monikabrx Skrevet 5. oktober 2006 #41 Skrevet 5. oktober 2006 Hva gjør du om hunden får blodøre,haleknekk, eller arr i ansiktet.?? Du sier du aldrig kan ha en hund som ikke er pen.... Om du sammenligner dyr med biler og klær, håper jeg virkelig du ikke skaffer deg dyr, eller barn for den saks skyld. Vi snakker om levende vesner med føleser. blir skikkelig lei meg her..
FantasDick Skrevet 5. oktober 2006 #42 Skrevet 5. oktober 2006 Nå er det noen som overdriver kraftig her.. For det første, jeg tiltrekkes slett ikke av Chi - jeg synes det er en mindre pen rase, og den passer ikke for meg. For det andre; jeg har aldri skrevet at utseende - og ikke gemytt, er avgjørende for hvilken rase jeg velger. Når jeg skal velge rase ser jeg først etter hvilket gemytt den har, om den kan passe til min livsstil og så utseende. Selv om en puddel hadde vært en perfekt rase for meg iht gemytt og livsstil hadde jeg adri valgt den, fordi jeg synes den er mindre pen. Rottweiler er en rase som passer til meg - på alle punktene, og det er den rasen jeg velger å anskaffe meg når det blir aktuelt med hund igjen. Og bare slapp av; jeg har hatt både hunder, katter, hest, rotter og akvariefisker og ingen av disse dyrene har lidd noen nød. Jeg vil ha meg frabedt at dere insinuerer det motsatte. Om min hund får blodøre, haleknekk eller arr i ansiktet blir ikke den noe mindre pen i mine øyne. Jeg tror dere misforstår meg om hva jeg mener med at jeg må ha en hund jeg synes er pen. La oss ta et eks. Jeg er krisehjem for Charlottes Omplassering her i Trondheim, og jeg tar imot alle hunder som trenger et midlertidig hjem. Jeg fikk forspørsel om jeg kunne ta imot en Cocker Spaniel - en rase jeg slett ikke synes er vakker. Jeg ble jo glad i lille Prins etterhvert, og da ble han penere i mine øyne. Og jeg ble veldig lei meg når han fikke et nytt hjem og reiste fra meg. Ang barn; barn er ikke som en hund, som du kan velge hvordan den ser ut og hvordan den er, barn er noe du får. Det blir noe HELT annet, og jeg må si det var noe latterlig å bringe på bane i denne sammenhengen.
Lola83 Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #43 Skrevet 5. oktober 2006 Nå er det noen som overdriver kraftig her.. For det første, jeg tiltrekkes slett ikke av Chi - jeg synes det er en mindre pen rase, og den passer ikke for meg. For det andre; jeg har aldri skrevet at utseende - og ikke gemytt, er avgjørende for hvilken rase jeg velger. Når jeg skal velge rase ser jeg først etter hvilket gemytt den har, om den kan passe til min livsstil og så utseende. Selv om en puddel hadde vært en perfekt rase for meg iht gemytt og livsstil hadde jeg adri valgt den, fordi jeg synes den er mindre pen. Rottweiler er en rase som passer til meg - på alle punktene, og det er den rasen jeg velger å anskaffe meg når det blir aktuelt med hund igjen. Og bare slapp av; jeg har hatt både hunder, katter, hest, rotter og akvariefisker og ingen av disse dyrene har lidd noen nød. Jeg vil ha meg frabedt at dere insinuerer det motsatte. Om min hund får blodøre, haleknekk eller arr i ansiktet blir ikke den noe mindre pen i mine øyne. Jeg tror dere misforstår meg om hva jeg mener med at jeg må ha en hund jeg synes er pen. La oss ta et eks. Jeg er krisehjem for Charlottes Omplassering her i Trondheim, og jeg tar imot alle hunder som trenger et midlertidig hjem. Jeg fikk forspørsel om jeg kunne ta imot en Cocker Spaniel - en rase jeg slett ikke synes er vakker. Jeg ble jo glad i lille Prins etterhvert, og da ble han penere i mine øyne. Og jeg ble veldig lei meg når han fikke et nytt hjem og reiste fra meg. Ang barn; barn er ikke som en hund, som du kan velge hvordan den ser ut og hvordan den er, barn er noe du får. Det blir noe HELT annet, og jeg må si det var noe latterlig å bringe på bane i denne sammenhengen. ← Som om jeg skulle ha sagt det selv.
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2006 #44 Skrevet 5. oktober 2006 Hmm..joda.. Jeg valgte også en rase jeg syntes er pen, men her er det gemyttet som var den avgjørende faktoren. Min hund er ikke den mest rasetypiske, men hun er den vakreste i mine øyene. Jeg er enig i at det er lov å være litt overfladisk når det gjelder valg av hund, men det må da være grenser. Det er en hund, ikke et smykke og det at dere sammenligner den med det synes jeg er skremmende. Men det er dessverre slike mennesker chihuahua`en tiltrekker seg. ← Ikke meg Det var ingen overfladiske hensyn, men en grudig gjennomgang av hele min livssituasjon, både nåværende og framtidig og sammenligning mellom raser som avgjorde saken. I familien har vi tidligere har en dvergpuddel (i 14 år), en groenendal, en irsk setter og en border collie, derfor ville jeg være skremt av tanken på overfladiske hensyn når det gjaldt valg av hund. Når jeg ser etter chi vil ikke kosmetiske utseendetrekk som ville ha fått minus "i premieboka" ha betydning. Det er helsen som står i fokus. Og når man har hatt hund så vet man at kjemien plutselig kan klaffe med en valp i kullet som man kanskje ikke hadde trodd på forhånd.
monikabrx Skrevet 5. oktober 2006 #45 Skrevet 5. oktober 2006 Å sammenligne med barn blir hetl feil??? Men å sammenligne med klær,sko, og biler er ok..?
Gjest gjesta Skrevet 5. oktober 2006 #46 Skrevet 5. oktober 2006 Å sammenligne med barn blir hetl feil??? Men å sammenligne med klær,sko, og biler er ok..? ← Veldig godt poeng. Det virker dessverre som enkelte er litt for useriøse til å ha hund her.
FantasDick Skrevet 6. oktober 2006 #47 Skrevet 6. oktober 2006 Å sammenligne med barn blir hetl feil??? Men å sammenligne med klær,sko, og biler er ok..? ← Fælt som du henger deg opp i min "sammenligning" med klær og bil? Men min "sammenligning" med kjærester derimot - det er ikke noe bry seg om? Det å få barn er å få et avkom av sitt eget kjøtt og blod; det barnet elsker man uansett. Det kalles ubetinget kjærlighet, til opplysning. Men en hund ønsker man å gi kjærlighet, men for at man skal kunne det burde man vel like hunden? Da tenker jeg på gemytt, match og utseende. Dette er viktige ting som man burde ta i betraktning når man velger hund/rase. Blir du kjæreste med den første og beste gutten du møter, uansett utseende og holdninger han har? Siden utseende ikke har noe å si..
monikabrx Skrevet 6. oktober 2006 #48 Skrevet 6. oktober 2006 Fælt som du henger deg opp i min "sammenligning" med klær og bil? Men min "sammenligning" med kjærester derimot - det er ikke noe bry seg om? Det å få barn er å få et avkom av sitt eget kjøtt og blod; det barnet elsker man uansett. Det kalles ubetinget kjærlighet, til opplysning. Men en hund ønsker man å gi kjærlighet, men for at man skal kunne det burde man vel like hunden? Da tenker jeg på gemytt, match og utseende. Dette er viktige ting som man burde ta i betraktning når man velger hund/rase. Blir du kjæreste med den første og beste gutten du møter, uansett utseende og holdninger han har? Siden utseende ikke har noe å si.. ← En kjæreste er et voksent selvstendig menneske som ikke er avhengig av deg. En hund i likhet med ett barn er fulstendig avhengig av deg til det meste.! en kjæreste kan spise,sove,"leke" og gå pådo når han vill. det kan verken barn eller dyr!! Om du ikke har tenkt til å gi dyret/dyra dine ubetinget kjærlighet, håper jeg for guds skyld du ikke skaffer deg noen. Om du har dyr, håper jeg du ikke skaffer deg nye.
Veslejenta Skrevet 6. oktober 2006 #49 Skrevet 6. oktober 2006 Tråden er ryddet Veslejenta - moderator
FantasDick Skrevet 6. oktober 2006 #50 Skrevet 6. oktober 2006 En kjæreste er et voksent selvstendig menneske som ikke er avhengig av deg. En hund i likhet med ett barn er fulstendig avhengig av deg til det meste.! en kjæreste kan spise,sove,"leke" og gå pådo når han vill. det kan verken barn eller dyr!! Om du ikke har tenkt til å gi dyret/dyra dine ubetinget kjærlighet, håper jeg for guds skyld du ikke skaffer deg noen. Om du har dyr, håper jeg du ikke skaffer deg nye. ← Nå er du helt låst fast i din oppfatning av meg, og du nekter tydeligvis å høre på noe av det jeg har å si. Veldig trist, for du er på villspor.
monikabrx Skrevet 7. oktober 2006 #51 Skrevet 7. oktober 2006 Fælt som du henger deg opp i min "sammenligning" med klær og bil? Men min "sammenligning" med kjærester derimot - det er ikke noe bry seg om? ← du sier selv.. att jeg henger meg opp i sammenligningen mellom dyr,klær og bil.. Men att jeg ikke bryr meg om å sammenligne med kjæreste. Jeg svarte på hvorfor jeg ikke brøy meg om sammenligningen mellom dyr og kjæreste.. Jeg svarte på hvilken måte man kan sammenligne barn og dyr... Med mindre kjæresten din er pleietrengende, klarer han sikkert å ta vare på seg selv. Det er forskjellen.
Puppeguri Skrevet 8. november 2006 #52 Skrevet 8. november 2006 Det var da svært..! Jeg vil bare forsvare vi som liker pene hunder, litt. Hvis jeg skal ha hund er jeg avhengig av at den er pen (for meg iallefall). Jeg hadde aldri klart å se trynet på en stygg hund hver dag og tenke at den er min. Jeg kunne ikke eid en hest jeg bare tenker på hvor stygg den er. Jeg kunne aldri i livet ha hatt en kjæreste jeg ikke synes er pen, uansett hvor snill og god han er. Jeg kunne aldri gått ut i klær/sko jeg synes er grusomme, jeg må like det jeg har på meg. Jeg kunne aldri kjørt rundt i min egen stygge bil, min bil må være pen. Jeg vet ikke om dere skjønner hvor jeg vil hen med dette, men jeg har nå prøvd. Alle disse tingene jeg nå har nevnt; det er viktig at de er pene FOR MEG. Hva andre evt måtte mene driter jeg i. ← Da lurer jeg litt på: hva om du får en "stygg" baby? Ikke det at jeg synes babyer er det, men det kan jo virke som at om babyen din ikke svarte til dine forventninger om utseende, så vil du ikke ha den? Noen som tar poenget mitt her?
FantasDick Skrevet 8. november 2006 #53 Skrevet 8. november 2006 Da lurer jeg litt på: hva om du får en "stygg" baby? Ikke det at jeg synes babyer er det, men det kan jo virke som at om babyen din ikke svarte til dine forventninger om utseende, så vil du ikke ha den? Noen som tar poenget mitt her? ← Jada, jeg tar poenget ditt, men du tar tydeligvis ikke mitt. Et barn er noe man får, ikke noe man velger, som med en hund. Altså; når jeg får barn blir jeg glad i det barnet uansett utseende, men når jeg velger hund spiller utseende en rolle. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig?
Gjest Borghild Skrevet 8. november 2006 #54 Skrevet 8. november 2006 Hva skal man med en sånn tåpelig veskehund? Takke meg til skikkelige saker, pitbull, amstaff, doberman osv.
Lourdes Skrevet 8. november 2006 #55 Skrevet 8. november 2006 Det er ikke for å være krass, men jeg tror du har misforstått litt med hva som er "hele poenget" med et kjæledyr. Hva når hunden blir gammel og grå? Kommer den ikke til å matche vesken din lenger? Blir det flaut å gå tur med den? Ja, det er satt på spissen, men det er ikke alle mennesker som bør ha kjæledyr. ← :enig_anim: Det er vel egentlig ikke meningen og halshugge noen. Men jeg stiller også et spørsmålstegn til de som ønsker en chihuahua. Dette er en rase som er ekstremt populær akuratt nå og det er neppe pga gemyttet. Heldigvis klarer jeg lett å skille ut seriøse chi-eiere fra useriøse. Jeg mener at alle skal klare å begrunne rasevalget sitt, og at "den var så søt" holder ikke mål. Men for all del, det finnes de som elsker chihuahua`en for det den er og ikke dens utseendet og jeg håper at det er dette som er tilfelle her også. ← Takk! Har selv en liten hund og vil ikke sammenlignes med slike jenter som denne trådstarteren. Har valgt min av helt andre årsaker. Hadde jeg vært oppretter hadde jeg aldri solgt en valp til noen som sa: Når man skal bruke 20 000 på en hund, så bør den være fin. Jeg ville ha solgt valpene mine til noen som betingelsesløst hadde lyst på en chi, og på meg så virket det mest som at ts hadde lyst på de for de var så fine og små. Det holder ikke for de fleste chi-oppdrettere altså.. Det er ventelister hos alle, så de kan bare velge og vrake eiere.. ← Enig. En stygg Chi er en som er for stor, en som er brun rundt øynene, det ser skittent ut. Noen har skjeve øyne som gjør at det ser ut som de sjeler med øynene, det er fryktelig stygt ! Noen har for store ører, noen er misfarvete..dvs. flekker her og der.. Noen har stygg hale.. Det er mange stygge for og si det sånn. Og det er ingen andre enn jeg som bestemmer hvordan min Chi skal se ut :D ← Jeg blir kvalm!!! Og REDD!! Du hadde ALDRI fått noen valp av meg om du hadde hatt en million kroner en gang. (Om jeg hadde vært oppdretter.) Vi valgte vår miniatyr hund fordi vi vil ville ha en liten hund av praktiske årsaker. Vurderte flere raser opp og ned før vi fant vår hund. Med en gang vi ble litt kjent med han fallt vi pladask. Mer sjarmerende hund har vi aldri vært borte i før. Han har mye personlighet og gir oss noe å le av og kose oss med. Hva andre mener om han, hans farge, øyne og ører bryr med rett i r**a! Skal du ha deg et klesplagg eller et kjæledyr?! FYI: Hunder forandrer seg MYE fra den er 10 uker og til den er voksen. Ører, øyne, kropp, vekt og farger endrer seg mye. Hva gjør du om valpen din endrer seg til en hund som i dine øyne er stygg? Bytter den inn i en ny????? Selvsagt skal man vurdere hvilken hund man vil ha nøye, for man kan jo faktisk velge. Det er bare de argumentene som trådstarter bruker som skremmer meg!
mariebolla:) Skrevet 14. april 2007 #56 Skrevet 14. april 2007 Hei, jeg har lest litt her og ville bare si et par ting.. Alså, jeg har en chihuahua, og mange av denne rasen synes jeg ikke er så veldig pene, men når jeg kjøpte min hund, kjøpte jeg den fordi at etter å ha sett den så ble jeg totalt forelska i den liksom;) Det var en pen guttevalp og han var også ganske stor, men jeg bryr meg ikke om str og utseende osv. mange som har sett min chi som har rasen selv, mener at hunden min er ganske "utypisk" for rasen, fordi han ikke har den korte stoppen ved nesa og det eplerunde hodet, og jeg er fullt klar over at jeg ikke kan bruke han i avl pga dette, og han får antageligvis aldri noen god plassering i utstilling. Men og så? Skulle jeg solgt han forde da? Ser du på et valpekull, og den peneste hunden ikke vil hilse, er redd osv. mens kanskje den "styggeste" liker deg veldig godt og du liker den, hva er problemet? Og for all del du som skal kjøpe chi; IKKE kjøp på finn.no... det er som oftest ikke seriøse oppdrettere som selger der, de har som oftest egne hjemmesider;) så gå heller inn på www.canis.no og søk på oppdrettere;) Lykke til:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå