Gå til innhold

Fødselgave til mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hva jeg har forstått så er det blitt mer og mer vanlig at mamma'ene får en gave av far etter en fødsel som takk for innsatsen. Har du fått det, og hva fikk du egentlig?

Skal føde om noen uker og er spent på om jeg får noe, og eventuelt hva det er vanlig at man får.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er litt ille at det nå blir en forventning fra mor sin side...... det nyfødte barnet er vel gave nok for begge to vil jeg tro?

Skrevet

Dette har jeg faktisk aldri hørt om en gang.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Da jeg gikk gravid var det en temmelig hysterisk tråd her inne med damer som ble regelrett fornærma om de ikke fikk gull og diamanter etter å ha "gitt han et barn". Ettersom jeg ikke hadde tenkt å gi noen noe som helst, men rett og slett fikk barn sammen med kjæresten min, viste jeg han tråden og sa at dette forventet jeg ikke. Blomster hadde vært fint, og å komme hjem til en ren leilighet.

Et øyeblikk så han litt forvirra ut, for denne skikken hadde han aldri hørt om, men jeg fikk det jeg ønsket meg: En ren og ryddig leilighet med masse peoner :)

Skrevet

Har ikke fått noe, og ikke har jeg savnet det heller ;)

Vet om venninner/kolleger som har fått feks en sten til i allianseringen sin, dvs en diamant for hvert barn. Kan være en hyggelig markering.

Gjest gjest_mor_
Skrevet

Synes det er hyggelig hvis pappaen har lyst til å gi en gave, jeg!

Behøver vel ikke se på det som en "belønning" til mor, men mer som en markering av en stor begivenhet. Man pleier jo å få gave til bursdager, man ser vel ikke på det som en belønning for at man har blitt så og så gammel, men mer som en hyggelig gest, en markering?

Skrevet
Da jeg gikk gravid var det en temmelig hysterisk tråd her inne med damer som ble regelrett fornærma om de ikke fikk gull og diamanter etter å ha "gitt han et barn". Ettersom jeg ikke hadde tenkt å gi noen noe som helst, men rett og slett fikk barn sammen med kjæresten min, viste jeg han tråden og sa at dette forventet jeg ikke. Blomster hadde vært fint, og å komme hjem til en ren leilighet.

Et øyeblikk så han litt forvirra ut, for denne skikken hadde han aldri hørt om, men jeg fikk det jeg ønsket meg: En ren og ryddig leilighet med masse peoner :)

Det høres ut som den beste gaven, i tillegg til den felles gaven: barnet.

Jeg hadde nok ikke forventet mer, kanskje bortsett fra et par ferdige middager i stedet for blomster...

Skrevet

Jag har faktiskt bara läst om det här - aldrig hört om det i verkliga livet.

Jag måste säga att för egen del tycker jag att barnet i sig är en gåva som överskuggar det mesta annat.

Jag fyllde år på sjukhuset 3 dagar efter vi fått sonen - det var verkligen en icke-händelse. Min man som sovit hemma kom faktiskt ihåg att det var "min" dag men begränsad av öppettiderna en söndagsmorgon blev födelsedagspresenten en ask marmeladgodis. Jag blev faktiskt väldigt glad för den gåvan. Han hade både kommit ihåg dagen, och ordnat NÅNTING.

En födselgåva hade jag säkert blivit glad för men den hade nog "försvunnit" i babyglädjen

Skrevet

Jeg fikk ingenting, og hadde heller ikke forventet det!? VI fikk den store gaven SAMMEN - nemlig et barn. Det er ikke slik at "jeg har gitt han et barn"? Latterlig syntes jeg.

Får da være måte på å finne på unnskyldninger for å få/kjøpe gave. Det er BARNETS fødselsdag!! Hvis noen skulle få, måtte det bli barnet..

Håper virkelig ikke du forventer å få gave, da kan du bli skuffet. Og tro du meg - følelsene kan forventes å spille deg et puss.. Den minste ting kan bli veldig viktig for deg. Da kan du risikere å sitte med barseltårer for en gave du forventet å få - i stedet for å glede deg over den fantastiske gaven du faktisk fikk: en velskapt baby!

Lykke til med fødsel og barseltid. Du går en hyggelig tid i møte.

Skrevet

Jeg synes du skal forvente å få en gave hver gang dere "prøver å lage barn" også, om du skjønner hva jeg mener :legrine:

Skrevet

Når de fleste kvinner ikke engang har hørt om det, så tror jeg man skal forberede seg på at dette har gått de fleste menn hus forbi.

Skrevet

Fått blomster begge gangene men forventer ikke hverken diamantringer eller pelsjakker (som jeg og har hørt om) denne gangen heller.

Gaven er forhåpentligvis et velskapt barn, det holder for meg.

Skrevet

Dette innlegget er lagt inn på flere forum kan jeg se, og det virker nesten som om det bare er her inne man ikke har hørt om slike gaver. Kan også virke som om det er avhengig av hvor man bor. Ut i fra de andre forumene er nok dette mer kjent enn det tydligvis var for mange her inne.

Selv syns jeg det er en tåplig tradisjon. Det er greit med en blomsterkvast eller 2, men ikke dyre gaver for en felles glede som det det skal være å få barn sammen.

Skrevet

Tror det varierer utifra hvor man bor. I min omgangskrets er det helt vanlig å få et smykke som markering. Fikk selv en nydelig diamantring og det betydde mye mer for meg å få den enn alle bursdags og julegaver til sammen.

tingeling

Skrevet

Jeg forventer ingenting, og tror heller ikke mannen har hørt om det før.

Synes det er en litt rar skikk jeg, men takker ikke nei hvis han først skulle dukke opp med noe. :ler:

Skrevet

Smykkegaver er hvertfall "tradisjon" hos oss. Jeg fikk armbånd av mannen min, ring av mine foreldre og et kjede av svigermor like etter min første fødsel.

Jeg vet at min mor også fikk smykkegaver av pappa og hans foreldre da hun i sin tid fikk oss barna. Hva som er vanlig i mannenmin sin familie har jeg ikke spurt om, men jeg antar jeg heller ikke der var den første som fikk.

Jeg har ingen krav eller forventninger om tilsvarende gaver nå som jeg venter nummer to, men smykkene jeg fikk etter min sønns fødsel er av de kjæreste jeg eier.

Skrevet

Å gi dyre gaver ved en fødsel er iallefall ikke tradisjon i min familie eller omgangskrets. Forventer ikke at min kjære, mine foreldre eller svigerforeldre skal komme med smykker, pels eller lignende til meg. Og hvorfor i all verden skulle de det?? Eneste jeg forventer er å komme hjem til et hus som er rent og ryddig og gjerne ferdig middag. Vi har vært to om å lage dette barnet og det er jo bare vi kvinner som kan føde, sånn er naturen. Ville i såfall vært like riktig å gi faren en gave som moren. Begge har skapt barnet.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hva skal pappaen få da, som må stå og se på at mammaen har det vondt? Det er virkelig ingen lett jobb det heller, om mammaene tror det. Kan kanskje ikke helt sammenlignes med å føde, men hvorfor skal noen få noe utenom barnet i det hele tatt?

Jeg har faktisk bare hørt om det her inne, og har heller aldri hørt det i det virkelige liv. Så enten er vår vennekrets rar, eller så er det folk her inne ssom forventer mer av partnerene sine enn det som er vanlig blant forlk i det virkelige liv.

For er ikke barnet nok belønning?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Dette innlegget er lagt inn på flere forum kan jeg se, og det virker nesten som om det bare er her inne man ikke har hørt om slike gaver. Kan også virke som om det er avhengig av hvor man bor. Ut i fra de andre forumene er nok dette mer kjent enn det tydligvis var for mange her inne.

Selv syns jeg det er en tåplig tradisjon. Det er greit med en blomsterkvast eller 2, men ikke dyre gaver for en felles glede som det det skal være å få barn sammen.

Jeg lurer rett og slett på om ikke enkelte kvinner har lært opp mennene sine til at de må gi de gave, fordi det er slik det skal være. Og de har kanskje lest at noen ahr fått en slik gave, og da fortalt mennene sine om at det er vanlig. Så har det blitt vanlig der, uten at det egentlig er vanlig rundt omkring i landet.

Jeg har venner/beskjente i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og rundt omkring på bygdene og har faktisk aldri hørt om noe slikt.

Skrevet

Litt misunnelse ute og går jenter? :ironi:

Merkelig hvor negative mange er ift slike gaver, og hvor strenge dere er på at man ikke skal forvente de. Samtidig forventer de fleste bursdags og julegaver, og ta en titt på bryllupsforumet hvor bra og dårlige gaver diskuteres i det vide og brede. Hvis man ser en slik gave som en belønning og argumentet mot er at barnet er en belønning i seg selv, hvorfor da forvente gaver i forbindelse med bryllup? Er ikke ekteskapet nok? Forventet (og fikk) dere morgengave?

Spør du meg så er det ikke noe tidspunkt som er bedre å gi en kvinne en diamant enn i forbindelse med en fødsel.

tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...