Gå til innhold

Når noen dør,

Fremhevede innlegg

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Da snur jeg spørsmålet - hvorfor er det så ille å fortelle at noen har begått selvmord?

Jeg synes ikke det er ille å fortelle at noen har begått selvmord, men jeg synes det bør være opp til den enkelte pårørende om man ønsker å fortelle det eller ikke.

Det at et ungt menneske velger å begå selvmord er forferdelig trist og uforståelig for mange av oss. Da jeg var i samme situasjon selv, oppdaget jeg at det er utrolige ting folk lurer på når noe slikt skjer. Og det var ting jeg verken ville eller ønsket å ta standpunkt til, og som jeg gjerne synes de som spurte ikke hadde noe med.

Spekulasjoner rundt hvorfor enkelte velger selvmord, kommer man vel ingen vei med, bortsett fra at man risikerer å såre de pårørende som uansett har det veldig vondt. Så hvorfor spekulere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
Jeg mener at selvmord er en av de mest egoistiske handlingene man kan gjøre.

Tror du virkelig at en som tar livet sitt gjør det med glede eller for å såre sine nærmeste? Folk som tar sitt eget liv er så langt nede at de ikke ser noen annen utvei. Antakelig føles det ikke som et valg en gang for den det gjelder.

Jeg er enig i at dødsårsak er noe privat, likevel tror jeg det ligger litt i oss å prøve å forstå, som en eller annen skrev over.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Det er vel strengt tatt ingen av oss som vet hva som foregår oppi hodet til de som begår selvmord- men jo jeg mener det er en egoistisk handling for det er så ekstremt belastende fordi som er igejn.

det er denne debatten et bevis på og speuklasjonene når kjent folk dør.

Skrevet

Tråden er ryddet. Fortsett gjerne debatten på et generelt grunnlag.

Pheps

-mod

Skrevet

Det er ingen som har krav på å få vite detaljer om andres dødsfall. Men det er likevel naturlig å spekulere i sitt indre, det gjør jeg selv. Det ville jeg selvfølgelig ikke luftet høyt for pårørende etc, men tankene man gjør seg kan man jo ikke forhindre. Når det gjelder selvmord blir jeg ekstra lei meg og lurer på hva som ledet opp til selvmordet og hva som kunne vært gjort annerledes. Selvmord fremkaller oftere spørsmål om skyld enn andre dødsfall (selv om Frysepulver har helt rett i at det forekommer generelt også).

Skrevet

Jeg synes ikke det er intr i å spekulere i det. Mmindre det er noen som står meg nær. Da krever jeg nesten å få svar.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er ingen som har krav på å få vite detaljer om andres dødsfall. Men det er likevel naturlig å spekulere i sitt indre, det gjør jeg selv. Det ville jeg selvfølgelig ikke luftet høyt for pårørende etc, men tankene man gjør seg kan man jo ikke forhindre. Når det gjelder selvmord blir jeg ekstra lei meg og lurer på hva som ledet opp til selvmordet og hva som kunne vært gjort annerledes. Selvmord fremkaller oftere spørsmål om skyld enn andre dødsfall (selv om Frysepulver har helt rett i at det forekommer generelt også).

Enig. Når noen begår selvmord tenker jeg på hvor uffattelig fælt h*n må ha hatt det.

Skrevet
Enig. Når noen begår selvmord tenker jeg på hvor uffattelig fælt h*n må ha hatt det.

Hvis du tenker det ( som er helt naturlig) tenkt deg hvordan familien har det, tenkt det hvor mange ganger de tenker " hva gjporde vi galt" " hvorfor hjalp vi ikke etc"""

Skrevet
Hvis du tenker det ( som er helt naturlig) tenkt deg hvordan familien har det, tenkt det hvor mange ganger de tenker " hva gjporde vi galt" " hvorfor hjalp vi ikke etc"""

Det kan jeg meget godt forestille meg og håper inderlig jeg aldri opplever at noen som står meg nær tar livet sitt.

Skrevet

men da hadde det da vært fint hvis man kunne være mer åpen om selvmord og ikke tabubelegge det sånn, så slapp kanskje fam å føle det sånn

Skrevet
Det ER annerledes når noen velger å ta sitt eget liv.

Dessverre også pga den tabu som delvis ligger omkring dette tema.

Men det er jo nettopp fordi det er så mye hemmelighetskremmeri og lite snakk om det..

Tabu forsvinner ikke før det gjøres noe med det.

Det er akkurat det samme som kreft, i starten ble det ikke snakket om, bare hysjet ned. En venninne av meg opplevde at moren bare "forsvant" og var borte nesten et år, da hun var 5 år (hun er nå 40). I voksen alder har hun fått vite at hun hadde kreft og var til behandling, men ingen snakket om det.

Rart for oss å forstå i dag kanskje, men slik var det altså.

Skrevet
men da hadde det da vært fint hvis man kunne være mer åpen om selvmord og ikke tabubelegge det sånn, så slapp kanskje fam å føle det sånn

Hva mener du med "føle det sånn"? Jeg tror nok de fleste familier vil spørre seg selv om de hadde noen skyld i selvmordet, uansett om selvmord er tabu eller ikke.

Men ellers er jeg enig med deg, jeg forstår ikke hvorfor selvmord er så tabu. Særlig når man i mediene omskriver det til "personlig tragedie". Det vet jo alle hva betyr likevel, så hvorfor omskrive?

Skrevet

I utgangspunktet angår det ikke meg hvorfor noen dør. Men ettersom det vanligvis blir oppgitt dødsårsak når dødsfall omtales, blir det fort til at man spekulerer (de fleste av oss har vel anstendighet nok til å holde spekulasjonene for oss selv...) hvis det plutselig er utelatt.

Synes egentlig det er synd at det er så tabubelagt å snakke om det, generelt sett er vel det meste lettere å takle når man kan snakke åpent om det.

Skrevet
Tror du virkelig at en som tar livet sitt gjør det med glede eller for å såre sine nærmeste? Folk som tar sitt eget liv er så langt nede at de ikke ser noen annen utvei. Antakelig føles det ikke som et valg en gang for den det gjelder.

Jeg er enig i at dødsårsak er noe privat, likevel tror jeg det ligger litt i oss å prøve å forstå, som en eller annen skrev over.

Jeg var også av den oppfatning at det var ytterst egoistisk å ta sitt eget liv, til jeg leste en uttalelse en gang om at den som forsøkte å ta sitt eget liv, gjorde det fordi h*n ikke bare hadde det tungt selv, men fordi vedkommende følte at h*n var en byrde for familien og de nærmeste også, og ville la dem slippe like mye som å få slippe selv.

Skrevet

Selvmord er ikke egoistisk, men en veldig ensom sak.

Det som kan være egoistisk er måten det gjøres på. En familiefar som skyter seg med rifle i egen seng hvor barna finner ham død, kunne vært mer omtenksom på metode.

Skrevet

Det som kan være egoistisk er måten det gjøres på.  En familiefar som skyter seg med rifle i egen seng hvor barna finner ham død, kunne vært mer omtenksom på metode.

Kunne ikke vært mer enig. Skal du begå selvmord, så gjør det på en måte som ikke knuser de som finner deg helt.

Skrevet

Det som kan være egoistisk er måten det gjøres på.  En familiefar som skyter seg med rifle i egen seng hvor barna finner ham død, kunne vært mer omtenksom på metode.

Dette er jeg enig er en bedre formulering enn det jeg skrev

Skrevet

Akkurat i denne saken det siktes til tror jeg at det er best at dødsårsaken kommer frem. Sånn spekulasjon og groteske rykter som har kommet frem den siste tiden, er bare med på å besudle en persons ettermæle.

Skrevet
Jeg merker jeg blir sinna når folk sitter og spekulerer om sånt.

Det verste jeg har hørt var da en på gamle skolen min tok selvmord med moped på tomgass i lekehytte, og dette informerte presten oss om på minnestunden i hallen. Samtidig som han sa at vedkommende ikke var så populær og godt likt.

Sånt får meg til å grue meg til å dø, flere hundre personer som står og spekulerer ivei.

Sånn er bare ufattelig dårlig gjort!

Men det er jo naturens gang å lure på hva perosnen døde av.

Skrevet
Akkurat i denne saken det siktes til tror jeg at det er best at dødsårsaken kommer frem. Sånn spekulasjon og groteske rykter som har kommet frem den siste tiden, er bare med på å besudle en persons ettermæle.

Veldig enig!

Jo raskere dødsårsaken kommer frem, jo flere får det med seg.

Dette er viktig fordi folk som oftest har en tendens til å huske speulasjonene som sannhet, om ikke ting blir satt på plass veldig raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...