Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Er det forsvarlig å la et barn på 9 år være alene hjemme ca 2 timer på kvelden? Barnet det her er snakk om er kun vant til å være alene hjemme på dagtid i kortere tid, toppen 1 time av gangen.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Jeg synes det kommer an på når det er på kvelden. Jeg lar min datter, som er ti, være alene om jeg skal noe helt spesielt frem til ni, etter det finner jeg på noe så hun ikke er alene hjemme.
Gjest ts Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Jeg synes det kommer an på når det er på kvelden. Jeg lar min datter, som er ti, være alene om jeg skal noe helt spesielt frem til ni, etter det finner jeg på noe så hun ikke er alene hjemme. ← Det er fra kl 19.30 til ca 21.30 det er snakk om. Jeg er sterkt i tvil siden barnet ikke er vant til å være alene så mye på dagtid. Vi bor også på landet, her er ingen gatelys eller hus i umidelbar nærhet, så når det blir mørkt ute så er det bekmørkt her.
Brunhilde Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Det er fra kl 19.30 til ca 21.30 det er snakk om. Jeg er sterkt i tvil siden barnet ikke er vant til å være alene så mye på dagtid. Vi bor også på landet, her er ingen gatelys eller hus i umidelbar nærhet, så når det blir mørkt ute så er det bekmørkt her. ← Da ville jeg latt det være. Tenk om noe skjer så barnet blir redd? Syns ikke det er verd å risikere barnets trygghetsfølelse for 2 timer.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Det er fra kl 19.30 til ca 21.30 det er snakk om. Jeg er sterkt i tvil siden barnet ikke er vant til å være alene så mye på dagtid. Vi bor også på landet, her er ingen gatelys eller hus i umidelbar nærhet, så når det blir mørkt ute så er det bekmørkt her. ← Om du er så i tvil er det neppe rett for dere. Har du ikke noen som kan være der de to timene da?
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Tja, vet ikke hva jeg ville gjort. Spørs jo litt hvor komfortabel hun er med det selv og hvor viktig det var det jeg skulle. Også ville jeg sørget for at jeg (eller noen andre) kunne komme på kort varsel hvis hun blir redd. For det er vel ikke farligere å være alene to timer på kvelden enn på dagtid, men det er jo trist hvis hun blir kjemperedd... Kanskje jeg ville kjøpt/leid en fin film som varte i de to timene jeg skulle være borte Syns Violettas svar var ganske ok, tror nok jeg ville gjort mye for at hun slapp å være alene når hun skal legge seg.
CheapChampagne Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Hva mener 9-åringen da? Synes h*n det er greit å være alene hjemme på kvelden når det er mørk ute?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 Takk for svar Det er snakk om møte i FAU, å den aktuelle kvelden har jeg ingen som kan komme hjem til oss å være hos barnet. Personlig så har jeg ingen lyst til å utsette barnet for å være alene hjemme på kvelden. Jeg tror ikke h*n vil være alene hjemme på kvelden heller. Lurer derfor også på om noen vil reagere for at mangel på barnevakt til en 9 åring er grunn nok for å utebli fra møtet.
Gjest ts Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Hva mener 9-åringen da? Synes h*n det er greit å være alene hjemme på kvelden når det er mørk ute? ← H*n vil ikke være alene hjemme så lenge og heller ikke på kvelden.
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Kan ikke 9-åringen invitere en venninne på overnatting, da? Med pizza, leid DVD og snop? Jeg pleide å passe min bror innimellom i helgene da han var liten (han ble født da jeg var 9, så jeg var vel 10 år dette begynte), og da til langt utover kvelden. Da hadde jeg bestisen på overnattings, og vi hadde det helt konge. Mye mindre skummelt når man er to, og man får aldri nok alenetid med bestisen.
Brunhilde Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 Jeg syns du har mer enn god nok grunn til å melde forfall! Det viser jo bare at du setter barnet ditt først og det kan da ingen reagere negativt på?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 Jeg syns du har mer enn god nok grunn til å melde forfall! Det viser jo bare at du setter barnet ditt først og det kan da ingen reagere negativt på? ← Takk. Jeg setter barnet først. Å jeg vil komme borti flere situasjoner der jeg vil velge barnet i forhold til FAU (der jeg bare har blitt satt til å representere barnets klasse mot min vilje), som f.eks 17 mai der FAU har ansvar for å arrangere dagen. Mitt barn har ingen kontakt med sin pappa (pappans valg), og på en dag som 17 mai - som jo er barnas dag - vil jeg få problemer med FAU siden jeg ikke kan være med å jobbe den dagen da jeg vil være sammen med mitt barn - som kun har 1 forelder som stiller opp. Men dette var litt utenfor tema.
*Ariel* Skrevet 24. september 2006 #14 Skrevet 24. september 2006 Hvis du synes det er dumt å melde forfall kan du jo kanskje foreslå og møtes hos deg i stedet?
Gjest ts Skrevet 24. september 2006 #15 Skrevet 24. september 2006 Hvis du synes det er dumt å melde forfall kan du jo kanskje foreslå og møtes hos deg i stedet? ← Sikkert en god ide, men her er det snakk om minimun 14 personer. Møtene bruker å være på skolen, og jeg har veldig liten lyst til å lege så mye arbeid i dette at jeg har møtet hjemme hos meg. Plass har jeg heller ikke.
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #16 Skrevet 24. september 2006 En liten ide: Foreldrene i klassen til datteren din som valgte deg, gjorde det uten at du ville stille, sant? Var du tilstede og forklarte hvorfor det var uaktuelt? I såfall kan du varsle på neste foreldremøte at du ikke har anledning til å delta på FAU-greier, og at du gjerne vil trekke deg. Dersom de ikke velger noen andre, kommer du til å melde forfall fra alle FAU-arrangementer, og klassen vil dermed ikke være representert. Var du ikke til stede da du ble valgt, tar du opp på neste foreldremøte at dette ikke går - du er enslig forsørger, har ikke avlastning og vil ikke la datteren måtte være alene hjemme så sent på kvelden, og at de derfor må finne noen andre, etc. etc. Noen foreldre vil sikkert bli snurte på deg, men drit i det. Hvem er viktigst - noen barnslige voksne eller dattera di? Lykke til!
*Ariel* Skrevet 24. september 2006 #17 Skrevet 24. september 2006 Det finnes jo en vara til akkurat sånne tilfeller.
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #18 Skrevet 24. september 2006 Klart du har god grunn til å melde forfall, og FAU om noen må da skjønne at du prioriterer ditt barns ve og vel?! Skynd deg å få tak i vara-representanten du!
Gjest ts Skrevet 25. september 2006 #19 Skrevet 25. september 2006 Det finnes jo en vara til akkurat sånne tilfeller. ← Joda det finnes en vara, men hun ville ikke representere klassen i FAU siden hun tidligere har gjort det for sine andre barn. Jeg har stor forståelse for at hun føler at hun har bidratt med sitt som forelder og klassekontakt. Jeg visste ikke at det var masse jobbing med FAU når jeg sa ja til å være klassekontakt (jeg har bare 1 barn og vet ikke så mye om hva som kreves av klassekontakter). Da jeg fikk vite det så sa jeg til læreren at jeg holder på med en utdannelse som jeg må fullføre i tillegg til at jeg er enslig mor og er den eneste foreldren til mitt barn som stiller opp. Jeg må derfor prioritere mitt barn. Dette ble ikke respektert, og jeg ble satt opp som klassens representant i FAU selv om jeg sa at jeg ikke hadde anledning til det. En annen ting er at møter holdes på de dagene mitt barn er på fritidsaktiviteter ganske langt borte. Jeg må da bruke de dagene til å kjøre mitt barn til aktiviteter. Jeg synes ikke det er riktig at mitt barn ikke skal kunne gå på sine aktiviteter for at jeg må fly på masse møter. Jeg hjelper selvsagt til med dugnader osv, men sitte i FAU har jeg ikke sagt meg villig til, så nå føler jeg meg ganske overkjørt.
*Ariel* Skrevet 25. september 2006 #20 Skrevet 25. september 2006 Oki, sånn og forstå. Hos oss har vi en trinnkontakt pluss vara, og en FAUrepr. pluss vara. Det er tilsvarende i den andre klassen på trinnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå