Gå til innhold

Er dette vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går skjedde dette:

en femåring gjør noe h*n ikke får lov til. X sier først at det får du ikke lov til, men h*n fortsetter. Handlingen skader en gjenstand. Deretter løfter X femåringen vekk (ikke noe voldsomt, men løftingen følges av nok et nei, og en kort forklaring)

Femåringen begynner å gråte og hulke, tårene spretter og barnet gisper og hulker.

Hvordan reagerer man i en sånn situasjon? Har ikke allverdens erfaring med barn, men skal være barnevakt snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv ei som snart blir 5. Det er akkurat som hun er kommet inn i en ny trassperiode. Hvis noe ikke går hennes vei blir det voldsom hulking og hun legger seg ned på gulvet og griner..

Da sier jeg at dette får hun ikke lov til. Jeg teller til tre og hvis hun ikke gir seg innen jeg er kommet til tre - bærer jeg henne (evtl. må hun selv gå) inn på rommet sitt. Der griner hun en stund, så går jeg inn til henne igjen og spør om hun er klar for å komme ut. Hun griner gjerne fortsatt, men for at hun ikke skal "henge seg opp" (les: det blir grining resten av kvelden fordi hun blir sliten..) tar jeg henne på fanget og så koser vi litt til hun glemmer det hele.

Men man må være konsekvent. Oppførsel som ikke tålereres skal det slås ned på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...