tingeling Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Poster denne her siden det handler om å kombinere jobb og familie. Lurer på om "alle" private firmaer forventer at man jobber lange dager og er super fleksibel? Sønnen min legger seg kl 19(30) og hvis jeg overhodet skal få sett ham så må jeg gå kl fire. Når jeg etterhvert skal hente i barnehagen (pappan og jeg kommer til å bytte på å levere/hente), må jeg gå enda tidligere. Vil ikke være en slik mamma som kommer løpende rett før stengetid. Må jeg over i staten for å slippe det? Tingeling
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har to barn, og jobber ca 24 timer i uken. Da har jeg dessverre arbeidstid som tilsier at jeg ikke kan hente i bhg. men pappaen når den med ca 10 min. margin. Det blir ikke så mye kveldskos før de er kommet i seng. Bare stress i grunn:/ Heldigvis så jobber jeg bare tre dager.
Gjest Turi Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg jobber normale uker 37,5 timer på kontoret. Skyver på arbeidsdagen så jeg jobber 715-1515, og rekker å hente til kl 1600. Så jobber jeg 0-20 timers uker hjemme på ettermiddagen, alt etter behov og pressnivå. De tas fra kl. 2000 når snuppa er i seng. De verste periodene går ut over forholdet til mannen, men det går ikke utover veslejenta (utover at jeg blir fryyyyyktelig sliten og utålmodig da selvsagt).
BayliZ Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Jobber fullt, pluss at jeg har 1.5 time kjøring til jobben hver dag. Så her er det mannen som dessverre må stå for det meste på hjemme fronten.
Tvilling76 Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Har 1 barn og jobber 37,5 time pr uke. Slutter kl 15:30. Byttet jobb etter svangerskapspermisjon for å få kortere reisevei med tanke på å hente i barnehagen. Mannen jobber fra 9 - 17 så han leverer og jeg henter. Hadde tidligere over 1 time i køkjøring hver vei i tillegg til at jeg sluttet kl 16. (off. komm ikke et alternativ) Da hadde jeg ikke rukket barnehagen som stenger kl 1645. Nå har jeg kortere reisevei og slipper å jage klokka hver eneste dag. Det tjener vi alle på. Jeg henter tidligere og alle er blide og fornøyde.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Jobber full tid (37,5 t i uka). Har fleksitid og er på jobb ca 8.15 (bruker 10 min på å kjøre til jobb). Mannen min begynner 6.45 på jobb så jeg er alene med ungene om morgenen. Har 1 unge i barnehage og to på barneskolen. Er ferdig ca 16.00. Mannen min er ferdig 15.00, så han henter ungen i barnehagen og lager middag til jeg kommer hjem. Husmusa
Eve Luna Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg jobber i en yrke hvor det er mye overtid og arbeidspress. Det er flere hos oss som har sluttet når de fikk barn, for de fikk aldri sett barna sine. Og enkelte har au pair hjemme som tar ungene til og fra barnehager og lager middag og rydder hjemme. Man kan selvsagt be om å jobbe mindre overtid og dra hjem til normale tider, men det er ingen som har samvittighet til det, for da blir bare ditt arbeid dytter over på dine kollegaer og da må de jobbe mye overtid for at du skal dra hjem til normal tid. Sånne yrker mister mye kompentanse og kunnskap når ansatte slutter når de får barn. Og det er egentlig ikke særlig lønnsom for bedriften heller.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg jobber i det offentlige og har dermed rett på to timer ammefri hver dag. Dermed jobber jeg fra 9 til 3. Føler meg kjempeheldig som får muligheten til det nå som jenta mi er lita (14 måneder).
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 jeg jobber netter, har litt over halv stilling. dermed har jeg masse av tid til unger, hund, mann, venner og hus. vi stresser ikke her i gården! men, jeg er full av beundring for hvordan dere som jobber full stilling ordinær tid får kabalen til å gå opp. jeg tror ikke jeg hadde hengt sammen om jeg hadde jobbet fullt;-)
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Glemte å skrive at jeg arbeider i det offentlige. Av og til har jeg tidspress for å få saker ferdig til politisk behandling, men jeg er flink til å planlegge så det blir sjelden overtid. Mannen min er i det private. Der er det perioder med mye overtid, og da er jeg glad jeg kan flekse. Er veldig greit å jobbe i det offentlige når man har små barn. Jobbet i det private før men hoppet ut av det da andremann kom. Husmusa
Furstina Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Jag jobbar fulltid - 40 timmar i veckan. Min man jobbar också fulltid men på schema som innebär långa dagar, jobb varannan helg men också hellediga vardagar. Jag skjuter min arbetstid mellan 7:30-9:00 på morgonen och 16:00-18-19 på kvällen för att få ihop timmarna. Vissa dagar gör jag så att jag jobbar ända till kl 20:00 för att kunna jobba kortare andra dagar.
Tvilling76 Skrevet 13. oktober 2006 #12 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg jobber i det offentlige og har dermed rett på to timer ammefri hver dag. ← Det forutsetter vel at man faktisk fortsatt ammer. Ville tro at et fåtall ammer etter at barnet har fylt 1 år.., så derfor blir vel ikke dette noen varig løsning.. Hvor lenge har du krav på denne ammefrien?
Pimbila Skrevet 13. oktober 2006 #13 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har to bhg-barn og jobber 14 timer en uke og 21 timer neste uke, altså 50% stilling. Gikk ned fra 80% stilling til 50% etter sommerferien fordi vi fikk vite at sønnen vår har en hjerneskade og at mannen min jobber veldig mye og er lite hjemme.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 13. oktober 2006 #14 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har 100% stilling, dvs 40 timers uke, og vi bytter på å hente og levere i barnehage og skole. De gangene jeg henter, så er jeg ekstra tidlig på jobb. Vi henter ofte våre unger like før stengetid, og det går helt fint:-)
Nasseline Skrevet 13. oktober 2006 #15 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg jobber 100%, og har barnet mitt på ett år i barnehage. Jobber forøvrig i samme barnehage som mitt eget barn, men på en annen avdeling. Det passer meg veldig bra.
Helen Skrevet 13. oktober 2006 #16 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har full jobb det har jeg hatt de siste 12 årene.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #17 Skrevet 13. oktober 2006 Poster denne her siden det handler om å kombinere jobb og familie. Lurer på om "alle" private firmaer forventer at man jobber lange dager og er super fleksibel? Sønnen min legger seg kl 19(30) og hvis jeg overhodet skal få sett ham så må jeg gå kl fire. Når jeg etterhvert skal hente i barnehagen (pappan og jeg kommer til å bytte på å levere/hente), må jeg gå enda tidligere. Vil ikke være en slik mamma som kommer løpende rett før stengetid. Må jeg over i staten for å slippe det? Tingeling ← desverre kunne eg ikke velge...kom halsende til barnehagen for å rekke stengetiden. Arbtiden var der uansett barn eller ikke
monja Skrevet 14. oktober 2006 #18 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg jobber 100%, men med min arbeidstid er sønnen vår i barnehage fra 7 - 13.30. Jeg jobber fra 05.30 til 13.30 så jeg henter når jeg er ferdig på jobben. Noen ganger blir det overtid og da må mannen hente. Da er han i barnehagen fra 7 - 15.
Nala Skrevet 14. oktober 2006 #19 Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Jeg jobber i en privat bedrift, og her har ledelsen tatt grep for å gjøre det enklere å kombinere jobb og familie. Alle som har barn i barnehage eller SFO har nemlig muligheten til å komme inntil en halvtime senere på morgenen og gå inntil en halvtime tidligere om ettermiddagen, for å lette levering og henting. Man taper ikke lønn ved å benytte seg av denne ordninga. Dette fungerer utmerket! Selv klarer jeg å være på jobb rett over 8 annenhver uke, mens det annenhver uke blir nærmere 8.30 før jeg er på plass (alt avhengig av om jeg og mannen leverer sammen, eller om jeg tar det alene). Det er såååå deilig å slippe å styrte ut døra i et hattefokk, men å heller kunne gjøre leveringa til en trivelig affære uten å ha dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver. Jeg går som regel fra jobb 15 minutter tidligere enn arbeidstida mi tilsier, for å komme meg ut av byen og mot barnehagen før rushtrafikken setter inn. Så for å svare på spørsmålet ditt: Min arbeidstid er fra 8 til 16, men jeg har litt slingringsmonn da, for å gjøre hverdagen bedre for familien. Utover dette blir det noe jobbing hjemmefra innimellom, pluss at det blir noe reiseaktivitet nå og da. Men alt i alt går det strålende å kombinere jobb og det å være småbarnsmor. Det sørger en velvillig arbeidsgiver for! Flere i næringslivet skulle fått øynene opp for at det går an å legge forholdene til rette for at også småbarnsforeldre skal kunne være i fulltidsjobb. Det tror jeg faktisk arbeidsgiverne også har mye igjen for, ikke bare arbeidstakerne. Endret 14. oktober 2006 av Nala
philippa starck Skrevet 15. oktober 2006 #20 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg jobber full tid (og vel så det!) men har mulighet til å styre mye av arbeidsdagene mine selv. Derfor jobber jeg 11 timers dag mandager for å kunne gå en time tidligere de andre dagene. Dette fungerer veldig bra for oss! Det betyr at Lille Frø er i barnedagen fra 10-1630 to dager, og fra 8-15 tre dager. Er også så heldig å ha besteforeldre veldig nær, så hvis de ser at det blir litt hektisk for oss noen dager, så tilbyr de seg gjerne å hente. Skal om en uke begynne i en ny barnehage, og det vil faktisk gi meg 1 time mindre kjøring hver dag.... DET skal bli luksus, det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå