Gjest rådløs Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 jeg har en sønn på 2 år å 4 måneder . prøver å lære han å begynne med potte. men det er ikke enkelt jeg henter potten å sier " nå må du tisse potten " han setter seg ned å sier " tiss tiss" å reiser seg. fikk en liten ide fra mitt søskenbarn, som sluttet med bleie å det tok en uke så var jenta hennes ferdig med bleier jeg prøvde med min sønn. å det ente med at jeg skiftet 7 klesplagg med tiss og en gang bæsja han seg ut . dette var på en dag!! holdt vell på med denne "uten bleie perioden" i 3 dager han skvetter... han har nå begynt å si ifra ( noen ganger ) at han skal bæsje. da springer vi på badet å tar av klærne å setter han på potten ,å han holder igjen . han kan faktisk bli lei seg å sier " bleie , bleie" jeg er helt oppgitt å tar tilslutt ( etter 5 min . ca) bleie å han bæsjer med en gang. søsteren til kjæresten min har en sønn som er 2 uker gamlere en min sønn, å han har vært pottetrent , ja minst et halvt år...om ikke mer. jeg vil også at min sønn skal slutte med bleie.Både for min å hans sin skyld... noen gode ideer. blir glad for alle kommentarer
Gjest snikkelora Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Enkelte unger vil ikke bruke potte, men heller gå på doen... Men det er jo ikke noe å stresse med.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg synes du er altfor tidlig ute! La for all del sønnen gå uten bleie (naken), la ham leke med potten osv- men ikke forvent resultater før han er minst tre! Alle barn lærer seg å gå på do etterhvert, men press fra foreldrenes side fører ofte bare til frustrasjon. For barnet, som føler at det stadig skuffer, og for foreldrene, som må vaske ekstra mye skittentøy. Ta tiden til hjelp, han er overhodet ikke sent ute ← nei de sa også det på kontrollen jeg var på for en stund tilbake. men det er ikke lett når "alle" mener han er såååå gammel. min familie å hans nevner det ofte. min mormor å sier det til meg at min mamma sluttet da hun var 1 år , så hun mener han er kommet i den alderen at han skal ha sluttet for lenge siden . men jeg mener , hva kan jeg gjøre for å hjelpe han...til å forstå at han kan bruke potten.. barnet til søsteren til kjæresten min står tilåmed å tisser på do.. føler jeg nesten svikter som mor ...
SunAndMoon Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Siden du har prøvd med bleie-frie dager - hva med å prøve først bare et par timer, deretter øke bleie-fri tiden når gutten er klar for det? går sønnen din i barnehage? I barnehagen hvor jeg har praksis (skal bli førskolelærer) har barna øvet seg på å gå uten bleie i innetiden, og deretter fått på seg bleie når de skal ut. så bleiefri når de kommer inn igjen. selvfølgelig skjer det uhell, slik er det bare. tror søskenbarnet ditt sin datter har vært utrolig flink siden hun har klart å bli bleiefri på en knapp uke. personlig tror jeg det er få tilfeller som er så heldig. Det tar litt tid, du må regne med noen uker før barnet ditt er helt bleie-fri. Ellers har jeg ikke så mange metoder/forslag å komme med, utenom å være tålmodig Men skjønner deg godt siden barnet ditt snart er 3 år gammelt! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Enkelte unger vil ikke bruke potte, men heller gå på doen... Men det er jo ikke noe å stresse med. ← toalette oss er for høyt til at han når opp,nesten 30 cm på en opphøyning.. den er bygd opp,(vanskelig å forklare) så jeg er nervøs vist han skal ha noe å stå på..i tilfelle han detter på flisa...
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Siden du har prøvd med bleie-frie dager - hva med å prøve først bare et par timer, deretter øke bleie-fri tiden når gutten er klar for det? går sønnen din i barnehage? I barnehagen hvor jeg har praksis (skal bli førskolelærer) har barna øvet seg på å gå uten bleie i innetiden, og deretter fått på seg bleie når de skal ut. så bleiefri når de kommer inn igjen. selvfølgelig skjer det uhell, slik er det bare. tror søskenbarnet ditt sin datter har vært utrolig flink siden hun har klart å bli bleiefri på en knapp uke. personlig tror jeg det er få tilfeller som er så heldig. Det tar litt tid, du må regne med noen uker før barnet ditt er helt bleie-fri. Ellers har jeg ikke så mange metoder/forslag å komme med, utenom å være tålmodig Men skjønner deg godt siden barnet ditt snart er 3 år gammelt! Lykke til ← ja det kan jeg gjøre:) noen timer for dag . nei, han går ikke i barnehage , har også en liten prinsesse på 5 måneder .
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Et barn på to år og fire måneder er vel ikke "snart tre år gammel"? Gutter er jo ofte litt senere enn jenter også... Jeg tror at man kan lære barnet sitt å bruke potte/ do på to måter: - Du kan stresse, mase og kjefte, og få et barn som etter mye om og men, og mange skuffelser, endelig setter seg på do. Og barnet smiler, fordi nå har h*n fått til noe mamma blir glad for. - Eller du kan vente til det kommer mer naturlig. Små barn har ikke samme kontroll, det tar litt tid! La barnet få gå naken og bleieløst rundt, etterhvert så kommer det til å forstå kroppens signaler og innrette seg etter det. Men ikke mas! Mine barn har vært ganske tidlig med bleieslutt, alle sammen. Og da mener jeg ca tre års alder. Synes overhodet ikke det er noe å skryte av dersom barnet bruker potte ved ettårsalderen- hva er poenget, bortsett fra en "lydig baby"? Trådstarter, du trenger ikke sammenligne deg med andre, eller høre på hva "alle" mener. Slå opp i bøker om barn og barneoppdragelse- det er ikke vanlig at barn på ett år kan tisse på do. Men jeg tror som sagt at barnet har godt av å gå uten bleie ved anledning. Dagens bleier er så gode at barnet knapt kjenner at h*n blir våt når h*n tisser- og da skal det litt til å skjønne hva som foregår. Ang barnehage, så har de barnehagene jeg har vært borti stort sett vært takknemlige for at vi har tatt "prøvingen" helt i starten hjemme. Har sluttet med bleie hjemme tidligere enn vi har sluttet med bleie i barnehagen, nettopp av hensyn til 20 andre barn, parkdresser som skal av og på, osv. Slik jeg tenker, så finnes det ingen femåring som ikke kan gå på do. Hvis en treåring lærer det senere enn en toåring, hva er egentlig da problemet på lengre sikt?? ← tusen takk for at du tar deg tid til å svare samt alle dere andre. i morgen skal vi ha noen bleie frie timer, å jeg skal ta det rolig å bare spørre om han skal gå på do , i ny og ned han skal begynne i barnehage neste år, å da er det vell godt at han har sluttet .. men skal ta det roooolig
SunAndMoon Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Et barn på to år og fire måneder er vel ikke "snart tre år gammel"? Gutter er jo ofte litt senere enn jenter også... Barnet er på vei inn i sitt 3 leveår. kan jo tilføye at alle treåringene i bhgen jeg har praksis i er nå bleiefrie. men det tar tid - har ikke merket forskjellen på at gutter er senere enn jenter med å bli bleiefrie. men som Nigo-san sier: ikke noe å stresse med - bla gjerne i bøker. Jeg ser heller ingen hensikt med metode 1. blir jo bare mas for ungen, stakkars...
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Hei. Jeg valgte og ikke stresse med det. Tok avvenningen om sommeren, han var da 3 og ett halvt- hadde noe uhell- det gikk over etter 2 uker- etter det har han vært bleie fri UTEN ett eneste uhell.
monja Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Uansett hva du gjør så la det gå i barnets tempo. Sønnen min er 2 år og 3 uker og han har villet gå på potte og do i 6 mnd allerede, og det lar vi han få lov til, men han er ikke på noen måte bleiefri. Han får gå bleiefri når han er inne og noen ganger setter han seg på potta for å tisse, noen ganger sier han at han vil på do og andre ganger tisser han på gulvet. Regner med at vi prøver å få han helt tørr neste sommer, før han blir 3 år, men det kan jo hende han tar initiativet til det selg i løpet av vinteren nå. Flere vennpar vi har som har hatt bleiebarn til de var 3,5 år.
Karamba Skrevet 4. oktober 2006 #11 Skrevet 4. oktober 2006 Tror heller ikke jeg hadde stresset. Vår sønn er 2,5 år, og han går litt på potte/do. Helst om morgenen og/elller kvelden. Han har faktisk gått på potte i rundt 1 år, men vil ikke slutte med bleie. Har perioder der han ikke vil gå på potte i det hele tatt og perioder der han er ivrigere. Tar det i hans tempo, når han er klar for å slutte så tar vi det gradvis...
Gjest EvaL Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg syns det er leit at bleieslutt skal bli en prestisjeting for oss voksne. Hvorfor er vi så frykelig opptatt av dette med bleieslutt egentlig? Man sier jo ikke at man har mislykkes som mor dersom barnet går et par måneder senere enn noen andre barn? Men jo da, så fort det handler om bleier, da er krise om barnet må gå med dette noen måneder lengre enn noen andre barn Slutt å tulle nå, de aller fleste barna blir tørr i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, så din sønn er langt fra sen til å slutte med bleier. Det kommer når han er moden for det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg sier som de andre, ikke stress med det. Det gjorde vi med førstemann, og det straffet seg. Alt ordner seg før eller siden uansett. Men hvis du vil hjelpe gutten til å bli mer bevist på tissingen, så fins det treningsbleier for det. Der barnet merket mer at han blir våt. Det har visnok kommet i papir, men det fins i tøybleier og. (imsevimse.se) Ta en titt der og se om det kan være noe. Barnet har tryggheten med bleie, men merker mye bedre at han tisset, kanskje en motivasjon til å gå på potten ettehvert. Lykke til!
Engel Skrevet 4. oktober 2006 #14 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg syns det høres ut som gutten din ikke er klar for å slutte med bleie. Hva med å la han gå med bleie noen uker, uten noe mas om potte/do, så kan dere prøve igjen, kanskje er han mer klar da. Det er forresten ikke uvanlig at barna er over 3 år før de slutter med bleie.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #15 Skrevet 4. oktober 2006 Min første (jente) sluttet ikke med bleie før hun var 3. Min andre sluttet når hun var 2,5. De sier at jenter er før gutter. En nabo sluttet ikke før han var nesten 4. Det å sammenligne med hvordan det var i gamle dager er helt urealistisk i forhold til dagens barn. Barn av i dag har behagelige bleier. Det gjør ingenting å tisse i bleia - ikke det minste ubehagelig. At din mor sluttet når hun var 1 år er enten en sensasjon - eller så husker din mormor litt feil (det må nødvendigvis være noen år siden nå).. Det er helt klart for tidlig for ditt barn å slutte nå. De må selv være klare, hvis ikke blir det bare stress for barnet. La din lille gutt være liten en stund til - uten at dere snakker om potte.. Når han nærmer seg tre kan du begynne å snakke om det igjen - uten å presse han til å sitte på potte. Og til de som kommenterer at han ikke har sluttet sier du bare: "Han er ikke klar. Barn i dag bruker ofte bleie til de er 3 år, noen enda lengre. Jeg vil ikke presse han før han er klar." Dette forstår alle. Lykke til!
Snil@ Skrevet 4. oktober 2006 #16 Skrevet 4. oktober 2006 Hei. Mine gutter sluttet ikke med bleier før de var 3 og et halvt, var kanskje litt trege men, det er ikke lett og slutte med bleie på vinteren. Jeg synes i hvertfall det er lettere på sommeren. Ikke stress for mye med det, alle unger er forskjellige, og gutter er gjerne litt senere enn jenter, tror de ikke er så interessert i det. Har forresten sett at Libero har kommet med nye bleier, som gjør at tisset ikke trekker så mye ned i bleia, kan kanskje være et forsøk.... Uansett, lykke til. Og ikke stress for mye med dette det ordner seg til slutt.
Elodi Skrevet 4. oktober 2006 #17 Skrevet 4. oktober 2006 Helt enig med de andre, ikke stress og ta det helt med ro!! Det er ingen grunn til å begynne å bekymre seg før banet er godt og vel 3 år. Jeg tror de aller fleste unger slutter når de selv er klar for det! Alle mine 3 var vel nettopp fylt 3 da de sluttet. Å mase og stresse gjør bare at brnet blir stresset og usikker og det tar gjerne enda lenger tid
Kosejenta Skrevet 4. oktober 2006 #18 Skrevet 4. oktober 2006 ÅÅÅÅÅÅÅÅ blir så glad når jeg leser dette!!! Ikke missforstå, men har en gutt som blir 3 i januar, og han er ikke overhode interessert i potta eller å gå på do!!!! Han kan forklare alt som skjer, men å prøve selv...å nei du... Har fjerna potta fra do nå, da den bare samla støv he he.... Helt tydelig at han ikke er klar(og vi har heller ikke pesa så veldig på det). Haddde håpet å klare det nå i sommer, men innså fort at det ikke gikk.Stakkaren ble jo super fortvilet på stranda da han føyk naken rundt og plutselig tissa..... Flere som har komentert dette,men orker ikke høre på lenger...Så får han i såfall være "treig" på dette området hvis folk mener han er det!!!
Elle Melle Skrevet 5. oktober 2006 #19 Skrevet 5. oktober 2006 Det er en god grunn til at det var om å gjøre å få barna bleiefrie for en generasjon siden, nemlig at man hadde masse arbeid med tøyvasken siden de ikke akkurat var engangsbleier. Jeg kjenner en dame som har fem søsken, og alle var "bleiefrie" ved ettårsalderen. Rett og slett fordi moren kun hadde ett sett med bleier og fikk nytt barn hvert år som trengte dem...Jeg tror ikke hun hadde styrt med det hvis hun hadde hatt et annet alternativ. Det er ikke en grunn i verden til å presse barn som ikke er klar for det til noe som helst egentlig, i alle fall ikke kroppslige ting. Det kan gi dem unødvendige negative opplevelser og følelser i forhold til egen kropp, grenser og mestring. Slapp av, alt ordner seg når gutten er klar for det, og så lenge han ikke er opptatt av det er det vel ikke så nødvendig at du skal være det heller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå