Murvel Skrevet 22. januar 2003 #1 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg lurer litt på hva som er normal alder i forhold til hvor trygge barn er når de må gjøre ting på egen hånd. Min samboer har en datter på 6 år. Vi har ofte kontakt med henne, men sliter litt med at mor har en annen ide om hvordan oppdragelse skal være, enn hva vi har. Vi synes ikke at en seksåring skal være alene hjemme etter at mor har dratt på jobb, for så å ordne seg og gå på skolen. Ungen har også selv ansvar for når hun skal komme inn om kvelden og når hun skal legge seg. Når vi prøver å ta opp dette, sier mor at hun vil ha en mest mulig selvstendig unge som ikke er avhengig av henne sånn at hun slipper å gjøre noe. Det er stadig nye situasjoner, er det rart at vi blir frustrerte? Ungen er flink til å få til ting selv, men jeg synes hun virker utrygg. Er det ikke mye omsorg i grenser?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 22. januar 2003 #2 Del Skrevet 22. januar 2003 Mener selv jeg er liberal når d gjelder oppdragelse og gjør mitt beste for at min datter på tolv skal bli selvstendig, nettopp v å la henne få gjøre ting på egenhånd tidlig, ofte tidligere enn de hun kan sammenligne seg m. ......MEN!!! 6 år syns t.o.m jeg var voldsomt tidlig å bestemme så mye selv...... :o Kommer jo selvfølgelig an på hvor moden jenta er, men.....8-åringer syns jeg ikke skal gå oppe og rote til de finner ut at de skal legge seg av seg selv; de trenger jo et visst antall søvntimer for å fungere på skolen, syns d er viktig, ihvertfall de dagene de skal tidlig opp....Og vår tolv-åring får ikke være ute så lenge hun vil heller...... Nei, syns nesten dette smaker av litt omsorgssvikt......hmmmm! Skjønner godt at dere er bekymret.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 22. januar 2003 #3 Del Skrevet 22. januar 2003 Barn takler helt fint å være alene når de er sosialt modne for det. MEN jeg synes også det er tidlig for en seksåring å klare seg alene på morgenen. Vi hadde tenkt at vår niåring skulle få prøve seg nå til våren... Hun får heller ikke bestemme hvor lenge hun får være ute. Grenser er trygghet for barn ! Dersom hun ikke er trygg nok ift. å være alene hjemme kommer en skikkelig smell etter en tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 22. januar 2003 #4 Del Skrevet 22. januar 2003 Fri barneoppdragelse ja.. Det var jo in en tid, helt til noen oppdaget at unger faktisk trenger grenser... Jo, jeg synes moren er altfor løssluppen. Men husk: når jenta er i deres hjem er det deres regler som gjelder (de fleste barn takler fint dette), så la henne oppleve grenser når hun er hos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 23. januar 2003 #5 Del Skrevet 23. januar 2003 Hilde KS! Da vår var ni, begynte hun å kjede seg på SFO, så hun begynte å gå hjem, helt av seg selv. Hun hadde ikke nøkkel, så hun ventet utenfor hjemme el. gikk på besøk til en snill eldre nabodame. Så da hun skulle begynne i fjerde, fant vi ut d var liten vits i å betale i dyre dommer for SFO når ungen helst ville gå hjem. Dermed ble hun utstyrt m egen nøkkel, og nettopp denne nøkkelen skulle vise seg å bli et problem, for den klarte hun å rote bort ørten ganger; merkelig nok ble den alltid funnet igjen. Så fikk hun tilfeldigvis en nøkkelring m en stor, myk hund på av en venninne av meg, og siden da har nøkkelen ikke vært borte....Nå må d som sant sies at denne frøkna har alltid vært et STORT ROTEHUE, så dette behøver slett ikke bli noe problem for mer 'ryddige' unger, men tenkte bare jeg ville dele mine erfaringer; bedre å være føre var, vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 23. januar 2003 #6 Del Skrevet 23. januar 2003 Når guttungen min begynner i 5. til høsten er det slutt på luksusen, ikke mer sfo... Jeg kan kanskje søke om å få plass da også pga at han har add, men er ikke sikker. Han er også et stort rotehode, så hva vi da gjør med nøkkelen.. Feste den til en piercing i øret hans? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 23. januar 2003 #7 Del Skrevet 23. januar 2003 Sønnen min går i 3. klasse og er da altså 8 1/2. Han fikk egen nøkkel når skolen startet i høst, med stor nøkkelring og streng beskjed om at nøkkelen skulle ha fast plass i ranselen og IKKE taes opp i løpet av skoledagen. Jeg var utrolig spent på hvordan dette skulle gå, men ville prøve pga stram økonomi og at jeg synes SFO (iallefall her) er utrolig dårlig, og at han ikke lenger ville være der selv. Nå skal det sies at han fortsatt har halv plass på SFO og går da hjem alene hver dag kl. 14.30. Jeg er hjemme fra jobb ca 16.15 - 16.30 (avhengig av trafikken)...og det har gått aldeles utmerket fra dag 1. Jeg var skeptisk til å gi han et så stort ansvar alene, da han alltid har vært vimsete og vill, men det å la han få føle seg "stor og flink" som går hjem alene, har vært et sjakktrekk. Han har ikke spist opp alt godteriet i huset, har heller ikke huset fullt av unger når jeg kommer hjem, (han får ha en kompis med seg inn av gangen når jeg ikke er hjemme), han har stort sett gjort leksene til jeg kommer hjem, eller han bare ser på TV eller spiller Playstation. Han ringer meg straks han kommer hjem og det synes jeg er en fin avtale. Jeg har også hengt opp telefonnummeret til pappaen og til mine foreldre, dersom jeg er i møte eller noe, slik at han ikke får tak i meg med en gang. Han har iallefall vokst på det.... Men....han er jo 8 1/2, jeg ville ALDRI ha gjort dette med en 6-åring.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2003 #8 Del Skrevet 23. januar 2003 6 år !!!! like gammel som sønnen min mao. Han kan ikke klokken men jeg setter på alarmuret på kjøkkenet så vet han når han skal gjøre ting. Han kan ringe meg på mobilen og han kan fint være alene uten å herpe eller spise godteri. Han slår heller ikke på tv'en uten å spørre først. Så jeg tror vel i bunn og grunn at hvis jentungen forstår klokken, og det må hun jo for å greie å rekke skolen ?! så er det vel ikke noe galt i at hun går selv...... At hun derimot får lov å være ute så lenge hun ønsker, det synes jeg virker mye mer søkt. Sønnen min har også egen nøkkel og den er bundet fast i sekken sammen med et kosedyr. Men han har trygghet i at det er naboer hjemme som han kan gå til hvis noe skjer og han kan ALLTID ringe meg på mobilen..... Men du (dere) kan ikke legge dere opp i hvordan jenta har det hos moren like lite som hun kan gjøre noe med de reglene dere har fastlagt, med mindre dere blir enige om noen felles regler da ?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siina Skrevet 23. januar 2003 #9 Del Skrevet 23. januar 2003 Hei, vi har samme problem med "vår " seksåring. Samboeren min har samvær med jenta, som bor hos moren sin. Jenta fikk egen nøkkel i fjorvinter, som hun skulle bruke "hvis mamma ikke er hjemme når jeg kommer". Da var hun nettopp fylt fem.. Nå forteller hun at hun er alene med lillesøster (på 3 år) på kveldene når mamma er på en vaskejobb. Moren har sagt opp hustelefonen, så jentene har heller ikke mulighet til å ringe til en voksen når det trengs. Er det bare meg som synes dette er HELT TULLETE?? Må legge til at vi også har problem med en annen form for ansvarsfraskrivelse, da nesten er like mye hos mormores sin som hos moren. Til sammen synes jeg at denne damens måte å ta vare på ungene sine på er høl i huet. Nei, jeg synes 6 år er for tidlig å være alene mer enn en halvtime i gangen. -siina- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 23. januar 2003 #10 Del Skrevet 23. januar 2003 Chimp ; vår datter har hatt nøkkel siden første klasse da hun ba om å få prøve å gå hjem alene. Hun fikk prøve dette av og til og var alene et kvarter innimellom. Hun har gått hjem fra skolen men på morgenen har hun alltid vært på SFO av eget ønske. Kom hjem en dag for ikke så lenge siden da satt hun på trappen og gråt fordi hun hadde glemt nøkkelen. Vi hadde faktisk ikke fortalt henne hva hun skulle gjøre om dette skjedde ( sløvt av oss ). Vi lærte våre barn tidlig at dersom de var alene med en av oss ( har ikke slekt som bor nært og jeg jobbet turnus ), og noe skjedde feks fall i trappen ( kanskje vi var hysteriske ) kunne de ringe 113 og der ville dat alltid være en voksen som kunne hjelpe dem og som kunne få tak i den av oss som ikke var hjemme. Å ikke ha telefon og la barn være alene er helt uakseptabelt. Vår datter på ni er rolig og fornuftig mens vår sønn på seks enda ikke får være alene, han er litt mer rotete og glemmer regler. Han får av og til være alene sammen med søsteren, da har de alltid mobilnumrene til både meg og pappan og vi ringer for å spørre hvordan det går. De er ALDRI alene lengre enn en time. Å la en treåring passes av storesøster på fem bør meldes til barnevernet ! Noen seksåringer er modne til å være alene på morgenen, andre ikke ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #11 Del Skrevet 24. januar 2003 Men du (dere) kan ikke legge dere opp i hvordan jenta har det hos moren like lite som hun kan gjøre noe med de reglene dere har fastlagt, med mindre dere blir enige om noen felles regler da Menes det her at mor (eller far) kan gjøre akkurat som hun/han vil??? Hvis det er mistanke om omsorgssvikt e.l. skal man da bare sitte å se på???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora Skrevet 24. januar 2003 #12 Del Skrevet 24. januar 2003 Fikk lyst til å gi et lite tips til nøkkelproblemet. Kjøp en jo-jo og fest nøkkelen i den (slik de fleste bruker til ski kortet i alpinbakken til ca 20 kr) denne fester du i lommelokket eller på glidlåsen i lokket på sekken. Den har så lang snor at ungen kan dra ut nøkkelen og låse opp døra og nøkkelen blir dratt inn i sekken etter bruk. Jernvare butikker har også en variant i metall men den er mye dyrere. Dette fungere veldig bra for mine barn. Nøkkelen er alltid i sekken...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia35 Skrevet 25. januar 2003 #13 Del Skrevet 25. januar 2003 Minstemannen min er 7 1/2 år, og jeg mener at han enda ikke er gammel nok til å ordne seg selv på morgenen. Unger er veldig forskjellig men at en 6 åring skal ordne seg selv for så å gå på skolen er for drøyt. At hun har ansvaret for selv å komme inn på kveldene og bestemmer selv når hun skal legge seg hører ikke hjemme noen plass. Jeg skjønner godt at du/dere reagerer på dette. Det finnes vel måte på selvstendighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå