Gå til innhold

Adopsjon

Gjest Gjest_Ramboline_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

for å si det sånn..jeg er adoptert selv...2 år før jeg kom (da mine foreldre startet å søke), altså i 85' kostet det ca 24 000 å adoptere... mine foreldre reiste da ikke ned å hentet meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Alle barn som blir adoptert blir ikke hentet av sine adoptivforeldre i hjemlandet..

Nei, ikke alle, men det er vel bare et par land som tillater eskorte av de landene Norge har avtaler med om adospjon pr. i dag, jeg komemr i farta bare på etiopia, der er det av og på om det tillates eller ikke, tror de tillates nå, men adorpsjonsforenignen anbefaler det på absolutt ingen måte.

De aller, aller, aller felste barna hentes altså.

Og forøvrig: Uanset om det ikke kostet noe å adoptere kunne ikke hvemsomhelst gjort det, man må gjennom en godkjenningsrundei Norge, og deretter godkjennes i utnandet (pga den strenge praksisen i Norge er det svært få som avvises i utlandet da, fordi de i så fall ikke får godkjenning av norske myndigheter i utgangspunktet) Det er ikke hvor mye man er i stand til å betale for å få et barn til norge som avgjør om man vil bli gode foreldre for det, og omsorgsevnen er grundig evaluert før man får tillatelsen.

Skrevet

Og forøvrig: Uanset om det ikke kostet noe å adoptere kunne ikke hvemsomhelst gjort det, man må gjennom en godkjenningsrundei Norge, og deretter godkjennes i utnandet (pga den strenge praksisen i Norge er det svært få som avvises i utlandet da, fordi de i så fall ikke får godkjenning av norske myndigheter i utgangspunktet) Det er ikke hvor mye man er i stand til å betale for å få et barn til norge som avgjør om man vil bli gode foreldre for det, og omsorgsevnen er grundig evaluert før man får tillatelsen.

Dette er helt riktig. men det blir jo ikke gjort noen slik evaluering før man setter i gang på soverommet eller får prøverør. Og prøverør er ikke billig for staten det heller, likevel skriker barnløseforeningene opp om at det bør bli gitt ytterligere støtte til enda flere forsøk pr par osv.

Skrevet

Nei, det er ingen slike undersøkeler for å få biologiske barn, derfor atter en grunn til å kanskje heller gi MER støtte til de som adopterer, slik at de slipper så store utlegg, for disse VET man i det minste har et godt utgangspunkt for å bli gode foreldre.

Derfor likte jeg ikke argumentente om at "det bør koste noe, så ikke hvemsomhelst adopterer". De om adopterer er så gjennomvurdert opp og ned og i mente for å være helt sikker på at de barna de får får gode foreldre, netopp fordi disse barna har fått en dårlig start.

Å adoptere er ikke lett. Det er en tidkrevende (Ja, vi snakker om et flere års langt "svangerskap") og kostbar prosess, der en får sitt privatlig studert nøye av myndighetene. Jeg mener jo selvsagt at det er rett at man studeres så nøye, men noe kunne/burde vært gjort med ventetidene i Norge (de i utlandet får vi jo ikke gjort noe med, og det kommer jo somregel av at det er flere som vil adoptere enn det er barn tilgjengeig for adopsjon, og det er jo bra, vi ønsker jo ikke at flere abrn skal forlates selvsagt) og kostnadene forbudet med ette kunne staten dekket noe mer av. Å koble adopsjonstøtten til 1G ville ikke bare gitt en større støtte, men en SIKRERE støtte, der en ikke måtte lure hvert år på hva den ville bli, og sikret at den utviklet seg i takt med resten av satsene i landet.

Skrevet
Nei,  ikke alle, men det er vel bare et par land som tillater eskorte av de landene Norge har avtaler med om adospjon pr. i dag, jeg komemr i farta bare på etiopia, der er det av og på om det tillates eller ikke, tror de tillates nå, men adorpsjonsforenignen anbefaler det på absolutt ingen måte.

De aller, aller, aller felste barna hentes altså.

Korea tillater også eskorte, men få benytter seg av det.

Skrevet

Ja, jeg trodde det var minst ett til, men kom bare ikke på det.

Det er altå noen land det er mulig å få barn fra med eskorte, men det anbefales normalt ikke, og svært få benytter seg av det. De fleste barna hentes av foreldrene.

Men det er mulig å få dem "levert" fra noen land (om man elelrs oppfykker kravene fra landet da :) )

Skrevet

Nei, det er det ikke. Pr i dag er det i alle fall ikke slik.

Verdens barn, som er de som formidler barn fra India til Norge sier klart på sin hjemmside at søkerene selv må hente barna i India. Det kan ha vært annerledes før (du er adoptert, kanskje fra india? og ble "levert" ved eskorte?) men det kan man ikke i dag i alle fall.

En kjapp titt på de tre sodpsjonsforeningenes sider bekrefter at det er Korea og Etiopia som pr. i dag tillater dette. I alle andre land er det minst en reise påkrevet, i de felste tilfeller må begge foreldrene være tistede, og reisen varer fra 10 dager til 2 måneder, mellom ulike land.

Skrevet

ok, ja jeg ble det. men bare husket at da vi var nede igjen i 97 var det sånn, men beklager! my bad!

Skrevet

Ikke noe problem. (det er bare meg som tilfeldigvis er så sær at jeg hadde lest om dette for kort tid siden, og visste at det bare var 1-2 land som tillot det pr. i dag. Men det er altså mer en absurditet ved meg, og ikke noe folk flest bryr seg om å vite :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...