Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ville bare dele noen erfaringer med dere vedr. bruk av epidural under fødselen.

Ved min forrige fødsel ba jeg om epidural uten å få det, da fødselen gikk for fort. Derfor hadde jeg denne gang skrevet brev til fødeavdelingen på forhånd, slik at de var klar over mine ønsker når jeg kom inn.

De var da raske med å spørre meg om jeg fortsatt ønsket å sette denne bedøvelsen, eller om jeg ville se det an.

I og med at jeg hadde dårlig erfaring med det å "se det an", så ville jeg sette den med en eneste gang jeg kom inn.

Hadde på det tidspunktet 4 cm åpning og STERKE rier med 4 min. mellomrom.

Anestesilege kom og kateteret ble satt inn i ryggen min. Det var ikke noe vondt eller ubehagelig i det hele tatt og legen var veldig trivelig.

Etter ca 15 minutter avtok smertene og jeg var kjempefornøyd. Det eneste var at jeg var litt "rar" i det ene benet......det hadde visnet bort, på en måte.

Jordmor mente det var fordi jeg hadde ligget på den siden da epiduralen ble satt inn, og at det ville gå over.

Så stoppet alt opp............ Det gikk 5 timer uten at det åpnet seg så mye som en millimeter!!!!! Men smertene, de kjente jeg!

Tror du jeg var fortvilet!

Kan ikke skjønne at epiduralen hadde noen virkning i det hele tatt!

Etterhvert ble det så ille at jeg bare ønsket å avslutte alt..........det kom 8 rier på 10 min og alle kjentes ut som om de skulle rive meg i to.

Det var da iallefall effekt i riene, da....for jeg åpnet meg 5 cm på under en time.....

Etterhvert kom jenta mi ut og alt var såre vel.....trodde jeg......

Benet mitt, som hadde virket litt "rart"etter at epiduralen var satt, var fortsatt "borte".

Jeg hadde rett og slett ikke følelse i benet fra kneet og opp!

Jeg kunne ikke stå på benet, og langt mindre gå.

Da det fortsatt ikke var bedre etter 12 timer ble anestesilege tilkalt. Han sjekket benet mitt og konkluderte med at de hadde nok vært borti en nerve da epiduralen ble satt. Dette var visst en kjent komplikasjonsfare ved epidural. (Jeg hadde aldri hørt om dette før)

Legen sa videre at det ikke var godt å si hvor lenge benet ville være lammet, men i værste fall kunne det være varig!!!!! Det var kjent at en slik berøring på nerven kunne gi varig lammelse. Tror du jeg ble redd!!!!!!

Det gikk noen tanker gjennom hodet en stund da, ja.....

Heldigvis, i løpet av natten kom følelsen tilbake og jeg kunne igjen glede meg fullt over den lille prinsessen som lå i sengen ved siden av meg.

Dette ble langt.....men jeg ville bare at dere skulle vite at epidural er absolutt ikke helt uten risiko. Jeg snakket endel om denne opplevelsen med jordmor i etterkant og hun fortalte meg at det kan faktisk oppstå svært så alvorlige komplikasjoner ved bruk av denne formen for bedøvelse, men at det er så sjelden, så derfor blir det ikke snakket så mye om.

Nå skal ikke jeg ha flere barn (3 er nok,...), men om jeg skulle født på nytt ville jeg nok aldri ha valgt epidural som smertelindring.

Ikke hjalp det noe på smertene og ikke var det risikofritt. Denne gang gikk det bra, men de timene med usikkerhet da jeg fikk vite at jeg kunne bli lammet for livet, de ønsker jeg ikke min verste fiende!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om den type komplikasjoner (+ andre) ved epidural som du beskriver.

Første gang jeg skulle føde fikk jeg heller ikke epidural pga fødselen var kommet så langt. Denne gangen vil jeg se det an. Det gikk "helt fint" uten epidual sist. Kanskje det gjør det denne gangen også?

Det jeg bekymrer meg mest for ift epidural er at veene skal stoppe opp/bli svakere. Så ligger du der dobbelt så lenge som det som hadde vært nødvendig... :forvirret: Det har jeg i hvert fall ikke lyst til. Har hørt om mange som har opplevd akkurat det.

Skrevet
Så ligger du der dobbelt så lenge som det som hadde vært nødvendig...  :forvirret:  Det har jeg i hvert fall ikke lyst til. Har hørt om mange som har opplevd akkurat det.

Det er skremmende å høre!

Har aldri hørt at det kan skje.... :overrasket:

Skrevet

Min motforestilling mot epidural er nettopp at det skal stoppe opp, jeg tror derfor jeg skal forsøke uten (dette er min første). Lurer litt på å be om lystgass og evnt. akupunktur.

Xavia: hva slags smertestillende brukte du istedenfor epidural? Eller brukte du ikke noe?

Skrevet
Har aldri hørt at det kan skje.... :overrasket:

Ikke? Dette var ikke nytt for meg. Selv ikke da jeg skulle føde første gang for snart 10 år siden.

Xavia: hva slags smertestillende brukte du istedenfor epidural? Eller brukte du ikke noe?

Joda, jeg brukte smertestillende! Alt annet de kunne gi meg! :ler:

1) TENS maskin

2) Petidin (det tror jeg de har gått mer og mer bort fra nå)

3) Lysgrass (Det ble den o'store redningen for meg!)

Gjest marthepia
Skrevet

Har aldri hørt at noe slikt har skjedd før :overrasket: Tror jeg har blitt litt redd selv da ja.

Men jeg hadde så god erfaring med epiduralen at jeg kommer nok til å spørre etter den neste gang også ;)

Skrevet

Joda, jeg har også hørt om bivrikningene, men etter to døgn med rier og uten søvn, var jeg så sliten, kvalm og helt fra meg, at når de spurte om jeg ville ha epidural så jeg det som en lettelse. På meg virket epiduralen med engang og det var helt fantastisk, jeg fikk slappe av og kjente overhodet ingenting, hadde det ikke vært for utskriftene som viste at jeg hadde sterke rier skulle man trodd alt hadde stoppet opp :ler: , jeg fikk hvile 3 timer (noe jeg hadde vedlig godt av slik at jeg fikk igjen litt krefter i kroppen) så satte de meg på drypp for å få opp riene og etter en time var veslemor ute. Jeg vet at alle har forskjellige opplevelser, og at jeg ikke er garantert at det vil virke like bra nesten gang, men om fødselsforløpet mitt blir likt som sist gang, kommer jeg til å be om epidural.

Skrevet

Har en vininne som opplevde det samme som deg.

Benet ble lammet og hun falt sammen da hun skulle gå på do.

Hun fikk derfor ikke komme på pasienthotellet og i tillegg

måtte faren dra hjem, han fikk ikke være på pasienthotellet alene.

Dagen etter var benet fint igjen og hun fikk flytte på hotellet.

Det jeg ikke var klar over var at det kunne bli en varig skade/lammelse.

Det hørtes veldig skummelt ut. :tristbla:

Skrevet

Heldigvis har jo de fleste god nytte av epidural, og lite eller ingen bivirkninger tror jeg. Blir jeg liggende lenge, så ser jeg ikke bort i fra at jeg kommer til å mase meg til en epidural jeg og. :ler:

Skrevet

Epidural var himmelriket for meg. Etter 32 timer med tette rier, fikk jeg barnet ut på 2 timer med epidural. Da var kroppen utslitt, men epiduralen fikk meg til å åpne meg de siste 4 cm. Selv om jeg vet at det (ytterst sjelden) kan skje kompliksjoner, har jeg ikke tenkt å bruke 2-3 døgn på å føde "bedøvelsesfritt" når jeg skal i gang igjen i vinter.

Skrevet

Det er viktig at man vet at det kan være bivirkninger med epidural, men det hadde ikke vært en så vanlig form for smertelindring, hvis helsevesenet hadde følt det var stor risiko.

Selv hadde jeg nesten ikke noe valg når det gjaldt å få satt epidural. Jeg var så sliten innen jeg fikk 4 cm åpning at jeg ikke greide å gjøre noenting. Jeg prøvde først akupunktur (hjalp meg å slappe av litt) og lystgass, men det ble jeg bare svimmel av. Om fødselen stoppet opp pga epiduralen vet jeg ikke, men jeg fikk drypp som gjorde at gutten kom etter at jeg hadde fått noen timers hvile.

Skrevet

Selv jeg som aldri har vært i en situasjon der det har vært aktuelt å sette noen epidural på meg (ettersom jeg aldri har vært gravid mener jeg) vet jo at det er stor sjangse for at risene stopper opp, og de derfor må sette drypp i tillegg for å få fart på dem igjen. Trodde det var noe ALLE visste...

At man kan få lammelser etc er jo ikke like kjent, i alle fall ikke dersom man ikke oppsøker informasjonen, det er jo dumt. Heldigvis gikk det bra for trådstarter, men når de spurte om hun ville sette denne burde de kanskje informert litt om "kjente farer for komplikasjoner" også? Det er den enkeltes rett å ta sitt eget valg, men å ta det basert på kunnska per jo ikke bare dumt da. Selv om det kanskje kunne skremme noen bort fra en smertlidnring som for de fleste virker effektivt og uten alvorlige bivirkinger.

Skrevet

Ok... Jeg er gravid for første gang og begynner å bli litt skremt nå. :sjokkert:

For det første har jeg ikke særlig god erfaring med leger eller sykehus. For det andre har jeg lest en del her på forumet som jeg nå ønsker jeg ikke hadde lest.

Tydelig at det noen ganger kan være kjekt å høre om andres erfaringer her inne, og da spesielt hvis det er noe man lurer på selv. Men uff... dette innlegget skremte meg virkelig!

Til gjengjeld sitter jeg jo igjen med noen spørsmål jeg må stille jordmor.

Skrevet

Mm, ta en prat med jordmord/lege, det er det beste.

For det er ikke meninga at man skal skremmes unødig, men det er greit om folk får vite om "kjente komplikasjoner" også... Men, ta en prat med din jordmor, det anbefales på det sterkeste.

Skrevet

Skjønner jo at folk legger ut slike opplysninger for å hjelpe o.l., men det kan ha uheldig virkning på oss førstegangs iblant :)

Jeg har verken lest noe om fødsel e.l. i bøker eller på nettet på grunn av at jeg ikke vil bli redd for å føde.

Alt i alt gleder jeg med til å føde og til å se den lille :)

Skrevet

Skal du ikke lese/sette deg inn i noe omkring fødselen eller de ulike smertelindringene du kan få tilbud om? :overrasket:

Skrevet
Skal du ikke lese/sette deg inn i noe omkring fødselen eller de ulike smertelindringene du kan få tilbud om?  :overrasket:

Jo, men ikke helt enda. Jeg er bare i 17. uke. Etter hvert kommer jeg til å lese mer, og spørre jordmor om mer :)

Skrevet

Skjønner. Man trenger jo ikkegrue seg lenger enn nødvendig. :)

Skrevet

Jeg er litt sjokkert over at gravide kvinner i dette landet vet såpass lite om hva de ber om og ikke av smertestillende jeg da...

Skrevet

jeg hadde lest masse, og bestemt meg for at jeg absolutt ikke ville ha epidural. Men da jeg lå der og vrei meg av smerter ombestemte jeg meg, gitt ;) Det var som å komme til himmelen. Ja, riene stoppet opp, men det føltes bare som en lettelse å få en pause. Så jeg smilte og lo og spiste litt mat, før jordmor skrudde på drypp og satte igang riene igjen. Da hadde jeg hentet inn krefter, og selv om det fremdeles gjorde vondt, var det langt mer overkommelig. Jeg hadde ingen bivirkninger av epiduralen. Dryppet i ene hånda var satt litt skjevt, så det var litt plagsomt, men epiduralnålen merket jeg hverken under eller etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...