Gå til innhold

Seboroisk eksem i ansikt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilken soppkrem er det dere referer til? Fungoral salve? Mannen min sliter med seborreisk eksem i hodebunnen, nesen og brystkassen. I ansiktet hjelper fungoral salven bra, men den biter ikke like bra på brystkassen. Han har brukt fungoral shampo ganske mye, og jeg mistenker at han rett og slett er blitt immun. Han må ha håret kort kort klippet, med en gang det vokser litt (har tykt hår i tillegg), så blomstrer det som fy.

Har dere noen flere forslag for hodebunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*abbonere*

Jeg sliter også.

Rundt nesevinger, opp mot øyebryn og to ( ) rundt munnen.

Haaaaat.

Vanskelig å få bukt med. Min hudpleier sier at det ikke er noe å få gjort noe med, at jeg i stygge perioder må bruke hydrokortison.

Er hun helt på viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken soppkrem er det dere referer til? Fungoral salve? Mannen min sliter med seborreisk eksem i hodebunnen, nesen og brystkassen. I ansiktet hjelper fungoral salven bra, men den biter ikke like bra på brystkassen. Han har brukt fungoral shampo ganske mye, og jeg mistenker at han rett og slett er blitt immun. Han må ha håret kort kort klippet, med en gang det vokser litt (har tykt hår i tillegg), så blomstrer det som fy.

Har dere noen flere forslag for hodebunnen?

Jeg fikk resept på to kremer, fungoral krem som skal brukes i ca.10 dager og deretter begynne med en krem som heter daktacort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungoral funker ikke på meg hvertfall. Jeg fikk resept på en krem som heter Pevisone. Den funker. Jeg tror ikke det er kortison i den. Ellers så hjelper det for meg å legge ansiktsmaske en gang i uken, samt peele en gang i uken.

Gode renseprodukter er også et must for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungoral funker ikke på meg hvertfall. Jeg fikk resept på en krem som heter Pevisone. Den funker. Jeg tror ikke det er kortison i den. Ellers så hjelper det for meg å legge ansiktsmaske en gang i uken, samt peele en gang i uken.

Gode renseprodukter er også et must for meg.

Kan jeg spørre deg om hvilken peeling krem du bruker? og hvilken hudtype er den for. jeg har veldig sensitiv hud. har du noen annbefalinger? på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den peelingen jeg har likt best, men som jeg er tom for, er fra Dermalogica. Det er en peelingmaske uten korn som skal sitte 10-15 minutter. Den het "Daily Microfoliant".

Den skal passe til alle hudtyper.

Min hudtype er fet, men den er også ganske sensitiv. Jeg hadde ingen problemer med denne peelingmasken. Det er ofte slik at vi som har sensitiv hud blir rød av peeling som inneholder korn som sliper bort døde hudceller.

Dette er en peeling som skal være mild nok til å kunne brukes daglig om en ønsker det. :)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ikke funke med Diane eller Feminil-piller også? Jeg har ingen erfaring med seboreisk eksem, synes bare å ha lest at disse p-pillene skal hjelpe mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte denne tråden til faren min som sliter med sånt eksem. han svarte:

Her var det mye skvalder…….. oxo fet krem da. Det verste man kan bruke… vel det er på det nivået ja… dette kvinneforumet ditt. Håper ikke du henter noen råd derfra!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på noe. Dere bruker soppkrem? Har dere sopp, eller funker tilfeldigvis denne kremen på eksem også? Hvis man har sopp i ansiktet, og så tar på seg sminke, så smitter man jo soppen over i sminken, og da blir man jo aldri kvitt soppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glem andre kremer. Skaff dere Fungoral 2 %. Den virker perfekt.

Ketokonazol fungerer faktisk talt ikke på alle som har seborre. ;) Det som funker på deg, funker nødvendigvis ikke på andre.

Skal det ikke funke med Diane eller Feminil-piller også? Jeg har ingen erfaring med seboreisk eksem, synes bare å ha lest at disse p-pillene skal hjelpe mot det.

Det har jeg ikke hørt om. Jeg har hørt at Diane skal kunne hjelpe mot kviser. Jeg kan ikke tenke meg at p-piller reduserer forekomsten av sopp i huden.

Sendte denne tråden til faren min som sliter med sånt eksem. han svarte:

Her var det mye skvalder…….. oxo fet krem da. Det verste man kan bruke… vel det er på det nivået ja… dette kvinneforumet ditt. Håper ikke du henter noen råd derfra!

:ler:

Jeg ville nok ikke anbefalt FET krem, men en som gir fukt. Det har seg ofte slik at de som har eksemet også har en fet hudtype. Da trenger huden fukt og ikke fett. Selv om det er skvalder her, så har faktisk flere av oss denne eksemen, meg inkludert og jeg gir råd basert på egne erfaringer. Men jeg sier også at enhver selv må finne ut av hva som funker best for seg, da det er litt individuelt hvordan en best holder seg fri fra utbrudd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Kari_*

huff, vet hvordan dere har det. jeg har soppen rundt øynene og rundt munnen. så grasalt irriterende, i og med at fungoral funker ikke. hydrokortison funker, men det skal en jo ikke bruke over lengre perioder. jeg har også andre urenheter (kviser osv), og dette skal jo ha produkter som får det til å tørke ut. men da blir jo soppen bare enda tørrere! jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde seboreisk eksem i flere år, helt til jeg byttet hudlege og han fant ut at jeg egentlig hadde peroral dermatitt. Gått på fungoral, dalacin, men alltid endt opp med en kur med tetracycyliner for å bli helt kvitt det. Det var først når legen sa jeg hadde peroral dermatitt og ga meg litt råd om dette, at jeg ble kvitt det. Kommer tilbake et par ganger på vinteren, og da er det bare tetracycylin som kan få det bort. Hos meg kommer det rundt nesevingene, over øynene og rundt munnen. Blir rødt og tørt, og flasser vilt. Bruker sminke, men aldri samme overflate mot pudder/foundation og huden igjen pga det smitter sinnsykt fort til andre steder i ansiktet :) OBS! Ved å bruke hydrokortison i ansiktet får man fort peroral dermatitt, og dette anbefales absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg fikk konstatert seborreisk eksem av en allmennlege da jeg var ca. 12 år, jeg har siden den gangen vært plaget med kviser i ansiktet, på brystet og på ryggen, tørr hodebunn (hadde flass før) og rød og tørr og sensitiv hud. Brukte Fungoral fra tid til annen, men den fjerner ikke problemene, bare symptomene.

Ting som fungerer for meg: Dr. Hauschka farget dagkrem. Gir huden fukt og skjuler ujevnheter. Fjerne sminke før jeg legger meg, ha på så lite sminke på som mulig. Hår- og hudpleieprodukter fra helsekost. Nå bruker jeg serien Dead Sea Spa Magik som man får kjøpt både på Vita og i endel helsekostbutikker. Hudkremen i den serien fungerer like godt for huden min som den ekstremt dyre i.d. formulations... Produktene er milde, samtidig som de vasker rent. Liker også Lavera-serien godt. Korte dusjer i vann som ikke er for varmt. Vann og sunn mat som salat, agurk, gulrot, grønnsaker, sunne oljer. Klippe håret lettere/tynnere slik at hodebunnen får luft. Være ute og få frisk luft på hud og hår. Vaske meg på hendene før jeg plukker meg i ansiktet. Stelle huden og sminke meg, for da kvier jeg meg mer for å pelle og plukke. Skjerme ansiktet fra solen. Solkrem fra helsekost med maks faktor 12. Er lys, men går heller med hatt/caps for å skjerme ansiktet.

Ting som ikke fungerer for meg: Vanlig foundation eller pudder. Foundation gir meg kviser og pudder tørker ut huden og gjør den skjellete. Sove med sminke på. Hårpleieprodukter fra dagligvarebutikk eller frisør. Peeling blir for sterkt, jeg vasker heller huden med en mild ansiktssåpe og en myk, liten kost (ligner på babykost). Ha balsam i hodebunnen. Gå med høyhalset genser, særlig av ull (gir kviser på halsen). Usunn mat som frityrolje, fastfood, potetgull, pommes frites, sterkt krydder, mye sukker og salt. Melkeprodukter (milkshake, softis). Solkrem med veldig høy faktor (stopper porene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei. jeg sliter med sopp i pannen. går det an å bruke canesten i ansiktet? evt hvor lenge skal jeg påføre middelet, og hvor ofte per dag?

Takk for alle svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest mannlig gjest

kom over denne tråden på forumet deres, og tenkte at det kan ikke skade å blåse liv i den igjen siden den sluttet så brått :) Jeg må inrømme at jeg hadde skrevet svar før jeg så når siste innlegg var skrevet, og istedetfor å slette det jeg hadde skrevet bare sender jeg i vei.

hei. jeg sliter med sopp i pannen. går det an å bruke canesten i ansiktet? evt hvor lenge skal jeg påføre middelet, og hvor ofte per dag?

Takk for alle svar =)

Det er ikke skadelig å bruke canesten i ansiktet, men det er nok heller tvilsomt at det vil ha noen effekt.

-----

Det er forskjellige råd og oppfatninger her inne, og man kan ikke si at noen av disse er "feil" da eksem i ansiktet kan ha mange forskjellige årsaker. Man må ofte prøve seg frem, og "behandle etter eliminasjonsmetoden".

eksempler:

Sebboréisk eksem: immunsystemet angriper sopp på huden, og i "kampens hete" blir huden skadet og begynner å flasse. Da kan man forsøke å fjerne soppen, men sopp har en lei tendens til å komme tilbake i perioder. (fungoral shampoo hjelper ofte, men jeg vil i tillegg anbefale et liniment kalt "DIPROSALIC" som egentlig er beregnet for bruk i hodebunnen, men som også kan smøres på hud i ansiktet. -det sies at dette svir de første gangene man påfører det, men at det gir tilfredsstillende resultat) -her kan også nevnes ringorm som også er hudsopp, men som har et karakteristisk utseende og som utvider seg, mens eksem som regel holder seg på et fast område®

Mange (eldre) kvinner som bruker MYE kremer i ansiktet er utsatt for å få eksem utløst av -nettopp: hudkrem. Disse damene må rett og slett avstå fra å bruke kremer inntil utslettet er borte. Slike utslett har også en tendens til å komme tilbake når hudkremen blir tatt i bruk igjen. Dette er oftest rundt munnen (perioralt) og på haken.

Tørr hud: kan i seg selv forårsake eksem, og da kan det hjelpe med en fet krem. (hva hudkremer angår finnes det ekspertise her på forumet som jeg ikke kan måle meg med ;)

Og... de aller fleste som får dermatitt for første gang forsøker å smøre med hudkrem uten hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette eksemet, oppå hodet og ellers her og der, f.eks nesen og magen og lysken. Bruker Diprosalic Liniment, det fungerer godt men effekten kan være kortvarig ved de verste utbruddene.

Alle de kremene nevnt her har jeg ikke hørt om før.

Har bare vært hos almennlege. Hva slags muligheter finnes? En hudlege kan neppe gjøre annet enn å bekrefte diagnosen.

Er peeling det samme som å skalle av huden? Hvorfor gjør man det?

Bare lurer på noe. Dere bruker soppkrem? Har dere sopp, eller funker tilfeldigvis denne kremen på eksem også? Hvis man har sopp i ansiktet, og så tar på seg sminke, så smitter man jo soppen over i sminken, og da blir man jo aldri kvitt soppen.

Seboreisk eksem skyldes overvekst av en sopp som heter malazzesia furfur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest AnonymBruker

Hei,

Kom tilfeldigvis over denne diskusjonen. Ville bare si at jeg har hørt om flere som har hatt god effekt av å bruke honning (enig, det høres litt vilt ut...) av typen manuka (fås kjøpt på helsekost, holder med umf +10) som ansiktsmaske annenvher dag inntil den seboreiske eksemen forsinner. Skal være nok med 4 uker 2. hver dag, deretter en gang i uken. Man tar litt vann i ansiktet (evnt også hårlinjen og hodebunn om man har det der) og smører på manuka honning som en maske og lar den sitte på i 2-3 timer, fortrinnsvis om kvelden før leggetid.

Grunnen til at denne honningen virker så godt er at den har sterke "antibiotiske" virkninger og kan drepe sopp og andre bakterier. Samtidig har den også mange andre gunstige effekter på huden. Finnes masse forskning på dette.

Her er studien som dokumenterer behandlingsformen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11485891

Håper dette kan være til hjelp.

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

dere noen gang fått noen forklaring på hvorfor dere fikk eksem? Jeg fikk selv konstatert flasseksem for noen dager siden. Jeg fikk Dactacort for å ta knekken på møkka, men hun legen var mye mer opptatt av hvordan jeg hadde greid å få eksem, og ikke minst så mye av det, uten å verken være allergiker eller å ha hatt barneeksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...