Gå til innhold

Undertøy og bukser for sensitivt underliv

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva slags undertøy og bukser bør noen som er plaget av tilbakevendene soppinfeksjoner bruke? Kom gjerne med konkrete eksempler (link).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bomullsundertøy (som kan vaskes på 90 grader)  og løse bukser :)

Jeg finner nesten aldri undetøy i rent bomull. Som oftest er det lacryl(?),silke og sånt. :forvirret:

Syntetiske stoffer er vel ikke det beste man kan bruke,nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det jo selvfølgelig ann på om man hele døgnet går men sikkerlig trange og tettsittende underøy og bukser da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Ikke bruk stringtruser. Friksjon gjør at soppen får grobunn.

Sørg for at truser og bukser ikke er for trange, og bruk helst bomullstruser.

På helsekostforetninger får du kjøpt en krem som heter Servagyn, som er veldig bra. Den inneholder melkesyrebakterier.

Sov uten truser om natta.

Endret av Fjellsippa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Gjest som ikke finner bomullsundertøy: Du finner nok truser i 100% bomull på H&M, Lindex, Kappahl etc.

Fordelen med bomullstruser er at de puster bedre enn syntetiske truser. Det samme gjelder for trange bukser kontra løse bukser eller skjørt, det blir for klamt hvis du hele tiden går i trange bukser.

Regner med at man kan bruke silke og andre naturlige materialer også, men hverken silke eller ull funker helt på 60 eller 95C. Kan være greit å vaske trusene på høy temp innimellom, for å bli kvitt evt. sporstoffer i trusene. (Jeg pleier å vaske på 40C, men noen sverger til kokvask.)

Ellers kan det være greit å ikke bruke så mye såpe i underlivet, siden det er best å ha litt naturlige bakterier der. (Ikke så mye at det lukter rart, men nok til at vanlig bakteriekultur trives, og at det er normal ph.) Selv dr. Greve og Asan kan være litt voldsomt noen ganger. Tilsvarende kan det være greit å droppe truseinnlegg med syntetstoff, siden det kan skape klamhet, og heller bytte truser ofte eller lage små truseinnlegg selv av bomull. :)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner nesten aldri undetøy i rent bomull. Som oftest er det lacryl(?),silke og sånt.  :forvirret: 

Syntetiske stoffer er vel ikke det beste man kan bruke,nei...

Akryl.Lakryl er en halspastill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Takk for alle tips. Jeg følger alle standardrådene: hvite bomullstruser (finner dog bare 98% bomull, 2% elastan og liknende), ikke såpevask i underlivet, ikke string, sove naken og alt det der men plages likevel kronisk med sopp. Jeg trenger konkrete tips til undertøy og bukser (og treningsbukser) som hjelper med luftgjennomstrømming og ikke er for stramt.

Fjellsippa: Prøvde å søke på Servagyn, men fikk ingen treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trådstarter: Kanskje det må sterkere lut til. Gå til fastlegen og få resept på Diflucan, som dreper sopp innenfra. Dyr pille, men det har fungert bra for meg. Har tatt kun en et par ganger, sist gang gjorde jeg en 8-ukers kur. (1 pille hver uke, litt spesielt tilfelle.)

http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx...ID=179&IOID=294

For noen hjelper det også å kutte ned på sukker og andre ting som får sopp til å trives, ikke bare å holde orden på underlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catzy: Har nylig tatt en 150 mg pille av typen Fluconazol. (samme virkestoff som Diflucan?) Hvor lang tid skal det ta før soppen er helt borte? Uansett så har jeg intensjoner om å gjøre det jeg kan for å hindre at soppen kommer tilbake og ønsker å kjøpe inn nye underlivsvennlige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg følger alle standardrådene: hvite bomullstruser (finner dog bare 98% bomull, 2% elastan og liknende),

mye mulig elastanen er strikken i trusene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Trådstarter: For meg har det tatt et par dager (2-3), men jeg har ikke gjort veldig nøyaktig måling. Hvis du stadig får det tilbake, så be fastlegen din om en lenger kur. Ikke noe vits i å styre med krem og salve og sånt når man kan ta en skikkelig hestekur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellsippa
Takk for alle tips. Jeg følger alle standardrådene: hvite bomullstruser (finner dog bare 98% bomull, 2% elastan og liknende), ikke såpevask i underlivet, ikke string, sove naken og alt det der men plages likevel kronisk med sopp. Jeg trenger konkrete tips til undertøy og bukser (og treningsbukser) som hjelper med luftgjennomstrømming og ikke er for stramt.

Fjellsippa: Prøvde å søke på Servagyn, men fikk ingen treff.

Beklager. Det var feil stavet. Det heter Cervagyn. Da finner du det på Google. Helsekostbutikken kan bestille det hvis de ikke har det.

Ellers kan det hende at du har fått soppen Candida albicans i mer enn underlivet. Da kan en anti candida diett være løsningen. Du kan også få tabletter på resept hos legen (diflucan) som tar knekken på det innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fysj,tilbakevendende sopp er virkelig noe herk!død over soppinf.!TAKK OG BUKK for starting av denne tråden,trådstarter!*thumbs up*jg vil også få bukt med den plagsomme soppen,ska følge med på denne tråden..

Bittelitt offtopic her,men...Er man mer utsatt for å få soppinf rundt perioden en har mensen?Noen som vet?hvorfor i så fall?

Håper på innspill og enda flere tips",)

Vennlige tanker fra en som har gått helt over til å bare bruke bomullsboxere fra Pierre Robert (for spes int:behagelige og sitter fint på,ca en femtilapp,finnes i svart og hvit og i ulike modeller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsippa: Cervagyn høres kjempebra ut i og med at den kan brukes både inni og utenpå. Skal definitivt prøve den!

Ja fysj,tilbakevendende sopp er virkelig noe herk!død over soppinf.!TAKK OG BUKK for starting av denne tråden,trådstarter!*thumbs up*jg vil også få bukt med den plagsomme soppen,ska følge med på denne tråden..

Bittelitt offtopic her,men...Er man mer utsatt for å få soppinf rundt perioden en har mensen?Noen som vet?hvorfor i så fall?

Håper på innspill og enda flere tips",)

Vennlige tanker fra en som har gått helt over til å bare bruke bomullsboxere fra Pierre Robert (for spes int:behagelige og sitter fint på,ca en femtilapp,finnes i svart og hvit og i ulike modeller.)

Så bra at du også synes denne tråden er nyttig. :)

Ang. sopp rundt menstruasjon tror jeg at mensblodet (?) gjør at pH-en i underlivet stiger og danner da grobunn for sopp som vanligvis ikke liker lav pH, men trives i høyere pH. Correct me if I'm wrong.

Og ja, de boxerne fra Pierre Robert er av de bedre! Så langt har det t.o.m. gått bra å vaske de på 90°C (kjøpte en størrelse større hvis de skulle krympe)! Har nylig begynt å vaske alt undertøy på 90 (tidligere 60) i håp om at det skal hjelpe.

Håper vi blir kvitt den hersens soppen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,skjønn du er",)Ja det hørtes veldig klokt ut,så jeg tror du har helt rett!Jeg er tilhenger av tamponger under mens, mer komfortabelt rett og slett.Men er det slik at de vil kunne øke inf faren og gi bedre vekstvilkår for soppen enn ved bruk av bind?blir jo lett klamt og uhygienisk med tette bind(min erfaring ihvertfall)og det skla en jo unngå for å unngå soppinf.

Ka bruker du?Hvilke eklebekle og plagsomme symptomer får du når soppen slår til igjen og igjen..?

Robert bokserne er en finfin ting å ha.Skal begynne og vaske de på 90 grader selv,takker og bukker for tipset!(jeg som trodde 60 grader var høy temp!",))

Stå på,tøffen,detta ska vi få bukt med ska du se..",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...