Gå til innhold

Når døden kjønnsvoterer.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvorfor dør vi menn så ofte så altfor tidlig?

Hvorfor klarer ikke vi å få med oss høsten på samme måte som kvinnene?

Hvorfor er landet fullt av enker og så få enkemenn?

I min familie blir mennene rundt 60 og kvinnene rundt 90. Kanskje tilfeldig. Men sikkert en del med gener og gjøre også.

Det for mange tilfeller til at det bare er tilfeldig.

Jeg bare fatter ikke hvorfor det er slik. Jeg har lyst til å bli bestefar en gang. Ikke bare mannen bestemor står ved siden av på det gamle bildet..

Har hatt flere dødsfall i familien i det siste og det er alltid kvinnene som må stå for begravelsene.

Hvorfor?

Er det bare min familie?

Eller er vi menn dårligere satt sammen?

Noen som vet noe om det fenomenet?

Undrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er hjelpepleier og jobber på sykehjem.Der er faktisk flere av det dobbelte kvinner.Jeg jobber på en lukket avdeling inne på selve sykehjemmet og der er det 8 beboere,alle kvinner.

Vi får også et fryktelig rush med dødsfall før høytider,spesielt før jula.

Nå står påsken for døra og mange ligger for døden allerede.

Det er skikkelig snålt,men noen forklaring på det har jeg ikke.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke statistisk bevist at kvinner lever lenger enn menn? Bl.a. derfor har vi dyrere livsforsikring...... Så da kan vi vel si det er 1-1 da......du som startet denne tråden! icon_cool.gif

Et apropos: Kan dette (at vi lever lenger) bety at vi kvinner er sterkere/takler det å leve alene bedre......ja, kort sagt: Vi er det sterke kjønn!!! icon_rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-03-22 23:56, Løvemamma wrote:

Vel..det bekrefter bare min teori...menn er det svake kjønn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eller betyr det at mennen vår sliter seg ut i livet for at vi kvinner skal ha det så bra....

Og derfor blir de utslitt før oss?

Vet ikke om det er mye hold i denne teorien, men den kom opp under en sen natte time med mye alkohol.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayla

skulle jeg ha empati med at menn statiskisk sett dør 4-5 år før kvinner?

Hvorfor det?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Forventet levealder på kvinner er litt over 80 mens for menn er det ca. 75. Hvorfor det er slik tror jeg man rett og slett ikke vet så mye om, dessverre. Det er flere teorier, men ingen vet. Du kan prøve å lese litt mer om dette på Statistisk Sentral Byrå

Og, ja Løvemamma; jeg synes det var lite sympatisk å godte seg over at andre dør før deg, når noen er lei for det icon_frown.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet, er det ikke en stor forskjell på å godte seg over noe og det å ikke bry seg så altfor mye?

det er fakta at kvinner gjennosnittlig lever noen få år lenger enn mannen.

Det er fakta at veldig premature barn har en bitteliten større sjanse for å klare seg om de er jenter.

Jenter er tidligere utviklet enn gutter, vet ikke om det viser styrke akkurat da men...

I hovedinnlegget sier innskriveren at forskjell i levealderen mellom kvinner og menn i hans familie er 30 år.

enten er det noe galt med mennene i hans familie eller så overdriver innskriveren sterkt.

60 år er langt under den norske gjennomsnittlige levealder.

I 2000 var forventet levealder for menn 76 år.

Så jeg tar det ikke seriøst når noen påstår at mennene i familien ikke lever lenger enn til 60 OG at de liksom ikke vet om noe er galt eller ikke.

Om det virkelig er slik at alle i hans familie stryker med rundt 60, så vil jeg på det sterkeste anbefale at de sjekker opp i om det er noen livsstilssykdommer e.l. de kan gjøre noe med!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva dør disse 60 åringene av? Kanskje ofte røykerelatert hjerte- karsykdom eller lungekreft??

Du skal se levealderen jevner seg ut snart nå som like mange kvinner røyker som menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite sidespor om det svake/ sterke kjønn?

Visste dere at det bli føst ca 52% gutter og 48% jenter, men når barna er i 2-års alder er fordelingen 50/50?

Grunnen til dette er at flere gutter enn jenter dør som små (under 2 år). Hva dette skyldes, er noe uvisst, men det som skiller menn og kvinner er X- og Y-kromosomene. Y-kromosomet er en mindre utgave av X-komosomet, og den eneste kjente funksjonen dette har er å gi guttene et mannlig kjønnspreg (dvs få et forster til å utvikle seg til en gutt). Gutter har et X- og et Y-kromosom, mens jenter har to X-kromosomer. Det er lagret mer info på X-kromosomene, og vi jenter har derfor en "backup" hvis det ene ikke virker. Guttene har derimot ikke en slik "backup", og har derfor høyere frekvens av bl.a. fargeblindhet som ligger på X- kromosomet!

I tillegg til en høyere dødlighet som små, har gutter 15 -25 også en høyere dødlighet enn jentene.

Tror at flere dødsfall i ung alder bidrar til å dra snittalderen på menn nedover...

Viktig å huske er at statistikk, er statistikk -den kan brukes til mye... Som et apropos til dette kan jeg fortelle at min mormor døde da hun var 76, mens alle de tre andre blei 83 år -gjett hvor gammel jeg blir icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Astra at høyere dødelighet for gutter enn jenter i ung alder nødvendigvis må dra snittalderen for menn relativt mye nedover.

Men hovedinnlegget gikk på at menn i hans familie dør rundt 60 mens kvinnene dør ved 80. Begge mine bestemødre ble også adskillig eldre enn sine menn. Dette gjenspeiler nok en realitet forøvrig i samfunnet; Dødeligheten også fra gifteferdig alder kan se ut til å være høyest for menn. Dødeligheten for en 60 årig mann er antagelig fortsatt høyere enn dødeligheten for en 60 årig kvinne.

Det er vel nokså uvisst om dette skyldes vårt ekstra X-kromosom. Artig tanke, men det er vel tross alt begrenset hva som kan ligge lagret akkurat på dette ene kromosomet? Gutta har jo også backup på alle de andre kromosomene.

Kanskje er det ikke bare biologi og arv, men faktorer en selv kan påvirke endel? Kanskje mer nærliggende å se på hvordan de har levet sitt liv disse 60-åringene? Hva gjorde menn i den generasjonen "galt"? Hvor mye skyldes senskader fra arbeidsmiljø? Livsstilssykdommer fra bl.a. røyking og overvekt?

Kanskje er det håp for deg om å bli bestefar, forfatter av hovedinnlegget, hvis du ikke følger helt i forfedrenes fotspor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir født flere guttebarn enn jentebarn. Gutter er gjennomsnittlig mer aktive enn jenter, og skader seg mer, dvs. dør oftere. Jenter er stort sett litt roligere av seg, men det har ikke noe å si når det kommer til sykdommer, som i svæææært mange tilfeller rammer menn hardere enn kvinner. Menn blir sykere enn kvinner, og det er ikke bare oppspinn. Det kan ha noe med immunforsvar å gjøre - fordi kvinnen er ment å bære frem barn, har hun kanskje fra naturens side et bedre forsvar? At mannen er mer aktiv kan også være en faktor som bidrar til at ting blir fortere slitt, og at han dermed dør fortere.

Dette er bare gjennomsnittlige ting, selvsagt, men en tanke. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren min har sagt noe klokt om akkurat dette temaet. Og for meg høres det litt logisk ut også.

Gutter og jenter blir oppdratt forskjellig. Veldig forskjellig. Jenter blir oppfordret til å gråte så mye de vil, prate om følelser og alt annet så mye de vil, være så søte som mulig, generelt sett, bare være jenter, under den definisjonen som har vandret rundt så lenge.

Gutter blir oppfordret til å være tøffe. Ikke gråte, ikke prate, stenge alt inne, bare være typiske gutter.

Som et resultat av denne oppdragelsen vil guttene være nettopp mindre utadvendte, og de vil ikke bry andre med følelser og annet pjatt. Under dette går også tanker om sin generelle helsetilstand.

Og det er her jeg kommer til poenget. Gutter (eller menn da, som de etter 60-70 år har blitt) vil ikke gå til legen. Vil ikke fortelle andre at de har det vondt, enten mentalt eller fysisk. Stenger det inne, og presser seg til å fortsette som før, mammas kvad ligger i bakhodet. 'Store gutter gråter da ikke!'

Så stuper de. Brutalt, pga. oppdragelsen. Tilbake sitter en kvinne som nettopp har lagt på telefonrøret etter sin daglige samtale med bestevenninnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

" Og det er her jeg kommer til poenget. Gutter (eller menn da, som de etter 60-70 år har blitt) vil ikke gå til legen. Vil ikke fortelle andre at de har det vondt, enten mentalt eller fysisk. Stenger det inne, og presser seg til å fortsette som før, mammas kvad ligger i bakhodet. 'Store gutter gråter da ikke!' "

slik er pappa, og faren til typen min også.. og de er ikke 60 engang.. går aldri til legen, men har det likevel vondt.. så det er noe i det..

i min familie er det også kvinnene som holder ut lengst.. pappa har alle tantene sine igjen, de er 5 stk og er 70-90 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange som hevder at disse tallene skal jevne seg ut mer ettersom årene går.

Tidligere var høyt alkoholforbruk og røyking en "manneting". Det betydde ikke at kvinner ikke røkte og drakk, men at de i gjennomsnitt røkte og drakk mindre.

Dødsårsaker som rammer yngre, er menn overrepresentert.

Mer enn 2/3 av alle selvmord begås av menn.

Dobbelt så mange menn som kvinner blir myrdet.

300 flere menn enn kvinner dør i ulykker.

Her er det ganske mange fakta: http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak...4-02-27-02.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Mye av grunnen til at menn gjennomsnitlig dør før kvinner, er at de har farligere yrker som gjør at de dør. De er også mer fysisk aktive i oppveksten på måter som fører til ulykker. De bruker sjeldnere vest enn kvinne ri båt, og drukner oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Neppe noen trøst, men kvinnene er i ferd med å komme etter når det gjelder kortere levealder. Hvorfor? Fordi vi har adoptert levevanene deres. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...