Gå til innhold

Murmelmy prater videre...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Takk LT!

Mannen mater Theodor for første gang. Stakkars T, pappan dytter jo inn alt med en gang :riste::ler:

1

2

Endret av Murmelmy
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Heisann!

Lenge siden sist; jeg håper alt er vel med dere :)

Men du, Murmel...jeg mener ikke å være kjip altså, men jeg vil bare lufte meg litt etter noe jeg har lest her i dagboken din nå. Har sneket en god stund uten å finne tid til å legge igjen spor, men nå klarer jeg ikke dy meg.

Har dere virkelig begynt å gi go´gutten maisgrøt på kveldstid, fast?

Jeg lurer fordi han bare er 3.5 mnd nå og tarmene hans er ikke godt nok utviklet til å fordøye denne maten. Tidligst 4 måneder er anbefalingene, men det gjelder helst barn som KUN får morsmelkserstatning!!! Jeg har fått med meg at han ikke har lagt så godt på seg ved sist kontroll, men det betryr ikke at dere bør begynne med grøt alt nå. Det betyr heller at dere evt. bør øke på med mme på kveldstid og tilby flaske og pupp oftere igjen. Aller helst skal han jo ikke få fast føde før han er 5-6 mnd gammel, og det skal jo introduseres veeeldig forsiktig med små, små smaksprøver ala 1-2 skjeer over et par uker, og grøten bør være veeeldig tynn, nesten like rennende som mme.

Sier dette fordi vi selv ga poden grøt tidlig, dvs. ved 4.5 mnd alder da jeg mistet en del melk og han var tydelig sulten. Men selv dette bød på startproblemer for magen hans altså, han ble en del forstoppet osv. HS fortalte oss at vi heller måtte gi mer mme osv. Poden la heller ikke mye på seg i en periode, på 6 mnd kontrollen hadde han kun gått opp 40 gram, men strukket seg 3 cm...og da ble jeg bekymret. Men vekst i "rykk og napp" er heeelt normalt, og neste gang skal du se at go´gutten har vokst masse ;) Særlig i 3-4 mnd alder er det vanlig at vekten stopper litt opp altså.

Men du har kanskje snakket med din HS om dette?

Mener ikke å blande meg, ville bare nevne det i tilfelle du/dere ikke var/er klar over at det ikke er så bra å begynne med fast føde så tidlig med mindre dere har blitt det sterkt anbefalt av medisinske årsaker. Jeg har dessverre sett en del tilfeller der mat er blitt introdusert for tidlig, for fort og i for store mengder - uten at jeg med dette mener at det er det dere gjør. Bare så det er sagt!

Ellers håper jeg dere søte 3 får en strålende god jul og et godt nytt år!

:klem: fra TT-heimen

Endret av -TeddyToria-
Skrevet

Hei dere :)

TT: Har fått beskjed av HS om at jeg heller skal gi ham bittelitt grøt i stedet for MME. Det er visst det man blir rådet til i disse dager. Også er det jo forskjelle på disse ungene. De som er store fra fødsel krever visstnok mer mat enn de mindre og derfor har mor ofte ikke nok melk.

Gjør ingenting at du sier i fra, heller det enn at man ikke tør. Theodor får en liten teskje grøtpulver og ikke mer enn det. Kommer heller ikke til å øke mengden med det første. Han er fornøyd og magen fungerer fint. Ingen forstoppelse her i gården (han får kun MM ellers).

Lillegutt er blitt mobil! Han ligger og aker seg bortover, står i bro og legger seg på siden. Venter spent på at han skal bikke over og rulle rundt :hjerter:

Blid er han også...Vpkner med et superstort smil og ligger i storsengen mens jeg tar meg en laaang dusj. Deretter flytter jeg ham til babygymmen mens jeg lager og spiser frokost. Smiler, ler og prater :hjerter:. Min lille elskling...

Skrevet

Hei Murmel!

Jeg også ble anbefalt å begynne med litt velling til gutten vår. Det fordi han spiser så lite om gangen. Om dagen spiser han kun 80-100 ml og om kvelden spiser han maks 130-140 ml, så for at han skal bli mettere skulle vi prøve oss frem med bitte litte granne grøtpulver i melka.

Som du sier så er jo barna veldig forskjellige, og det sa HS og, det er umulig å ta alle over en kam.

Det gjelder å finne fram til den beste løsningen for hver enkelt en.

Høres ut som du koser deg ja. Herlige Theo :)

Ønsker deg og dine en riktig god helg :klem:

Skrevet

Heisann!

Så moro at han begynner å bevege seg og flytte på seg - det er noe på gang her i huset også! ;) Ikke no' rulling, men det har blitt mye morsommere å ligge å magen nå da, og dette med å stå i bro er jo supergøy! Særlig når han forflytter seg bortover som resultat av det.

Kjempefin den siste bære-dingsen din (husker ikke hva du kalte den jeg...) - du er rå på å sy altså! :ler:

GOD FREDAG!

Skrevet
Takk LT!

Mannen mater Theodor for første gang.  Stakkars T, pappan dytter jo inn alt med en gang :riste:  :ler:

1

2

Huff, jeg fikk nesten vondt av tassen jeg! Han så ikke særlig glad ut!

Jeg husker hvor mye søl og gris det var med den grøtspisingen ja.... :legrine: Spesielt festlig ble det da hun skulle holde skjea selv....men ikke klarte å dirigere den i helt riktig retning, samt at det å bruke grøtfatet som tromme var uhyre festlig. Jeg har noen morsomme bilder av det! :ler: Vaskingen etterpå var kjedelig.... :forvirret:

Skrevet

Herlige grøtbilder! :grine2:

Jeg trodde S var veldig tålmodig jeg, men jeg er ikke helt sikker lenger, han pleier å mase før jeg har spist ferdig frokosten... :ler:

Skrevet

Supre bilder! :klappe: Håper både mannen og T overlever fôringen! :ler:

Skrevet

Hei alle sammen! Rekker ikke svare noen, men tar det igjen på mandag :sjenert: ...

Vi har dåp i morgen og har holdt på i hele dag. Handlet inn, laget mat, kaker og forberedt morgendagen. Skal opp kl 06 i morgen for å fikse snittene. VI skal ha fem typer snitter; brie , reker, roastbeef, italienske kjøttboller og kyllingbryst.

Håper alle har hatt en super dag, det har nemlig vi hatt. Selv om den har vært hektisk så har vi kost oss og gjort ting sammen. I tillegg så fortsetter jo minsten å være i perlehumør. Våkner og smiler, ligger lenge i sengen mens jeg dusjer.

Nå er minsten lagt og vi skal se Greys fra tirsdag. Snadder.

Har forresten bakt langpanne sjokoladekake, fransk sjokoladekake og sjokoladekjeks. Fellesnevner? SJOKOLADE!!!

Skrevet

Heia Murmel!

Masse lykke til med dåp i morgen.

Så fantastiske bilder av den lille store krabaten din :ler:

Jeg må bare tilføye at vi begynte med tynn grøt alt ved 10 ukers alder. Da drakk han langt over anbefalt mengde MME og både HS og lege mente han var klar for risgrøt. Har aldri hatt problemer med magen, eller noe annet for den del. Tror man må prøve seg fram jeg, og finne den løsningen som passer best for seg selv.

:klem:

Skrevet

Lykke til i morra! :hoppe: Og takk for mini-overtøtt-msn-ing, hehehe.

Skrevet

Herlige grøtbilder!

Lykke til med dåpen i morgen!

:klem:

Skrevet

Gratulerer med dåpsdagen i dag!! :)

Håper dere koser dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...