Gå til innhold

Slankemiddel

Fremhevede innlegg

Skrevet

I noen år nå så har jeg slitet veldig med vekten, helt siden jeg begynte på barneskolen.

Det var ting som gjorde at jeg la på meg veldig.

Spiste mer mat enn det jeg hadde bruk for, og jeg var veldig glad i brus, kaker, kaffe og sukkerbiter.

Og i dag bærer kroppen min av dette.

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg høyt blodtrykk, men jeg var heldig den gangen.

Blodtrykket ble bra igjen, uten blodtrykksmedisiner.

Noen år senere, har jeg igjen fått tilbake høyt blodtrykk, og man kan vel si det at det er værre denne gangen.

Har snart gått på blodtrykksmedisiner i 3 måneder.

Så.. jeg vet veldig lite om framtiden, hva legen vil gjøre med dette, om det ikke skjer noe endring.

Synes jeg selv er ganske flink nå, drikker light brus, spiser lite med kaker, godteri, drikker lite med kaffe og slikt.

Men det hjelper jo ikke det.

Prøver så godt jeg kan å få litt mosjon inn i livet mitt også.

Så jeg tenkte på det da, er det muligheter for at legen min kan gi meg et slankemiddel?

Idag så har jeg en BMI på 43.

Og dette er jo veldig farlig, så det jeg tenker, at hvis jeg hadde fått et slankemiddel, ville det kunne ha hjulpet meg på veien til å gå ned i vekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når du har en BMI på over 30, vil du kunne få resept på Reductin (?). Det er viktig at disse brukes under oppfølging og omlegging av kostholdet og økt fysisk aktivitet. Ellers vil alle kiloene komme på igjen når du slutter på pillene.

Lykke til! :)

Skrevet

Ok. :)

Men siden jeg spør legen om dette, så kan han vel skrive det ut?

Han vet jo at det er veldig alvorlig.

Tusen takk for hjelpen. :)

Skrevet

Det går helt sikkert fint, kjenner en som har fått resept på det. Han bare forklarte situvasjonen og så var det greit.

Skrevet

Legen min vet jo hva situasjonen er i dag, så da går det vel greit.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg lurer på om " "reducil" og "xenical" er det samme?

Jeg er ei jente på 24 år som er 162 høy og 79 kg.

Jeg sliter med dårlig selvbildet, er bare deppa og lei meg.

Har samboer, men han sier han er glad i meg som jeg er, men dere vet selv. At det hjelper ikke så lenge DU føler deg svær og ekkel:

Så hvordan går jeg frem for å få sånn slamkepille?

Hjepler den, eller er det slik jojo slanking, at en blir dobbel så stor etterpå?

På forhånd takk

Skrevet

Jeg har også hatt en veldig høy BMI, i hvert fall på over 40.

Og jeg hadde derfor lyst til å gå ned i vekt, og jeg ville miste noen kg.

Og legen gikk med på at jeg skulle starte på slankemiddel.

Så jeg startet med xenical (tror jeg den het).

Merket jo at jeg gikk ned i vekt, men det som jeg slet med var disse bivirkningene.

Følte meg nesten konstant nervøs og redd for at jeg skulle gjøre i buksa.

Og det var jo perioder hvor det faktisk gikk galt, før jeg hadde kommet meg på do.

Å det synes jeg ikke noe om.

Jeg følte at jeg gjorde så godt jeg kunne, prøvde og spise sunn mat, men allikevel så var det noen doturer.

Og jeg hadde luft i magen, og hvis jeg skulle slippe ut noe luft, kunne det også komme avføring.

Og dette med slankemiddelet, gjorde også at jeg måtte spise faste måltider noe som gikk greit, men jeg følte at hver gang så måtte jeg gruble så nøye over hva skal jeg spise nå, og hva skal jeg spise da osv.

Så jeg ble lei og avsluttet hele greia.

På den mnd jeg gikk på denne medisinen, gikk jeg vel ikke ned mer en 2-3 kg.

Legen min sa jo det også at jeg kunne ikke forvente at medisinen ville gjøre mer for meg.

Og jeg synes den dag idag at det beste var å slutte.

Det er jo ikke bra å gå rundt og være nervøs for det minste.

Det tok på kroppen.

Skrevet

Jeg har veldig gjerne lyst til å komme med et generelt svar her.

Altså når det gjelder dette med slanking og medisiner for dette, altså et slankemiddel.

Jeg føler at jeg har blitt i mot det.

Det beste for kroppen mener jeg, når man skal gå ned i vekt, er å gjøre det på den normale måten.

Spise skikkelig og variert kosthold, være i fysisk aktivitet osv.

Det er den metoden jeg går for.

Men de som gjerne ønsker å gå ned i vekt, og vil prøve slankemiddel, så er det jo bare å snakke med sin lege.

Skrevet

joda joda, enig med deg...

MEN;

Jeg spiser sundt og variert,(lite og ofte) trener tre ganger i uka, men allikvel går jeg ikke ett GRAM ned. Har holdt på med dette i 7 mnd.

Enig i at det ikke er bra å gå rundt nervøs for at en skal gjøre på seg når det gjelder de tabl xenical, men er det bedre å være deprimert, sur, lei o.l

Dere ANER ikke hvordan jeg har det.

Fra å gå i 36 til 42-44 på 1 år, er IKKE noe moro skal jeg si dere.

Hva med Reductil,noen som har prøvd eller har erfaringer???

Jeg er så desperat at jeg faktisk begynner å lure på om jeg skal kaste opp maten igjen, eller bare gi F å spise meg mer tjukk.

Vet det er utrolig egoistisk, men jeg er så deppa pga det.

Mannen min og sønnen min sier jeg er fin slik jeg er, men hva betyr det?

Ingenting. De er jeg som ser det, og jeg ser helt jæv... ut.

Skrevet
joda joda, enig med deg...

MEN;

Jeg spiser sundt og variert,(lite og ofte) trener tre ganger i uka, men allikvel går jeg ikke ett GRAM ned. Har holdt på med dette i 7 mnd.

Enig i at det ikke er bra å gå rundt nervøs for at en skal gjøre på seg når det gjelder de tabl xenical, men er det bedre å være deprimert, sur, lei o.l

Dere ANER ikke hvordan jeg har det.

Fra å gå i 36 til 42-44 på 1 år, er IKKE noe moro skal jeg si dere.

Hva med Reductil,noen som har prøvd eller har erfaringer???

Jeg er så desperat at jeg faktisk begynner å lure på om jeg skal kaste opp maten igjen, eller bare gi F å spise meg mer tjukk.

Vet det er utrolig egoistisk, men jeg er så deppa pga det.

Mannen min og sønnen min sier jeg er fin slik jeg er, men hva betyr det?

Ingenting. De er jeg som ser det, og jeg ser helt jæv... ut.

Bare for å få sagt det, det å gå ned i vekt, det tar tid.

Man får ikke resultater over natta.

Jeg ser at du har gått i 7 måneder uten å få et resultat.

Det kan jo hende at det finnes grunner til at det skjer.

Jeg sliter fortsatt med vekta den dagen idag.

Har hatt problemer med vekta helt siden barneskolen, og det var allerede da jeg begynte og bli overvektig.

Idag så veier jeg langt over 100 kg, nærmere 110.

Da jeg startet på denne slankemedisinen, veide jeg 109, og jeg gikk ned noen få kg.

Etter at jeg sluttet med dem, gikk jeg opp i vekt igjen.

Så jeg er der hvor jeg startet.

Jeg har hatt masse problemer med vekta mi, jeg har blitt mobbet i flere år både fysisk og psykisk.

Har blitt trakkasert på det verste, som noen kan tenke seg.

Jeg har vært plaget med høyt blodtrykk ved 2 anledninger, andre gangen jeg fikk det, måtte jeg gå på medisiner for å få blodtrykket stabilt.

Har sittet om kveldene og fundert på hva jeg skal gjøre med vekta mi, men jeg vet ikke.

Har vurdert slankeoperasjon, redusere på tarmen slik at det ikke skal så mye til før jeg blir mett.

Har vært mye snakk om denne metoden i media.

Men får se hvordan det ender.

Jeg bruker buksestørrelser langt over 50.

Jeg blir like forbanna hver eneste gang jeg skal ha meg klær, for jeg har store problemer med å finne noe som passer for meg.

Handler jo klær på Hennes og Mauritz, men det er dårlig utvalg.

Jeg vil anbefale deg om å snakke med legen din.

Ikke start og kaste opp maten, eller å spise mer.

Som du vet er det ikke bra.

Det kan føre til uheldige konsekvenser.

Håper det i hvert fall ordner seg, og at du igjen kan bli fornøyd med kroppen din. :)

Ønsker deg lykke til videre.

Skrevet

hei;)

føler med deg, men beklager å si det.

Men jeg er 24 år.

Jeg ser rett og slett jæv... ut

lykke til til deg også, ønsker deg alt bra.

Skrevet

Og en ting til.

Er Xenical og reductil det samme eller hva?

Vet dere forskjellen på dette?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan vet dere at dere spiser sunt og trener riktig?

Slutt med å si til dere selv at dere ser jævlig ut. Det hjelper ikke.

Meld dere på VG's vektklubb eller Grethe Roehde og få profesjonell hjelp til å lære et sunt kosthold.

Det er ingen rask måte å ta av 10-30-50 kg på - det MÅ gå sakte dessverre. Går det sakte fordi man endrer kosthold så blir hjernen med på gamet også.

Spis grønnsaker og drikk vann til alle måltider. Raske karbohydrater og proteiner skal være de minste bestandelene, for å stille sulten på en kalorifattig måte lesser du på med tomat, agurk, grønn salat etc.

Majones, dressing og smør er ut. Bruk fullkornsknekkebrød istedenfor vanlig brød. Spis kun snop, kake og snacks som unntak og i små mengder i helgen.

Kutt ut all sukkerholdig drikke til hverdags. Lightbrus er greit som en overgang, men egentlig bør dere drikke vann isteden. Det er sunnere for kroppen.

Sett dere langsiktige mål - ikke "bort i en fei" for de bort i en fei målene gir så få kalorier å spise hver dag at det er lett å knekke. Setter du som mål å gå ned 0,5 kg pr uke så får du et kosthold som det er lett å vende seg til å bli mett på.

Lær å lage mat som smaker like godt uten gode feite sauser, kremtopp eller majones-dressing (ref. medlemsskap i ovennevnte klubber).

Kutt ut slanking og se bra ut som motivasjon. Tenk at du spiser sunt for helsens skyld i stedenfor.

Og skyt gjerne en klesdesigner for store størrelser for meg også - for jeg er helt enig i at utvalget på rimelige klær i store størrelser er elendig i kjedebutikkene.

Medisin for å redusere vekten har som regel bivirkninger som er svært ubehagelige eller så virker de ikke. Livsstilsendring virker!

Skrevet
Og en ting til.

Er Xenical og reductil det samme eller hva?

Vet dere forskjellen på dette?

Nei, det er ganske forskjellige ting. Xenical virker i tarmen ved at den forhindre opptak av fett. Fettet kommer ut i den andre enden, noe som fører til meget løs mage ved bare beskjedne inntak av fett. Det blir nesten som en antabus mot fett.

Reductil virker ved å senke apetitten

Dette er det jeg har hørt/lest, har ikke prøvd disse medikamentene selv.

Skrevet

Må nesten le litt her...

For når jeg sier at jeg ser jævlig ut, så er det slik jeg mener.

Vet at ikke det blir noe bedre, men...

Jeg spiser sundt.

Har ei veninne som er ekspert på kosthold, så....

Vet at det tar tid, men 7 mnd og ikke ett gram?

jeg spiser ikke kaker eller smør eller majones.

Jeg VET som sagt at jeg spiser sundt

Gjest Blondie65
Skrevet
Må nesten le litt her...

For når jeg sier at jeg ser jævlig ut, så er det slik jeg mener.

Vet at ikke det blir noe bedre, men...

Jeg spiser sundt.

Har ei veninne som er ekspert på kosthold, så....

Vet at det tar tid, men 7 mnd og ikke ett gram?

jeg spiser ikke kaker eller smør eller majones.

Jeg VET som sagt at jeg spiser sundt

Ikke et gram ned - da spiser du for mye i forhold til bevegelse. Da har du to valg: trene mer eller spise mindre. Det beste er en kombinasjon.

Forøvrig kan det ha skjedd mye inne i kroppen din som ikke påvirker vekten - du kan ha forandret sammensetningen av fett og muskler - uten å ha gått ned.

Skrevet

Enig med Blondie65.

Hvis man skal gjøre livsstilsendringer, bør man i hvert fall snakke med noe som har peiling på dette området.

Det ville jeg ha gjort. :)

Ellers så er jeg ei ung jente, på 21 år.

Jeg er og å har livet foran meg og alt dette her, men jeg ville ha gitt mye for å fått et nytt liv.

Hvor jeg kunne ha fått nye sjanser, ikke blitt mobbet og trakkasert og det som er.

Jeg har tenkt på det mange ganger, at en vakker dag vil jeg kanskje bli mamma, og når det eventuelt skjer, så kan jeg ikke fortsette og veie langt over 100 kg.

Det blir hverken bra for meg, eller det barnet jeg bærer på.

Jeg håper for en egen del at det blir en vendig en dag, at det skjer forandringer.

Det ville jeg ha gitt mye for å få.

Skrevet

Det kan være en god ide å ta en tur til legen før du begynner på en større vektnedgang. Forklar legen at du har tenkt til å prøve å gå ned en del, og be om råd. Du kan ta noen tester og sjekke at alt er som det skal i forhold til kolesterol, jern, D-vitaminer, blodtrykk osv. Og så kan du få sjekket om du har normalt stoffskifte.

Det er faktisk veldig greit å vite sånne ting!

Du kan også få veid deg slik at du har en helt klar referansevekt å gå ut fra, du kan også be om oppfølgingstimer f.eks. annenhver måned eller lignende.

Gjest Blondie65
Skrevet
Enig med Blondie65.

Hvis man skal gjøre livsstilsendringer, bør man i hvert fall snakke med noe som har peiling på dette området.

Det ville jeg ha gjort. :)

Ellers så er jeg ei ung jente, på 21 år.

Jeg er og å har livet foran meg og alt dette her, men jeg ville ha gitt mye for å fått et nytt liv.

Hvor jeg kunne ha fått nye sjanser, ikke blitt mobbet og trakkasert og det som er.

Jeg har tenkt på det mange ganger, at en vakker dag vil jeg kanskje bli mamma, og når det eventuelt skjer, så kan jeg ikke fortsette og veie langt over 100 kg.

Det blir hverken bra for meg, eller det barnet jeg bærer på.

Jeg håper for en egen del at det blir en vendig en dag, at det skjer forandringer.

Det ville jeg ha gitt mye for å få.

Og hva venter du på?

Overspising / trøstespising henger ofte sammen med vonde opplevelser i barndommen. Sammen med manglende selvbilde er det en svært destruktiv faktor.

Men du må ikke tro at du ikke har makten til å gjøre noe med problemene dine for det har du.

Godt lesestoff på veien mot et lettere liv:

Dr. Phils "7 nøkler til varig vekttap"

Anthony Robbins "Ubegrenset kraft"

Skrevet

Jeg har ikke hatt NOE vond barndom, jeg har heller hatt det motsatte. Har noen fantastiske foreldre som alltid stiller opp uansett, så det får du IKKE lov å si;(

Det er vel heller at jeg alltid har vert slank og godt selvbildet, men nå er det stikk motsatt.

Føler og at min kjære (snart mann) ikke liker meg slik jeg er, men han sier han elsker meg for den jeg er, men jeg tror ikke han.

Er mye annet og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...