Gå til innhold

Lommepenger igjen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Guttebarn står åpenbart i en særstilling her, ettersom kvinner ikke synes å ha det samme problemet knyttet til manglende suksess i markedssamfunnets rotterace. Noe som for øvrig stiller likestillingskamp i et litt annet lys enn det vante.

Men for å bringe saken tilbake på sporet. Mødre, og selvfølgelig også inkludert fedre, bør ikke kreve innsats som forutsetning for lommepenger. Barn bør læres opp til at de har en selvfølgelig rett på en andel av familiens inntekt, uavhengig av innsats. Derimot kan foreldre stimulere til innsats, ved å øke denne andelen av familiens inntekt som belønning for innsats.

Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det komplisert, Bønna?! :ler:

Det du mener er altså: Barn bør få lommepenger UANSETT. (slik at de blir vant til å ta imot trygd, ifall de blir trygdede). Så kan de anspores til å gjøre arbeid hjemme for å få EKSTRA lommepenger! (sånn for å lære dem opp til at det er ok å leve av trygd, men det er enda mer lukrativt å jobbe litt!) ?! Har jeg forstått deg rett nå?!

:ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest snikkelora
Skrevet (endret)
er det mindre sannsynlig at de blir komfortable med å være i en trygdesituasjon.

:overrasket: Går det ann å synes det er komfortabelt å være i en trygdesituasjon? :overrasket: Håper virkelgi du har en oppskrift på det! For det er ikke mye kult å være så syk at man ikke kan jobbe.. Tenk på allt du går glipp av, og ikke minst hvor mye mindre penger man får!

Ang ukepenger; synes det er fint at unger får ukepenger, men mener dem skal ha en del faste pliketer i heimen

Endret av snikkelora
Skrevet
Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det komplisert, Bønna?!  :ler:

Det du mener er altså: Barn bør få lommepenger UANSETT. (slik at de blir vant til å ta imot trygd, ifall de blir trygdede). Så kan de anspores til å gjøre arbeid hjemme for å få EKSTRA lommepenger! (sånn for å lære dem opp til at det er ok å leve av trygd, men det er enda mer lukrativt å jobbe litt!) ?! Har jeg forstått deg rett nå?!

Du forstått meg sånn bort i mot helt nøyaktig. Men jeg vil legge til at etter min mening hadde jeg ikke fått fram det politiske poenget uten å gå detaljene nærmere i sømme. Jeg tror ikke din nåværende forståelse av mitt budskap hadde oppstått av et enkelt innlegg, selv om mitt første innlegg hadde vært en kopi av det du her har skrevet.

Skrevet
:overrasket:  Går det ann å synes det er komfortabelt å være i en trygdesituasjon?  :overrasket:  Håper virkelgi du har en oppskrift på det! For det er ikke mye kult å være så syk at man ikke kan jobbe.. Tenk på allt du går glipp av, og ikke minst hvor mye mindre penger man får!

Ang ukepenger; synes det er fint at unger får ukepenger, men mener dem skal ha en del faste pliketer i heimen

Med “komfortabel i en trygdesituasjon” mener jeg at selve trygdesituasjonen, eller et trygdebehov i ferd med å etablere seg, ikke skal oppleves som ubehagelig i seg selv. Slik at man ikke føler skamfølelse eller skyld knyttet til det å befinne seg i en trygdesituasjon, eller være på vei mot en trygdesituasjon, bare fordi man ikke jobber. Med ”komfortabel i en trygdesituasjon” mener jeg at det skal kjennes like selvfølgelig å heve penger uten å jobbe, som det kjennes selvfølgelig å heve penger når man jobber. Med ”komfortabel i en trygdesituasjon” mener jeg at man oppfatter det som en selvfølge at man har en inntekt selv om man ikke jobber.

Nå er det også nettopp holdningen ”ungene skal ha faste plikter i heimen” jeg vil til livs. Etter hvert som de blir eldre utvikler det seg til ”alle med arbeidsevne skal jobbe for å motta inntekt”. Hvilket jeg mener er en uheldig holdning å prente inne i hodet på barna sine. For ingen foreldre har garantier for at deres barn ikke utvikler et trygdebehov. Og da er slike arbeidsfetisjistiske holdninger en stor ulempe for barna.

Gjest Gjest_anneliane_*
Skrevet

Lommepenger skal hos oss dekke: snop, kino, buss, blader,småting de har lyst på, evt klær hvis de finner noe som jeg ikke synes de "trenger" akkurat nå...

Jeg holder klær, mat, sko, bursdagspresanger, +++

For å få penger må de jobbe hjemme,ser at det er jo skikkelig "ut" i diskusjonen her, men sånn er det hos oss.

Skal man nyte så må man yte, det er helt sikkert!!

For å få rent tøy, rene glass og tallerkener, rene gulv, ryddige rom osv så må jo noen gjøre det. Mine barn er 12 og 15, jeg synes de har nok med skole og lekser, synes ikke de skal ta jobb i en bedrift ennå, men de trenger likefullt penger. Da kan de jobbe hos meg. Jeg får litt mere fritid og blir i bedre humør når jeg slipper husarbeid, og de jobber og ser at når de jobber får de penger. Enkelt og greit.

Dette er jo ting de kunne ha gjort uten å få penger for det og jeg kunne ha gitt de penger til alt de trenger, men hva lærer de av det da?

Skrevet
Barn i alle aldre: hva gir dere i lommepenger og hva er premissene for disse pengene, og ikke minst: Hva går pengene til? Kjøper de f.eks lørdagsgodtet og alt "utenom" selv, går pengene i sparebøssa eller hva?

Her får ungene 50,- hver i ukelønn. Da skal de legge matboksene på plass når de kommer hjem fra skolen, de skal holde rommet i orden, legge møkkete klær på vaskerommet og rene i skapet. I tillegg skal de rydde opp rot etter seg ellers i huset. Lommepengene blir brukt til ting de ønsker seg. Kino, svømmehall, lørdagsgodt ol får de utenom ukelønna.

Skrevet
Her får ungene 50,- hver i ukelønn. Da skal de legge matboksene på plass når de kommer hjem fra skolen, de skal holde rommet i orden, legge møkkete klær på vaskerommet og rene i skapet. I tillegg skal de rydde opp rot etter seg ellers i huset. Lommepengene blir brukt til ting de ønsker seg. Kino, svømmehall, lørdagsgodt ol får de utenom ukelønna.

Takk for nyttig innspill! :klem:

Skrevet (endret)
Du forstått meg sånn bort i mot helt nøyaktig. Men jeg vil legge til at etter min mening hadde jeg ikke fått fram det politiske poenget uten å gå detaljene nærmere i sømme. Jeg tror ikke din nåværende forståelse av mitt budskap hadde oppstått av et enkelt innlegg, selv om mitt første innlegg hadde vært en kopi av det du her har skrevet.

Hva?!

:fy_fy::frustrert: insinuerer du at jeg har tungt for det?

edit: pinlig skrivefeil :sjenert::ler:

Endret av Kosemose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...