Gå til innhold

Gjester som aldri går

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle fagfolkkan underskrive på hvor lite bra det er å se foreldre fulle.

Så at gjesten ikke går en jo bare småtteri i denne tråden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva er sjelden da? Det er jo en definisjonsspørsmål. Noen mener at en gang pr helg er ok, andre mener at en gang i mnd er greit.

Jeg synes ikke det er en selvfølge at mannen får bestemme dette selv. Jeg synes det blir drøyt om jeg skulle drukket hele natten med en venninne, vekket hele huset, tullet med ungene i beruset tilstand neste morgen og så brukt en hel dag for å sove av meg rusen. En hel dag som jeg da har valgt å ikke tilbringe sammen med mann og unger fordi å drikke med en venninne var viktigere.

Er det greit at et menneske som har forpliktelser kan velge å si fra seg de forpliktelsene uten å høre med partneren om det er greit.

Hadde jeg gjort dette så hadde min mann måtte ordne med hus, aktivisere unger og hatt ansvaret om alt alene. kanskje er det greit og supert for han, men jeg hadde SPURT han først, ikke bare tatt det for gitt at det var greit.

Jeg synes oppførselen til denne mannen er umoden og respektløs.

Det kommer vel fram i innlegge du siterer også, at hva som er sjelden er et definisjonsspørsmål. For meg er en gang i måneden sjelden, selv om jeg sikkert hadde bekymret meg litt om det var snakk om stupfyll hver gang det ble drukket (om enn "sjelden"). Jeg skjønner imidlertid godt at jeg kvir meg for å få barn om det er tvingende nødvendig omtrent å ALLTID gjøre det partneren vil og alltid være hjemme. Selv om det selvsagt er opp til det aktuelle paret å diskutere seg fram til enighet.

Jeg synes også mannen i dette tilfellet er umoden - etter mitt syn er det ikke bra å drikke og være synlig beruset når man er sammen med barna (de reagerer jo til og med, da bør faren ta hensyn til dem, ikke de til han). Men om han drar til kameraten og drikker en sjelden gang, og ellers er en oppofrende familiefar, synes jeg det kunne vært en løsning på problemet.

Skrevet
Det kommer vel fram i innlegge du siterer også, at hva som er sjelden er et definisjonsspørsmål. For meg er en gang i måneden sjelden, selv om jeg sikkert hadde bekymret meg litt om det var snakk om stupfyll hver gang det ble drukket (om enn "sjelden"). Jeg skjønner imidlertid godt at jeg kvir meg for å få barn om det er tvingende nødvendig omtrent å ALLTID gjøre det partneren vil og alltid være hjemme. Selv om det selvsagt er opp til det aktuelle paret å diskutere seg fram til enighet.

Jeg synes også mannen i dette tilfellet er umoden - etter mitt syn er det ikke bra å drikke og være synlig beruset når man er sammen med barna (de reagerer jo til og med, da bør faren ta hensyn til dem, ikke de til han). Men om han drar til kameraten og drikker en sjelden gang, og ellers er en oppofrende familiefar, synes jeg det kunne vært en løsning på problemet.

Det er jo stor forskjell på å drikke hele natta og være fyllesyk påfølgende dag, og det å reise til en kamerat og drikke litt utover natta.

Problemet er jo egentlig ikke at de drikker, problemet er at faren ikke tar hensyn til at barna er i huset.

Jeg har ingen problemer med at min mann reiser bort en helg av og til, og drikker seg kjempefull hos en kamerat.

Det bør jo selvfølgelig bety at han er hjemme en annen helg, så jeg kan reise bort og kose meg med venner.

Man slutter ikke å ha et liv bare for at man får barn, men man får en ekstra part å ta hensyn til.

Dette er jo i bunn og grunn et problem mellom TS og hennes partner, og mannens kamerat er kun en utløsende faktor. Han ville ikke vært et problem hvis TS's mann tok ansvar for seg og sine, og sa ifra når nok var nok.

Skrevet

Jeg syns synd på barn som opplever å se sine foreldre fulle. Selv om det bare er en gang i måneden. Det er min mening. Jeg er ikke avhold, og er ikke prippen. Men barn bør slippe å se at mor eller far drikker seg fulle.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Synes du har fått veldig mange bra svar her!

Det er ikke greit at mannen din lever som om han ikke har familie. Selv om det bare er ei helg i måneden. Klart at mannen din må få ha besøk av kameraten sin, men han må ta hensyn til deg og barna. Jeg synes ikke det er ok at en søndag i måneden går bort, for at mannen din skal sove ut rusen. Barna trenger foreldrene i helgene, og han bør klare å komme i form igjen til søndag morgen. Da får han drikke mindre, og legge seg tidligere. Synes han virker umoden som spiller musikk om natta, og ikke tar hensyn til at du og barna skal sove.

Hva med deg da? Har du en frihelg i måneden, eller er alt ansvaret for barna ditt?

Skrevet

Huff. Syns det er mange svar her som vitner om at mange mener at når man er gift og har barn skal man legge seg tidlig, spørre om lov og aldri være fyllesjuk etc.

Jeg syns det går litt langt når det spilles så høyt om natten at du og ungene våkner, og at far og kompis sitter full i stua om morra'n. Men det betyr ikke at mannen ikke er moden for å ha familie og bla,bla,bla...

Folk må få lov å avreagere, rømme litt fra hverdagen. Syns det er en god ide å foreslå at de heller er hos kameraten når de skal drikke natta lang, og ut i neste dag, men jeg syns ikke det er så mye å lage krise over hvis dette skjer ca en gang i måneden.

Selv om jeg elsker barna og mannen min over alt på jord, så syns jeg det er utrolig deilig å kunne "rømme" for en natt, være hos en god venninne og drikke meg stupings og sitte å skravle til sola står opp. Før, når denne venninna bodde på samme plass som meg, gjorde vi nettopp dette en gang i måneden. Av og til hos henne, av og til hos oss. NÅr vi var hos oss måtte vi selvfølgelig dempe musikken noe, og vi gikk og la oss en halvtimes tid før ungene stod opp. Da var ikke jeg akkurat disponibel for søndagstur denne søndagen, men jeg hadde fått påfyll av oppmerksomhet av venninna mi, fått snakket ut om det jeg grublet på, gitt noen gode og dårlige råd, og hatt et 3/4 barnefritt døgn! Deilig det en gangi måneden!

Skrevet
Da var ikke jeg akkurat disponibel for søndagstur denne søndagen, men jeg hadde fått påfyll av oppmerksomhet av venninna mi, fått snakket ut om det jeg grublet på, gitt noen gode og dårlige råd, og hatt et 3/4 barnefritt døgn! Deilig det en gangi måneden!

Klart det er deilig og jeg kunne ha tenkt meg det samme selv når jeg føler at batteriene må lades, men jeg gjør det ikke.

Grunnen til dette er , som du skriver, at du er ikke disponibel for noen søndagstur. Om min mann så skal ha de samme "rettighetene" så er det plutselig to søndager i mnd at en av oss ikke er i form til å tilbringe dagen med ungene. Det behøver jo ikke å være krise ;) men jeg ønsker å viderefører mine foreldres familietradisjoner med at søndag er familiedag. Skal vi voksne drikke så skal vi faktisk klare å drikke med måte og legge oss til skapelig tid slik at det ikke går ut over ungene.

Det at far eller mor skal ha en fast dag i mnd hvor de får ta`n helt ut er ikke noe jeg er vant til. Hvorfor går det ikke an å være sosial, ta noen øl og så kaste naboen ut ved å bruke barna som begrunnelse? Om far på død og liv på følge med naboen hjem for å fortsette å drikke hele natten så er ikke det avreagering, det er bare harry og lite konstruktivt for morgendagen.

Skrevet
Det at far eller mor skal ha en fast dag i mnd hvor de får ta`n helt ut er ikke noe jeg er vant til. Hvorfor går det ikke an å være sosial, ta noen øl og så kaste naboen ut ved å bruke barna som begrunnelse? Om far på død og liv på følge med naboen hjem for å fortsette å drikke hele natten så er ikke det avreagering, det er bare harry og lite konstruktivt for morgendagen.

kanskje fordi folk er forskjellige?

ærlig talt, om ungene ikke får søndagsturen den ene gangen i måneden, so what?

og hvordan kan du vite hva som er konstruktivt for den enkelte? :klø:

joda, alle vet at drikking ikke er bra, men gud så mange foreldre som er småbrisne etter "litt vin" flere ganger i uka. når det er sagt, så synes heller ikke jeg noe om at ungene skal se far drita. (det var jeg som foreslo at de tok festen til kompisen i stedet.)

som nallemaja sier, det må være lov å rømme fra hverdagen, og alle gjør det på sin måte; jeg trener, noen shopper.... alt med måte, og ja jeg synes det er måtehold å drikke en gang i måneden, om man blir dritafull eller ei. og jeg er avholds, bare så det er sagt.

Skrevet
kanskje fordi folk er forskjellige?

ærlig talt, om ungene ikke får søndagsturen den ene gangen i måneden, so what?

og hvordan kan du vite hva som er konstruktivt for den enkelte? :klø:

om begge foreldre mskal ha sin "fristund" så er det snakk om to søndager ;)

Ja, so what om ikke ungene får oppleve at foreldrene setter av søndagen til familien, spesielt i vår stressede hverdag.....so what :ironi: Fin holdning det..

Som du sier, vi er forskjellige.

Skrevet

det er vel ikke sikkert den andre velger å ta sin fristund på samme måte? :roll:

og ikke trenger det å være samme dag heller, slik at den hellige søndagen blir ødelagt for evig og alltid. det er mange måter å gjøre ting på vet du! :)

Skrevet

Så fordi man har barn er det ikke lov å spille musikk etter midnatt eller ta seg em drink- Hjelpes meg hvor skinnhellige er man

Skrevet
Så fordi man har barn er det ikke lov å spille musikk etter midnatt eller ta seg em drink- Hjelpes meg hvor skinnhellige er man

Dette har ingenting med å være skinnhellig å gjøre, det handler om å være en ansvarlig voksen. Her er det ikke snakk om en drink, men mange - tydeligvis mange nok til at barna merker det. Det er ikke ok. Ting endrer seg faktisk når man har barn, så hvis man vil ha seg en fest må det planlegges på en annen måte enn hvis man ikke har barn. Så lenge partneren er inneforstått med at h*n tar seg av barna dagen etter, og så lenge man ikke drikker seg full i samme hus som barna er, synes jeg det er greit å feste av og til.

Barn merker forandring på de voksne bare etter et par drinker, og dette prøver jeg å være bevisst på. Jeg er ikke skinnhellig av den grunn.

Skrevet

Herlighet, la nå denne faren ta seg en frikveld med kameraten en gang i blant!!! Er det rart det er mye skilsmisser, sier jeg. Men jeg er enig i at det ikke er noe hyggelig å stå opp på søndag og det sitter to fulle mannfolk (eller kvinnfolk) i stua, så la det foregå hos noen som ikke har noen å ta hensyn til. God jul!

Skrevet

Så var det dette med balanse da

- klart ikke barn skal se foreldre fulle

- klart det ikke er ok at far sitter driting søndagmorgen når ungene står opp

MEN

å kunne spille litt musikk etter midnatt må da være ok engang i bland

- drikke alkhol må også være ok, slev om ungene ligger å sover , men man trenger ikke drikke seg snydens

Skrevet
om begge foreldre mskal ha sin "fristund" så er det snakk om to søndager ;)

Ja, so what om ikke ungene får oppleve at foreldrene setter av søndagen til familien, spesielt i vår stressede hverdag.....so what :ironi:  Fin holdning det..

Som du sier, vi er forskjellige.

Hva med å heller se på hvordan man prioriterer tiden med barna resten av ukedagene. Da blir det nemlig ikke helt krise om mor er indisponibel en søndag i måneden, eller far...eller en søndag hver. Det er faktsik like viktig å skjerme barna fra "vår stressede hverdag" som du så fint kaller det. Da fyller du kanskje opp tida di og resten av familien med for mange individuelle aktiviteter? eller prioriterer jobb for mye? Her i huset pleier klarer vi faktisk å bruke naturen andre dager enn søndager. Både ukedager og lørdager...ikke vanskelig det. Har på ingen måte dårlig samvittighet om vi mister to søndagsturer i måneden med barna. Ville hatt mye dårligere samvittighet om vi ikke greide å sette av tid til ungene resten av uka.

Skrevet
Hva med å heller se på hvordan man prioriterer tiden med barna resten av ukedagene.

Ja, la oss se på det ;)

To foreldre som begge jobber 100%.(Og mannen jobber sikkert 150% for å få bedriften til å gå i pluss.) To kvelder i uken jobber mannen sent. Annen hver lørdag jobber han også halve dagen.

Ungene legger seg kl 8. Dvs at søndagen er den eneste dagen i uken barna våre får tilbringe sammen med begge foreldrene,-hele dagen. Det synes jeg ikke er for mye forlangt.

Vi kan ikke jobbe mindre. A/s familien skal gå rundt. Den tiden du vil at vi skal prioritere med ungene i hverdagen går med til å hente fra bhg, lage middag, litt lek og så i seng.

Hadde det vært så lett at jeg bare kunne si"nå tar jeg meg en pause fra mann og barn fordi jeg behøver det." ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet (endret)
Ja, la oss se på det ;)

To foreldre som begge jobber 100%.(Og mannen jobber sikkert 150% for å få bedriften til å gå i pluss.) To kvelder i uken jobber mannen sent. Annen hver lørdag jobber han også halve dagen.

Ungene legger seg kl 8. Dvs at søndagen er den eneste dagen i uken barna våre får tilbringe sammen med begge foreldrene,-hele dagen. Det synes jeg ikke er for mye forlangt.

Vi kan ikke jobbe mindre. A/s familien skal gå rundt. Den tiden du vil at vi skal prioritere med ungene i hverdagen går med til å  hente fra bhg, lage middag, litt lek og så i seng.

Hadde det vært så lett at jeg bare kunne si"nå tar jeg meg en pause fra mann og barn fordi jeg behøver det." ;)

Da prioriterer dere jobb fremfor barna, og må ta konsekvensene for det. Men det er ikke alle som jobber så mye som dere, og har derfor tid i hverdagen til å ta seg en tur ut. En kan ikke bare se på seg og sitt, og forvente at slik skal det være over det hele. For det er faktisk mennesker som prioriterer mer tid med familien sin, fremfor å jobbe 150% ;)

Endret av Madam Felle
Gjest squeeky
Skrevet

Jeg synes dere burde revurdere hvordan dere prioriterer tiden deres. Både som "single", familie og som foreldre...

Om jobb er så viktig at det kommer foran barna, er det kanskje på tide at dere legger inn noen dager i mnd. der dere gjør noen sammen som en familie. En helg i mnd. kunne dere kanskje få dere en barnevakt eller la barna besøke besteforeldre, slik at dere kan finne på noe bare for dere selv, slik at dere kan pleie forholdet deres. Komme dere ut med venner, feste litt og hente barna ut på formiddagen når dere har "våknet" til liv igjen.

Jeg sier ikke at mannen din aldri burde få ha besøk i helgene der han tar et par øl og koser seg med en kompis, men ikke på bekostning av familien. Han må gjerne spille litt musikk, men ikke så høyt at dere ikke får sove.

Men at han skal sitte hele natten synes ikke jeg passer seg. Da kommer "frihelgen" jeg nevnte inn i bildet. Ta den ut da...

Uansett; Barna kommer foran alt. Dere får bare en sjanse som foreldre, og tiden dere har med dem kommer aldri tilbake. Je skjønner at dere jobber mye, og jeg vil gjøre det samme når jeg får barn, men det er alarmerende når jobben kommer foran familien.

Så viktig er jobben ikke.

Skrevet
Har lenge lurt på hvordan jeg skal si ifra for å bedre situasjonen. Min mann har en venn som er kjempegrei. Jeg liker ham kjempegodt, og er takknemlig for at min mann har funnet en så god og flott venn. Denne vennen ble skilt for ca. et år siden, men jeg har ikke inntrykk av at han sitter mye hjemme alene likevel. Tror ikke han slår seg så veldig løs på damefronten.

Når han kommer på besøk er det alltid god stemning hjemme hos oss. Jeg legger meg som regel i behørig tid, da våre barn på 6 og 10 ikke bryr seg om at vi er trøtte om morgenen. Min mann sitter imidlertid oppe helt til vennen går neste morgen/formiddag. Da har de drukket konjak (eller lignende) hele natta, og er ganske trøtte og fulle. Jeg liker ikke at barna får se dette, eller at mennene begynner å tulle og tøyse med barna når det er sånn. Noen ganger spiller de musikk så høyt at både jeg og barna våkner av det igjen og igjen og igjen. Det virker som om de ikke bryr seg om at det er andre folk i huset.

Andre ganger sitter de hjemme kos vennen og holder på på samme måten. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare barna at faren deres oppfører seg på denne måten. Jeg vet heller ikke hva jeg skal si når minstemann kommer fra skolen og spør om pappa er full. Min mann er aldri full i ukedagene, men jeg tenker at det gjør ganske stort inntrykk å se faren på den måten i helgene.

Det må presiseres at dette ikke skjer hver helg. En helg i måneden, kanskje. Jeg er muligens prippen, men jeg ønsker ikke å ha det på den måten lengre. Jeg har prøvd å si ifra på en pen måte, men min manns venn setter da opp et uskyldig blikk og spør om de ikke skal få kose seg av og til. Jo, selvfølgelig må de få kose seg. Jeg er bare ikke helt med på at det må koses så innmari lenge, og på bekostning av nattesøvnen til oss andre. Hele dagen etterpå blir jo også helt ødelagt, og siden jeg nå begynner å syns at "kosen" er ugrei klarer jeg ikke å bortforklare det for barna lengre, engang. Hva kan jeg gjøre/si?

Det er da ikke din manns venn du skal ta dette opp med,men din mann!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...