Gå til innhold

Slår og biter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil forklare et par ting her...

1) timeout må ikke være straff, men en rolig tid og sted for barnet å roe seg alene og å kanskje tenke gjennom hva som har skjedd.

2) å bite igjen er ikke for at barnet skal være redd for å bli bitt igjen, men for å lære at det gjør vondt å bli bitt, og dermed ikke bite andre.

heldigvis har jeg snille barn og snakker derfor ikke av erfaring med egne barn, bare fra et pedagogisk persektiv. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vil forklare et par ting her...

2) å bite igjen er ikke for at barnet skal være redd for å bli bitt igjen, men for å lære at det gjør vondt å bli bitt, og dermed ikke bite andre.

Og når ungen slutter å bite etter at mamma og pappa har begynt å bite tilbake - hvem kan si noe om årsaken til det? Jeg vil ihvertfall påstå at frykt er atskillig mer sannsynlig enn plutselig innsikt og empati. Ihvertfall når det gjelder ettåringer.

Men så er jo ikke jeg pedagog heller. ;)

Skrevet

Det vil nok heller føre til at ungen biter andre unger, men ikke mamma og pappa.

Skrevet
Som jeg allerede har sagt, det der er jeg helt i mot. Uansett hvem som har "kommet opp med ideen". Er barnet sta nok, kan dette faktisk føre til at situasjonen blir enda verre.

Ingen liker å bli holdt fast når man er sint.

Jo, om barnet er sint vil det nok kunne virke mot sin hensikt. Men her var det ikke snakk om å slå eller bite i sinne, men heller en uvane. Det er forskjell.

Skrevet

Dattera mi pleide også og gjøre dette en hel del. Sa også en hel masse nei til henne. Når ikke dette funket så sa jeg nei og satte henne ned på gulvet hvis hun satt på armen og hvis hun satt på gulvet så gikk jeg unna henne og sa at sånn liker ikke mamma. Det gikk en periode så gjorde hun ikke det noe mer... Heller det vil si, hun kan jo fortsatt gjøre det, men det er sjeldent og om hun gjør det nå så gjør jeg det samme. Jeg tror ved at jeg setter henne unna eller trekker meg unna gjør at hun skjønner at ikke jeg liker det. Jeg prøver jo også å forklare henne hvorfor jeg ikke liker det. Det ville jeg gjort selv om hun muligens ikke skjønner så mye språk enda. Men en 14 mnd gammel baby forstår jo også en hel del da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...