Gå til innhold

Bur eller ikke bur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva anbefaler dere? Bur eller ikke bur?

Kan man bruke samme bur inne som i bilen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har bur, men det er åpent hele tiden, er senga hans og han koser seg der. det er skikkelig stort og så han kan strekke seg ut og enda ha noe plass til overs, og han kan sitte ordentlig. han er vant med buret, så det blir ikke ramaskrik når vi en sjelden gang må lukke døra.

har sammenleggbart stålbur, og ville ikke brukt det i bilen. hva hvis man skulle krasje, og buret klappet sammen? beskytter jo ikke bikkja da.

men slike flybur kan man sikkert bruke hvis man sikrer det ordentlig.

Skrevet

Hav skall du bruke det til????

Jeg syntes det er greit å ha et bur, slik att hunden har en liten hule som er bare dens..

Hvis døra ikke lukkes!!

Folk som har bikja i bur når de ikke er hjemme, syntes jeg ikke skulle skaffe seg hund i det hele tatt.

Jeg vet om folk som har hunden i bur når de ikke er hjemme, og når de sover.

Da er hunden i bur ca 16 timer om dagen, dette ser jeg på som dyreplageri. :frustrert:

Noen argumenterer med att hundel liker buret sitt, hvorfor må de da lukke døra??

Det er fulstendig unaturlig for en hund å oppholde seg på så liten plass.

De er greit att fleste hunder sover det aller meste av tiden den er alene,

Men de liker å flytte seg lit rundt alike vel.

Hva om hunden får diare eller kaster opp?

Da blir hunden tvunget til å ligge i sin egen avføring.

Hvordan ville du likt å ligge i din egen avføring i flere timer??

Jeg mener att dersom hunden har et problem, som frister eieren til å puutte den i bur.

Er det forde eieren ikke gidder å jobbe med problemet.

Om man først begynner å sette hunden i bur, vil den gjøre mere faenskap de gangene den får mulighet til det.Om det er årsaken til att man satte den i bur i utgangspunktet.

Men får kjøpt egene bilbur, som tåler mere en inne bur.

Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å ha bur til valpen. Jeg brukte bur til min da han var liten, og har derfor aldri hatt noen problemer med at han ødelegger huset når han er alene hjemme (en voksen hund begynner ikke plutselig å bite på lednigner eller skrape på dører - dette er noe de har "lært" som valper. Nå er han voksen forlengst, og jeg bruker ikke bur lenger, annet enn i bilen.

Skrevet

Jeg er helt enig med monikabrx. Det kommer helt an på hva slags bur og hva du skal bruke det til. Det kan selvsagt være lurt å kjøpe et reisebur slik at hunden blir vant med det når du f.eks skal ta ham med til dyrlegen. Bur som oppbevaring synes jeg er forkastelig, men nå var det jo slett ikke sikkert det var det du tenkte på. :)

Skrevet

Hunden vår bodde i bur om natta, og han trivdes med det. Ja, døra var lukket på natta. På dagtid var han ute hele tiden. Skulle jeg hatt hund igjen hadde jeg nok vendt den til bur. Det forenkler transporten i bilen og med bur. Hunden vår nekta å kjøre bil om han ikke fikk sitte i buret.

Skrevet
Hunden vår bodde i bur om natta, og han trivdes med det. Ja, døra var lukket på natta. På dagtid var han ute hele tiden. Skulle jeg hatt hund igjen hadde jeg nok vendt den til bur. Det forenkler transporten i bilen og med bur. Hunden vår nekta å kjøre bil om han ikke fikk sitte i buret.

Men om den trivdes med å ligge i bur, hvorfor måtte du da lukke døra???

Må man lukke døra for att hunden skall bli vant til bur??

Skrevet

Vi har en valp på 6 måneder, og har forsøkt litt forskjellig. Først prøvde vi å ha hunden i sele i bilen. (Hunden bør ikke få gå fritt rundt i bilen i tilfelle du må bråstoppe. Han kan i tillegg forstyrre føreren, og ikke tror jeg det er lov heller...) Det fungerte ikke så bra med sele for oss. Han ble urolig, og sto for det meste oppreist i baggasjerommet. Dette førte til at han ble bilsyk.

Vi kjøpte derfor et sammenleggbart bur til å ha i bilen. Det er festet godt, og ser ut til å være trygt for hunden.

Hjemmet har vi hele tiden hatt et flybur som han sover i om natta. Om natta lukker vi ofte døren for å venne han til det (døren må jo lukkes hvis vi skal ut å fly.) På dagen er døren åpen, så da går han inn og ut av buret som han vil.

Grunnen til at vi har to bur, er to grunner:

1. latskap: jeg gidder ikke å bære buret ut og inn hver gang vi skal kjøre bil.

2. plass i bilen: flyburet er litt for stort til å få plass i bilen.

Gjest snikkelora
Skrevet

Vår valp ligger i bur om natten. Prøvde å ha den løs og har prøvd å ha den i valpegrind (er som en lekegrind uten bunn) men ha roer seg best i buret. Han er ikke i bur ellers om dagen, bortsett fra når vi kjører bil da :) Har ikke sansen for å ha hund i bur store deler av dagen, men om man velger å ha buret stående med døra oppe er det okei.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å skaffe et bur til hunden. Ikke fordi den skal lukkes inne om natten og når den er alene, men fordi det er kjekt å ha muligheten til å bruke det.

Vi kjøpte et bur som vi både kan ha i bilen og i huset. Hunden ble skikkleig bilsjuk av av å sitte i buret når vi kjørte, så vi har byttet det ut med en hunde- sikkerhetssele.

Buret står åpent i stua med en madrass i. Hunden liker å ha det som "sitt" sted, en liten tilholdsplass. Kjekt å kunne stenge av buret iblandt og, foreksempel om man har besøk av noen som er LIVREDDE for hunden.

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi har bur som brukes i bilen, hun ligger ikke i det inne. det står i gangen med døra oppe, men hun velger heller å ligge i kurven som står ved siden av. hun har aldri ligget i buret til vanlig og har heller aldri ødelagt noe når vi har vært borte og hun alene hjemme.

Skrevet

Min hund er en omplasseringshund, og var 6 år da jeg fikk henne. Kjøpte bur til å ha i bilen til henne, men hun bare hyler og skriker! Det er det verste hun vet, og hun blir sur som ei padde når hun må sitte i det!!!

Tror det er lurt å venne hundene til bur når de er små, for det er veldig greit å kunne ha de i bur i noen situasjoner...

Skrevet

Jeg er veldig glad for at vi brukte bur på hunden da hun var liten. Vi har varebil og det er ikke spesielt morsomt å bli slengt rundt i det store bagasjerommet tror jeg. Buret beskytter dessuten ved kollisjoner og bråbremsing, slik at hunden ikke blir kastet rundt.

Vi hadde hunden i bur (med døren lukket) mens vi var på jobb da hun var liten/ung. Hun ligger fortsatt i buret mens vi er borte tror jeg, selv om døren er åpen.

Ikke alle hunder trives i bur, selv om man gjør alt rikti fra første stund. Særlig shafere, settere m.fl. bli helt hysteriske. Da kan det kanskje være like greit å bare droppe det innendørs i alle fall. Men jeg ville i alle fall prøvd en del. Veldig praktisk om man har små barn på besøk eller holder på med noe som hunden ikke skal komme borti.

Skrevet

vi bruker vårt bur til hunden i bilen (og da får vi så og si ikke hunden ut igjen, den simpelthen elsker å ligge i buret og kjøre bil haha!), og et større bur hjemme. det bruker vi bare når vi må "roe han ned", med det mener jeg at han (som alle ungene her) må ha litt hjelp til å forstå at han er sliten og trøtt. om han er veldig stresset og urolig hjelper det nemlig å komme "inn til seg selv", for å sove en stund... og ja, vi lukker døren til buret når han sover på natta, det er ene og alene fordi han vil så gjerne bli med far på jobb når han står opp tidligere enn alle andre og derfor vekker han hele huset dersom han våkner og forstår at far er på vei ut. nå som han ligger og sover i lukket bur så sover han lenger og er roligere i kroppen. når han vokner så gir han beskjed (skraper bort dyna i et hjørne og skraper litt på underlaget). da kommer en av oss andre, setter opp døra og han kan gå ut når han vil.

det er sikkert mange som mener noe om dette, men det fungerer bra for vår familie og hunden vår ser på buret som et sted for ro og hvile.

Skrevet

Jeg synes ikke at en bør bruke bur til hunden inne hvis ikke døren er oppe. Hunden må jo få lov til å bevege seg litt. Vi passen en hund engang somvar vant til å sove i bur og å være i bur mens devar på arbeid. Noe annet fungerte ikke sa de. Vi brukte ikke bur på han i det hele tatt og det gikk så fint at :) Nå bruker ikke de det lengre heller.

Skrevet

Man må se an behovet, mener jeg. Det ideelle må vel vel at den får muligheten til å bevege seg stort sett når den vil, men jeg ville uansett vennet den til å trives i bur, så man har muligheten i situasjoner hvor det er praktisk.

Jeg hadde min i bur mens jeg var på jobb, siden han var omplasseringshund som aldri hadde lært å ikke tygge alt som fantes i stykker mens han var alene. Det var ikke ideelt, men helt nødvendig, og det gikk helt greit. Men jeg jobbet med å gradvis venne ham av med det, siden jeg på sikt ville ha en hund som kunne være alene hjemme og gå fritt rundt i huset.

Lea, hvor har du det fra at bestemte raser ''blir helt hysteriske'' i bur, forresten?

Skrevet
Ikke alle hunder trives i bur, selv om man gjør alt rikti fra første stund. Særlig shafere, settere m.fl. bli helt hysteriske. Da kan det kanskje være like greit å bare droppe det innendørs i alle fall. Men jeg ville i alle fall prøvd en del. Veldig praktisk om man har små barn på besøk eller holder på med noe som hunden ikke skal komme borti.

Jeg har hatt to schæfere som stortrivdes i burene sine.

Skrevet
Anbefaler på det sterkeste å ha bur til valpen. Jeg brukte bur til min da han var liten, og har derfor aldri hatt noen problemer med at han ødelegger huset når han er alene hjemme (en voksen hund begynner ikke plutselig å bite på lednigner eller skrape på dører - dette er noe de har "lært" som valper. Nå er han voksen forlengst, og jeg bruker ikke bur lenger, annet enn i bilen.

Anbefaler på det sterkeste ikke å ha bur til valpen. Jeg brukte ikke bur til min da hun var liten, og har derfor aldri hatt noen problemer med at hun ødelegger huset når hun er alene hjemme (en voksen hund begynner ikke plutselig å bite på lednigner eller skrape på dører - dette er noe de har "lært" som valper. Nå er hun snartt voksen, og jeg bruker fremdeles ikke bur.

Skrevet

Lea, hvor har du det fra at bestemte raser ''blir helt hysteriske'' i bur, forresten?

Jeg har bare hørt det fra bekjente som har disse rasene. Kan godt hende at de har gjort noe feil med tilvenningen o.l. Men jeg har også lest om shafere som har klart å bryte seg ut av bur :overrasket:

Påstanden er altså ikke vitenskaplig bevist på noen måte og jeg burde kanskje ha formulert meg annerledes. Poenget mitt er at noen hunder kanskje ikke fikser dette med å være i bur særlig godt.

Skrevet
Jeg har bare hørt det fra bekjente som har disse rasene. Kan godt hende at de har gjort noe feil med tilvenningen o.l. Men jeg har også lest om shafere som har klart å bryte seg ut av bur :overrasket:

Påstanden er altså ikke vitenskaplig bevist på noen måte og jeg burde kanskje ha formulert meg annerledes. Poenget mitt er at noen hunder kanskje ikke fikser dette med å være i bur særlig godt.

Jeg vil tro det ikke har så mye med rasen å gjøre, men heller med metoder/individer å gjøre, ja. Men jeg skjønner poenget ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...