MarianneE Skrevet 20. januar 2003 #1 Del Skrevet 20. januar 2003 Noen som har det og som vil dele med seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 20. januar 2003 #2 Del Skrevet 20. januar 2003 Ostekake Bunn 10 Hobbnobb kjekes 100g smør 2 sp sukker Dette trykkes ned i en form.(bruk bake pair i bunnen) 2 pk philadelfia ost 100 g melis 1 ts vaniljesukker 1 pk sitron gele 2,5 dl vann 1/3 fløte Phil. ost melis ,vaniljesukker blandes med sitrongele (flytende) Bland dette forsiktig sammen med pisket fløte.Hell så dette oppi formen og la det stivne. Lag en pk jordbærgele med halv mengde vann hell dette over når det andre er stivt.Slik at du får et fint lokk av gele på toppen av kaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 20. januar 2003 #3 Del Skrevet 20. januar 2003 Søk på Ostekake her i forumet, så får du masse bra tips. Ostekake er snadder. Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. januar 2003 #4 Del Skrevet 20. januar 2003 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=20964 Min er den beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2003 #5 Del Skrevet 20. januar 2003 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...hlight=ostekake ostekaken til G, som er pulverheksa før hun meldte seg inn. Den kaken er bare helt fantastisk. Skikkelig frisk og fin i smaken. Siden jeg bruker friske bær og gelatin, og ikke freiagele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 20. januar 2003 #6 Del Skrevet 20. januar 2003 Der er jeg som er gjesten over, glemte jo i iveren å logge meg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 20. januar 2003 #7 Del Skrevet 20. januar 2003 Hvis du er lei av sitrongele - BRUK BRINGEBÆRGELE!!!!! Det er nammenam!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanna Skrevet 20. januar 2003 #8 Del Skrevet 20. januar 2003 Her oppskriften på en ostekake jeg pleier å lage: 1 pakke bixit 100 gr marg (smeltet) Smuldre kjeksen godt og ha i det smeltede smøret. Trykk deigen ut i en form og sett den i kjøleskapet. 1 pakke gele (jordbær er herlig) 1 stor pakke philadelfia ost 1 beger rømme 3 dl pisket fløte Geleen lages som anvist på pakken og avkjøles litt. Ha i resten av tingene og hell det over i forma. Settes i kjøleskapet til det er stivnet. Deretter lager du et lokk ved å gjøre slik. 1 pakke jordbærgele MEN med bare halve mengden vann. Avkjøles litt og helles forsiktig over kaken. Settes i kjøelskapet for å stivne. Du kan selvfølgelig bruke andre gelesorter. Kivi er også godt. klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. januar 2003 #9 Del Skrevet 21. januar 2003 Hvis du leser min oppskrift, ser du at jeg også liker å variere med flere gelétyper. Eneste er at noen lett blir blå i fargen, og de ser litt rart ut. Boysenbær har jeg imidlertid veldig god erfaring med. Og stikkelsbær. Markjordbær ble veldig rar, og skogsbær ble blå. Så man få prøve seg frem. Og visst, smaken er jo god selv om fargen er rar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 21. januar 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 21. januar 2003 Takk jenter! Dere er noen engler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2003 #11 Del Skrevet 22. januar 2003 Inger Lises ostekake 200 g Mariekjeks (eller kanskje helst Digestive) 125 g margarin (smeltes på svak varme) 200 g Filadelfiaost eller en annen hvit smøreost. 1 beger lettrømme 1 boks fløte (stivpiskes) 1 1/2 dl sukker (mindre sukker dersom Martin skal spise den) 1 1/2 ts vaniljesukker 1 pakke sitrongele 1 dl vann Kjeksen knuses. Strø gelèen i vannet og la den svelle litt. Sett på svak varme, og la den stå til den er flytende. Settes til side til den er nesten kald. Smelt smøret, bland i den knuste kjeksen. Visp krem og sukker. Bland inn ost og rømme. Tilsett gelè og vaniljesukker. Ha dette oppå kjeksen. Jeg har hittil brukt mest springform, men det går like greit i hvilken som helst annen form. Jeg pynter med kiwi og appelsinkuler(kakepynt). Tid å lage: 15 min. Bør stå i kjøleskap minst 2 timer før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 22. januar 2003 #12 Del Skrevet 22. januar 2003 Tusenfryd: Hvordan ungår du at gelatinen klumper seg når du blander den med fyllet?? Har prøvd å lage kaken en gang, og måtte plukke ut stivna gelatinklumper før jeg kunne servere den . Bortsett fra det, så var kaka kjempegod. Jeg fikk t.o.m. skryt fra svigermor :D , og hun har aldri gitt meg noe positive tilbakemeldinger på maten/kakene mine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 23. januar 2003 #13 Del Skrevet 23. januar 2003 Tusenfryd: Hvordan ungår du at gelatinen klumper seg når du blander den med fyllet?? Har prøvd å lage kaken en gang' date= og måtte plukke ut stivna gelatinklumper før jeg kunne servere den . Jeg bruker ikke gelatin - jeg bruker Freias geléer., Gelain er noe dritt - jeg prøvde i en appelsinpudding en gang - og startet Folkeaksjonen mot gelatin etterpå... Det er denne du mener, som står i denne linken, ikke sant? http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=20964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 23. januar 2003 #14 Del Skrevet 23. januar 2003 Den ostekaka di skal jeg jammen meg prøve Tusenfryd MEN stivner virkelig den midterste delen da ? Blir den ikke ødelagt når du skjærer i den ??? Jeg har en ”favoritt kake” jeg pleier å bruke, men skal prøve denne Nå da, siden du er SÅ bestemt på at den er den beste La inn mitt bidrag til taco tråden, her først, så det ble litt feil... Rothue ...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 23. januar 2003 #15 Del Skrevet 23. januar 2003 taco og ostekake, det var ny vri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 24. januar 2003 #16 Del Skrevet 24. januar 2003 Jinx, ja, det midterste laget stivner. Trikset er å piske det lenge så det er ganske stivt i utgangspunktet - og jeg sverger dessuten til seterrømme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 24. januar 2003 #17 Del Skrevet 24. januar 2003 Sorry Tusenfryd :-? , spørsmålet om gelatin var selvfølgelig ment til Pulverheksa, siden hennes oppskrift var med gelatin.... Men ikke for det, tror nok jeg skal prøve kaka de jeg, så slipper jeg det styret med gelatin + at jeg får ei kake som er litt utenom det vanlige :D . Jeg får teste den ut snart, så får vi se om en havner på kakebordet i barndåpen ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 24. januar 2003 #18 Del Skrevet 24. januar 2003 Gelatinen er jo varm og flytende når jeg blander den med fyllet. Deler gelatinposonen i to og rører som en gal når jeg heller det oppi de tof orskjellige fyllene. Har aldri hatt problemer med at den klumper seg. Skjønner ikke hvordan du fikk den til å klumpe seg? PH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 24. januar 2003 #19 Del Skrevet 24. januar 2003 Jeg rørte som bestatt, men likevel ble det noen ekle seige klumper i fyllet. Udelikat ! Men som jeg skrev tidligere, jeg fikk fjerna de værste klumpene, serverte kaka og den ble en stor suksess :D ! Går det an å bruke mixer når man har gelatinen i??? På laveste hastighet f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 26. januar 2003 #20 Del Skrevet 26. januar 2003 Jeg bruker alltid mikser. Gelatinen må være varm og flytende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå