Tristessa Skrevet 1. oktober 2006 #21 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Det kan jo hende hun mener at det kan være på sin plass med noen velmenende råd? Jeg ber ikke legene mase på meg ang. røykeslutt, men de gjør det likevel Er ikke alt her i verden man kan få som man vil, og ved besøk hos helsepersonell må vi nok regne med å få beskjeder vi ikke liker av og til dessverre ← Helt enig. Dessuten kan (og er) overvekt i mange tilfeller en viktig del av puslespillet hva høyt blodtrykk, sjenanse og depresjon angår. Jeg er ikke overvektig, men da jeg begynte å trene fikk jeg enorm oppbacking av psykolog og lege siden de mener det er så viktig i forhold til psyken. Husk at helsesøster også bare er et menneske som kan synes det er vanskelig å hjelpe noen som ikke virker å være så interessert i å hjelpe seg selv. Endret 1. oktober 2006 av Tristessa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 1. oktober 2006 #22 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det kan jo hende hun mener at det kan være på sin plass med noen velmenende råd? Jeg ber ikke legene mase på meg ang. røykeslutt, men de gjør det likevel Er ikke alt her i verden man kan få som man vil, og ved besøk hos helsepersonell må vi nok regne med å få beskjeder vi ikke liker av og til dessverre ← Ja, det kan hende det at hun mener at det er på sin plass med noen råd. Men det er ikke hun som har det siste valget.. Blir litt vel for mye for meg når hun ikke snakker om noe annet. Da føler jeg at det er bortkastet å sitte der. Selvfølgelig er ikke det slik at man får det som man vil her i verden. Det finnes bare måter å gjøre tingene på, og utføre dem i praksis. Derfor, kan noen være mer frampå enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 1. oktober 2006 #23 Del Skrevet 1. oktober 2006 Har hun sagt at du må slanke deg, eller har hun bare kommet med kostholds og treningsråd? Jeg er enig med Frysepulver i at av og til får vi råd vi ikke liker, men de er velment. Dessuten kan det hende at rådene dreier seg om andre ting enn vekta di. Å endre kostholdet kan ha mye å si for helsa di på mange måter. ← Hun har ikke sagt at jeg må slanke meg. Men hun sier at jeg synes at du bør gjøre det og det, for det tror jeg er bra for helsa og slikt. Nå har jeg faktisk et bra kosthold, og jeg har gått ned i vekt. Uten hjelp fra noen andre enn meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 1. oktober 2006 #24 Del Skrevet 1. oktober 2006 Helt enig. Dessuten kan (og er) overvekt i mange tilfeller en viktig del av puslespillet hva høyt blodtrykk, sjenanse og depresjon angår. Jeg er ikke overvektig, men da jeg begynte å trene fikk jeg enorm oppbacking av psykolog og lege siden de mener det er så viktig i forhold til psyken. Husk at helsesøster også bare er et menneske som kan synes det er vanskelig å hjelpe noen som ikke virker å være så interessert i å hjelpe seg selv. ← Vet det at helsesøster er bare et menneske som kan synes det er vanskelig å hjelpe andre. Det er opp til hver enkelt, og ikke en helsesøster eller en lege. Bare det at jeg og helsesøster snakket om at jeg var litt trist og lei.. Så var det sånn at ja, hvis jeg ikke kom til å snakke med legen om dette på fredag, nei da skulle hun gjøre det! Da så jeg bare overraskende bort på henne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 1. oktober 2006 #25 Del Skrevet 1. oktober 2006 For meg hjelper trening veldig godt når jeg er deppa og langt nede psykisk. Trening får meg til å tenke på andre ting en liten stund, jeg får overskudd og fornyet energi. Ikke uten grunn at endorfinene (som utløses bl.a av trening) blir kalt kroppens eget antidepressiva. Alle har godt av å trene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 1. oktober 2006 #26 Del Skrevet 1. oktober 2006 For meg hjelper trening veldig godt når jeg er deppa og langt nede psykisk. Trening får meg til å tenke på andre ting en liten stund, jeg får overskudd og fornyet energi. Ikke uten grunn at endorfinene (som utløses bl.a av trening) blir kalt kroppens eget antidepressiva. Alle har godt av å trene! ← Alle har veldig godt av å trene, sant det. Men er det sikkert at det hjelper på absolutt alt? Det fikk jeg erfare i fjor, at det gjorde det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 1. oktober 2006 #27 Del Skrevet 1. oktober 2006 For meg hjelper trening veldig godt når jeg er deppa og langt nede psykisk. Trening får meg til å tenke på andre ting en liten stund, jeg får overskudd og fornyet energi. Ikke uten grunn at endorfinene (som utløses bl.a av trening) blir kalt kroppens eget antidepressiva. Alle har godt av å trene! ← Enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 1. oktober 2006 #28 Del Skrevet 1. oktober 2006 Alle har veldig godt av å trene, sant det. Men er det sikkert at det hjelper på absolutt alt? Det fikk jeg erfare i fjor, at det gjorde det ikke. ← Klart det ikke hjelper på alt. Trening (feil trening sådan) kan gjøre mange ting verre. Spesielt hvis man har et tvangsmessig forhold til trening, eller om man får belastningsskader. Men om man trener moderat i forhold til hva kroppen din tåler og klarer, og bruker rett utstyr, så er min erfaring at det hjelper på depresjoner og en dårlig psyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest squeeky Skrevet 13. oktober 2006 #29 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det er mange gode poenger her... At trening(Mrk. IKKE slanking) er bra for helsen...sambo har den siste tiden jobbet ALT for mye....han fikk mørke ringer under øynene, ble hissig og ville bare sove på ettermiddagen. Jeg måtte bare si stopp! Nå jobber han kjernetid fra 9-17, trener 1 1/2 time tre ganger i uken, og forskjellen på bare de 3 ukene er ENORME! Han er friskere, mer opplagt, blid og ikke minst i bedre form. Så trening er ingen dum ide....gjerne etter en økt å legge seg under solen i 20 min. for å få litt farge og lysterapi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. oktober 2006 #30 Del Skrevet 15. oktober 2006 jeg tror trening kan være god hjelp for mange problemer, men ikke hva som helst av trening og ikke om man ikke tar seg tid til å finne noe man faktisk kan ha det godt med å trene. og overtrening uten å passe på kostholdet, kan skade mye, så man kan helt klart trene feil og dette vil slå dårlig ut. men i forhold til problemer som depresjon og nedstemthet, så vet jeg om mange leger og psykologer som mener trening har en heldig innvirkning på disse problemene ja. (igjen, om man finner en treningsform man selv trives med) dessverre kan du nok kanskje ikke regne med å bruke en helsesøster til ren uttømming av tanker, jeg tror nok at en helsesøster vil prøve å hjelpe uansett om det er det du er ute etter eller ikke. har du fortalt henne at du ikke er interessert i råd, bare vil at hun skal lytte til deg og thats it? godt at legen din vil være til hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
83` Skrevet 16. oktober 2006 #31 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Ville du gått til en fagperson med et problem (for regner med du snakker om helsesøster om et problem, ellers ville du vel ikke gått til henne?), og forventet at han bare skulle lytte til deg og ikke gi deg råd om hvordan du blir kvitt problemene? Jeg skjønner ikke helt hvordan du vil snakke med et fagmenneske, og bare er interessert i at de sitter og lytter og ikke gir deg gode råd? Helsesøster føler seg nok pliktet til å informere deg om hvordan du kan komme ut av "knipa" som du kanskje er i, etter at du har snakket om dine problem. Se på det som gode råd og ta med seg, og velg selv viss du vil følge de eller ikke. Du trenger ikke å bli irritert over at hun sier desse rådene til deg, for det er jobben hennes! Håper du har det bra, og at du får mye godt ut av å snakke med legen! Endret 16. oktober 2006 av 83` Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BergensAnd Skrevet 20. oktober 2006 #32 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg syns det er litt forvirring her, Bente85. Slanking og trening er absolutt ikke det samme. Når du spør om trening hjelper for ALT så svarer jeg JA, trening er godt for alt, både fysisk og psykisk. Slanking derimot er ikke godt for alt. Jeg skulle gjerne sett det livet som blir bedre av å slanke seg til stadig (å passe vekta er for meg noe annet, men jeg skal ikke ta det opp her). Å få beskjed om at man trenger å slanke seg er nedverdingende, gir lite mestring på sikt, dårlig sjølbilde, og jeg syns det er veldig rart hvis en helsesøster har gitt deg beskjed om det. Hun er tross alt proffesjonell. Du har helt rett i å reagere hvis hun anbefaler deg det! Men det var altså ikke det du spurte om i avsetmninga. Fysisk trening er veldig undervurdert som helsefremmende middel. Sjøl bor jeg i et fylke som er pillelangere for alt, og skulle gjerne hatt alternative måter å løse helt enkle fysiologiske og mentale plager med å anbefale folk en tur i stedet. Det er nesten helt umulig å gruble og gå tur samtidig, har du lagt merke til det? Og så er det snodig at avataren din sier 85. Er du 21 og går til en helsesøster? Jeg er en gammel dame og spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå