Gå til innhold

Ekstrem nattesvette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min har EKSTREM nattesvette. Det er så ille at lakenet blir gjennomvått mange av nettene.

Det er ikke spesielt delikat, det er jo en ting, men jeg lurer på hva dette kan komme av.

Noen som veit??

Han går ikke på medisiner som kan gi slike bivirkninger, det er ikke verre de dagene han har trent, det er ikke verre de dagene han har drikki mer kaffe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Samboeren min har EKSTREM nattesvette. Det er så ille at lakenet blir gjennomvått mange av nettene.

Det er ikke spesielt delikat, det er jo en ting, men jeg lurer på hva dette kan komme av.

Noen som veit??

Han går ikke på medisiner som kan gi slike bivirkninger, det er ikke verre de dagene han har trent, det er ikke verre de dagene han har drikki mer kaffe.

Hvor mange år er han? Er dette et nytt problem?

Skrevet
Hvor mange år er han? Er dette et nytt problem?

25 år. Han har vel alltid hatt litt, men før var det 4 ganger i mnd - ikke hver natt som nå, og ikke de mengdene som er nå.

Nå er det hver eneste natt og det er MYE!

Skrevet

Han burde bestille seg en time hos fastlegen, og utrede det nærmere. Kan jo være så mangt!

Skrevet

Eneste jeg kan komme på som ikke er nevnt er varmt rom, krydret mat og overgangsalder? Antar sistnevnte ikke er aktuell, men ikke godt å si :ler:

Skrevet

Skriver under på rådet om å kontakte legen.

Det er jo også konklusjonen i linken fra lommelegen. Så ja, ringe fastlegen.

Skrevet

Såkalte nerver er det nok ikke, men kan tenke meg at stress kan være en medvirkende årsak.

Får piske han til legen ja.. :forvirret:

Skrevet

I begynnelsen når jeg var sammen med kjæresten min så var det også slik for han. Hatet å ligge under dynen hans på natten, fordi han svettet sååå sinnsykt mye og dyna blei kliss våt...Vet ikke hvorfor han gjorde det...

Det er heldigvis ikke slik lengre, vet ikke hva som har endret seg. Men det er i alle fall borte..

Skrevet
Det er heldigvis ikke slik lengre, vet ikke hva som har endret seg. Men det er i alle fall borte..

Det som har endret seg er at han nå føler seg trygg med deg. Nattesvette er stort sett psykisk betinget :)

Ser det ikke gjelder trådstarters samboer, så der er nok årsaken noe helt eksepsjonelt :ler:

Skrevet

Samboern min hadde samma problem for et par år tilbake..Da var han 25 år.

Svettett i bøtter å spann på natta. Måtte legge håndduker i senga slik at man slapp å skifte på senga om natta.Skiftet også ut dobbeldyna med enkel dyner slik at jeg slapp å ligge i fuktig dyne.

Tok kontakt med lege å ble henvist til sykehus.

De mistenkte kreft ganske lenge,de likte ikke nattsvettingen eller hans gustne utseende...Ganske stressende tid det der...

Men etter flere mnd med kontroller å prøver så ble han friskmldt..

Svettingen sluttet han med underveis. Fant aldri ut hva den kom av,men var snakk om at han muligens hadde hatt et virus eller noe.

Tilsammens så svettet han mye i kansje 3 mnd +-...Svetten hadde også en spesiell lukt.Ikke som svettlukten han bruker å ha...Mer kjemisk lukt..Merkelig...

Så tving han til legen.Trenger ikke være noe spesielt!Lykke til!

Skrevet
Det som har endret seg er at han nå føler seg trygg med deg.  Nattesvette er stort sett psykisk betinget :)

Ser det ikke gjelder trådstarters samboer, så der er nok årsaken noe helt eksepsjonelt :ler:

Av en eller annen pussig grunn så kjenner jeg min samboer bedre enn det du gjør så jeg kan faktisk uttale meg om det er såkalte "nerver". :)

Nerver er forresten noe alle mennesker må ha for at kroppen skal bringe impulser rundt så du burde finne ett noe mer passende ord. :)

Skrevet
Av en eller annen pussig grunn så kjenner jeg min samboer bedre enn det du gjør så jeg kan faktisk uttale meg om det er såkalte "nerver". :)

Nerver er forresten noe alle mennesker må ha for at kroppen skal bringe impulser rundt så du burde finne ett noe mer passende ord. :)

Jeg skrev jo at jeg har forstått at han ikke plages av det.

Forresten er det forskjell på 'nerver' og 'nerver', det bør vel en i ditt yrke vite ;)

• 5 år senere...
Skrevet

Akkurat dette plages kjæresten min også av. Han er 21 og plagdes ikke med dette da vi ble sammen for snart et år siden. Det begynte vel mot slutten av sommeren, sjeldent først men nå er det ca. hver eneste natt at dyna og lakenet er gjennomvått. Ser noen over har kommentert ang. lukt, og der er jeg enig; det er ikke som vanlig mannesvette ved arbeid/trening, det er en helt spesiell lukt av det. "Kjemisk" kan på en måte beskrive det, ja.

Jeg har ordnet med egen dyne for ham, for jeg pleide å våkne av at det var så fuktig og ekkelt og ble liggende våken uten og få sove igjen. Har av og til håndkle under der han ligger, men føler jeg ikke kan mase om det, vil ikke at han skal synes det blir ekkelt. Men jeg vil absolutt prøve å snakke ham til å bestille seg en legetime, ja … om det ikke er noen spesiell alvorlig årsak til nattesvettingen kan det jo likevel hende partnerne våre får noen råd om hvordan redusere det. :)

Skrevet

Akkurat dette plages kjæresten min også av. Han er 21 og plagdes ikke med dette da vi ble sammen for snart et år siden. Det begynte vel mot slutten av sommeren, sjeldent først men nå er det ca. hver eneste natt at dyna og lakenet er gjennomvått. Ser noen over har kommentert ang. lukt, og der er jeg enig; det er ikke som vanlig mannesvette ved arbeid/trening, det er en helt spesiell lukt av det. "Kjemisk" kan på en måte beskrive det, ja.

Jeg har ordnet med egen dyne for ham, for jeg pleide å våkne av at det var så fuktig og ekkelt og ble liggende våken uten og få sove igjen. Har av og til håndkle under der han ligger, men føler jeg ikke kan mase om det, vil ikke at han skal synes det blir ekkelt. Men jeg vil absolutt prøve å snakke ham til å bestille seg en legetime, ja … om det ikke er noen spesiell alvorlig årsak til nattesvettingen kan det jo likevel hende partnerne våre får noen råd om hvordan redusere det. :)

Aceton? (Gammeldags neglelakkfjerner)

Om så er, så kan han ha tidlig diabetes.

Skrevet

Det lukter veldig aceton av diabtikere, så kanskje blodsukkeret er på ville veier?

Skrevet

Gammel tråd, men vil gjerne dele min erfaring. Jeg fikk ekstrem nattesvette da jeg trolig fikk ME, og det var dette som var starten på min utredning.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg sliter selv med dette. hat gjort det i over tre år. jeg blir 22 i september, har vært hos flere leger, har byttet fastlege i løpet av tiden og tatt alle slags prøver for alt hos alle og de finner ikke ut av det. lukten stemmer og det er sjeldent en natt uten. jeg går ikke på medisiner utenom p-pillene mine som jeg vet ikke er årsaken. jeg er verken middelaldrende eller mann..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...