forskjellige behov.. Jeg har hatt flere hunder,og de har selvfølgelig hatt helt forskjellige ønsker og behov. Ingen har sagt att å oppdra en valp er noe som skjer på 1-2-3. Men tar det lang tid å få hunden trygg, så gjør det det! Jeg syntes mange hundeeiere velger en lett løsning, forde de ikke gidder å ta jobben. Man kan ikke skaffe seg en valp, og gå på kort tid efter,og overlate valpen til seg selv... Løsningen blir for noen å putte bikja i bur forde de ikke gidder å rydde opp efter den. Noen putter bikja i bur slik att hunden ikke ødelegger deres dyrabare eiendeler. Hunder ER flokkdyr!!! Når man skaffer seg en hund, må man også finne seg i att det kan hende att akkurat den hunden trenger mere trening på å vere alene hjemme. Ingen hunder er trygge alene, uten å bli vendt til det,for hunder ER flokkdyr. Dette er noe vi vet når vi annskaffer dem, og burde ta følgende av. Vi har valgt dem, de har ikke valgt oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå