Gå til innhold

En krangel om våre unger

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ble sint fordi jeg ville at jenta vår skulle også vært med på Tivoli. Det er eneste grunn.

Så ta henne med selv da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg forstår godt at gutter er forskjellige fra jenter og begge unger må få lov til å være sammen med en av foreldrene sine. En ting til er at jenta vår ikke har noen venner. Da blir det bare gutten vår som blir invitert av kameraten til min mann og hans sønn. Når hun blir større og får sine venner, da blir det lettere i familien vår, tror jeg  ;)

Så sønnen din må lide, fordi søsteren ikke har egne venner? Så da bryr du deg mer om jenten da, for det vikgitste for deg er at hun ikke blir såret og skuffet men gutten er ikke så nøye med. Det er jo faktisk det du sier, at så lenge jenten ikke har venner får ikke gutten lov til å være med faren og kameraten og sønnen på tur.

Hvordan kan man egentlig rettferdiggjøre en slik handling?

Skrevet
Flott for sønnen, men synd for faren at han ikke fikk tid sammen emd barnet i går. Kanskje det er noe å tenke på til en annen gang.

Far er tross alt far til barnet, og burde hatt like mye å si som det mor har.

Hadde jeg vært faren, ville jeg faktisk bare tatt med meg gutten sagt at nå går vi der og der for så og gått. Han er da like mye foreldre som det du er, men du har tydeligvis makt over han når du bruker sinnet ditt. Siden han valgte å ikke gå, fordi du sa han ikke fikk lov.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå, hvordan man kan nekte et voksent menneske å ta med sitt eget barn på tur.

Og hvorfor er det plutselig greit at gutten gjør noe nå, som søsteren ikke får være med på? Var det fordi de skulle på tivoli? eller var det fordi far og sønn skulle ut alene sammen? Var det på grunn av tiviolig, kunne du faktisk tatt med deg jenten selv om det var så viktig at de ikke skulle behandles forskjellig.

Ja, det er bare pga Tivoli. Jeg nekter dem aldri å gå ut sammen ellers.

Skrevet

Uff. Dumt av meg :sjenert: Sønnen min var så skuffet i går og hatet meg :grine:

Jeg må lære meg masse ting ;) Så godt at dere åpner øyene mine. Takk alle sammen.

Skrevet
Uff. Dumt av meg  :sjenert: Sønnen min var så skuffet i går og hatet meg  :grine:

Jeg må lære meg masse ting  ;) Så godt at dere åpner øyene mine. Takk alle sammen.

Jeg må si du er ydmyk stakkar, som tar til deg all pepper´n du har fått helt uten videre. :klem::ler: Hvis det dukker opp flere sjanser til å sende gutten på tivoli med kompisen de neste dagene (eller noe annet), kanskje du skal arrangere det? Uansett vil det være sunt for sønnen din å høre at mamma syns hun tok feil og angrer på det. ;)

Skrevet

Problemet med turer med hele familien når det er såpass forskjell på barna, er at ting må tilrettelegges for den yngste. Om man skal gjøre noe alle kan være med på, må lista altså legges ganske lavt.. Husker selv hvordan det var som barn, utallige ferieturer, og "opplevelser" som var flere år under mitt nivå.. Vi måtte jo gjøre noe alle kunne være med på, inkludert mitt flere år yngre søsken! Parker tilpasset små barn for store barn er ikke moro, og i tillegg aldri fikk dra på feks Tusenfryd fordi det ikke ville passet den minste.

Ikke morsomt å være eldst og kjede vettet av seg på "koselige" turer, aldri få gjøre noe tilpasset egen alder og i tillegg få kjeft fordi man ikke var takknemlig for den koselige familieturen...

Skrevet
Mannen min ville dra i hemmeligheten, slik at lillesøster var hjemme sammen med meg, men det ble ikke noe tur og alle ble bare sint på hverandre  :frustrert:

Her har du opptrådt veldig umodent, ja rett og slett råttent!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er eldst av fler søsken. Jeg har en søster som er litt yngre enn meg. Da vi var svært små hadde jeg en tante som dro meg med på ting - mest for at mamma skulle få litt fred tror jeg. Min søster var lysegrønn av misunnelse. For meg var det flott å bli behandlet som storesøsteren. Når lillesøsteren ble gammel nok fikk også hun alenetid med andre voksne.

Da vi ble eldre ble jeg svært lei meg for likhetsbehandlingsprinsippet. F.eks. fikk jeg ikke lov å bruke sminke før jeg var 16. Det var også enkelte program som jeg ikke fikk se på tv fordi jeg ikke var gammel nok. Men med en gang jeg fikk lov så fikk min søster også lov. Jeg spurte min mor rett ut om disse tingene var mer skadelig for meg enn for min søster og at jeg syntes det var grovt urettferdig at jeg skulle holdes igjen. Da sa min mor at det var alt for vanskelig å nekte søsteren når jeg fikk lov. Dette synes jeg fremdeles er grovt urettferdig - og veldig lettvint av mine foreldre.

Bevar forskjellen. Respekter at lillesøstre på 3 år er lite gøy for en 5 åring. For å lette det for den lille så finn på noe mega kos som passer for henne når den eldste skal på noe gøy. Respekter forskjellen ...!

Skrevet
Uff. Dumt av meg  :sjenert: Sønnen min var så skuffet i går og hatet meg  :grine:

Jeg må lære meg masse ting  ;) Så godt at dere åpner øyene mine. Takk alle sammen.

Det er fint at du forstår at dette ble feil :) Jeg skjønner idealet ditt om å behandle barna likt, men i dette tilfellet ble det feil. Full rettferdighet er umulig og kan lett gå på bekostning av andre ting.

Én ting jeg tenkte på, er at du kanskje burde unnskylde deg overfor din manns kamerat som inviterte i utgangspunktet. Bare beklage og si at du tok feil. Som det er nå risikerer du kanskje at han ikke vil invitere igjen, og det var jo et veldig hyggelig initiativ han kom med.

Skrevet
Det er fint at du forstår at dette ble feil :) Jeg skjønner idealet ditt om å behandle barna likt, men i dette tilfellet ble det feil. Full rettferdighet er umulig og kan lett gå på bekostning av andre ting.

Én ting jeg tenkte på, er at du kanskje burde unnskylde deg overfor din manns kamerat som inviterte i utgangspunktet. Bare beklage og si at du tok feil. Som det er nå risikerer du kanskje at han ikke vil invitere igjen, og det var jo et veldig hyggelig initiativ han kom med.

Det er et godt poeng :klappe:

Skrevet
Her har du opptrådt veldig umodent, ja rett og slett råttent!

Ser du noen steder at hun nektet dem å dra fordi hun selv ikke fikk være med? Hun gjorde dette ut av beste mening, og innrømmer nå at hun har gjort en feil.

Å kalle henne råtten og umoden synes ikke er helt passende.

Skrevet

Jeg tror det kan være litt sunt at lillesøster lærer at hun ikke kan være med på alt storebror kan. Da vil ikke ting oppleves så sårt senere (for lignende ting vil oppstå). I det daglige vil jo også den minste oppleve å bli utestengt den eldre og dennes venner. Ofte har ikke den eldste lyst til å ha med den yngste i leken, noe som oppleves vondt for den minste. Men sånn er det jo bare. Jeg tror den minste ikke vil oppleve det så ille å ikke få være med på tur, om dette forklares med feks at "nå er det gutta som skal på tur, neste gang er det jentene" eller "denne gangen er det tur for de store, neste gang skal vi/du og pappa kose oss/dere".

Gjest Madam Felle
Skrevet
Ser du noen steder at hun nektet dem å dra fordi hun selv ikke fikk være med? Hun gjorde dette ut av beste mening, og innrømmer nå at hun har gjort en feil.

Å kalle henne råtten og umoden synes ikke er helt passende.

Hvor har gjest skrevet, at TS var umoden og råtten fordi hun selv ikke fikk være med? Eller mener du at det er eneste grunnen TS nektet de å dra, for jeg kan ikke se noen steder at det er det gjest mener. Men det er kanskje det første som dukket opp i ditt hodet, fordi du tenker slik selv?

Skrevet
Det er et godt poeng  :klappe:

Du er uansett beundringsverdig ydmyk, Sweetdream. Du har fått mye pepper, men tar i mot innspill uten protest. Det står det respekt av å innse at man har tatt feil :)

Skrevet
Hvor har gjest skrevet, at TS var umoden og råtten fordi hun selv ikke fikk være med? Eller mener du at det er eneste grunnen TS nektet de å dra, for jeg kan ikke se noen steder at det er det gjest mener. Men det er kanskje det første som dukket opp i ditt hodet, fordi du tenker slik selv?

Det var et eksempel. Man kan i hvert fall ikke kalle en person råtten fordi man tok en beslutning ut av beste mening, og i etterkant innrømmer at man tok feil. Umoden, ja. Råtten, nei.

Skrevet

Jeg synes en guttetur høres helt supert ut jeg :)

Men jeg er eldstebarn selv da, og ble lut lei av at minstemann for all del aldri måtte bli gå glipp av noe eller bli lei seg :forvirret: Eldstebarn må som regel ofte se at minsten stikker av med ekstra oppmerksomhet og får være liten lenger, det er heller ikke noe moro. Dessuten går to barn på tur som regel mye bedre enn tre.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Det var et eksempel. Man kan i hvert fall ikke kalle en person råtten fordi man tok en beslutning ut av beste mening, og i etterkant innrømmer at man tok feil. Umoden, ja. Råtten, nei.

Og det er din mening, men andre kan jo mene det var råttent for det.

Og det kan være fint for ettertiden, å si i fra at det bare var et eksemple og ikke hadde noe med det gjest skrev. For beklageligvis klarte ikke jeg å forstå det slik, og jeg gidder ikke tolke at det kunne være at du eventuelt mente det sånn

Skrevet
Det er bare sli at de to skal behandles likt uansett.

Hva med da jenta var baby, måtte gutten da ligge og die? Eller hva om en av dem blir bedt i bursdag, det kommer til å skje veldig ofte etter hvert. Hva skal du gjøre den dagen ett av barna blir bedt på hyttetur med en venn, tvinge vennens foredlre til å ta med begge barna?

To barn i ulik alder og av ulike kjønn kan ikke behandles likt hele tiden, det vil aldri gå i lengden.

Skrevet
Og det er din mening, men andre kan jo mene det var råttent for det.

Og det kan være fint for ettertiden, å si i fra at det bare var et eksemple og ikke hadde noe med det gjest skrev. For beklageligvis klarte ikke jeg å forstå det slik, og jeg gidder ikke tolke at det kunne være at du eventuelt mente det sånn

Da kan det være like fint for ettertiden at gjest skriver at han/hun mener at det var råttent gjort, i sted for å si at den personen ER råtten, noe jeg helt klart synes er unødvendig å skrive. Det er lov til å ha egne meninger, men det er også lov til å formulere seg på måter hvor man ikke støter andre. Hadde gjest lest alle svarene, så hadde han/hun sett at trådstarter helt klart innså at valget hennes ikke nødvendigvis var riktig. Da synes jeg som sagt ikke det er passende å kalle noen råtten.

Det var kanskje mer et ledende spørsmål enn et eksempel, men jeg ser jo nå at jeg er helt på viddende som ser på et innlegg hvor noen blir kalt råtten og umoden, som et negativ innlegg i stedet for et konstruktivt innlegg. :ironi: Ja, jeg tolket det på min måte, og valgte å stille et ledende spørsmål til gjest for å se om jeg tolket det riktig. Tilig meg for at jeg ikke synes at trådstarter er råtten og umoden, men heller et menneske som kan gjøre feil, og i etterkant klare å se og innrømme at man ikke alltid vet best selv.

Skrevet

Jeg hadde ikke nektet dem å dra på guttetur, tenk så koselig for dem :)

Min mann tar rett som det er med seg min sønn (om jeg har fra før) på gutteting mens hans datter er hjemme hos meg, selv om de er like gamle (10 år) og går i samme klasse.

Skal jeg på shopping feks. tar jeg kun med meg dattera mi på 14 år og hans datter dit for jeg gidder rett å slett ikke dra på survete gutter (minste 6 år) som ikke er det spor interessert i å gå i butikker.

Sammer gjelder kino, noen ganger drar jeg og jentene og andre ganger han og guttene. Men som regel drar vi alle sammen :)

Når man har forskjellig alder på barna eller begge kjønn må det bli en forskjellsbehandling inne i mellom.

Jeg synes det er kjempeflott at du innser at du handlet feil for da tenker du deg sikkert litt bedre om neste gang det oppstår en slik situasjon ;)

Det er virkelig ikke lett å være foreldre å skal gjøre alle til lags :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...