Gå til innhold

kropphysteri

Gjest Lille meg:)

Anbefalte innlegg

Gjest Lille meg:)

hei..=)

jeg er en jente midt i 20årene. jeg er veldig opptatt av utseende og kropp, og er helt avhengig av å se bra ut. føler jeg meg feit og stygg en dag, så er hele dagen ødelagt og jeg blir lei meg. jeg føler jeg må se bra ut hele tiden.. og dette sliter faktisk på meg. det er vanskelig å ha ønsket om å "være perfekt" hele tiden.

jeg trener hver dag, måler kroppen min, er jeg fornøyd er jeg ikke? folk sier jeg har en slank kvinnekropp, og et naturlig pent ansikt. men å tro på det er ikke alltid like lett.. jeg er ung, og vil kanskje vokse det fra meg. men jeg vil gjerne gjøre noe med disse tankene mine nå.. for de styrer en god del av livet mitt. noen som føler det på samme måte, evt har tips til meg? tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catwoman

Er det noe som har vart lenge, eller har det bare vært sånn en liten stund?

Går det utover hverdagen din - feks. at du dropper ting du har lys til fordi du ikke synes du ser bra ut?

Føler du at du må være perfekt på andre områder også - den perfekte venninne, gjøre alt perfekt på jobben/skolen, aldri gjøre noe galt?

Hvis det her er noe som styrer livet ditt i stor grad, ville jeg vurdert å oppsøke en psykolog.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi" (en del altså) har dette typiske problemet med å føle oss tykke fra den ene dagen til den andre.

Jeg kan føle meg 5 kilo tykkere i fra den ene dagen til den andre, men da kommer det av at jeg spiser feil mat. For eksempel hvitt brød og enkeltekaker (gjærbakst).

Dessuten tror jeg mye av det er innbillning. Selvfølgelig.. man føler seg kanskje litt oppblåst og sånn, men det er mer en følelse.

Og ingenting er mer usexy enn en jente (eller en gutt) som utstråler usikkerhet ang kroppen sin. Vær stolt av deg selv, du vet jo innerst inne at du er fin å se på.

Endret av Bianca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

har vel forsåvidt på gått lenge ja.. jeg vil ha den perfekte kroppen, det perfekte utseende (en kvise og jeg e helt hysterisk), det perfekte håret, de perfekte klærene, den perfekte kjæreste, den perfekte jobben, perfekte vennen osv..det såkalte perfekte livet! og jeg vet jo at det ikke går ann. jeg vet det det veldi godt. men allikavel, tankene mine er der, og de er veldig vanskelig å få vekk det er ikke noe jeg bare en gang i blandt, jeg har det forsåvidt konstant egentli.. jeg er jo klar over at det er et problem, og at folk kan blir irritert over min "perfektsjonisme"... men jeg klarer ikke å snakke om hvem som helt som det heller. kan føle folk ikke ser så seriøst på det. men igjen ønsker jeg ikke å oppsøke noe hjelp fra utenforstående..

ingen som har følt el føler d på samme måte? har noen tips om hvordan jeg kan forbedre meg??=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memento mori

Har det på samme måten. Vet at jeg er slank, på grensen til undervektig, men klarer liksom ikke å se det selv. Blir aldri bra nok. Enkelte dager er jo bedre enn andre selvsagt. Det har blitt litt bedre med årene heldigivs. Hjelper på å ha en kjæreste som gir en drøssevis med komplimenter. :)

Det eneste vi kan gjøre er å prøve å lære oss å tenke annerledes tror jeg.

Tenk så trist den dagen du sitter på gamlehjemmet og ser på bilder av deg selv som ung, og tenker på hvor flott du så ut da. Men du så det ikke selv og brukt all din energi på å prøve å forandre deg selv ...

Jeg prøver å tenke at jeg er bra nok som jeg er, og fokuserer mer på det som er bra med meg. Ikke alltid jeg klarer det, men må bare fortsette å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som er mer eller mindre hysteriske når det gjelder kropp og utseende. Vi jenter er vel mest utsatt for dette hysteriet, men det ser ut til at guttene kommer etter. Media og reklame har i stor grad bidratt til et enormt kropps,- og utseendefokus. Det er vanskelig, ja nesten umulig, å leve opp til de såkalte idealene.

Jeg tror at mange bør skifte fokus på hva som er viktig her i livet - er det viktigst å være tynn og pen, eller er det viktigst å være frisk? Når alt kommer til alt vil vel de fleste heller velge å ha et par kilo for mye enn å ha kreft. Vi har det alt for godt her i Norge, i andre land sulter man, mens her bekymrer vi oss fordi vi spiser for mye! De fleste problemene rundt utseende og kropp er bare luksusproblemer, men fordi vi bare ser våre egne problemer virker de så store. Derfor bør vi ha et littt større perspektiv på ting og fokus på andre verdier og langt mer viktige ting, sånn som familie, venner, kjæreste osv.

Håper jeg ikke virker for moralpreken aktig nå. Jeg har selv sliti med dårlig selvbilde siden ungdomsskolen. Nå er jeg i midten av 20 åra og begynner heldigvis å skjønne litt mer. Mye takket være en fantastisk kjæreste som gir meg masse komplimenter og liker meg for den jeg er. Men jeg tror og håper også at jo eldre man blir, jo mer bevisst blir man på de viktige tingene, og driter mer i idealer og slankepress.

Vi må ikke være så redde for å ikke leve opp til de syke kroppsidealene som finnes. Det finnes utrolig masse fake og overflatiske såkalte "pene" mennesker (f.eks Hollywood kjendiser). Men det er absolutt ikke sikkert at de er lykkelige for det...

Vær fornøyd med deg selv slik du er og drit i alle kravene om at man skal se sånn og sånn ut. Ta til deg de positive kommentarene du har fått og tro på dem. Da tror jeg du vil få det litt mindre komplisert!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...