Gjest Hedda Gabler Skrevet 12. oktober 2006 #21 Skrevet 12. oktober 2006 Og ja, jeg har opplevd å bli rakket ned på. ← Det var ille!
Gjest Emera Skrevet 12. oktober 2006 #22 Skrevet 12. oktober 2006 Nei. Men det går an å tenke seg om før man latterliggjør personer. Og det kan vel ikke være tvil om at amming er bra - dette gjøres da i beste mening! For å ha poengtert det: Har ingenting imot at folk gir MME til barna sine - det har jeg da gjort selv med blødende brystvorter. Jeg opplevde ikke noe annet enn støtte fra helsepersonell i den situasjonen, og med god hjelp klarte jeg endelig å fullamme sønnen min da han var sju måneder. ← Jammen, så fint for deg, da. Flott. Latterliggjør..? Det jeg skrev var i alle fall akkurat slik jeg opplevde det. Skjønner ikke at du kan stille folks personlige erfaringer i tvil?
Gjest Emera Skrevet 12. oktober 2006 #23 Skrevet 12. oktober 2006 Det var ille! ← Takk. Det var ille.
nallemaja Skrevet 12. oktober 2006 #24 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg ble tråkket på og mast på, og fikk ikke bestemme selv. Jeg var sliten og bekymra og ammepolitiet gav meg aldri pusterom. Har ikke tenkt å holde kjeft om det fordi andre har fått hjep til ammingen på sykehuset. Selvfølgelig trenger mange hjelp! Og det er bra at de får det, men det var ikke slik min opplevelse var. At jeg fikk hjelp. Jeg fikk tvang. Jeg ble klemt på puppene, og blottet hvorsomhelst og nårsomhelst. Jeg ble vekket om natta med beskjed om at jeg skulle amme, og de kom med de ekle hendene sine og stod med ørneblikk og fulgte med. Og var ikke alt helt bra (og da var ikke mine følelser med i betraktningen) da ble det korrigert og justert. Og hele tiden gjorde det forferdelig forferdelig vondt med ømme bryster og blødende brystvorter. Kan hende de har blitt flinkere nå enn de var før. Det er 6år siden disse hendelsene for meg. Har nok mye med sykehuset man føder på å gjøre også. Har møtt veldig mange som har dårlige opplevelser i forbindelse med både fødselen og ammingen pga naziaktig oppførsel hos sykepleiere og jordmødre. Med nr. 2 gav jeg med en gang beskjed om at jeg ville ha fred med amminga, og at de ikke skulle blande seg eller mase på meg. Da gikk det fint, enda jeg var kjemperedd på forhånd siden det gikk så dårlig sist. OG jeg var på et helt annet sykehus, hvor de ansatte på avdelingen gjorde fødselen og barselstida til en positiv opplevelse for meg. Bare tanken på måten jeg ble behandla under og etter første fødsel gjør meg aggressiv!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 12. oktober 2006 #25 Skrevet 12. oktober 2006 Jammen, så fint for deg, da. Flott. Latterliggjør..? Det jeg skrev var i alle fall akkurat slik jeg opplevde det. Skjønner ikke at du kan stille folks personlige erfaringer i tvil? ← Nei, det kan jeg ikke. Jeg siktet til artikkelen der Gro Nylander fikk gjennomgå, og rangert sin eq og iq, blant annet. Synes ikke det var en fantastisk bra artikkel, det går an å ta opp problemet på andre måter.
Gjest Emera Skrevet 12. oktober 2006 #26 Skrevet 12. oktober 2006 Nei, det kan jeg ikke. Jeg siktet til artikkelen der Gro Nylander fikk gjennomgå, og rangert sin eq og iq, blant annet. Synes ikke det var en fantastisk bra artikkel, det går an å ta opp problemet på andre måter. ← Å, sånn ja. Trodde du siktet til noen av oss i tråden. Jo, han kunne spart seg karakteristikken av Nylander. Som jeg skrev tildligere her, hun har jo faktisk offentlig bedt om unnskyldning for at hun gikk så sterkt ut til å begynne med. Hun var lei seg for at hun hadde tråkket på og såret nybakte mødre. Men ellers likte jeg artikkelen.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #27 Skrevet 12. oktober 2006 Bra artikkel synes jeg, ammepolitiet tok tak i meg også, der jeg lå på sykehuset med min førstefødte, og den ene barnepleieren etter den andre skulle overvåke puppinga. Kjempeslitsomt, da den ene sa en ting, den neste sa noe helt annet og en tredje kom inn på rommet der jeg prøvde å amme det stakkars barnet og kommanderte meg ut til fellesrommet for å se videoen "Bryst er best". Er det mulig?? Alt ble bedre når vi kom hjem og fikk være i fred, gutten gikk opp i vekt som bare det og jeg ammet ham til han var 14 måneder.
Kittykat Skrevet 12. oktober 2006 #28 Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Jepp, dette har jeg vært ute for og det gjorde min opplevelse ikke så kjekk. Jeg måtte slutte å amme etter 3 mnd med vårt første barn fordi all påkjenningen, problemene, brystbetennelsen osv gjorde at jeg ikke fikk det til. På toppen av det måtte jeg inn på sykehuset og opereres pga brystebetennelse. Og pga så fikk ikke jeg til å amme etter det igjen og hvis jeg prøvde så ble ikke det opererte brystet tom for melk. Så jeg mistenker at noen melkeganger har blitt ødelagt fordi jeg fikk bare tømt halve bryset. Pga den operasjonen så kunne ikke jeg amme verken barn nr 2 eller barn nr 3. I det hele tatt. Så det ble flaskemelk fra dag 1 på barn 2 og barn 3. Og jeg sverger, hvis ammepolitiet hadde kommet til meg og sagt at jeg skal amme, så hadde jeg sparket dem ut døra, for det er ingen andre i denne verden som bestemmer det enn meg. Det er helt utrolig. De stod rundt meg og maste på meg når jeg var på barsel etter å ha født mitt første barn. Ammingen var et helvete fra dag 1 og etter at jeg sluttet 3 mnd senere så lovde jeg meg selv å aldri gå igjennom noe sånt igen bare pga noen som tror de kan bestemme alt. Så ved barn nr 2 og barn 3 så gjorde jeg det veldig klart i dette såkalte ønskebrevet at jeg ikke ville amme. Jeg håper virkelig at ammepolitiet jenker seg ned litt i framtiden, for de kan ikke fortsette å overkjøre folk på den måten....Jeg er rystet! Endret 13. oktober 2006 av Kittykat
Furstina Skrevet 13. oktober 2006 #29 Skrevet 13. oktober 2006 Det är väl egentligen TVÅ problem i artikeln - och i livet. Det ena är amningsmaffians påtängande metoder och viss sjukvårdspersonals bristande förmåga att känna efter var den nyblivna mammans intigritet går och när de korsar gränser för vad som är OK att göra med en annan människas kropp. Det andra är bristen på uppföljning efter förlossningsupplevelsen. Att få prata igenom hur det kändes, att få hjälp att undvika och bearbeta en förlossningsdepression och de där moderskänslorna som bara förväntas komma. När de inte kommer inträffar lätt en ångest och jag kan tänka mig att i kombination med en amningspress blir det bara fel. Att uppmana, upplysa och uppmuntra till amning och att ha/ge tillgång till kunnig personal som kan hjälpa till är väl något positivt. Sen måste all sjukvårdspersonal acceptera om det är OK för patienten att bli blottad och överkörd- och att kunna känna av gränserna. Jag minns att jag fick fylla i ett frågeformulär efter förlossningen - antingen på BB, eller i samband med första hemkontrollen - för att undersöka om jag låg i risksonen för förlossningsdepression. Helt separat från amningspratet
la Flaca Skrevet 13. oktober 2006 #30 Skrevet 13. oktober 2006 "Jeg har en eldre datter som aldri har fått en dråpe morsmelk. Hun er sjelden syk, har ingen allergier og ingen diabetes, og har - etter hva jeg kan forstå - vesentlig høyere både iq og eq enn dr. Nylander."
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #31 Skrevet 13. oktober 2006 "Jeg har en eldre datter som aldri har fått en dråpe morsmelk. Hun er sjelden syk, har ingen allergier og ingen diabetes, og har - etter hva jeg kan forstå - vesentlig høyere både iq og eq enn dr. Nylander." ← Jeg skjønner ikke hva som var så festlig med det utsagnet. Man kan mene hva man vil om Dr.Nylander men at hun er oppriktig engasjert i det hun driver med kan ingen ta ifra henne Syns dama fortjener en stor istedet for all hetsen her inne.
Cymbidium Skrevet 13. oktober 2006 #32 Skrevet 13. oktober 2006 Det är väl egentligen TVÅ problem i artikeln - och i livet. Det ena är amningsmaffians påtängande metoder och viss sjukvårdspersonals bristande förmåga att känna efter var den nyblivna mammans intigritet går och när de korsar gränser för vad som är OK att göra med en annan människas kropp. Det andra är bristen på uppföljning efter förlossningsupplevelsen. Att få prata igenom hur det kändes, att få hjälp att undvika och bearbeta en förlossningsdepression och de där moderskänslorna som bara förväntas komma. När de inte kommer inträffar lätt en ångest och jag kan tänka mig att i kombination med en amningspress blir det bara fel. Att uppmana, upplysa och uppmuntra till amning och att ha/ge tillgång till kunnig personal som kan hjälpa till är väl något positivt. Sen måste all sjukvårdspersonal acceptera om det är OK för patienten att bli blottad och överkörd- och att kunna känna av gränserna. Jag minns att jag fick fylla i ett frågeformulär efter förlossningen - antingen på BB, eller i samband med första hemkontrollen - för att undersöka om jag låg i risksonen för förlossningsdepression. Helt separat från amningspratet ← Fornuftig og godt skrevet
Eliza Doalot Skrevet 13. oktober 2006 #33 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg var en av dem som i løpet av svangerskapet virkelig fryktet "ammepolitiet". Jeg var av flere grunner usikker på om jeg ville klare å amme, og var veldig redd for de reaksjonene som eventuelt ville komme, men jeg var veldig bestemt på at jeg ikke ville risikere å ødelegge hele barseltiden med "ammemas". Jeg ble derfor veldig overrasket når jeg på føden overhodet ikke ble møtt med press eller mas, bare forståelse og klar beskjed om at det var helt og fullt mitt valg om jeg ønsket å amme eller ikke. Jeg fikk også tilbudom hjelp til å prøve hvis jeg ønsket det. Jeg fikk hjelp og tips på mine premisser, og den "invaderingen" av kroppen min som jeg blant annet var så redd for, var ikke-eksisterende. Jeg fikk også en lang samtale om fødselen min før jeg reiste hjem. Mange (meg selv inkludert) har kritisert dr.Nylander for å presse mødre til amming, men jeg har nok innsett at feilen ikke ligger hos henne. Hun har gjort en innsats for ammingen fordi det faktisk er den beste næringen for et spebarn. Problemet, etter min mening, ligger hos alle dem som ikke skjønner at det ikke er den eneste.
la Flaca Skrevet 13. oktober 2006 #34 Skrevet 13. oktober 2006 Man kan mene hva man vil om Dr.Nylander men at hun er oppriktig engasjert i det hun driver med kan ingen ta ifra henne ← Hitler var engasjert han og!
Kykkelikokos Skrevet 13. oktober 2006 #35 Skrevet 13. oktober 2006 Huff, jeg blir helt skremt når jeg leser slikt . Jeg har levd i en illusjon hvor jeg trodde det bare var å putte barnet til brystet, så skulle ammingen stort sett gå fint
Gjest kua Skrevet 13. oktober 2006 #36 Skrevet 13. oktober 2006 Mange (meg selv inkludert) har kritisert dr.Nylander for å presse mødre til amming, men jeg har nok innsett at feilen ikke ligger hos henne. Hun har gjort en innsats for ammingen fordi det faktisk er den beste næringen for et spebarn. Problemet, etter min mening, ligger hos alle dem som ikke skjønner at det ikke er den eneste. ← Og det er vel det vi er misfornøyd med, at det virker som at amming er det eneste saliggjørende. Jeg for min del fikk ikke til ammingen før tredje barnet og da ammet jeg til gjengjeld til ungen var 18 mnd. Jeg prøvde så mye jeg kunne med de to andre, tårene flommet av både skuffelse og nederlag. Helsesøster var heldigvis forståelsesfull men jeg fikk høre det av de mødrene som melken flommet ut av i barselgruppen, "du prøver ikke nok". Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at vi ikke er født like.
Gjest Fresh Skrevet 13. oktober 2006 #37 Skrevet 13. oktober 2006 Hitler var engasjert han og! ← Ærlig talt, denne sammenligningen var vel litt drøy?
Gjest prestekrage Skrevet 13. oktober 2006 #38 Skrevet 13. oktober 2006 Ja- denne var knall bra! Har opplevd å bli rakket ned på av ammenazipolitisykepleierene på sykehuset. Da vesla ble født prematur 10 uker fikk jeg fortalt at "jeg måtte tenke på hvilke holdninger jeg hadde" da jeg tok valget om å slutte å prøve å i det heletatt få melk... Tenk å gi opp så lett a.... Dette etter 3 ukers hardt arbeid med utallige pumper, salver, teer, nesesprayer, masasje og mange timer med såre tårer..... Som om jeg trengte de ordene etter å føle meg rimelig misslykket som "rugekasse" som ikke klarte å gå hele svangerskapet... At noe galt med min kropp gjorde så morkaka løsnet og vesla ble født så tidlig. At det var "min skyld" at hun fikk hjerneblødning som kunne medført bla CP.... Jo takk skal du ha. Har mye positivt å si om UNN Trømsø spes nyfødt intensiven- men hvordan barsel kunne bli kåret til "mor&barn" ettellerannet det forblir meg en gåte....
Gjest Gjest_kari_* Skrevet 13. oktober 2006 #39 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har full forståelse for det ene poenget i dette innlegget; det at barselkvinner MÅ få en mulighet til å snakke gjennom fødselen sin i etterkant - helst med en som var tilstede. Men ang. Nylander: skal hun bare tie om den forskningen hun driver med? Skal hun ikke fortelle det hun finner ut? Et eksempel: det har blitt bevist at amming er positivt bla fordi det fører til mye kroppskontakt (hudkontakt) mellom mor og barn. Ved å fortelle dette, kan mødre som ikke ammer bli bevisst dette med kroppskontakt og dermed oppnå denne positive effekten. Det er også flere eksempler på at "ammeforskningen" kan hjelpe alle mødre - også de som ikke ammer. Gjennom å spre kunnskap om amming bidrar dessuten Nylander til at flere lykkes med amminga. Og bare så det er sagt: jeg hadde blitt rasende dersom jeg etter en fødsel ikke hatt fått barnet til meg umiddelbart - uansett hvor medtatt jeg var. Dette fordi jeg vet at det er viktig for å etablere ammingen og fordi jeg vet at råmelken er ekstra viktig for barnet. (Og ja, jeg har vært gjennom knallharde fødsler og vet hva jeg snakker om).
Fibonacci Skrevet 13. oktober 2006 #40 Skrevet 13. oktober 2006 Og bare så det er sagt: jeg hadde blitt rasende dersom jeg etter en fødsel ikke hatt fått barnet til meg umiddelbart - uansett hvor medtatt jeg var. Dette fordi jeg vet at det er viktig for å etablere ammingen og fordi jeg vet at råmelken er ekstra viktig for barnet. (Og ja, jeg har vært gjennom knallharde fødsler og vet hva jeg snakker om). ← Vel, i noen tilfeller har barnet fått såpass hard medfart at de bare løper ut med det med en gang for å få det undersøkt. Det opplevde jeg med min førstefødte, det føltes ikke godt, men var høyst nødvendig. Amming er viktig, og flott hvis man får det til, men ammepresset og ammepolitiet tar litt av noen ganger altså. Ikke rart de som ikke får det til føler seg som dårlige mødre. Jeg har selv vært rimelig irritert på fru Nylander, som driver så hard propaganda for dette istedet for å bare presentere fakta nøytralt og la folk tenke og vurdere selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå