Gå til innhold

Oppskriftstråden!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en god oppskrift på pepperkaker. Jeg har to oppskrifter på pepperkaker, den ene er god den andre ikke. Og jeg glemmer alltid å skrive hvem som er god.

Så nå håper jeg det er noen her som har oppskrift på en god pepperkakedeig, så slipper jeg kanskje å lage flere deiger.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som har en god oppskrift på pepperkaker. Jeg har to oppskrifter på pepperkaker, den ene er god den andre ikke. Og jeg glemmer alltid å skrive hvem som er god.

Så nå håper jeg det er noen her som har oppskrift på en god pepperkakedeig, så slipper jeg kanskje å lage flere deiger.... :sjenert:

Min favorittoppskrift. :)

Pepperkaker (ca 300 stk)

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss malt ingefær

2 ss kanel

2 ts malt nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har oppskrift på seigmenn?

Jeg hadde engang for maaange år siden ei veldig god oppskrift, skrev den ikke opp for jeg hadde den i hodet. Men nå har jeg helt glemt den :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma pleide og lage seigemenn, og jeg ble så kvalm :(

Men jeg innbiller meg at mamma bare laget gele i langpanne og kuttet de opp i biter som hun dynket i sukker. Vet ikke jeg, ble værtfall veldig kvalm etter 2 st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har oppskrift på seigmenn?

Jeg hadde engang for maaange år siden ei veldig god oppskrift, skrev den ikke opp for jeg hadde den i hodet. Men nå har jeg helt glemt den  :sjenert:

Gjør som Tweek foreslo, bruk gele og halver væsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma pleide og lage seigemenn, og jeg ble så kvalm :(

Men jeg innbiller meg at mamma bare laget gele i langpanne og kuttet de opp i biter som hun dynket i sukker. Vet ikke jeg, ble værtfall veldig kvalm etter 2 st.

Jeg har prøvd å gjøre det på den måten, men det ble ikke slik som de jeg lagde før, det ble en helt annen smak på de.

Irriterer meg at jeg ikke skrev den opp :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oppskrift på serinakaker?

Serinakaker

500 g hvetemel

300 g margarin

250 g sukker

2 ts vaniljesukker

½ ts hornsalt

2 egg

perlesukker

mandler

Sikt alt det tørre i en bolle, smuldre i margarinen. Rør inn ett halvvispet egg. Ha alt på bakebordet og kna det sammen til en deig.

Lag små sprekkfrie kuler, dypp dem i det andre sammenvispete egget og sett dem på en plate dekket med bakepapir. Strø på perlesukker og hakkete mandler.

Stek midt i ovnen ved 180 C til de er lys gulbrune og sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder seigmenn, har jeg ikke oppskriften min for hånden, men det er iallfall viktig (synes jeg) å ikke bruke ananasekstrakt som jeg vet står i mange oppskrifter. Bruk heller litt mer naturlig smak som sitron osv, det smaker mye bedre! skal se om jeg finner oppskriften (evt. ringe mor :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipankonfekt - enkelt å lage - FANTASTISK GODT!!!

Kokesjokolade

Fløte

Marsipan

Smelt kokesjokoladen på svak varme og tilsett 2 ss fløte. Bland tynne skiver av ca 1/3 marsipan-pølse du kjøper i butikken. Når marsipanen er smeltet i sjokoladen og massen er smidig, settes den til avkjøling.

Nå har du fått en sjokolademarsipan.

Kjevle ut resten av marispan-pølsen og sjokolademarsipanen, slik at du får 2 like store stykker (ca 3 - 5 mm tykk). Legg lagene oppå hverandre og rull sammen (som du gjør med kanelboller/skillingsboller)

Avkjøl i kjøleskap

Skjæres i skiver og nyyyyytes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant oppskrift på seigmen i juleboka mi

Seigmenn

10 plater gelatin

1 1/2 dl vann

300 g sukker

1 pakke gelepulver

La gelatinplatene ligge i kaldt vann i ca. 10 minutter. kok opp 1 1/2 dlvabb med sukkeret og la det koke i 20 minutter. Krust vannet ut av gelatin platene og ha dem så i den glovarme sukkerlaken. Rør til alt oppløses. Hell gelepulvereti og rør til alt er godt blandet. Helt alt over i en form som er strødd med sukker slik at det blir et ca 1/2 cm tykt lag. La stå kjølig til det stivner. Dryss sukker også på den flaten som er vendt opp. Når massen er stiv hvelver du formen over på et papir strødd med sukker. Bruk pepperkakerformer eller lignende til å trykke ut figurer med. Dryss rieklig med sukker på figurene slik at alle overflater blir tettet igjen av sukkerer, Oppbevares på tette glass eller bokser.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med en oppskrift på lett julekake?

Julekake

6 dl h-melk

250 gram smør

200 gram sukker

75 gram gjær

2 1/2 ts kardemomme

ca 1 kg. hvetemel

Varm melken til 37 grader. Tilsett gjær. Smelt smøret og bland det inn (må ikke holde mer enn 37 grader). Tilsett det tørre og la deigen heve til dobbelt størrelse.

Eltes godt. Del deigen i 2 deler som klappes ut og dekke med rosiner og sukat. Rull sammen og form en rund kake. Snitt rundt kaka med en skarp kniv og trykk deretter godt ned i midten.

Stekes på nederste rille ved 160-180 grader i ca 50 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en god oppskrift på hjemmelaget karamellpudding? Har selvfølgelig rota bort oppskriften jeg hadde, og den jeg lagde i fjor ble liksom litt tørr... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...