Gå til innhold

Brystreduksjon

Gjest Gjest_Hattifnatt_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hattifnatt_*
Skrevet

Jeg fikk utført en brystreduksjon for litt under 2 uker siden. Er det noen andre her som kan fortelle meg hvor fort de var tilbake på jobb? Jeg jobber i barnehage, så jeg forstår selv at det vil ta litt tid, Men med dagens IA system er det jo ønske fra ledelsen om å komme tilbake i aktiv sykemelding så fort som mulig..... Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt en relativt stor brystreduksjon. Fjernet noen kilo der ja ;)

Jeg fikk først sykemelding i 2 uker fra sykehuset, med beskjed om å bli sykemeldt 2 uker til av min fastlege. Etter det var jeg tilbake på jobb, om enn noe redusert i starten.

Hadde rolig kontorjobb som ikke krevde særlig av løfting, så jeg overlevde på den måten. Andre jeg kjenner som har hatt denne operasjonen og har jobb med mye løft har vært borte ca 6 uker.

Skal nå inn for å opereres på nytt, og det blir spennende å se hvor fort helingen går denne gangen. Blir ikke like stor operasjon siden de bare skal fikse litt på ting, men arrene blir nok like store.

Skrevet

Sånn på siden; Hvordan er det etter operajonen? Mye arr? Har dere fremdeles nervene ut til brystvortene i orden? Føles det på samme måte?

Skrevet
Sånn på siden; Hvordan er det etter operajonen? Mye arr? Har dere fremdeles nervene ut til brystvortene i orden? Føles det på samme måte?

Kan snakke for meg selv :)

Har beholdt all følelse i brystene, inkl. vortene etter operasjonen. Det er selvfølgelig en del arr i og med det skjæres rundt vorten, ned og under. Arrene mine på selve brystet er pene, mens de under ikke er like pene. De mindre pene skal nå rettes opp, i tillegg skal det rettes en feil med den ene brystvorten.

Føles ikke helt på samme måte nei. Jeg har blitt mer følsom. Legen forklarte dette med at tidligere var nervene i helspenn pga at de ble strekt pga tyngden. Men skal ikke klage, følsomheten er jo der :)

Ellers hadde jeg det ganske bra etter operasjonen. En del smerter første dagene, men jeg var i butikken dagen etter. Holdt halvliggende stilling en del de første dagene, men deltok også i familielivet. Etter en uke var det eneste jeg kjente litt stikking i såret til tider. Dette ga seg etter noen uker.

Grunnen til at jeg har fått litt stygge arr er forresten at jeg fikk en allergisk reaksjon på tapen som ble brukt.

Skrevet

Takk :) Det som opptar meg aller mest er om man får beholde følsomheten i brystene etter en slik operasjon.

Var det verdt det? Er det lettere?

Skrevet
Var det verdt det? Er det lettere?

Det var verdt alt :) Det er mye lettere. Nå fjernet jeg 3,6 kilo tilsammen, så det sier seg jo at jeg fikk et mye lettere liv etter reduksjonen. Det har vært enklere å trene, finne klær, etc. Og ikke minst, den konstante stive nakken og vonde ryggen er historie :ler:

Skrevet

Hvor stort må det være for å få det dekket av det offentlige..?

Jeg har str. 75G/F. Og er bare 159 cm høy. Synes selv det ser gresslig...JUR-aktig! Er liksom så mye pupp! Og sliter med stiv nakke/rygg/etc. Men så lenge jeg trener jevnlig holdes det i sjakk...som oftest.

Skrevet (endret)
Hvor stort må det være for å få det dekket av det offentlige..?

Jeg har str. 75G/F. Og er bare 159 cm høy. Synes selv det ser gresslig...JUR-aktig! Er liksom så mye pupp! Og sliter med stiv nakke/rygg/etc. Men så lenge jeg trener jevnlig holdes det i sjakk...som oftest.

Jeg er 75H (og det er litt knapt det også merker jeg) - og er 156 høy. Det er IKKE mye gøy... :forvirret: *Vil ha*

Endret av Tuddelidu
Skrevet

Tuddelidu og StoreSky :)

Selv hadde jeg 85 H når jeg fikk det gjennomført. Endte opp med C, og er nå 75 (snart 70) rundt. Som du vet StoreSky så er det en del annet som er borte også.

Jeg vet om folk med E i alllefall som har fått det dekket. Det første dere bør gjøre er å ta kontakt med fastlegen for en henvisning. Så bruker dere fritt sykehusvalg slik at dere ikke trenger å vente 3-5 år på operasjon ;)

Skrevet

Jeg har fått henvisning, men fikk beskjed av kirurgen om å gå ned ca 10 kg før han ville se på meg. Tror jeg nærmer meg det, uten at jeg har særlig kontroll på hva vekta står på om dagen...

Skrevet
Jeg har fått henvisning, men fikk beskjed av kirurgen om å gå ned ca 10 kg før han ville se på meg. Tror jeg nærmer meg det, uten at jeg har særlig kontroll på hva vekta står på om dagen...

Sykehuset som opererte meg hadde vel en bmigrense på 28-29, jeg kom akkurat innenfor den gang. Vært mye lettere å gå ned etterpå gitt :)

Skrevet

Nemlig! det siste du sier der, tenker jeg også på... Og selvfølgelig det estetiske, går jo ned i vekt, men ikke f**n om puppa blir mindre!! argh!

Noen som vil ha??? Deler gjerne 50% med noen andre...

Skal til legen på tirsdag, kanskje ta opp det..hvis jeg "tør".

Skrevet
Sykehuset som opererte meg hadde vel en bmigrense på 28-29, jeg kom akkurat innenfor den gang. Vært mye lettere å gå ned etterpå gitt :)

Jeg aner egentlig ikke hva bmi'en m in er (tror ikke jeg har så lyst til å vite det heller :erter: ), men jeg er jo så kort.... Og jeg mener å huske at jeg ikke synes sånne bmi'er står helt i forhold til kroppen min, men ok.. :) Så litt dumt at de ikke vil se meg engang før de bestemmer sånt, men men... Det blir nok etter hvert, håper jeg :)

Skrevet
Nemlig! det siste du sier der, tenker jeg også på... Og selvfølgelig det estetiske, går jo ned i vekt, men ikke f**n om puppa blir mindre!! argh!

Ikke sant! Mine blir jo bare større, selv om resten krymper! :frustrert:

Skrevet

Jeg har også tenkt på det samme men skal prøve på å få en brystløft operasjon istedet. Jeg er bare 85D, men de er tunge i forhold til resten av kroppen da. Er visst lettere å få brystløft dekket av staten enn brystreduksjon? Noen som vet noe der?

Skrevet
Jeg har også tenkt på det samme men skal prøve på å få en brystløft operasjon istedet. Jeg er bare 85D, men de er tunge i forhold til resten av kroppen da. Er visst lettere å få brystløft dekket av staten enn brystreduksjon? Noen som vet noe der?

Eneste staten dekker er brystreduksjon, men med det får du jo løft også. Er j forskjell på hvor mye som reduseres hos person til person.

Skrevet (endret)

Noen som vil ha??? Deler gjerne 50% med noen andre...

Skal til legen på tirsdag, kanskje ta opp det..hvis jeg "tør".

Nei ellers takk, trives med min mye mindre jeg ;)

Men ta det opp med legen din. Det er jo heller ikke han som bestemmer om du får det.

Og mine har forresten holdt seg i tenåringsfasongen selv etter den kraftige vektnedgangen.

Endret av Lykkelig eks-frue
Skrevet
Jeg aner egentlig ikke hva bmi'en m in er (tror ikke jeg har så lyst til å vite det heller  :erter: ), men jeg er jo så kort.... Og jeg mener å huske at jeg ikke synes sånne bmi'er står helt i forhold til kroppen min, men ok.. :) Så litt dumt at de ikke vil se meg engang før de bestemmer sånt, men men... Det blir nok etter hvert, håper jeg :)

I forhold il vekten så skjønner jeg dem. Det er farligere for overvektige å legges på operasjonsbordet, det er vel den eneste grunnen.

Skrevet

Nå er det snart to år siden jeg reduserte mine med ca 1,5 kg. Det tok nok nærmere 6 uker før jeg kunne fungere som vanlig, så en jobb i barnehage er nok ikke særlig smart etter to uker...

Selve brystet har jeg god følelse i, kanskje bortsett fra akkurat i arrene, og de er litt brede. Den ene brystvorten er dessverre blitt helt følelsesløs, det er faktisk litt ubehagelig å ta på den.. den andre er helt fin.. Jeg har hatt mye problemer med arrdannelse (Har hypertrofisk arrdannelse og tendenser til keloider) Arrene mine er stygge,lilla og veldig brede og vablete. En periode klødde de ubeskrivelig og, men dette har kommet seg etter kortison injeksjoner hos hudlege siste halve året. Likevel..... jeg er kjempefornøyd, og tilfreds med mine pupper idag. Jeg angrer ikke en dag. Jeg ventet til jeg var ferdig med å få barn, har ammet mine tre, og ville aldri gjort det før. Men dette får bli opp til en selv, dette var mitt valg. Tror ikke det hadde værtså enkelt å få til å amme med disse puppene idag.

Kanskje dette var sider de fleste ikke ville vite om, men det er likevel greit for folk å vite at det finnes ulemper ved reduksjoner og.

Skrevet
I forhold il vekten så skjønner jeg dem. Det er farligere for overvektige å legges på operasjonsbordet, det er vel den eneste grunnen.

Det skjønner jeg også, jeg bare mener at de kanskje kunne tatt hensyn til andre ting enn bmi når de avgjorde hvem som er for overvektige og ikke. For jeg synes som sagt ikke at min står veldig godt i forhold til kroppen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...