Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Rett og slett!

Hvor går skillet mellom styrer/daglig leder/sjefen sitt ansvar/oppgaver og den som er valgt som HMS representant??

Delegerer sjefen alle HMS oppgaver videre? Deler man på ting? Hvem går på kurs, møter etc? Befaring?

Jeg er HMS representant på min jobb, men er litt usikker på hva som er MIN oppgave liksom. (nystartet sted)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange ansatte er dere? Har dere verneombud i tillegg til deg som HMS-representant? Er du valgt eller utnevnt? Hvis du er valgt av ansatte så blir det mer i rollen som verneombud, men hvis du er utnevnt av leder så regner jeg med at du er arbeidsgiverrepresentant.

Jeg er HMS-ansvarlig der jeg jobber, men det er en overordnet stilling. Ute på de ulike avdelingene er det leder og verneombud som er HMS-representanter (selv om vi ikke kaller dem det).

Gjest StoreSky
Skrevet

Vi er 8 ansatte + 3 faste vikarer på min avdeling, 4 ansatte på et annet hus. Ikke verneombud.

Tja, utnevnt eller valgt..si det..hehe. Jeg sa jeg godt kunne være HMS ansvarlig/representant.

Jeg har jobbet mye med rutiner angående renhold og sikkerhet. Vært på brannkurs.

Men lurer altså på hva slags oppgaver og ansvar andre har i de ulike bedriftene.

Skrevet

Ettersom jeg jobber i større bedrift og hver avdeling/seksjon har eget verneombud så har ikek jeg direkte erfaring. Men setter opp hva jeg gjør.

Jeg jobber med rutiner rundt HMS, dvs Helse Miljø og Sikkerhet. Dette er rutiner rundt brann og redning, risikoanalyser, vernerunder/HMS-runder, handlingsplaner for HMS, skaderapporteringer, attføring og oppfølging av langtidssykemeldte.

Ang. vernerunde så er det verneombud og leder som gjennomfører dette og melder resultat og tiltak tilbake til meg. I ditt tilfelle vil jeg tro at du er med på vernerunden.

Legger inn et par linker til deg:

http://www.arbeidsmiljo.no/

http://www.hmsetatene.no/

Gjest StoreSky
Skrevet

Ja jeg er med på vernerunden. Og når vi hadde kontrollører på besøk så var det jeg som viste de rundt.

Hvor mye tid får du avsatt til dette arbeidet?

Skrevet

Jeg bruker ca 75 % av min stilling som HMS-ansvarlig. Våre verneombud (litt tilsvarende deg) får den tiden de trenger. Ved større avdelinger trenger de mer tid enn på mindre avdelinger og vi har ikke satt noe eksakt tid.

Skrevet

Hvis du ikke har hatt det så må du ta med deg din leder på 40-timers HMS kurs. Du finner informasjon i de linkene jeg la inn.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tar vare på linkene du la med! takk takk!

Hvor stor bedrift jobber du i? Er den særskilt farlig? (siden du har såpass stor del av jobben avsatt til HMS arbeid)

Skrevet

Vi er 1100 ansatte. Ikke utpreget farlig, men turnus og institusjonsbasert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...