Gå til innhold

Trening

Gjest bente85

Anbefalte innlegg

Jeg har en helsesøster på skolen min som gnåler om trening og fysisk aktivitet hver eneste gang jeg er der.

Begynner å bli lei av dette nå.

Har aldri kommet til helsesøster pågrunn av vekta mi, men pågrunn av at jeg ville snakke om høyt blodtrykk, det å være sjenert, depresjon og slikt.

På helsesøster, så virker det som, at det bare står trening i hodet på henne.

Jeg må si det at jeg kan synes at det er vanskelig å føre en normal samtale med henne.

Det blir bare så rart på en måte.

Hun sa det til meg idag, at du synes vel at jeg er slem nå, som sitter og snakker om dette.

Synes det at hun er veldig frampå med dette her.

Det låter jo ikke annet enn trening.

Sa det til henne at en slikt avgjørelse, det er opp til hver enkelt å bestemme.

Hun satt faktisk å snakke på at hun ville ringe til fastlegen min, og snakke om vekta mi.

Synes det er å gå litt langt jeg da men.

For det andre, vil hun snakke med mammaen min, pågrunn av at jeg er litt lei meg og sånn.

Men jeg er jo voksen, så da har ingen andre med dette da.

Jeg bestemmer jo selv hvem jeg vil involvere.

Snakket med fastlegen min på slutten av dagen idag, for jeg hadde time hos han.

Og han er mye mer hyggelig å snakke med.

Går an å ha en ordentlig samtale med han da.

Etter vi hadde sittet å pratet idag da, så spurte han meg om jeg ville komme til han sånn en gang i blandt, sånn at han fikk høre hvordan jeg har det.

Og det takket jeg ja til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

dumt at di ikke liker å prate med helsesøster. Hun har et godt poeng i at trening er bra. Trening handler ikke bare om slanking, men om helse på mange områder. Trening kan hjelpe mot ledd/muskelplager, blodtrykk, høyt blodtsukker, andre hjerteproblemer, astma, depresjon...Veldig mye. Hør på helsesøster og få en og få en fysioterapeut eller en treningsinstruktør til å legge opp et treningsprogram for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenkt meg det, om jeg hadde vært helsesøster, og sitte og prakke ned slanking/trening på skolens elever som kanskje hadde gått av en gåtur eller to.

Noen grenser får det være.

Det er bare det at ingen helsesøstre er like.

Men hun bør være glad, tynn som bare det, og sitter å skryter av hvordan hun gjør ting.

Bra hun trives med det i alle fall.

Ikke derfor jeg går til helsesøster, for å høre om treningsopplegget hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er faktisk veldig veldig bra mot milde depresjoner, faktisk virker det bedre enn medikamenter. Det kan være det var det hun først og fremst tenkte på. Når man trener så utskiller man endorfiner, kroppens egne antidepressiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking og trening er faktisk ikke det samme, alle har da godt av og trene, tykke eller tynne. Og en føler seg bedre av det. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan du kan si at dette er slankeprat, tror nok gjerne hun ville gnålt om kost også da. Hvis du ville snakke med helsesøster om det høye blodtrykket ditt, så kan det faktisk skyldes overvekt og det kan være derfor helsesøster tar det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

Trening kan også hjelpe mot høyt blodtrykk, enten man går ned i vekt eller ikke. Men er man overvektig, kan det å gå ned noen få kilo faktisk får blodtrykket til å normaliseres.

Kanskje du mistolker helsesøsters hensikter, rett og slett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenkt meg det, om jeg hadde vært helsesøster, og sitte og prakke ned slanking/trening på skolens elever som kanskje hadde gått av en gåtur eller to.

Noen grenser får det være.

Det er bare det at ingen helsesøstre er like.

Men hun bør være glad, tynn som bare det, og sitter å skryter av hvordan hun gjør ting.

Bra hun trives med det i alle fall.

Ikke derfor jeg går til helsesøster, for å høre om treningsopplegget hennes.

Hvis det var så, hvorfor sa ikke legen det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking og trening er faktisk ikke det samme, alle har da godt av og trene, tykke eller tynne. Og en føler seg bedre av det. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan du kan si at dette er slankeprat, tror nok gjerne hun ville gnålt om kost også da. Hvis du ville snakke med helsesøster om det høye blodtrykket ditt, så kan det faktisk skyldes overvekt og det kan være derfor helsesøster tar det opp.

I denne sammenhengen her, så er det slanking jeg tenker på.

Vel hun har spurt hva jeg har spist, masse godteri, kaker, brus og slikt.

Men det har jeg ikke.

Jeg kom bare innom helsesøster for å snakke om det.

Jeg ønsket ikke noen råd av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening kan også hjelpe mot høyt blodtrykk, enten man går ned i vekt eller ikke. Men er man overvektig, kan det å gå ned noen få kilo faktisk får blodtrykket til å normaliseres.

Kanskje du mistolker helsesøsters hensikter, rett og slett?

Det er jeg fullstendig klar over å det, at trening kan hjelpe mot høyt blodtrykk.

Mistolker?

Nei, gjør ikke det.

Skjønner jo at hun gjør det for at det er "godt" ment.

Men jeg går ikke til helsesøster for å få råd om hvordan jeg skal gå ned i vekt.

Er ikke derfor jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje foreslå for legen din at du får henvisning til psykolog? Hvis det er samtale du har behov for.

Helsesøster er ikke lege eller psykolog, men der for å gi generelle råd og opplysninger til elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at trening er det absolutte svaret på alt her i verden, men jeg tror trening kan hjelpe på så mangt, men ofte i tillegg til andre ting, være seg psykolog, medisiner og slanking. (Altså; sliter man med psyken kan både trening, medisiner og psykolog hjelpe, eller man trenger kanskje bare noe av dette). Dette blir jo individuelt og enhver må jo finne ut hva som passer best for seg selv (ofte i samråd med fagpersoner).

Jeg tror ikke helsesøster i dette tilfellet prøver å være slem og lei, men det er jobben hennes å komme med råd, og da gjør hun jo det. Så er det opp til ts om hun vil høre på rådene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje foreslå for legen din at du får henvisning til psykolog? Hvis det er samtale du har behov for.

Helsesøster er ikke lege eller psykolog, men der for å gi generelle råd og opplysninger til elevene.

Nå har legen min kommet opp med det tilbudet da, og ha litt jevnlige samtaler med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at trening er det absolutte svaret på alt her i verden, men jeg tror trening kan hjelpe på så mangt, men ofte i tillegg til andre ting, være seg psykolog, medisiner og slanking. (Altså; sliter man med psyken kan både trening, medisiner og psykolog hjelpe, eller man trenger kanskje bare noe av dette). Dette blir jo individuelt og enhver må jo finne ut hva som passer best for seg selv (ofte i samråd med fagpersoner).

Jeg tror ikke helsesøster i dette tilfellet prøver å være slem og lei, men det er jobben hennes å komme med råd, og da gjør hun jo det. Så er det opp til ts om hun vil høre på rådene :)

Helsesøster prøver ikke å være slem.

Men jeg har ikke spurt om råd angående vekt, men likevel kommer hun med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende hun mener at det kan være på sin plass med noen velmenende råd? Jeg ber ikke legene mase på meg ang. røykeslutt, men de gjør det likevel ;)

Er ikke alt her i verden man kan få som man vil, og ved besøk hos helsepersonell må vi nok regne med å få beskjeder vi ikke liker av og til dessverre

Endret av Frysepulver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Har hun sagt at du må slanke deg, eller har hun bare kommet med kostholds og treningsråd? Jeg er enig med Frysepulver i at av og til får vi råd vi ikke liker, men de er velment. Dessuten kan det hende at rådene dreier seg om andre ting enn vekta di. Å endre kostholdet kan ha mye å si for helsa di på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...