Gjest Neffi Skrevet 13. oktober 2006 #1 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ja, som over - er det et dårlig tegn å väre skikkelig stöl? Jeg trente vekter (aldri gjort för) i 75 minutter - og kunne ikke gå dagen etter.... Tre dager etter er det fortsatt vondt i brystmusklene og lårmusklene.. farlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 13. oktober 2006 #2 Del Skrevet 13. oktober 2006 Har du ikke trent slikt før/på lenge, så er det ikke rart du er støl Og nei, det er ikke farlig, noen ganger er man støl lenge, andre ganger kortere. Kroppen reagerer fordi det skjer noe nytt, noe som ikke har skjedd på en stund. Helt normalt. Neste gang prøv å gå deg kald, tøy ut, det kan hjelpe litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 13. oktober 2006 #3 Del Skrevet 13. oktober 2006 Har du ikke trent slikt før/på lenge, så er det ikke rart du er støl Og nei, det er ikke farlig, noen ganger er man støl lenge, andre ganger kortere. Kroppen reagerer fordi det skjer noe nytt, noe som ikke har skjedd på en stund. Helt normalt. Neste gang prøv å gå deg kald, tøy ut, det kan hjelpe litt ← he he, takk for svar :-D Det värste er at jeansen min nesten er litt trang, på grunn av at lårmusklene står rett ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 13. oktober 2006 #4 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg husker en gang jeg hadde prøvetime på et treningssenter jeg vurderte å begynne på, og da prøvde jeg masse forskjellig maskiner jeg ikke hadde prøvd før. Jeg tror ikke jeg har vært så støl hverken før eller siden, og da var jeg sånn middels trent fra før av. Jeg tror stølhet typisk er et tegn på at man har trent, og ekstra støl blir man hvis man tar i mer enn vanlig, trener andre muskler enn man er vant til eller andre treningsformer enn man er vant til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. oktober 2006 #5 Del Skrevet 13. oktober 2006 Å være støl i tre dager er nok ikke farlig. Hvis jeg ikke har fått trent så mye en uke, merker jeg at jeg blir støl etter neste økt. Men pleier ikke å bli støl til vanlig, når jeg trener jevnt. Med mindre jeg har trent noe helt nytt og uvant, og brukt andre muskler enn jeg pleier. Jeg syns det hjelper å gå en rask gåtur eller en rolig joggetur dagen etter, for så å tøye ut igjen. Det hjelper hvertfall ikke å sitte stille. Selv om det vil gå over etter hvert uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Tingeling** Skrevet 14. oktober 2006 #6 Del Skrevet 14. oktober 2006 Å være støl er ikke farlig nei! Det er bare muskelfibre som har fått rifter pga større belastning enn vanlig. Dette er som regel på det verste etter to døgn, avhengig av hvor raskt det leges. En generaltabbe mange gjør når de er nybegynnere er å følge den gamle myten om at dersom man tøyer godt etter trening unngår man å bli støl. Men hva skjer når man tøyer en rift?? Jo, den blir enda større, og man blir enda stølere!! Derfor bør man være litt forsiktig med uttøyning når man bruker muskler som har ligget lenge i brakk... Flott at du har begynt å trene! Stå på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
animelona Skrevet 15. oktober 2006 #7 Del Skrevet 15. oktober 2006 Husker jeg var på en styrketime som varte i 90 min. Var støl i flere dager etterpå og følte meg generelt dårlig... Du er nok bare støl fordi du har tatt i mer en del du pleier og musklene dine ble mer nedbrutt enn vanlig. De neste gangene du trener så kommer du nok til å bli mindre støl! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storm Skrevet 17. oktober 2006 #8 Del Skrevet 17. oktober 2006 Å være støl er ikke farlig nei! Det er bare muskelfibre som har fått rifter pga større belastning enn vanlig. Dette er som regel på det verste etter to døgn, avhengig av hvor raskt det leges. En generaltabbe mange gjør når de er nybegynnere er å følge den gamle myten om at dersom man tøyer godt etter trening unngår man å bli støl. Men hva skjer når man tøyer en rift?? Jo, den blir enda større, og man blir enda stølere!! Derfor bør man være litt forsiktig med uttøyning når man bruker muskler som har ligget lenge i brakk... Flott at du har begynt å trene! Stå på! ← Nå må du huske å skille mellom bevegelighetstrening og tøying, litt tøying etter en økt er ikke skadelig..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joje Skrevet 17. oktober 2006 #9 Del Skrevet 17. oktober 2006 Blir man støl sånn helt uten videre, er det et tegn på dårlig form. Men blir man støl etter en treningsøkt, betyr det bare at man har gjort noe som er uvant for muskelen. Det hjelper å tøye litt etter en økt, men det hinder ikke at man blir støl. Tøying er bevegelighetstrening, og er til for å bedre bevegeligheten i kroppen. Jeg leste et intervju med Kari Jaquesson for ikke så lenge siden og hun sa at det holdt lenge å tøye en gang i uken. Selv tøyer hver gang etter at jeg har trena. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 17. oktober 2006 #10 Del Skrevet 17. oktober 2006 Joda, jeg töyde jeg Gjör alltid det. Trener aerobic to ganger i uken, så utrent er jeg heller ikke. Det var nok bare det at jeg löftet ti kilo på hver arm som gjorde at jeg nesten ikke kunne röre meg på 3-4 dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storm Skrevet 17. oktober 2006 #11 Del Skrevet 17. oktober 2006 Tøying etter en treningsøkt er ikke bevegelighetstrening. Da vil du ødelegge mer enn du oppnår..... Bevegelighetstrening er egne økter hvor du tøyer hardt og som ordet tilsier øker bevegeligheten, men da må ikke musklene være nedbrutt på forhånd. lett tøying etter en treningsøkt er bra tror jeg, men det er delte meninger om det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 17. oktober 2006 #12 Del Skrevet 17. oktober 2006 Tøying etter en treningsøkt er ikke bevegelighetstrening. Da vil du ødelegge mer enn du oppnår..... Bevegelighetstrening er egne økter hvor du tøyer hardt og som ordet tilsier øker bevegeligheten, men da må ikke musklene være nedbrutt på forhånd. lett tøying etter en treningsøkt er bra tror jeg, men det er delte meninger om det... ← Du har nok rett i at man ikke skal töye for mye. Det gjör/gjorde jeg heller ikke Takker for svar. Og godnatt - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joje Skrevet 17. oktober 2006 #13 Del Skrevet 17. oktober 2006 Tøying etter en treningsøkt er ikke bevegelighetstrening. Da vil du ødelegge mer enn du oppnår..... Bevegelighetstrening er egne økter hvor du tøyer hardt og som ordet tilsier øker bevegeligheten, men da må ikke musklene være nedbrutt på forhånd. lett tøying etter en treningsøkt er bra tror jeg, men det er delte meninger om det... ← Nei, det er ikke helt det samme, men det er jo de samme øvelsene man gjør. Det er også viktig å være varm i kroppen og spesielt den muskelen man skal trene når man skal trene bevegelighet. Så det spørs jo akkurat på hva du har trena. Har man trena styrke, så det er kanskje ikke ideelt å tøye mye etterpå, men man kan gjerne trene bevegelighet etter en løpetur- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storm Skrevet 17. oktober 2006 #14 Del Skrevet 17. oktober 2006 Nei, det er ikke helt det samme, men det er jo de samme øvelsene man gjør. Det er også viktig å være varm i kroppen og spesielt den muskelen man skal trene når man skal trene bevegelighet. Så det spørs jo akkurat på hva du har trena. Har man trena styrke, så det er kanskje ikke ideelt å tøye mye etterpå, men man kan gjerne trene bevegelighet etter en løpetur- ← Vel... det kommer ann på intensiteten i løpeturen... Vil ikke anbefale at du trener bevegelighet etter en annen treningsøkt, men heller setter av en egen økt eller to til dette, selvsagt må du da varme godt opp. Tror vi er enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Tingeling** Skrevet 18. oktober 2006 #15 Del Skrevet 18. oktober 2006 Nå må du huske å skille mellom bevegelighetstrening og tøying, litt tøying etter en økt er ikke skadelig..... ← Ja, men hvis du leser nøye så skriver jeg ikke at tøyning er skadelig. Men, har man drevet styrketrening av en muskel man ikke har "brukt" på lenge er ikke tiden inne for å tøye EKSTRA for å unngå å bli støl. Jeg har selv opplevd mange instruktører og trenere som oppfordrer folk til å være spesielt nøye med uttøyning når de ikke har trent på lenge for å unngå å bli støle. Dette er helt feil! Jeg er helt enig i at bevegelighetstrening er noe helt annet, og det var heller ikke det diskusjonen gikk på her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 18. oktober 2006 #16 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Ja, men hvis du leser nøye så skriver jeg ikke at tøyning er skadelig. Men, har man drevet styrketrening av en muskel man ikke har "brukt" på lenge er ikke tiden inne for å tøye EKSTRA for å unngå å bli støl. Jeg har selv opplevd mange instruktører og trenere som oppfordrer folk til å være spesielt nøye med uttøyning når de ikke har trent på lenge for å unngå å bli støle. Dette er helt feil! Jeg er helt enig i at bevegelighetstrening er noe helt annet, og det var heller ikke det diskusjonen gikk på her... ← Diskusjonen handlet ikke om hva slags "töying" man skal gjöre, nei Jeg har fått svar på mitt spörsmål. Takk! Tråden stenges grunnet spam. Arwen (mod) Endret 20. november 2006 av Arwen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg