Gå til innhold

Seboroisk eksem i ansikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt problemer med huden som jeg ikke har gjort noe med, men etter at flere hudpleiere har bemerket at det kunne være at jeg hadde et hudproblem så bestillte jeg en legetime for å få det sjekket+ at det er jo ikke kjekt å føle seg ufin i ansiktet. legen fant altså ut at jeg hadde seboroisk eksem i ansikt, og jeg har fått kremer for dette :) men jeg lurer på om det er noen av dere her inne som har/ har hatt dette? man kan vel bruke sminke som vanlig, altså funtation, selvbruningskrem osv selv om man bruker disse kremene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hanna_*
Skrevet

Hei! :klem:

Jeg har hatt en blanding av seboreisk eksem og psoriasis i mange år, med varierende intensitet. I ansiktet forplanter det seg rundt nesa, øyenbryn og i hårfestet.

Første tips: Lær deg å leve med det.

Andre tips: Bruk fete kremer (som Ceridal) på områdene du er tørr på, det funker kjempefint! Bare ikke så delikat i hele ansiktet, dersom du sminker deg. Husk at sminke er tett, men at fete kremer som er bra ved seboré også er kjempetette. Huden må få puste!

Tredje tips: Min seboré forsterkes av sterk mat, nikkel (ergo, ingen ørepynt!) og lite søvn. Ta derfor godt vare på deg selv - huden er rask til å si fra dersom du ikke gjør det.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg har eksemet i ansiktet også, ja. Mitt begrenser seg til øyenbryn, tinninger og nesen.

Det som har hjulpet meg veldig er gode produkter kjøpt hos hudpleier. Jeg har jo en fet hudtype og seborreisk eksem er en fet type eksem, selv om man flasser.

I tillegg har jeg funnet ut at det hjelper å peele huden minst en gang i uka. Aller best er peeling uten korn i. Dermalogica har en peelingmaske som er god.

Nå som jeg har litt dårligere råd har jeg brukt L'Oreals micrdermabrsjonskrem. De selges i forpakninger med en krem og en peeling. Jeg bruker bare peelingen. Jeg supplerer med hudkrem fra Exuviance. Jeg prøver også å legge en ansiktsmaske for min hudtype en gang i uken. Her bruker jeg også Dermalogica.

Om høsten er eksemet mitt veldig ustabilt. Jeg har lengre perioder med utbrudd. Det skyldes nok det ustabile været. Jeg bor jo på vestlandet i tillegg.

Av sminke bruker jeg mineralsminke. Det er mye bedre for huden min enn annen sminke. Det koster litt i innkjøp, men er kjempdrøyt og lett å legge. Dessuten blir resultatet bra.

Seborreisk eksem er desverre kronisk og vi må som forrige kvinne sa, lære oss å leve med det. Med litt prøving finner du ut hva som fungerer best for deg. Når utbruddet er som verst tyr jeg til Pevisonekremen, men heldigvis har gode produkter og peeling hjulpet såpass at jeg sjelden tyr til den.

Lykke til. Håper du finner en metode som fungerer bra for deg. :)

Endret av Saeria
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Hei! :klem:

Jeg har hatt en blanding av seboreisk eksem og psoriasis i mange år, med varierende intensitet. I ansiktet forplanter det seg rundt nesa, øyenbryn og i hårfestet.

Første tips: Lær deg å leve med det.

Andre tips: Bruk fete kremer (som Ceridal) på områdene du er tørr på, det funker kjempefint! Bare ikke så delikat i hele ansiktet, dersom du sminker deg. Husk at sminke er tett, men at fete kremer som er bra ved seboré også er kjempetette. Huden må få puste!

Tredje tips: Min seboré forsterkes av sterk mat, nikkel (ergo, ingen ørepynt!) og lite søvn. Ta derfor godt vare på deg selv - huden er rask til å si fra dersom du ikke gjør det.

Lykke til!

Det er litt rart med det, før jeg visste om problemet mitt så har jeg alltid trodd at jeg har kjempetørr hud og kjøpt produkter etter det, men det er jo helt feil...he he

men det var hvertfall godt og få vite hva det var. så fra nå av bør jeg altså bruke fete kremer? men bruker jeg det i hele ansiktet selv på områder som ikke er så plaget? jeg kjøpte meg en renseprodukt fra apotektet i dag også, avene for sensitive og irritert hud, håper den er bra :) så til sminke, i hverdagene bruker jeg minimalt med sminke, og mer i helgene så jeg passer på at huden får puste nok. problemet mitt ligger forresten på nese, litt på kinn og i pannen.

Skrevet
Jeg har eksemet i ansiktet også, ja. Mitt begrenser seg til øyenbryn, tinninger og nesen.

Det som har hjulpet meg veldig er gode produkter kjøpt hos hudpleier. Jeg har jo en fet hudtype og seborreisk eksem er en fet type eksem, selv om man flasser.

I tillegg har jeg funnet ut at det hjelper å peele huden minst en gang i uka. Aller best er peeling uten korn i. Dermalogica har en peelingmaske som er god.

Nå som jeg har litt dårligere råd har jeg brukt L'Oreals micrdermabrsjonskrem. De selges i forpakninger med en krem og en peeling. Jeg bruker bare peelingen. Jeg supplerer med hudkrem fra Exuviance. Jeg prøver også å legge en ansiktsmaske for min hudtype en gang i uken. Her bruker jeg også Dermalogica.

Om høsten er eksemet mitt veldig ustabilt. Jeg har lengre perioder med utbrudd. Det skyldes nok det ustabile været. Jeg bor jo på vestlandet i tillegg.

Av sminke bruker jeg mineralsminke. Det er mye bedre for huden min enn annen sminke. Det koster litt i innkjøp, men er kjempdrøyt og lett å legge. Dessuten blir resultatet bra.

Seborreisk eksem er desverre kronisk og vi må som forrige kvinne sa, lære oss å leve med det. Med litt prøving finner du ut hva som fungerer best for deg. Når utbruddet er som verst tyr jeg til Pevisonekremen, men heldigvis har gode produkter og peeling hjulpet såpass at jeg sjelden tyr til den.

Lykke til. Håper du finner en metode som fungerer bra for deg. :)

Tror du produktene fra avene på apotektet er bra for hudproblemet, eller burde jeg kanskje fått en time hos hudpleier som kunne annbefalt meg produkter? har forresten hudpleiere erfaring med slike hudproblemer som eksemer?

Skrevet

Nå ble det mange spørsmål fra meg her..he he ;) men kan jeg ta sminke på med en gang jeg har smurt meg med den soppdrepende kremen jeg fikk hos legen i dag, eller bør man ikke ha noe på i det hele tatt da?

Skrevet

Jeg bruker renseprodukter for fet hud. Jeg bruker Exuviance. Den er ikke for sterk og gir nok fuktighet. Selv om huden er litt fet, trenger den fuktighet, men ikke så mye fett.

Jeg bruker makeup selv om jeg har soppdrepende krem på. Jeg lar bare kremen tørke først, så går det så fint så. Ellers har jeg funnet ut at en litt spiss pisett er fint til å plukke vekk de små tørre hudflikene jeg ofte får på nesen når jeg har eksemutbrudd.

Jeg vil anbefale deg å gå til en hudpleier. Si at du har eksemet. hun kan finne ut hvilken hudtype du har og anbefale deg produkter deretter. Selv om de kan virke litt dyre i innkjøp, så er de mye drøyere enn andre produkter.

Jeg kunne f.eks. ha pløyd meg gjennom 3 krukker med krem fra Biotherm som ikke gjorde så mye for meg, før jeg er ferdig med en liten pumpeflaske med krem fra Exuviance.

Den lille flaska jeg har er snart tom nå, men jeg kjøpte den i januar! Jeg har brukt av den nesten hver dag. Mineralsminken min kjøpte jeg og i januar og jeg har masse igjen, selv om krukken bare er på 2 gram. Superdrøye produkter som koster i innkjøp, men som er billigere på sikt. MYE billigere.

Skrevet

Tusen takk for gode og utfyllende svar :) jeg skal få bestillit meg en time hos hudpleier i morgen, har også tenkt å gå til innkjøp av en foundation fra id da. og det er sant som du sier at det er bedre å betale litt for produktene og få noe som er bra og som jeg vet er tilpasset min hud. jeg har jo brukt feil hudpleie produkter i årevis. godt og endelig få orden på det:)

Skrevet

Bare hyggelig.

Jeg kjøpte den store starterkiten fra ID. Der får du to forskjellige pudderfoundationer, veil og warmth. I tillegg får du en krem, kabukikost, blushkost, concealerkost og innførings dvd.

Veldig greit. :)

Jeg har selv brukt feil produkter i årevis, men er glad jeg endelig har investert i noe ordentlig som passer til huden min. I tillegg skal jeg prøve å få en dyprenstime før jul. Alltid greit å la hudpleier ordne opp i urenhetene en gang i blant. ;) Dessuten er behandlingen helt herlig! :sjarmor:

Med eksem og en fet hudtype har man tross alt en god grunn til å skeie litt ut med litt luksus for huden av og til.

Skrevet

:sjarmor:

Bare hyggelig.

Jeg kjøpte den store starterkiten fra ID. Der får du to forskjellige pudderfoundationer, veil og warmth. I tillegg får du en krem, kabukikost, blushkost, concealerkost og innførings dvd.

Veldig greit. :)

Jeg har selv brukt feil produkter i årevis, men er glad jeg endelig har investert i noe ordentlig som passer til huden min. I tillegg skal jeg prøve å få en dyprenstime før jul. Alltid greit å la hudpleier ordne opp i urenhetene en gang i blant. ;) Dessuten er behandlingen helt herlig! :sjarmor:

Med eksem og en fet hudtype har man tross alt en god grunn til å skeie litt ut med litt luksus for huden av og til.

Ja det er en veeldig god grunn til å skeie ut :sjarmor: og jeg skal også unne meg en dyprenstime.

Skrevet

Lykke til i morgen og fremover med produktene. Husk at litt urenheter vil dukke opp de første dagene etter dyprensen, så ikke fortvil om det skjer. ;)

Håper du også kommer inn i en rutine som begrenser utbrudd. Høst og vår synes jeg er verst, side været er så ustabilt. Sommeren er som regel den beste årstiden for oss med eksem.

Gjest Fruktfat
Skrevet
jeg kjøpte meg en renseprodukt fra apotektet i dag også, avene for sensitive og irritert hud, håper den er bra :)

fortell gjerne hvordan den funker for deg.

jeg har sensitiv og irritert hud, med antydning til eksem iblant (vel, noen ganger endel...) og fikk anbefalt denne rensen og fuktighetskremen som hører til. jeg har sett ganske jævlig ut siden jeg begynte på den -i slutten av juli- med rødt utslett og røde kuler under huden (ser ut som underjordiske kviser) rundt munn og nese. nå ser det ganske ok ut, men vil som sagt gjerne høre hvordan du opplever den. :)

Skrevet

Heia!

Jeg sliter også med denne forbanna eksemen i ansiktet, har hatt den i 10 år nå, men tror aldri jeg kommer til å akseptere å se ut som en spedalsk i ansiktet....:(

Mine problemområder er på kinn, nese og panne.....jeg smører meg med en salve som heter terra cortril (hydrkortison på resept) og etter tips fra saeria her, så har jeg nettopp begynt på pevisone, men det ser ikke ut til at den hjelper noe nevneverdig......jeg har nesten gitt opp å prøve å behandle denne eksemen, ser ikke ut til at noe "tar" den. Jeg har ofte utbrudd og smører meg sikkert mer enn jeg burde.....Jeg føler meg ofte utilpass blant folk, særlig blant jobbkollegaer og fremmede som ikke vet hvorfor jeg ser ut som jeg gjør. Jeg bruker ikke noe sminke, har prøvd å bruke foundation og pudder et par ganger, men endte opp med det forferdeligste utbruddet ever!! Så det har jeg gitt opp....Dette er kanskje ikke verdens mest positive innlegg :) men jeg håper jeg skal takle å leve med denne eksemen :) Heldigvis fikk jeg meg en kjæreste/samboer for 4 år siden og jeg som trodde noen aldri ville kaste et blikk på meg :) Så alt i alt tenker jeg mindre på eksemen nå enn tidligere, men jeg kommer sikkert aldri til å slutte å være misunt på alle rundt meg som har en vanlig hud.

Skrevet

Kjenner meg igjen. Enkelte ganger vil ikke eksemet lystre! Jeg har fremdeles et par kronisk tørre områder rundt tinningene. Ingenting biter på. Jeg må rett og slett skrape bort det tørre med en pinsett.

Pannen min er alltid litt tørr på overflaten, men huden er fet under. Det hjelper meg å ha en god dagkrem og nattkrem.

Den eneste sminken som legger seg pent hos meg er mineral make-upen. Dog jeg må plukke bort litt tørre fliker fra nesen i utbruddsperioder. Men jeg slipper hvertfall å se rødmosen og skjellete ut. ;)

Jeg er også så heldig å ha en kjæreste som ikke bryr seg om eksemet mitt. Vi har vært sammen i over 6,5 år. Han har eksemet selv, men det begrenser seg til hodebunnen hos han. Plagsomt for han også, siden han begynte å miste håret som 20 åring og nå er snau på toppen. (han fjerner det håret han har, så slipper han måne. ;) ) Når han har eksem kan han ikke skjule det, men fuktighetskrem og fungoral biter på hans eksem.

Skrevet

Saeria, hvor får du kjøpt den fuktighetskremen din?

Skrevet

Jeg skal til hudpleier i dag og få hudanalyse, massasje og tips og råd om sminke og hudpleie produkter, gleder meg:) men lurer på en ting: har ALLE med denne eksemen fet hud? etter å ha lest hva dere skriver, så er nok ikke jeg hardt angrepet, men sliter en del med at huden er rød, det er vel vanlig? flasser ikke så mye

Skrevet
Saeria, hvor får du kjøpt den fuktighetskremen din?

Hudpleier. Jeg bruker Exuviance dag og nattkrem og MD formulations rens.

Jeg skal til hudpleier i dag og få hudanalyse, massasje og tips og råd om sminke og hudpleie produkter, gleder meg:) men lurer på en ting: har ALLE med denne eksemen fet hud? etter å ha lest hva dere skriver, så er nok ikke jeg hardt angrepet, men sliter en del med at huden er rød, det er vel vanlig? flasser ikke så mye

Jeg flasser ikke så mye, men har en tørr hud på overflaten hvor eksemet er og en fetere hudtype under det tørre. Jeg har siden 15-16 års alder hatt en fet hudtype, men hadde ikke problemer med acne i ansiktet på ungdomsskolen eller vgs. Skjønt jeg fikk en og annen kul en sjelden gang. Gjerne i forbindelse med mensen.

Huden min er også rød. Peller jeg bort tørr hud fra f.eks tinningene så er jeg rød under. Jeg er heller ikke den som flasser mest. Ikke den som klør mest heller. Jeg har eksemet i hodebunnen også. Mange artikler om eksemet forteller at det klør, men hos meg gjør det ikke det ofte. bare en gang av og til, men da klør det som pokker. Jeg har aldri klødd i ansiktet.

Lykke til hos hupleieren. Du får sikkert med deg gode råd og tips. :) Etterhvert vil forhåpentligvis utbrudd gi seg litt. Hvordan oppnå best resultater finner du nok ut av etterhvert. Jeg har gitt deg mine råd som funker fint for meg hvertfall. Uansett er det du som kjenner ditt eksem best og hvor ofte du får utbrudd osv. Forhåpentligvis går du en en fremtid i møte hvor du selv føler deg bedre med ditt utseende og hvor du selv har funnet dine små triks for å oppnå et best mulig resultat med make up.

Mineral make up har vært alfa omega for meg. Ikke noe dritt som tetter porene. Det skjuler rødhet og har fått meg til å føle meg mye mer komfortabel når jeg er ute i offentligheten.

Nei, nå ble det mye mas fra meg.

Kos deg og nyt behandlingen hos hupleieren! :-D

Skrevet
Hudpleier. Jeg bruker Exuviance dag og nattkrem og MD formulations rens.

Jeg flasser ikke så mye, men har en tørr hud på overflaten hvor eksemet er og en fetere hudtype under det tørre. Jeg har siden 15-16 års alder hatt en fet hudtype, men hadde ikke problemer med acne i ansiktet på ungdomsskolen eller vgs. Skjønt jeg fikk en og annen kul en sjelden gang. Gjerne i forbindelse med mensen.

Huden min er også rød. Peller jeg bort tørr hud fra f.eks tinningene så er jeg rød under. Jeg er heller ikke den som flasser mest. Ikke den som klør mest heller. Jeg har eksemet i hodebunnen også. Mange artikler om eksemet forteller at det klør, men hos meg gjør det ikke det ofte. bare en gang av og til, men da klør det som pokker. Jeg har aldri klødd i ansiktet.

Lykke til hos hupleieren. Du får sikkert med deg gode råd og tips. :) Etterhvert vil forhåpentligvis utbrudd gi seg litt. Hvordan oppnå best resultater finner du nok ut av etterhvert. Jeg har gitt deg mine råd som funker fint for meg hvertfall. Uansett er det du som kjenner ditt eksem best og hvor ofte du får utbrudd osv. Forhåpentligvis går du en en fremtid i møte hvor du selv føler deg bedre med ditt utseende og hvor du selv har funnet dine små triks for å oppnå et best mulig resultat med make up.

Mineral make up har vært alfa omega for meg. Ikke noe dritt som tetter porene. Det skjuler rødhet og har fått meg til å føle meg mye mer komfortabel når jeg er ute i offentligheten.

Nei, nå ble det mye mas fra meg.

Kos deg og nyt behandlingen hos hupleieren! :-D

Nei det ble ikke mye mas fra deg, kjekt å lese det du skriver og det har hjulpet meg litt :) og mineralsminke er nok veeødig bra for vår hud ja, kjøpte meg selv id fundation i går, gleder meg til å bruke den.

Skrevet

:) Så bra.

Når en etter en litt nølende første omgang har lagt minerals sminke, så går det lekende lett senere. :ler:

Skrevet

Lurer litt på en ting, kan man bruke vanlig fuktighetskrem under soppkremen, eller bør man unngå det? merker bare det at huden min føles så tørr og stram med bare den kremen, og skal jo bruke den i ca. en mnd nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...