Gå til innhold

Gjester som aldri går

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lenge lurt på hvordan jeg skal si ifra for å bedre situasjonen. Min mann har en venn som er kjempegrei. Jeg liker ham kjempegodt, og er takknemlig for at min mann har funnet en så god og flott venn. Denne vennen ble skilt for ca. et år siden, men jeg har ikke inntrykk av at han sitter mye hjemme alene likevel. Tror ikke han slår seg så veldig løs på damefronten.

Når han kommer på besøk er det alltid god stemning hjemme hos oss. Jeg legger meg som regel i behørig tid, da våre barn på 6 og 10 ikke bryr seg om at vi er trøtte om morgenen. Min mann sitter imidlertid oppe helt til vennen går neste morgen/formiddag. Da har de drukket konjak (eller lignende) hele natta, og er ganske trøtte og fulle. Jeg liker ikke at barna får se dette, eller at mennene begynner å tulle og tøyse med barna når det er sånn. Noen ganger spiller de musikk så høyt at både jeg og barna våkner av det igjen og igjen og igjen. Det virker som om de ikke bryr seg om at det er andre folk i huset.

Andre ganger sitter de hjemme kos vennen og holder på på samme måten. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare barna at faren deres oppfører seg på denne måten. Jeg vet heller ikke hva jeg skal si når minstemann kommer fra skolen og spør om pappa er full. Min mann er aldri full i ukedagene, men jeg tenker at det gjør ganske stort inntrykk å se faren på den måten i helgene.

Det må presiseres at dette ikke skjer hver helg. En helg i måneden, kanskje. Jeg er muligens prippen, men jeg ønsker ikke å ha det på den måten lengre. Jeg har prøvd å si ifra på en pen måte, men min manns venn setter da opp et uskyldig blikk og spør om de ikke skal få kose seg av og til. Jo, selvfølgelig må de få kose seg. Jeg er bare ikke helt med på at det må koses så innmari lenge, og på bekostning av nattesøvnen til oss andre. Hele dagen etterpå blir jo også helt ødelagt, og siden jeg nå begynner å syns at "kosen" er ugrei klarer jeg ikke å bortforklare det for barna lengre, engang. Hva kan jeg gjøre/si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare til å si at barna har lagt merke til det og at de har spurt om pappa er full da og da. Det alene burde få din mann til å tenke litt. Barna får med seg hva som skjer i deres hjem og det er ikke greit.

Eller så synes jeg at kameraten kan gå hjem til seg selv til vanlig tid, sånn at både du, mann og barn er uthvilte til neste dag enn å holde din mann oppe og til og med få han til å drikke alkohol.

Å kose seg er greit nok, men de må nok lære seg å sette en strek for kosingen lenge før det er neste morgen/formiddag. F eks avslutte rundt kl 01:00. Det burde gå an uten at det skulle bli et så sabla stort problem.

Dere har tross alt barn. Det bør kameraten til mannen din tenke på.

Skrevet
Det er bare til å si at barna har lagt merke til det og at de har spurt om pappa er full da og da. Det alene burde få din mann til å tenke litt. Barna får med seg hva som skjer i deres hjem og det er ikke greit.

Eller så synes jeg at kameraten kan gå hjem til seg selv til vanlig tid, sånn at både du, mann og barn er uthvilte til neste dag enn å holde din mann oppe og til og med få han til å drikke alkohol.

Å kose seg er greit nok, men de må nok lære seg å sette en strek for kosingen lenge før det er neste morgen/formiddag. F eks avslutte rundt kl 01:00. Det burde gå an uten at det skulle bli et så sabla stort problem.

Dere har tross alt barn. Det bør kameraten til mannen din tenke på.

Jeg tror mannen er fullt ut i stand til å ta egne avgjørelser jeg, og at han gjør dette av egen, fri vilje.

Jeg synes dette er en sak du bør ta opp med din mann. Det er hans kamerat, hans gjest, og det er han som bør si fra til kameraten at dette ikke fungerer så bra i et hjem med kone og barn. De får ta hensyn.

Greit nok med en fest i blant, men ikke når det går ut over barna. Det bør mannen din være voksen nok til å skjønne, og det uten at du skal behøve å gå til kameraten for å si fra.

Skrevet

Jeg trodde av overskriften at det var din manns venn som var problemet, at han aldri vil gå hjem. Men problemet er jo tydeligvis din mann. Han bruker sin venn osm en muølighet til selv å få sitte oppe og drikke seg full om natta. Det er ditt ansvar å beskytte dine barn fra dette. Du har følgende muligheter:

1. Få din mann til å slutte med dette

2. Be fagfolk om hjelp! Du er også en del av problemet dersom du IKKE får stoppet dette.

3. Be ham flytte ut

4. Flytt ut selv

Gjest beekeeper
Skrevet
4. Flytt ut selv, MED barna selvsagt!

Det er da strengt tatt unødvendig å si det vel?

De har da bare et problem som forhåpentligvis kan fikses ganske fort.. Hun tregner ikke å pakke kofferten å stikke av med barna fordi om de er litt uenige.. :roll:

Skrevet

Synes heller ikke du skal gå så drastisk til verks som å flytte nå men å ikke si at det er din manns feil dette her, er å skyve ting under teppet.

For det er jo helt klart, man er da herre i sitt eget hus og alt det der.

Ekkelt det med at pappa er full når de våkner om morgenen, det hadde jeg aldri tolerert! Og det er på tide det blir gjort noe med- for deg og barnas skyld!

Så si ifra! Og bli enige om et klokkeslett som tidligere foreslått.

Skrevet

hvis det er den ene kvelden i måneden det er snakk om, kan de ikke ta den festen hjemme hos kompisen da? så slipper dere ubehaget med fulle folk.

jeg synes det er helt ok med en fest i mnd. å snakke om alkoholproblemer da blir for dumt.

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med din mann igjen. Fortell han at som far bør han slutte festen på et tidspunkt hvor han er edru og "ok" uthvilt om morgenen. Kameraten er velkommen, men i forhold til kameraten så har mannen din deg og barna å tenke på. Kamerten kan tenke på kun seg selv. Som familiefar kan man ikke oppføre seg som om man er enslig, sev om man har en enslig kamerat. Og det er mannen din som tar et valg. Han kan si til kameraten sin at " nå må jeg legge meg".

Jeg hadde ikke godtatt at min mann var hos en kamerat en gang i måneden og drakk hele natten, og kom hjem småfull om morgenen. Ei heller om han sov ut rusen hos kameraten, og kom hjem på ettermiddagen. Da hadde jg bedt han velge - livet som gift og småbarnsfar, eller livet som enslig og helge-pappa.

En fest i måneden er ok det, men bør avsluttes i rimelig tid av hensyn til resten av familien.

Og når barna kommer hjem og lurer på om pappa er full....DA har han dratt et for langt. Ta en prat med han etter at barna har lagt seg en kveld du. :klem:

Ceca ;)

Skrevet
hvis det er den ene kvelden i måneden det er snakk om, kan de ikke ta den festen hjemme hos kompisen da? så slipper dere ubehaget med fulle folk.

jeg synes det er helt ok med en fest i mnd. å snakke om alkoholproblemer da blir for dumt.

Enig i dette. Har ikke barn selv, men om jeg får er et prinsipp hos både meg om samboeren at de ikke skal se oss fulle (eller generelt påvirket av alkohol). Selvsagt forventes det vel også at man drikker sjeldnere når man har barn, men jeg synes ikke en gang i måneden er så mye så lenge man er flink til å stille opp for ungene/familien, og man kompenserer for den dagen man er borte ved å la partneren få "fri" i andre sammenhenger.

Folk må jo få lov til å være sammen med venner - valget om å sitte oppe hele natta og drikke er selvsagt fullt og helt mannens ansvar som andre sier. Om man mener det er et problem at han drikker selv om han er hos kameraten og ikke barna ser det, synes jeg personlig man overreagerer litt (så lenge det er sjelden), men det blir vel opp til det enkelte paret å diskutere. Synes man det går utover familielivet i stor nok grad får man selvsagt si fra og argumentere for synet sitt.

Skrevet

Folk må jo få lov til å være sammen med venner - valget om å sitte oppe hele natta og drikke er selvsagt fullt og helt mannens ansvar som andre sier. Om man mener det er et problem at han drikker selv om han er hos kameraten og ikke barna ser det, synes jeg personlig man overreagerer litt (så lenge det er sjelden), men det blir vel opp til det enkelte paret å diskutere. Synes man det går utover familielivet i stor nok grad får man selvsagt si fra og argumentere for synet sitt.

Hva er sjelden da? Det er jo en definisjonsspørsmål. Noen mener at en gang pr helg er ok, andre mener at en gang i mnd er greit.

Jeg synes ikke det er en selvfølge at mannen får bestemme dette selv. Jeg synes det blir drøyt om jeg skulle drukket hele natten med en venninne, vekket hele huset, tullet med ungene i beruset tilstand neste morgen og så brukt en hel dag for å sove av meg rusen. En hel dag som jeg da har valgt å ikke tilbringe sammen med mann og unger fordi å drikke med en venninne var viktigere.

Er det greit at et menneske som har forpliktelser kan velge å si fra seg de forpliktelsene uten å høre med partneren om det er greit.

Hadde jeg gjort dette så hadde min mann måtte ordne med hus, aktivisere unger og hatt ansvaret om alt alene. kanskje er det greit og supert for han, men jeg hadde SPURT han først, ikke bare tatt det for gitt at det var greit.

Jeg synes oppførselen til denne mannen er umoden og respektløs.

Skrevet

Hva med å reise bort den helga kameraten kommer? Altså at du reiser bort, uten barna. Jeg tror jeg hadde gjort det, sagt at nå drar jeg, og kommer igjen imorgen kveld, nå som dere er to til å passe barna i morgen, haha.

Og så hadde jeg tatt med meg en bok og lagt meg på hotell.

Skrevet
Hva med å reise bort den helga kameraten kommer? Altså at du reiser bort, uten barna.  Jeg tror jeg hadde gjort det, sagt at nå drar jeg, og kommer igjen imorgen kveld, nå som dere er to til å passe barna i morgen, haha.

Og så hadde jeg tatt med meg en bok og lagt meg på hotell.

:overrasket:

Skal barna passes av to menn på "fylla"? :sjokkert:

Dette er menn som ikke tar hensyn når kone og barn er hjemme, hva får deg til å tro at de tar hensyn når kona er borte?

Kanskje far vil la være å drikke så mye siden han må opp dagen etter, men jeg tviler på at kameraten tar samme hensynet!

Jeg er heller enig med de som sier at trådstarter bør be mannen om å holde seg borte den helgen i måneden.

Skrevet (endret)

Problemet ditt er din mann, ikke hans kamerat, og det er din mann du må ta denne praten med, ikke kameraten som "setter opp et uskyldig blikk".

Gjesten er ikke problemet, det er det din mann som er. For hadde han tatt kvelden, så hadde gjesten gått.

Endret av Malama
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det ser ut til at min tenkemåte er helt normal, og takk og pris for det. Jeg må vel likevel innse at det er min mann som er problemet, da det er hans gjest som gjør at ting sklir så veldig ut. En har vel det med å prøve å rettferdiggjøre oppførselen til dem man er glad i, og skyve ansvaret over på andre, for eksempel venner (dessverre).

Ja, jeg må nok ta meg en prat med min mann, på en måte som får poenget til å "sige inn". -og uten at han syns at jeg er ei sur kjerring som ikke tåler at andre har det gøy.

Og igjen: takk for alle svar! Dere er helt toppen! :hjerte:

Skrevet

Ser du har fått masse flotte svar.

Ville bare si at jeg har ei venninne som kan bli sittende å prate til hun blir kastet ut. Og så lenge jeg ikke hadde noen andre enn meg selv å tenke på, så fikk hun gjerne sitte lenge. Vi kunne drikke til tidlig morgen.

Men etter hvert har jeg lært at jeg kan fortelle henne at nå er jeg trøtt, og få henne til å gå hjem. (Ofte kan hun få med seg resten av vinflaska, hvis hun vil fortsette å drikke.)

Hun blir ikke fornærmet av å bli "kastet ut" på den måten. Grunnen til at hun blir sittende, er jo at vi har det koselig.

Min mann har en kamerat som er ennå værre. Han tar ikke hint om at det er på tide å gå hjem. Så når jeg har sovet i flere timer, og min mann også sier han vil gå og legge seg, så kan kameraten fortsette festen alene. (Mens vi sover.)

Dette er også greit, så lenge vi ikke har barn.

Men når barnet kommer, så vil nok også min mann være flinkere til å få kameraten avgårde når han selv legger seg. (F.eks ringe etter taxi til han.)

Merker alikevel at de demper lydnivået når jeg har lagt meg, og forsøker å ta hensyn til at jeg skal sove. Hadde de ikke gjort det, ville jeg nok vært mindre tolerant overfor disse lange kveldene.

At barn skal se pappa full når de våkner om morgenen, mener jeg er uakseptabelt.

Det er nok viktig at din mann tar ansvaret sitt i denne saken, og prioriterer barna foran sene kvelder med kameraten.

Kanskje de kan kutte litt ned på hyppigheten, og ta de virkelig sene kveldene hjemme hos kameraten?

Skrevet

Du må jo bare ta en prat med mannen din. Si at du godtar at han skal ha det hyggelig med kompisen en gang i blant, men at du forventer at søndagen er familiedag - han får være i form til å bli med på tur med deg og ungene, slik at ungene ikke blir skadelidende.

Det kan jo virke som om mannen din kanskje gjerne vil ha litt ungkar-følelse igjen...... Sitte sammen med kompisene og glemme alle forpliktelser. Frihet kan være smittsomt, det.....

Mannen min har også kompiser som er skilt - i begynnelsen så blir det mye "guttegreier" av det, de drar på byen sammen, fester og styrer. Så kommer perioden da de nyskilte er på sjekkern/er nyforelskede - da er jeg ofte litt redd for smitteeffekten på mannen min ;) Neste fase er når kameratene sitter småfulle og forteller hvor heldig mannen min er som har så god kone, og hvor mye de misunner ham som er godt gift, for det viser seg at det slett ikke er noe gøy å være på leting etter den rette på utestedene i byen.

Du får ta en prat med mannen din, finne ut hvor reflektert han er i forhold til dette, og om han er villig til å tilpasse seg at han faktisk har en familie.

Gjest squeeky
Skrevet

Små barn skal ikke se foreldrene sine fulle...Ville sagt klart i fra til mannen din at "kosen" er over til midnatt, og høy musikk ikke tolereres når det er små barn i huset som skal sove.

Han er en pappa, og må ta ansvar. Ikke bruke kompisen som en undskyldning til å bli full hjemme.

Skrevet
Små barn  skal ikke se foreldrene sine fulle...Ville sagt klart i fra til mannen din at "kosen" er over til midnatt, og høy musikk ikke tolereres når det er små barn i huset som skal sove.

Han er en pappa, og må ta ansvar. Ikke bruke kompisen som en undskyldning til å bli full hjemme.

:klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...