Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Barn i alle aldre: hva gir dere i lommepenger og hva er premissene for disse pengene, og ikke minst: Hva går pengene til? Kjøper de f.eks lørdagsgodtet og alt "utenom" selv, går pengene i sparebøssa eller hva?
Apple- Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Lilleeple er 5 år og får en krone hver dag, noen ganger mer - det er egentlig bare kult å få en mynt... I det siste har han imidlertid begynt å interessere seg for tall, så det spørs om jeg ikke må bli 'strengere' på verdien. Vi har to hovedregler: han må oppføre seg pent, og han må høre etter. Høres enkelt ut, men ikke for en 5-åring, så det hender krona (eller et annet gode) ryker, men stort sett går det bra. Han må re opp sengen sin hver morgen, og han må rydde rommet sitt når han har lekt, og får ikke se barne-tv før dette (sistnevnte) er gjort, så det er aldri noe problem. Han må ta ut matboksen av sekken når vi kommer hjem, dette må det ofte flere påminnelser til... Men ingen av disse tingene har noe med lommepengene å gjøre, det er bare hans plikter som en del av vår lille familie Som oftest er han grei å be hvis jeg ber om hjelp til noe. Lommepengene må på grisen. Det kan høres strengt ut, men han er 5 år og har egentlig ikke behov for egne penger. Får han noe ekstra f.eks. av mormor, hender det han får beholde det, men som oftest vet han ikke hva han skal bruke pengene til Grisen blir slaktet til jul, da får han beholde en tredjedel, en tredjedel går i banken og en tredjedel blir brukt til julegave til et fattig barn.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Lilleeple er 5 år og får en krone hver dag, noen ganger mer - det er egentlig bare kult å få en mynt... ← Kjenner igjen dette; mer stas å få to kronestykker enn en tikroning Syns ellers det var en fin måte å gjøre det på. Her var det først en fast sum i uka, men uten at det var knyttet opp mot plikter og uten at det ble gjort noe spesielt med dem. Lørdagsgodt, blader osv kom oppå dette. Så etter en stund kuttet vi ut ukelønn, men dumt det og. Tror jeg skal adoptere systemet ditt
Gjest Lizzi Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 Våre gutter er 11 år og får 50 kr hver lørdag uten å ha spesielle oppgaver. (Jeg tar det som en selvfølge at de tar opp etter seg og hjelper til med dekking av bord, tømming av oppvaskmaskin, ut med søpla o.l.) Dersom de gjør avtalte oppgaver som vasking av bad, støvsuging, bæring av ved etc., får de mer. Kino, basseng o.l utenom betaler vi. Dersom de sparer til noe dyrt betaler vi ca halvparten.
Karamba Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Dattera vår på 10 år får 50 kr i ukelønn. Hun har da noen få oppgaver som hun må gjøre ukentlig, som å rydde og støvsuge rommet, gå ut med bosset. Dersom hun ikke gjør pliktene sine får hun ikke penger. Gjør hun ekstra mye en uke får hun 100 kr. Vi holder lørdagsgodt, kino og andre ekstrautgifter.
Apple- Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Tror jeg skal adoptere systemet ditt ← Jøss, det var da voldsomt, det er jo igrunnen ikke noe system, men takk for tilliten Jeg syns det er viktig med lommepenger, vil at han skal lære seg tidlig verdien av penger. Vi er tross alt omgitt av dem, og jeg håper at ved å gi ham penger fra tidlig av (han har fått det i to år), at han vil lære mest av alt hvor viktig penger ikke er. Mange syns jeg er fryktelig streng som sier at han må spare alt, men hva skal egentlig en 5-åring med penger, spør jeg? Han får jo alt av meg! Når grisen blir slaktet til jul, får han jo en tredjedel, og da minner jeg ham på at dette er penger han har spart gjennom hele året. Det bærer selvsagt rett i lekebutikken, der valgets kvaler gjennomgås. Det skal sies at han er minst like nøye, og det er minst like vanskelig å velge den presangen han skal gi bort, og det gleder lang inn i eplehjertet til mor Jeg har vurdert å gi Lilleeple mer plikter, tenkte kanskje én ting pr dag. Dette for å understreke enda mer hvor viktig han er i vår lille familie. Han elsker å hjelpe til, og forteller meg ofte hvilken flink hjelper han er Tenker å kanskje øke "ukelønnen" litt når jeg innfører dette (mest for å få enda mer på sparekontoen hans ). Er det noen som har synspunkter på dette? Evt. forslag til plikter? De må være av det helt enkle slaget, som tar bare noen få minutter å gjøre (det er jo mest for å få ham til å føle seg viktig). Har bare kommet på to ting, å bytte håndlklær på badet og kjøkkenet én gang i uken, og å ta av sengetøyet sitt én gang i uken. Trenger et par til... Forslag og synspunkter tas imot med takk
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er ikke helt sikker på at det er et gode å lære barna at ytelser er noe de ikke har krav på, men som de må gjøre noe for å få. Man skal ikke se helt bort i fra at man lærer opp hele generasjoner til å tro at det er greit at man ikke skal få en del av samfunnskaka hvis man ikke gjør noe for det. Ved å gjøre dette lærer foreldrene barna sine husnegerholdninger. Slik at hvis barna senere i livet skulle havna i en uheldig inntektssituasjon, har ikke barna den kulturelle ballasten til å kreve sitt. Hvilket må ansees for å være ganske uheldig sett ut i fra de aktuelle barnas interesser.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er ikke helt sikker på at det er et gode å lære barna at ytelser er noe de ikke har krav på, men som de må gjøre noe for å få. Man skal ikke se helt bort i fra at man lærer opp hele generasjoner til å tro at det er greit at man ikke skal få en del av samfunnskaka hvis man ikke gjør noe for det. Ved å gjøre dette lærer foreldrene barna sine husnegerholdninger. Slik at hvis barna senere i livet skulle havna i en uheldig inntektssituasjon, har ikke barna den kulturelle ballasten til å kreve sitt. Hvilket må ansees for å være ganske uheldig sett ut i fra de aktuelle barnas interesser. ← Kjedelig dag i dag?
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Kjedelig dag i dag? ← Jeg mener det seriøst. Mange av dere tror åpenbart jeg stemmer Frp, eller noe sånt, på grunn av mine innlegg om innvandring. Men når det kommer til velferdsstat og statlig velferdspolitikk har jeg temmelig venstreorienterte meninger. Endret 1. oktober 2006 av Bønna
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er ikke helt sikker på at det er et gode å lære barna at ytelser er noe de ikke har krav på, men som de må gjøre noe for å få. Man skal ikke se helt bort i fra at man lærer opp hele generasjoner til å tro at det er greit at man ikke skal få en del av samfunnskaka hvis man ikke gjør noe for det. Ved å gjøre dette lærer foreldrene barna sine husnegerholdninger. Slik at hvis barna senere i livet skulle havna i en uheldig inntektssituasjon, har ikke barna den kulturelle ballasten til å kreve sitt. Hvilket må ansees for å være ganske uheldig sett ut i fra de aktuelle barnas interesser. ← Hva mener du nå da? At det er galt at barn lærer at de må yte for å få? Og Bønna; mener du det er greit at folk flest skal få av samfunnskaka uten å yte? Hvem mener du skal bake denne kaka da? Ingen baker, ingen kaker Husnegerholdninger??! What? Mener du at barn som hjelper til hjemme er husnegere? (slaver?) Hvem skal gjøre alt arbeidet hjemme da? Hushjelpen?!? Mener du at barna kommer til å sulte ihjel senere fordi de ikke har lært seg at det går an å sitte på rumpa uten å yte noe, men allikevel få? He he, morsomt!
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Hva mener du nå da? At det er galt at barn lærer at de må yte for å få? Ja, det mener jeg er uheldig for barnet dersom det senere i livet skulle oppleve å komme i en trygdesituasjon. Og jeg mener det er uheldig for samfunnet dersom det florerer med holdninger som at man må jobbe for å fortjene en inntekt. Og Bønna; mener du det er greit at folk flest skal få av samfunnskaka uten å yte? Hvem mener du skal bake denne kaka da? Ingen baker, ingen kaker ← Jeg mener at det er rasjonelt at barnet læres opp til at man har krav på en andel av kaka selv om man ikke jobber. Jeg mener det er rasjonelt med et samfunnssystem hvor alle borgere er garantert en minsteinntekt, uavhengig av hvorvidt man bidrar eller ei. Bakerne av denne kaka må være lik det antallet som til en hver tid trengs for å bake en kake som er passe stor. Husnegerholdninger??! What? Mener du at barn som hjelper til hjemme er husnegere? (slaver?) Hvem skal gjøre alt arbeidet hjemme da? Hushjelpen?!? ← Du skjønner det at rasisten Bønna vet litt mer om negerslavenes amerikanske historie enn det den jevne skinnhellige innvandringstilhenger gjør. Med husnegerholdninger sikter jeg til et uttrykk som etablerte seg blant negerslavene. Husneger var det negerslavene på bomullsmarkene kalte negrene som tjente i slaveeierens hjem. Det var et negativt ladet uttrykk. For husnegrene, som hadde en vesentlig mer behagelig tilværelse enn negrene som jobbet på bomullsmarkene, stod ofte på slaveeierens side i interessekonflikten mellom slaveeier og slave. Selv om husnegrene var like mye slave som negrene på bomullsmarkene. Så uttrykket husneger symboliserer altså underdanighet overfor makten. Ikke helt ulikt vår moderne Høyre-stemmende middelklasse. Slik at ved å lære barna at de må yte noe for å ha krav på lommepenger, lærer man barna husnegerholdninger. Man lærer dem å respektere makten framfor å representere sine egne interesser. Mener du at barna kommer til å sulte ihjel senere fordi de ikke har lært seg at det går an å sitte på rumpa uten å yte noe, men allikevel få? He he, morsomt! ← Ingen foreldre er garantert å få barn som senere i livet ikke vil få et trygdebehov. Og samfunn, hvor den generelle holdningen er at man ikke skal få noe uten at man yter, har en lei tendens til ikke å finansiere trygdeordninger som ditt barn da trenger. Derfor mener jeg at det er uheldig, sett ut i fra ditt barns interesser, å lære barnet husnegerholdninger som at man ikke fortjener noe uten å yte noe for det. Endret 1. oktober 2006 av Bønna
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg mener at barn bør læres opp til at de har krav på en andel av kaka, i dette tilfellet foreldrenes inntekt, uavhengig av hvorvidt de yter noe for det.
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Ok, Bønna. Men HVEM i all verden skal gjøre alt husarbeidet mitt da? Eller mener du det er rettferdig at JEG skal gjøre det og være en slags hushjelp/tjener/kokk/kelner for de andre som bor her? Og hvis du mener det - hvorfor?
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #14 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg mener at barn bør læres opp til at de har krav på en andel av kaka, i dette tilfellet foreldrenes inntekt, uavhengig av hvorvidt de yter noe for det. ← Barn har rett til å bli underholdt av sine foreldre, og det tror jeg nok de fleste barn er veldig klar over. Det er jo ikke snakk om å nekte barn mat, klær, leker og lørdagsgodter
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #15 Skrevet 1. oktober 2006 Ja, det mener jeg er uheldig for barnet dersom det senere i livet skulle oppleve å komme i en trygdesituasjon. Og jeg mener det er uheldig for samfunnet dersom det florerer med holdninger som at man må jobbe for å fortjene en inntekt. Jeg mener at det er rasjonelt at barnet læres opp til at man har krav på en andel av kaka selv om man ikke jobber. Jeg mener det er rasjonelt med et samfunnssystem hvor alle borgere er garantert en minsteinntekt, uavhengig av hvorvidt man bidrar eller ei. Bakerne av denne kaka må være lik det antallet som til en hver tid trengs for å bake en kake som er passe stor. Du skjønner det at rasisten Bønna vet litt mer om negerslavenes amerikanske historie enn det den jevne skinnhellige innvandringstilhenger gjør. Med husnegerholdninger sikter jeg til et uttrykk som etablerte seg blant negerslavene. Husneger var det negerslavene på bomullsmarkene kalte negrene som tjente i slaveeierens hjem. Det var et negativt ladet uttrykk. For husnegrene, som hadde en vesentlig mer behagelig tilværelse enn negrene som jobbet på bomullsmarkene, stod ofte på slaveeierens side i interessekonflikten mellom slaveeier og slave. Selv om husnegrene var like mye slave som negrene på bomullsmarkene. Så uttrykket husneger symboliserer altså underdanighet overfor makten. Ikke helt ulikt vår moderne Høyre-stemmende middelklasse. Slik at ved å lære barna at de må yte noe for å ha krav på lommepenger, lærer man barna husnegerholdninger. Man lærer dem å respektere makten framfor å representere sine egne interesser. Ingen foreldre er garantert å få barn som senere i livet ikke vil få et trygdebehov. Og samfunn, hvor den generelle holdningen er at man ikke skal få noe uten at man yter, har en lei tendens til ikke å finansiere trygdeordninger som ditt barn da trenger. Derfor mener jeg at det er uheldig, sett ut i fra ditt barns interesser, å lære barnet husnegerholdninger som at man ikke fortjener noe uten å yte noe for det. ← Men ALLE får vel en eller fler typer trygd i løpet av livet?! Barnetrygd, alderdomstrygd, utdanningsstipend, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, osv. Mener du virkelig at foreldre som setter krav til barns innsats hjemme, eller foreldre som belønner barns ekstrainnsats hjemme gjør barna uskikket til å ta imot trygdeytelser senere? Jeg tror du tuller litt med meg jeg
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #16 Skrevet 1. oktober 2006 Barn har rett til å bli underholdt av sine foreldre, og det tror jeg nok de fleste barn er veldig klar over. Det er jo ikke snakk om å nekte barn mat, klær, leker og lørdagsgodter ← Jeg mener at det i utgangspunktet er rettferdig at alle får like mye uavhengig av innsats. Men det byr på et så stort motiveringsproblem at det ikke rasjonelt. Slik sett mener jeg at de som jobber bør få mer enn de som ikke jobber. Men at de som ikke jobber likevel er garantert en minsteinntekt som er så høy at den motiver, til å jobbe, akkurat så mange som trengs for å skape en kake som er passe stor. I ditt tilfelle regner jeg med at du har en så stor andel av familiens inntekt til disposisjon at du ikke vil slutte å jobbe, selv om dine barn ikke yter noe for å motta en andel av denne inntekten. Selv om dine barn er garantert lommepenger selv om barna dine ikke yter noe til gjengjeld, åpner Bønnas barneoppdragelsespedagogikk for at du kan stimulere dem til å yte, ved å tilby barna dine en høyere andel av familiens inntekter hvis de bidrar med arbeid.
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #17 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er jo enig med deg i mye av det du sier her. Jeg mener vel at innsats bør sees i sammenheng med hvilke forutsetninger man har. Noen orker mye, andre orker mindre. Noen har bra fysikk, andre har skrall helse. Man bør ikke straffes for å være syk. Men er også enig med deg i at penger (desverre) må være et lokkemiddel for at folk skal "gidde" jobbe. Idealisten i meg er litt skeptisk til at barn skal lokkes til å hjelpe til hjemme (eller gjøre leksene sine) med penger. Jeg syns faktisk at barn bør ta sin del av arbeidet hjemme, sett i forhold til alder, selvfølgelig. Uansett om barna vokser opp til å bli lønnsmottagere eller trygdemottagere.
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #18 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Men ALLE får vel en eller fler typer trygd i løpet av livet?! Barnetrygd, alderdomstrygd, utdanningsstipend, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, osv. Mener du virkelig at foreldre som setter krav til barns innsats hjemme, eller foreldre som belønner barns ekstrainnsats hjemme gjør barna uskikket til å ta imot trygdeytelser senere? Jeg tror du tuller litt med meg jeg ← Nei, jeg hevder ikke at de blir uskikket til å ta i mot trygd. Jeg hevder at dersom barna blir læres opp til at de må yte for å nyte, er det mindre sannsynlig at de krever trygder. Jeg hevder også at dersom barna læres opp til at de må yte for å nyte, er det mindre sannsynlig at de blir komfortable med å være i en trygdesituasjon. Særlig for guttebarn kan dette være et stort problem. Selvmord blant menn er i stor grad basert på depresjoner knyttet til at de ikke lykkes i markedssamfunnets rotterace. Og da sier det seg selv, at dersom man som barn læres opp til at man må yte for å nyte, vil det turbolade menns selvmordsrate. Endret 1. oktober 2006 av Bønna
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #19 Skrevet 1. oktober 2006 Nei, jeg hevder ikke at de blir uskikket til å ta i mot trygd. Jeg hevder at dersom barna blir læres opp til at de må yte for å nyte, er det mindre sannsynlig at de krever trygder. Jeg hevder også at dersom barna læres opp til at de må yte for å nyte, er det mindre sannsynlig at de blir komfortable med å være i en trygdesituasjon. Særlig for guttebarn kan dette være et stort problem. Menns selvmord er i stor grad basert på depresjoner knyttet til at de ikke lykkes i markedssamfunnets rotterace. Og da sier det seg selv, at dersom man som barn læres opp til at man må yte for å nyte, vil det turbolade menns selvmordrate. ← oK. Så da bør mødre være mest mulig tjenere for barna sine (spes guttebarn) og ikke kreve noe av dem, for å forhindre dårlige følelser hvis de skulle havne i en trygdesituasjon?
Bønna Skrevet 1. oktober 2006 #20 Skrevet 1. oktober 2006 oK. Så da bør mødre være mest mulig tjenere for barna sine (spes guttebarn) og ikke kreve noe av dem, for å forhindre dårlige følelser hvis de skulle havne i en trygdesituasjon? ← Guttebarn står åpenbart i en særstilling her, ettersom kvinner ikke synes å ha det samme problemet knyttet til manglende suksess i markedssamfunnets rotterace. Noe som for øvrig stiller likestillingskamp i et litt annet lys enn det vante. Men for å bringe saken tilbake på sporet. Mødre, og selvfølgelig også inkludert fedre, bør ikke kreve innsats som forutsetning for lommepenger. Barn bør læres opp til at de har en selvfølgelig rett på en andel av familiens inntekt, uavhengig av innsats. Derimot kan foreldre stimulere til innsats, ved å øke denne andelen av familiens inntekt som belønning for innsats.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå