Gå til innhold

Forskjell på IQ i byen og på landet????

Usikker

Anbefalte innlegg

For å prøve å fortsette tråden uten å gå over streken,-

Jeg mener at livskvalitet og levestandard er to forskjellige ting.

livskvalitet er : hvordan du selv synes livet ditt er, hvordan du selv trives eller mistrives med det

levestandard er : hvordan dine materielle og husøkonomiske faktorer er,- eller om materielle og husøkonimiske faktorer er fraværende

) : dvs, man kan godt ha en lavere levestandard, men kan fremdeles ha det bra i livet sitt selv om man er fattig, uten jobb og går på sosialen. Dette har ikke NØDVENDIGVIS så mye med det mentale / psykiske å gjøre. Man har med andre ord litt fightervilje og prøver å se det positive i ting og ikke gi opp.

) : man kan godt ha en høy levestandard, med hus, biler og masse cash, men er man ikke lykkelig, og at noe vesentlig i livet likevel mangler, vil jeg ikke si at livskvaliteten er særlig god, selv om man er rik eller velstående.

: livskvaliteten er hvordan man selv opplever sin situasjon, enten man er fattig eller rik.

: levestandard er om man har mye eller lite, eller midt i mellom, hvor godt skodd man er økonomisk eller støttemessig. Hvor stor mulighet det er til å få utdannelse og jobb etter denne, hvorvidt man har råd til å betale kvartalets strømregning og denne ukens matutgifter, eller hvorvidt man kan kjøpe seg en ny Mercedes eller Alfa Romeo to ganger i året.

DET er i allefall slik vi ble fortalt om disse forskjellene på helse og sosialfag grunnkurs for noen år tilbake.

Håper dere som lurte, skjønte hva jeg mente.

Men har ikke helt fått med meg hvorfor Milla bruker levestandard og livskvalitet i denne bisarre tråden.

Jeg mener at IQ og andre "storslåtte" egenskaper er tildelt folk uavhengig om de kommer fra Indre Arna eller Majorstuen, Sørreisa eller Holmenkollen.

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg slått opp i ordboka, siden Milla ikke vil svare selv... Den korrekte forklaringen på ordene levestandard og livskvalitet er her:

Levestandard, -en (etter eng. standard of living) økonomisk og materielt nivå, den sum av materielle goder en person har el. har tilgang til; mår for materielt forbruk (jf. livsstandard)

Livsstandard, -en (etter eng) livskvalitet, der goder som ikke har med penger og ting å gjøre, er sentrale faktorer, f.eks. trivsel og gode venner (jf levestandard)

(Fra Escolas Ordbok)

Milla har vel høy levestandard, jeg trives best med min livskvalitet, jeg... :wink:

Ingen av delene har med hvor i landet du kommer fra. En bonde på landet kan nemlig ha like høy levestandard som bymennesker selv om han driver en gård. Det finnes en del nydelige såkalte "rikmannshus" utenfor Oslo og Akershus også, bare så det er sagt.

Livskvaliteten har heller ingenting med hvor i landet man er. (Eller på hvilket jorde man er...) Hvis man trives best i byen og har gode venner og et godt liv der, så er det klart at man vil ha høyere livskvalitet i byen enn på landet. Men det finnes også dem som trives best utenfor de store byene, og da vil de ha best livskvalitet på landet, enkelt og greit. Det er ikke mer å diskutere, egentlig.

Det kommer nemlig an på hvert enkelt individ. Vi er forskjellige alle sammen; - takk og pris for det!!

Penger er ikke alt

Det med IQ'en etter hvor man kommer fra, er tatt helt ut av løse luften. Det er allerede avkreftet gang på gang at det har noe med saken å gjøre, dessuten kan ikke jeg noen steder finne et innlegg hvor Milla skrev at IQ'en hadde noe med hvor man kommer fra. Kanskje noen trodde livsstandard/livskvalitet var det samme som IQ??

Men uansett, ingen (ikke engang Milla) har noen rett til å påstå noe om andres livsstandard og livskvalitet verken i eller utenfor byene. Ingen kan si at "vi har det bedre i byen", for det er en smaksgreie det der.

Har dere forresten glemt alle uteliggerne rundt omkring i Oslo? Tror dere de vil si det samme som Milla, at man har det best i byen? :roll:

Kanskje noe å tenke på, her er et godt eksempel på at alt kommer an på øyet som ser og kroppen som opplever...

Lillian - heller god livskvalitet enn levestandard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer opprinnelig fra "bygda", men har bodd i Oslo de siste 14 årene. Når det gjelder det der med levestandard så forstår jeg med det materielle ting man har rundt seg i hverdagen. Og min erfaring er ihvertfall at levestandarden ute på bygdene ikke står noe tilbake for byen, snarere tvert imot når det kommer til antall kvadratmeter boligflate man har, 2 biler pr. husholdning, stor hage, kommunale velferdstilbud osv. De av mine venninder som fortsatt bor igjen der ute på "bygda" (Ikke så langt fra Kongsberg forresten Milla..), sitter med store villaer, dobbelgarasje og hager så store at det er et ork og klippe de. Materielt sett så har de en høyre levestandard enn jeg, her jeg sitter i byen med 70 kvadratmeter som jeg deler med sambo...(gudskjelov er det en selveier da...det pussige er jo at vår leilighet er verdt mye mer enn villaen til venninden min og hennes mann på bygda. Verden vil bedras..)

Men jeg kan gå på cafe når jeg ønsker, ta en øl på puben og gå på fotballkamp uten at det blir bemerka av slarvekjerringene i nabolaget, og blant annet det er for meg livskvalitet som gjør at jeg allikevel foretrekker en objektivt sett lavere levestandard i byen fremfor bedre kår på landet.

Har faktisk med årene blitt innbarket bymenneske, og kan aldri verden tenke meg å flytte ut av byen igjen. Levestandard er mao - slik jeg oppfatter det, ikke det samme som livskvalitet. Forøvrig - det at mennesker som bor i distriktene er mindre begavet enn folk i byene, faller på sin egen urimelighet. Forskjell i interesser betyr ikke forskjell i iq!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, jeg prøvde hverken å provosere eller true deg til å svare på mitt innlegg. Jeg utfordret deg til å komme med din definisjon av levestandard kontra livskvalitet!

Sekv har jeg ingen vanskeligheter med å se forskjellene mellom de to begrepene, men jeg skjønner at du tolket det slik, da jeg "dro inn" naturen o.s.v. i begrepet levestandard. Bakgrunnen for utfordringen ligger i mye av det du har skrevet, og ble "trigget" av utsagnet ditt ang. spenol/dyrere kremer. Du provoserer når du hevder at de "folkelige" som eksempelvis bruker spenol, har lavere levestandard, og du tar vitterlig feil! Man velger hvor mye, og hva slags, "stæsj" man fyller livet sitt med, og det sier fint lite om hverken levestandard eller livskvalitet! Min påstand er at svært mange på "bygda" (hva man nå velger å definere det som) har høyere levestandard og livskvalitet enn svært mange i byen. Dette bl. a. på bakgrunn av lavere boligpriser og mindre tilgang på dyre og unødvendige fristelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvis vi ser på denne tråden så kan det kan virke som om byfolk er adskillig mer forutinntatte og redde for nye ting enn på landet. byfolk virker også mer interessert i den landlige livsstil enn omvendt. de må liksom overbevise om at de har det bedre, mens dette ikke virker like interessant for "bonene".

hvorfor bryr de seg ikke om hva vi i byen holder på med?

det er tross alt viktige saker.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har ett så givende liv at de ikke trenger å blande seg opp i hva alle andre gjør, hvordan alle andre er og hvor mye bedre de selv har det? Kanskje det er da man faktisk har det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Har bodd halve livet i grisegrendte strøk og halve livet i byer, har jeg middels god iq da ?

Hva er høy iq ? Prøvde en gang en iq test der jeg ble ønsket velkommern inn i MENSA !!!!!!!!!!!!!!! Jeg bare lo, for ett år tidligere fikk jeg 0 på eksamen i bedriftsøkonomi.............

Den sosiale iq er ofte bedre på landet, folk bryr seg mer og stiller opp. Der vet man hva man gjør ved sorgopplevelser ; man tar seg en tur til mennesket i sorg og spør om man kan gjøre noe. Dette er ting man ikke er flink til i byer. Når var du sist innom den nye naboen med sjokoladekake. I byene er livet mer travelt og man unnskylder seg mad at "de andre" sikkert har det for travelt til å få besøk.....................

Tror ikke folk i byer er mer opplyst enn folk ellers og iq er en rar ting som viser seg på forskjellige områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må si at denne myten om at folk på landet bryr seg så voldsomt om hverandre ikke akkurat er den erfaringen jeg sitter med.. Det kom ingen folk som avtalen var, for å overlevere nøkler til den nye leiligheten meg da jeg kom hit for å begynne i ny jobb..Da følte jeg meg virkelig velkommen, sent en lørdag ettemiddag og alt var stengt..i en kald og guffen leilighet..(Og jeg hadde sluttet på kort varsel - en uke - for å begynne i denne jobben). Fikk ordnet opp i det selv likevel da men..

En stund senere ble naboene kjempesure fordi jeg hadde anskaffet valp. Enda det var lov å ha dyr der, og det ikke medførte noen "plager" i følge lege.

Ja, ikke vet jeg om det bare er meg som har vært ekstra uheldig....

Nå kommer jo jeg fra OSLO, så mange synes sikkert det er kjekt å la det gå litt ut over oss fra Oslo..Problemt er jo at de tror alle fra Oslo er lik disse rikingene fra beste vestkant som kommer hit....

Men jeg har lagt merke til at de ikke er særlig mere interessert enn i akkurat den flekken de bor på..Og de viser gjerne fram stedet de bor på, og er stolte over den vakre naturen. De lever jo ofte av turistene som de "slikker oppetter ryggen". Men jeg har ihvertfall ikke opplevd at de evner å se noe annet enn seg selv og sitt...Man skal også huske på at mange sitter på store naturrikdommer som de tjener godt på. Om de bare har vett nok til å forvalte dette økonomisk og "bærekraftig".

Men DET avhenger vel av IQen!

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff! Jeg har lest nye innlegg i denne debatten i dagesvis, og det er sannelig ikke smaatteri som har kommet fram! Det er ikke rart at vi nordmenn er skeptiske til innvandrere etc, naar vi har saa mange fordommer og stereotyper paa hverandre!

Jeg blir skikkkelig opprort av deg Mirabella naar du sier:

Men jeg har lagt merke til at de ikke er særlig mere interessert enn i akkurat den flekken de bor på..Og de viser gjerne fram stedet de bor på, og er stolte over den vakre naturen. De lever jo ofte av turistene som de "slikker oppetter ryggen". Men jeg har ihvertfall ikke opplevd at de evner å se noe annet enn seg selv og sitt...

??? Hvem er de? Det gaar jo bare ikke ann aa generalisere slik? Er bakgrunnen for denne uttalelsen den eneste daarlige opplevelsen du hadde paa "bygda"?

Vi som er oppvokst utenfor byene er da like forskjellige, som dere "byfolk" er? Jeg har selv mange venner/bekjente fra Oslo, og disse er selvsagt alle forskjellige, gaar kledd forskjellig, og liker forskjellige ting.

Jeg assosierer meg slettes ikke med alle mennesker paa "bygda", og heller ikke med alle i byen.

Selv er jeg oppvokst paa en liten oy paa nordvestlandet med ca 600 innbyggere. Og nei, jeg er ikke oppvokst paa gaard! (Ikke alle paa "bygda" bor paa gaard!....og nei, vi har ikke noen turistindustri heller der jeg kommer fra...). Da jeg ble 16 var jeg desverre nodt til aa flytte til byen for aa fortsette utdannelsen min. Siden den gang har jeg bodd i Oslo, Trondheim, USA og Karibien. Men en dag skal jeg flytte tilbake.....ingen tvil om det.

Selv om jeg har bodd i byen mesteparten av mitt voksne liv, savner jeg naturen, livsstilen og livskvaliteten veldig. Dessuten kan man jo bygge seg et stort flott hus til samme pris som en liten 1-roms leilighet i byen!

Jeg husker da jeg var liten jente. Hver sommer kom bekjente fra Oslo paa besok til naboene vaare. Hjelpe meg som vi forundret oss om disse barna. Ikke kunne de ro, ikke visste de forskjell paa en rodstrupe og en bokfink, ikke greide de aa lope paa steinene i fjaera som vi kunne, og de "pynta" seg i pene klaer for aa gaa en tur ut!

Ja slik som dette tenkte jeg da jeg vra BARN. Heldigvis vet jeg bedre i dag, og jeg vet at mennsker som kommer fra Oslo er like forskjellige som meg og naboen hjemme paa Nordmore. Jeg blir derfor rimelig frustrert over at enkelte her inne (voksne, intelligente og kunnskapsrike mennesker) fremdeles har slike stereotyper paa folk fra "landet".

Vi er alle forskjellige, og takk og pris for det!

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff! Jeg har lest nye innlegg i denne debatten i dagesvis, og det er sannelig ikke smaatteri som har kommet fram! Det er ikke rart at vi nordmenn er skeptiske til innvandrere etc, naar vi har saa mange fordommer og stereotyper paa hverandre!

Jeg blir skikkkelig opprort av deg Mirabella naar du sier:

??? Hvem er de? Det gaar jo bare ikke ann aa generalisere slik? Er bakgrunnen for denne uttalelsen den eneste daarlige opplevelsen du hadde paa "bygda"?

Vi som er oppvokst utenfor byene er da like forskjellige, som dere "byfolk" er? Jeg har selv mange venner/bekjente fra Oslo, og disse er selvsagt alle forskjellige, gaar kledd forskjellig, og liker forskjellige ting.

Jeg assosierer meg slettes ikke med alle mennesker paa "bygda", og heller ikke med alle i byen.

Selvsagt er dette basert på den ene opplevelsen jeg har hatt og HAR - og akkurat DE menneskene jeg har møtt. Dette er da MIN livserfaring, ikke mitt generelle syn på folk rundt omkring i hele Norge...jeg skrev da også at det kanskje bare var JEG som hadde vært uheldig ..Gjorde jeg ikke det??

Jeg har også foreldre som kommer fra landet, og vi var ofte og besøkte mine søskenbarn bl.a om somrene. Det var alltid DE(disse barna!) som visste og kunne alt, og så skulle de alltid belære oss om alt..vi "bybarna" ble sett på som dumme.

Jeg har personlig erfaring med at de misliker disse "turistene" spesielt fra Oslo..som bl.a "camper" i hagene deres. Det er jo ikke alt man sier høyt til "turistene" heller da...Og mange fra Oslo oppfører seg faktisk som om de "eier" stedet de kommer til. Se der! ..jeg liker ikke enkelte fra oslo heller!

Tenker at det føltes godt å ta denne forbanna Mirabella.. :ler:

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GØY PÅ LANDET, GØY PÅ LANDET!

SÅNT NO' HAKKE VI I BY'N, NEI DET HAR VI IKKE......

Skjønner ikke at jeg ikke får denne sangen ut av huet om dagen.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tenker at det føltes godt å ta denne forbanna Mirabella.. :ler:

Mirabella

Tenker vi melder nr.2 også inn i den O store Paranoia-klubben her inne på KG....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenker vi melder nr.2 også inn i den O store Paranoia-klubben her inne på KG....................

Jeg vil ha meg frabedt at noen her melder meg inn i en klubb uten min vitende og uten at jeg blir spurt på forhånd!

Forøvrig har jeg noen spørsmål; er denne klubben stor?? Du skriver jo at dere skal melde inn nr 2 - er det da nr 2 av meg eller nr 2 i klubben?

Mirabella..oppblåst og pompøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Tenker vi melder nr.2 også inn i den O store Paranoia-klubben her inne på KG

Hvis det er meg du mener er medlem nummer 1 så kan du spare deg, jeg mottar så mye hatmail og annen hets at jeg vet at folk er ute etter å "ta meg" verbalt inne på Forumet.

Hvis det var du Caliente som hadde vært i mine sko ville du gjemt deg i nærmeste kott for lenge siden.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis enkelte av dere leser det som dere selv skriver her inne, så er det lett å se at IQ`n slett ikke er på det som kalles normalnivå. Mange synker så lavt at jeg lurer på om de som roper høyest om lav IQ og forskjeller fra bygd til by, virkelig har hjerneceller igjen.

Dere forpester forumene med de mest usakelige og ekle personangrep, og den ene er verre enn den andre.

Mener nå jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis enkelte av dere leser det som dere selv skriver her inne, så er det lett å se at IQ`n slett ikke er på det som kalles normalnivå. Mange synker så lavt at jeg lurer på om de som roper høyest om lav IQ og forskjeller fra bygd til by, virkelig har hjerneceller igjen.

Dere forpester forumene med de mest usakelige og ekle personangrep, og den ene er verre enn den andre.

Mener nå jeg da...

Jeg må få spørre; hvilket nivå befinner IQen seg på når man ikke engang kan si direkte hvem man snakker om her?? Eller kanskje man heller skal spørre hvor modig man er??

Jeg hadde også satt pris på om man kunne begrunne sine meninger, og ikke bare slenge ut påstander....

Jeg valgte å svare da jeg ikke vet hvem man sikter til her!

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom alle innleggene i denne debatten, og vil bare si: Er det mulig???

Hvordan kan man generalisere på denne måten, jeg har ikke tro på at verken levestandard eller livskvalitet har noe med hvor i landet (eller utlandet) man måtte bo.

Livskvalitet ligger i relasjoner med andre mennesker og hvordan man har det med seg selv, rimelig uavhengig av bosted.

Levestandarden er ikke noe lavere på bygda enn i byen, sånn generelt. De aller rikeste bor nok i byer, men det er jo et stort mindretall av befolkningen. Selvfølgelig finned det steder på bygda hvor det er vanskelig å få seg jobb, og folk har dårlig råd, man sannelig er det ingen steder i landet jeg har sett så mange triste skjebner og shabby folk som i Oslo.

Jeg blir faktisk skikkelig sint når jeg leser slike holdninger som på denne tråden. Jeg vokste opp på landet og er i tillegg nordlening. Da jeg senere studerte i en by, merket jeg at flere hadde holdninger om at folk fra landet var mindre opplyste og sære mennesker. Heldigvis var ikke alle sånn, og jeg fikk en super besteveninne som er født og oppvokst i Oslo.

Etterhevert gikk holdningen til disse andre over, så det ble aldri noe stort problem. Men pokker så irriterende!!!

Og ja, jeg ser normal ut, brukte og bruker normale klær, sminke, hårprodukter ++. Så før jeg åpnet kjeften var det ingen som reagerte i det hele tatt!

PiPo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få spørre; hvilket nivå befinner IQen seg på når man ikke engang kan si direkte hvem man snakker om her?? Eller kanskje man heller skal spørre hvor modig man er??

Jeg hadde også satt pris på om man kunne begrunne sine meninger, og ikke bare slenge ut påstander....

Jeg valgte å svare da jeg ikke vet hvem man sikter til her!

Mirabella

Den som føler seg truffet får ta det til seg, hvis jeg nå skulle begynne å liste opp de av dere som forpester forumene så hadde det nok blitt en diskusjon uten sidestykke. Modig og modig...det er faktisk ikke det dette dreier seg om, og de som er faste brukere/lesere her påforumet må da vel kunne se hva som er helt på jordet eller ikke. Derfor trenger jeg ikke å begrunne dette ytterligere. Men en ting kan jeg si til deg...hvis det er sånn du prøver å "hause" opp en diskusjon så må du prøve deg på en annen. Jeg vet hva jeg skriver og står 100% inne for mine meninger. Skulle bare ønske alle her inne kunne gjøre det. Føler du deg truffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...