Gjest Frøken Dings Skrevet 18. januar 2003 #1 Del Skrevet 18. januar 2003 Vi vil gjerne ha småen inn i barnehage fra sommeren av. Selvfølgelig har vi søkt kommunalt, men der er vel ikke hovedopptaket før til høsten, og det blir i seneste laget for oss. Derfor satser vi på privat barnehageplass. Hvor vanskelig er det å få i Oslo egentlig? Hørte en plass at det var 80% barnehagedekning i vår bydel, men jeg vet ikke om dette gjelder ettåringene. Det er vel de som er verst å få inn, tenker jeg. Hvordan søker man privat barnehageplass? Er det bare å sende en egenkomponert søknad? Er det slik at private barnehager har løpende opptak, året rundt? Mange spørsmål fra en mamma og pappa som heller tar fri litt lenger enn å sende barnet til en ukjent og potensielt uengasjert dagmamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 19. januar 2003 #2 Del Skrevet 19. januar 2003 Når det gjelder private barnehager så kontakter du den enkelte barnehage og ber om å få tilsendt søknadskjema. Evt. kan du jo sjekke på nettet om de har egen hjemmeside. Da er det mulig at du kan finne søknadskjema der. Det er iallefall det vi gjorde. Bor riktignok ikke i Oslo, men jeg regner med at det ikke er så store forskjeller rundt om. Lykke til :kgsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 20. januar 2003 #3 Del Skrevet 20. januar 2003 I kommunen vår har de private og kommunale barnehagene felles opptak. Dvs at vi får søknadsskjema fra kommunen som gjelder alle barnehagene. Hvis ikke det er slik hos dere, kan du vel bare ringe den enkelte barnehage og spørre. Hovedopptaket går i mars, og barnehageåret starter i august. Hvis dere behøver plass fra sommeren (juni-juli-aug?), men har mulighet til å ta fri litt lenger, kan dere vel ta fri frem til året starter i august dersom kommunal bhg står øverst på ønskelisten? Et tips: Da jeg bodde i oslo og trengte plass midt i året, fikk jeg beskjed om å vente til hovedopptaket. men etter noen telefoner med masing til barnehagekontoret, ble det "plutselig" plass alikevel! Ventet bare i 1 mnd vi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Andungen~ Skrevet 20. januar 2003 #4 Del Skrevet 20. januar 2003 Hei! Når det gjelder barnehagedekning i Oslo kommune varierer det veldig! Noen har kjempe bra, så godt som full, dekning og andre har lange ventelister. De fleste bydelene har best dekning på barn over 3 år, men hos noen få er det omvendt. Du skriver at dere ønsker plass fra sommeren av. De fleste som får plass ved hovedopptaket får plassen fra en eller annen gang i august. Det er derimot fult mulig å søke om plass tidligere. Mange av dem som skal begynne på skolen sier opp plassen i løpet av sommeren. Jeg har opplevd at foreldre har fått tildelt plass fra august, men ønsket oppstart tidligere. Det har da vært opp til barnehagen å avgjøre om det går eller ikke. Vi har da vurdert det ut fra om noen har sagt opp tidligere og om det er personal på den avdelinga barnet skal være på. Det er jo midt i ferieavviklinga til personalet og det kan nok være en fordel at noen fra den avdelinga er tilstede de første ukene - spesielt for de minste. Søk i vei - det er ikke altid det er så vanskelig som de skal ha det til på barnehagekontoret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå