Gå til innhold

Ukelønn til tennåringer ?

pia35

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å lurer på hva dere andre gir barna deres i ukelønn.

Vi har to 15 åringer som får barnetrygden sin, dvs 250 kr. pr uke.

De pengene skal dekke opp det meste av deres gjøremål, men det hender de får ekstra penger f.eks. til kino eller buss.

Jeg må vel si at de gjør svært lite for pengene. Det eneste de må gjøre er og holde rommene sine i orden.

De hjelper til med annet småtterier når de blir spurt om det.

Jeg har fått mange reaksjoner på at ungene får for mye.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde / ikke innlogget

Min eldste sønn på 16 får kr. 200,- i ukeslønn av oss. I tillegg betaler vi ungdomskort på bussen (kr. 250,- pr. mnd) da han går på videregående skole nå, vi betaler også ett telefonkort pr. mnd. (kr. 300,-). Vi gir ham også penger iblant når det er noe spesielt han skal ut på. For dette må han hver uke vaske badet (m/ badekar, dusjhjørne og toalett), to andre mindre toaletter i huset, en kontoret og kjellerstuen. For oss er dette en stor hjelp og han trenger ikke lyve om hva han skal bruke pengene sine til, men han jobber og har gjort seg fortjent til det.

Vil også legge til at sønnen min jobber i bydelshuset her hvor vi bor - her jobber han som nest-leder og økonomiansvarlig for fredags-diskoteket. Dette er frivillig arbeid som han ikke får betalt for - men det er krevende arbeid som opptar han mye av fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pia

Ja, jeg mener at barna dine får for mye tatt i betragtning at de bare gjør lite/intet hjemme. De får jo vel 1000 kr per måned og det er mange ikke-selvtjente penger å kunne bruke.

Jeg syns at det er helt fint at dere spanderer kinobilleter i ny og ne, busskort og kanskje hjelp til tlf-kort, men det er også viktigt at barna lærer at penger ikke vokser i hagen.

La dem ta del i de daglige gjøremål og betal dem etter innsatsen.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Min eldste gutt er 15 og får 200 kroner i uka. Jeg kjøper også miljøkort til ham og det hender det blir litt ekstra hvis han skal på alpintturer i helgene eller kino. Han er ofte barnevakt for sine søsken og har ansvaret for å vaske kjellerstua. Nå har han fått seg jobb, så vi får se hvordan han takler det før vi revurderer ukepengene.

Lisa-Beth

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn på 14 år får 100 kroner hver uke. Dette er han kjempefornøyd med, og det står sånn noenlunde i forhold til hva kameratene hans får.

Hans faste oppgaver er å holde rommet sitt i orden, støvsuge og vaske, og i tillegg har han hovedansvar for rydding og vasking i loftsstua.

Det en del av avtalen at han også skal kunne bidra med andre småting i løpet av uka etter behov, som f.eks. å hente ved, tømme oppvaskmaskinen osv. Dette er lett å "glemme", så det hender han må minnes på det.

I tillegg får han det han trenger av oss, mens kino, tegneserieblader og ting han ønsker seg forøvrig må han bruke ukepengene til. Det virker som om han stort sett har litt penger "på lur", så det er ikke aktuelt å øke lønna ennå!

Til sommeren skal han på en ukes tur til Danmark sammen med broren sin, dette koster kr. 2000,- for hver, som vi betaler. Lommepengene skal de få spare til selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi har to tenåringer, 14 og 17. De får hhv 40 og 60 kr per uke, må vaske/ rydde rommene sine, vasker ellers et par andre rom én gang i uka. Betaler tlf-abonnement for den eldste (250 per mnd), spanderer kontantkort (150 kr) på minstemann ca annenhver måned. Det hender de får penger til kinobilett.

Totalt blir vel dette ca 250 og 500 kr i mnd, det mener jeg absolutt er nok. Når de skal på spesielle turer betaler vi, lommepenger må de som regel ordne selv. De er ellers vant til å spare på penger de får til bursdag, jul etc.

Er veldig enig med Trille, viktig at ungene lærer seg å gjøre noe for pengene, de vokser da ikke på trær (pengene altså!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig viktig at barn/unge lærer seg "å hjelpe til", og da mener jeg IKKE å rydde sitt eget rom, det burde være en selvfølge at de gjør uten å få penger for det.

Jeg mener at unge bør være med å hjelpe til i fellesskapet, som vaske badet, lage middag, vaske klær en gang i mellom, vaske opp......ja, gjøre litt forskjellig som er "lurt" å lære. Det kan være greit å ha vaska en klesvask før man flytter hjemmefra, og det er mange på 18-19 år som ikke kan det. Mange aner heller ikke hvordan de skal lage mat. Jeg synes det er viktige oppgaver som unge bør ha hjemme.

OK, dette var kanskje ikke helt svar på spørsmålet da.....men så bør de vel da få løtt etter det de gjør, og selvfølgelig ekstra til forskjellige andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring, for ikke altfor mange år siden, fikk jeg 200 kr. i uka hos mine foreldre. For det tok jeg oppvasken fra mandag til fredag (5 d. i uka), og jeg vasket huset hver helg. I tillegg kunne jeg hjelpe til med andre småting.

Dette syntes jeg var en helt grei avtale, og jeg lærte også at penger ikke vokste på trær.

I tillegg kunne jeg hjelpe til med større ting, som å male huset om sommeren, og da fikk jeg litt ekstra.Skulle vi på en ferietur, sparte jeg selv lommepenger til det.

Dette synes jeg er en fin måte å gjøre det på, og vil selv gjøre det med mine barn. :D

Foreldre er ofte slitne etter en lang arbeidsdag, og da kan det være fint å dele på arbeidsoppgavene. I tillegg lærer tenåringer mye nyttig til de flytter for seg selv, både fysisk og psykisk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg var 14 fikk jeg 7000 i året til alt.. Dvs klær, buss osv (det er jo noen år siden, så det var litt mer penger da.. :) )

Året etter begynte jeg å ha sommerjobb..

Tror jeg lærte mye av dette.. Fikk en sum penger som jeg måtte få til å vare hele året.. så det nyttet ikke å la seg friste til å bruke opp alt på en gang..

Dessuten slapp jo foreldrene mine alt mas om moteklær osv siden jeg disponerte mine egene penger også til klær..

Etter hvert som jeg nærmet meg 18 betalte jeg på det viset større og større deler av mitt eget forbruk gjennom jobbing (årssummen stod fast) Så sjokket ved å flytte hjemmefra og bli helt selvstendig var nesten ikke til stede..

Dette fungerte i alle fall veldig godt for både meg (fikk jo bestemme selv.. ingen kunne si at mine klær ikke var fornuftige osv) og mine foreldre (inget mas om penger, klær osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fikk vi 100kr uka(det her var 7 år siden) +at vi fikk penger for å gjøre ting. Hadde et skjema der vi krysset av hva vi hadde gjort og fikk utbetalt en gang i mnd. Det var 15kr for å handle, 3kr for å gå ut med søpla, 10kr for å støvsuge stuene, 20 kr for å vaske det store badet og 10kr for det lille, 2kr for å hente avisen om morgenen, 5kr for å gå æren som tok kortere enn 10 min, 15 om det var langt unna, 5 kr for å ta oppvasken (ble gjort av en av oss hver dag for at det ikke skulle bli mye!) Og mange andre lignende ting... Og så fikk vi minus om rommene våre ikke var rydda to ganger i uka. (minus 15kr hver gang). Ingen av vaskeoppgavene kunne gjøres oftere en en gang i uka om vi ikke ble bedt spsielt om det. Det hører med at jeg fikk utbetalt mine 100kr uka mens min lillesøster som har støv på hjernen vel fikk ca 75kr ekstra i uka. Men det var jo helt opp til oss hvor mye vi fikk da. Var rettferdig det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 400,- i måneden som skulle rekke til alt av klær. Ellers hadde vi timesbetaling for husarbeide i en periode, og stykkpris en annen periode. Fikk ingenting dersom vi ikke gjorde noe. Men da jeg var 14 fikk jeg min første jobb, og da var det slutt på pengene hjemmefra. Når tenåringene er såpass store som 15 år synes jeg egentlig de er for store til å få penger av mor og far, i alle fall dersom de gjør lite eller ingenting for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svarene.

Jeg ser at våre ungdommer får litt mye i "ukelønn".

Jeg bestemte meg for å ta en prat med de etter å ha lest innleggene deres.

Trodde kanskje de ville protestere når jeg la fram at de måtte begynne å gjøre litt mere for pengene sine, men det gikk bra.

Jeg har gitt dem hver sine oppgaver som de skal ha en uke hver, så skal de bytte på.

Det gjenstår å se om de følger opp. I og med at de har fått 250 kr. hver så lenge mener jeg at jeg ikke kan ordne med ei liste slik som Liv skrev om, men den ideen er ikke så dum om den ikke slår galt ut.

Jeg hadde en slik liste da de var mindre, men det resulterte i at de ikke skulle gjøre noe uten at de fikk betalt for det. -jamen, det står ikke på lista, eller hvor mye får jeg for det da, var svaret omtrent hver gang.

Dette blir også feil mener jeg, selvfølgelig skal ungene hjelpe til om man spør uten å få betalt hver gang.

De har hjulpet til med å gå på butikken, hentet minstemann på SFO osv., men det har ikke vært så ofte jeg har spurt dem da.

De har aldri nektet på det jeg har spurt dem om så kanskje er det jeg som rett og slett har vært for sløv når det gjelder dette.

Jeg er ihvertfall enig i at de må lære ting som å vaske klær, lage mat osv.

slik at de står bedre rustet i det å være selvhjulpen når de en dag skal ut i verden for å klare seg selv.

Ha en fortsatt trivelig helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...