Gå til innhold

Billig leilighet med stor fellesgjeld

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptikeren
Skrevet

hei.

vet dere om noen linker på slike leiligheter?

mange utbyggere har nyeleiligheter til salgs. Der er det billig innskudd,men kjempestor fellesgjeld. er skeptisk.

Er ute etter forbrukersaker på denne type leiligheter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God grunn til å være litt skeptisk mener jeg.

Du kan lese om sånne leiligheter her og her f.eks.

Vet ikke om det var det du var ute etter? Anbefaler en kjapp tur på Google, jeg fikk masse treff! :)

Skrevet

jeg ville ikke gått for noe slikt.. tenker mer at det er kjekt å bli kvitt mest mulig av lånet med en gang, jeg.. mens rentene er lave osv.

Skrevet
God grunn til å være litt skeptisk mener jeg.

Du kan lese om sånne leiligheter her og  her f.eks.

Vet ikke om det var det du var ute etter? Anbefaler en kjapp tur på Google, jeg fikk masse treff! :)

jeg får ikke gått inn på noen av stedene dere nevner. Kommer opp en stjerne på musepeker. Hva er det?

Skrevet

Vel, jeg synes ikke det er så ille med innskuddsleiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Gjelda skal jo betales om det er ei selveier leilighet til 3 mill eller ei innskuddsleilighet med 500 000 i innskudd og 2,5 mill i fellesgjeld.

Kommer ut ganske likt likevel.

Skrevet

Det som er skummelt er de leilighetene som har avdragsfrihet i f.eks. 5 år. Da vil husleien stige ganske mye. Vikitg å ta med det i beregningen.

Skrevet

Og enda viktigere er det at man faktisk også er ansvarlig for naboens gjeld, så om denne ikke betaler øker faktisk utgiftene til de andre beboerne! Om naboen i en selveier ikke greier å betjene utgiftene sine, så er det ikke ditt problem. I tillegg spiller jo andre faktorer inn, som f.eks. at du har mindre kontroll over fellesgjeld, renter etc.

Skrevet
jeg ville ikke gått for noe slikt.. tenker mer at det er kjekt å bli kvitt mest mulig av lånet med en gang, jeg.. mens rentene er lave osv.

I de aller fleste tilfeller vil du få tilbud om individuell nedbetalingsordning, IN.

Skrevet
Det som er skummelt er de leilighetene som har avdragsfrihet i f.eks. 5 år. Da vil husleien stige ganske mye. Vikitg å ta med det i beregningen.

Men herregud, klart man tar med i beregningen at man må betale ned fellesgjelden :D

Skrevet
Og enda viktigere er det at man faktisk også er ansvarlig for naboens gjeld, så om denne ikke betaler øker faktisk utgiftene til de andre beboerne! Om naboen i en selveier ikke greier å betjene utgiftene sine, så er det ikke ditt problem. I tillegg spiller jo andre faktorer inn, som f.eks. at du har mindre kontroll over fellesgjeld, renter etc.

Dette er i de aller fleste tilfeller ikke sant, da borettslag som er drevet på ordentlig vis har forsikringer som beskytter den enkelte beboer mot dette.

At du har mindre kontroll over fellesgjeld er også i de aller fleste tilfeller usant, da individuell nedbetaling som oftest er mulig.

Gjest beekeeper
Skrevet
Men herregud, klart man tar med i beregningen at man må betale ned fellesgjelden :D

Ja, men det som er skummelt, er at hvis f.eks. du betaler så og så mye på en leilighet, fellesutgifter og lån, så stiger etterhvert summen du må betale (f.eks. etter 5 år).. Det er ikke så veldig bra, og det er mange som ikke er klar over det-

Skrevet
Ja, men det som er skummelt, er at hvis f.eks. du betaler så og så mye på en leilighet, fellesutgifter og lån, så stiger etterhvert summen du må betale (f.eks. etter 5 år).. Det er ikke så veldig bra, og det er mange som ikke er klar over det-

Ikke er klar over det? Tror du virkelig at oppegående folk ikke forstår at fellesgjelden må betales tilbake?

Dessuten står det da svart på hvitt i kjøpekontrakten, om folk kjøper uten å lese den - ja, da får de nesten takke seg selv!

Skrevet
Ikke er klar over det? Tror du virkelig at oppegående folk ikke forstår at fellesgjelden må betales tilbake?

Dessuten står det da svart på hvitt i kjøpekontrakten, om folk kjøper uten å lese den - ja, da får de nesten takke seg selv!

Det er ikke så lenge siden det var spørsmål om dette her på KG, og skribenten trodde da at fellesgjelden var den summen alle delte på å betale, ikke at det var den delsummen h*n var alene om å betjene

Gjest beekeeper
Skrevet

Det er ikke alle som er så oppegående som deg da vettø!

Skrevet
Det er ikke alle som er så oppegående som deg da vettø!

Modent argument!

Men, synes du virkelig man skal dømme et konsept nord og ned fordi folk som ikke leser kontrakter og setter seg inn i hva prisen innebærer, dummer seg ut?

Skrevet

Det som er skummelt her er dersom man ikke får informasjon om hva husleien vil bli når avdragsfri periode er ferdig. Det kan også være skummelt i et dalende marked. Dersom man har 500 000 i innskudd og 2,5 millioner i fellesgjeld og markedet blir dårligere, taper man fort innskuddet og sitter på en leilighet med fellesgjeld over eiendomsverdi. Dette har skjedd før, men lite tyder på at det vil skje igjen. Sist betalte folk andre for å overta leilighetene og gjeldsbyrden.

Forøvrig må man sjekke at fellesgjelden er forsikret, slik at man som andelseier ikke sitter med ansvaret for andres misligholdte husleier.

Så er det et tredje punkt som kan være uheldig, og det er dersom folk ikke har tilstrekkelig respekt for at gjeld er gjeld uavhengig av individuell eller felles. Det er nok noen som ikke helt forstår alvoret i dette, er jeg redd. Og da kan et lavt innskudd gjøre at man kjøper en dyrere leilighet enn man ellers ville gjort, at billetten føles lav, selv om den kan være høyere enn den ser ut til ved evt. renteendringer. Det er ikke så lett å forhandle på deler av gjelden som om all gjeld er din egen i egen bank, og man er prisgitt et brl-styre som skal ivareta dine interesser.

Gjest beekeeper
Skrevet
Modent argument!

Men, synes du virkelig man skal dømme et konsept nord og ned fordi folk som ikke leser kontrakter og setter seg inn i hva prisen innebærer, dummer seg ut?

Nei, det synes jeg ikke, men det er kanskje ikke alle som er så opplyste at de faktisk vet hvordan det er, derfor kan det være litt skummelt. Du må jo ha litt respekt for det? Jeg holder på og leter etter leilighet nå, og ser ikke bort fra sånne leiligheter, men må innrømme at jeg ikke er like interessert. Det kan jo være fordi jeg er redd for å ta på meg mer gjeld enn jeg klarer?

Så er det et tredje punkt som kan være uheldig, og det er dersom folk ikke har tilstrekkelig respekt for at gjeld er gjeld uavhengig av individuell eller felles. Det er nok noen som ikke helt forstår alvoret i dette, er jeg redd. Og da kan et lavt innskudd gjøre at man kjøper en dyrere leilighet enn man ellers ville gjort, at billetten føles lav, selv om den kan være høyere enn den ser ut til ved evt. renteendringer. Det er ikke så lett å forhandle på deler av gjelden som om all gjeld er din egen i egen bank, og man er prisgitt et brl-styre som skal ivareta dine interesser.

Veldig godt poeng!! Hadde jeg skulle sagt det selv på en bedre måte, hadde jeg sagt det sånn :ler:

• 1 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei, trekker opp igjen denne tråden jeg, da den kan være aktuell for meg i disse dager.

Jeg er altså på boligjakt, og skulle absolutt ikke ha leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld, basert på at jeg har hørt beskrivelser som "skummelt", "gjeldsfeller" osv i forbindelse med disse leilighetene. Men nå når jeg har satt meg inn i konseptet, så forstår jeg det slik at dette ikke er mer skummelt enn annet boligkjøp???

Hvis budsjettet mitt er, tja, la oss si 1600000 totalt, og jeg finner er leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld hvor innskuddet for eksempel er 500000.- og fellesgjelden er 1100000.-, eller om jeg kjøper meg en selveier for 1600000.- så blir jo dette akkurat det samme? Og hvis vi snakker om 5 års avdragsfrihet (som kan være aktuelt i mitt tilfelle pga annen gjeld), så vil jeg i så fall bruke disse 5 årene til nedbetaling av den andre gjelden jeg har fra før (billån, forbrukslån og kredittkort), og jeg vil i så fall betale ned like mye som et evt avdrag koster per måned. Slik blir jeg kvitt gjelden min i løpet av disse fem årene, og så har jeg muligheten til å begynne å betale avdragene på leiligheten. Og dette vil jeg nok velge uansett om jeg velger selveier eller leilighet med lavt innskudd.

Jeg vil uansett undersøke om fellesgjelden er forsikret, slik at man ikke blir ansvarlig for de andres gjeld - videre vil jeg kjøpe en leilighet hvor det er muligheter for individuell nedbetaling av fellesgjelden. ( jeg vet jeg vil tjene en god del mer om 5 år pga videreutdanning).

Så et spørsmål til kloke hoder her; høres dette ut som en grei plan? Eller er det noe jeg ikke har forstått? Blir nemlig veldig usikker, så lenge man hører skremselshistorier om disse leilighetene hele tiden - er det noe jeg ikke får med meg????

Gjest gjest igjen
Skrevet
Det som er skummelt her er dersom man ikke får informasjon om hva husleien vil bli når avdragsfri periode er ferdig. Det kan også være skummelt i et dalende marked. Dersom man har 500 000 i innskudd og 2,5 millioner i fellesgjeld og markedet blir dårligere, taper man fort innskuddet og sitter på en leilighet med fellesgjeld over eiendomsverdi. Dette har skjedd før, men lite tyder på at det vil skje igjen. Sist betalte folk andre for å overta leilighetene og gjeldsbyrden.

Forøvrig må man sjekke at fellesgjelden er forsikret, slik at man som andelseier ikke sitter med ansvaret for andres misligholdte husleier.

Et par spørsmål til dette innlegget: For det første, er det slik å forstå at de kan justere husleien uten varsel når den avdragsfrie perioden er over, eller mener du at man må selv passe på å regne ut/finne ut hva husleien blir når den består av både renteutgifter og avdrag??

Og så lurer jeg på hva forskjellen blir i et dårlig marked, hvis man er tvunget til å selge når leilghetene er på bunnpris, for en selveierleilighet eller leilighet med lavt innskudd? Hvis man har 100 prosent finansiering på sin selveierleilighet til for eksempel 1600000 og leiligheten i et dårlig marked ikke er verdt mer enn 1000000, så er jo dette like uheldig om man har fellesgjeld eller om man har gjeld i banken? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...