Gå til innhold

En krangel om våre unger

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mannen min ville dra i hemmeligheten, slik at lillesøster var hjemme sammen med meg, men det ble ikke noe tur og alle ble bare sint på hverandre  :frustrert:

jeg er derimot helt enig med deg....

jeg synest det er bedre om man går som en familie enn at en voksen skal dra med seg et barn alene....

synest det blir utrolig urettferdig mot jenta....

har oxo 2 barn på lik alder som dine..... og jeg hadde nok oxo vært imot det ...

jeg hadde krevd at alle kunne gå sammen.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pga en del pussige foruleringer får jeg det for meg at trådstarter ikke er norsk. Er det kulturforskjeller som ligger bak her kanskje?

Skrevet

Synes du burde latt de dra. Var selv på telttur alene med pappa da jeg var liten, og det var herlig å bare være oss to og slippe masete lillebror. Selv om det kun er to år som skiller, så merker man de to årene ganske tydelig til tider, kanskje særlig mest den eldste. Og jeg tror IKKE forholdet mellom søsken blir bedre når en blir nektet opplevelser med en slik begrunnelse, snarere tvert imot.

Gjest Madam Felle
Skrevet

jeg synest det er bedre om man går som en familie enn at en voksen skal dra med seg et barn alene....

har oxo 2 barn på lik alder som dine..... og jeg hadde nok oxo vært imot det ...

Så du kan ikek gjøre noe bare sammen emd det ene barnet, for da blir det urettferdig for det andre barnet? Hva med å gi begge barna kvalitetstid, som man ikke klarer i en hektisk hverdag? Hvorfor må alle gjøre noe sammen hele tiden? Og er det så forferdelig, at man gjør noe med et og et barn?

Jeg tror faktisk de familier som "deler" opp seg av og til, har et bedre familieforhold. For når man er alene med hvert barn, får man gitt de 100% oppmerksomhet. Samtidig som man kan gjøre ting som akkurat det barnet vil sette pris. Eller man rett og slett bare får bruke tiden på det ene barnet, uten å måtte ta vekk noe av oppmerksomheten som kan bli rettet mot det andre barnet.

Jeg syns synd på barn som aldri får alenetid sammen med foreldrene, for jeg tror man først da klarer å gi 100% av seg selv.

Og det er også viktig å skille på gutter og jenter, for de er faktisk ulike enten man vil det eller ikke. Det er ikke sikkert lillesøster/storesøster vil synes det er så spennende å være med på fotball, karate eller annen sport gutten interesserer seg for. Og det er heller ikke sikkert at gutten vil like, å bli tvunget med på ting søsteren vil være med på. Derfor kan det være lurt å starte tidlig med å "dele" seg, sånn at barna blir vant til det og ikke krever å få bli med.

Gjest Madam Felle
Skrevet

En annen ting:

Kan ikke din mann få lov til å finne på noe med kameraten sin og hans sønn, uten at du skal kreve å få være med? Det var jo tross alt kameraten som spurte om far og sønn ville være med, så da er jo faktisk ikke du eller det andre barnet invitert. Og det er jo for dumt, å kreve å få bli med bare fordi du mener at de ikek skal få lov til å gjøre noe alene.

Og en annen ting også: er det mor som bestemmer hva far og barn skal få lov til å gjøre, for det høres faktisk slik ut når man nekter far og sønn å dra et sted sammen. Er det virkelig mor som sitter med fasiten, og skal bestemme hva familien skal få lov til og ikke lov til å gjøre?

Kanskje enkelte mødre bør begynne å høre litt på fedrene også, for det er faktisk deres barn også. Og man kan ikke kreve noe som helst, selv hvor mye man ahr lyst til det. For hvor er da samarbeidet i familien da?

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med flertallet her. Det er latterlig av deg å nekte dem å dra. Alle barn trenger alenetid med hver av foreldrene, så lenge man passer på at dette er nogenlunde likt på alle barna har det ingenting med forskjellsbehandling å gjøre! Synes tvert imot det er kjempepositivt at far vil ta med sønn på guttetur. Skjerp deg!

Skrevet

Jeg synes at ts både er smålig og barnslig som nektet mannen og eldstemann å dra på tur sammen.

Lignende situasjoner som dette vil dere komme borti mer og mer ettersom barna vokser til. Gutten som er eldst vil være først ute med å få egne venner som han naturligvis vil få tilbud om å være med på ting sammen med. Skal du nekte begge barna å vokse opp som egne individer da? Du legger opp til at barna dine og dere foreldre vil bli sett på som veldig spesielle eller rare ved å kreve at de alltid skal oppleve det samme. Nekte de å dra i bursdager hvis ikke begge er bedt, eller kino med venner osv? For de vil oppleve at de ikke alltid kan gjøre ting sammen til enhver tid.

Skrevet

Må slenge meg på dem som mener at dette må da være flott at de tar en form for "guttetur", men klart at jeg kan se at den lille jenten på tre kan reagere litt og spesielt om du gir henne en grunn til det. Hadde du feks gjort noe artig med henne så hadde hun ikke tenkt noe stort over det regner jeg med.

Skulle det skje ofte at din mann skulle gjøre slikt som dette blir det selvølgelig noe annet, men en gang iblant er nok bare sunt.

Skrevet

Jeg har bare lest det første innlegget ditt, men jeg syns du reagerer uten grunn. Det kan da ikke sammenliknes å dra på tivoli med to på 5 og 6 og en på 3. (hvis man kan velge, og det kan de jo). De to guttene er jevnstore og kan være med på de samme tingene, mens noen må stå og passe på 3-åringen når det er ting hun ikke kan være med på. Ok, ikke noe enormt problem, men mye artigere for guttene å dra på guttetur med pappa - selvfølgelig! Gi dem den gleden! ;)

Skrevet
Ok. Men jeg bare tenkter på dattera vår som vil også oppleve Tivoli. Mannen er fortsatt sint på meg og storebroren er sint på meg at han ikke får lov til å dra  :forvirret: Jeg vil ikke lage en forskjell mellom de to ;)

Vet du hva, det skjønner jeg godt! Kan du ikke benytte anlednigen og ta med jenta på noe da, bare dere to? Tror du ikke hun har behov for å ha mamman din for seg selv iblant? Eller ser du det som en straff at du må være alene med henne mens de andre er på tivoli?

Skrevet
Det beste ville jo vært å forklare lillesøster at denne gangen skulle de på far og sønn tur, mens dere to skulle kose dere hjemme.

Gutter og jenter er ulike, og jeg syns det er utrolig synd at du har nektet din sønn alenetid sammen med faren, bare fordi du selv ikke ville at lillesøster skulle bli såret. Nå såret du storebror i stedet, noe du faktisk ikke hadde noen som helst problemer med. Så betyr lillesøster mer for deg, eller er det bare slik at de to skal behandles likt uansett?

De er jo tross alt gutt og jente, og de er forskjellig enten du vil det eller ikke. Noen ganger er guttetur kjempe bra, mens det kan være kjempe kjekt med far og datter tur en annen gang. Finne en balanse som fungerer for alle, men der barna ikke må være med på det samme hele tiden. For alle foreldre har godt av å ha alenetid sammen med barna sine.

Det er bare sli at de to skal behandles likt uansett.

Skrevet

Men om lillesøster får være med på noe kjekt også blir det vel likt? Begge føler seg priviligert, alle vinner på situasjonen.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Så da mener du at gutten MÅ være med på eventulle jenteting senere, go jenten MÅ være med på såkalte gutteting senere for at det ikke skal bli forskjell mellom de? Eller er det greit at de får ulike interesser senere?

Og som jeg sa, syns jeg synd på barn som ikek får litt alenetid med hver av foreldrene, for de får ALDRI kvalitetstid. Og med kvalitetstid mener jeg, at en kan vie all oppmerksomhet mot det ene barnet, uten å bli avbrutt av det andre barnet som bare må fortelle noe, vise noe ol.

Du har ikke forstått hva vi mener i det hele tatt, men tror at å behandles likt da må barna gjøre det samme hele tiden. Om du ikke vil forstå oss, eller om du bare har din egen definisjon på det får så være, men en kan faktisk behandle barna sine likt selv om en velger å bruke tid på de alene av og til.

Skrevet

Selvsagt burde du latt mann og sønn dra på Tivoli med kameraten og sønnen. En lillesøster kan være en pest og en plage for en storebror - og ha forståelse for at gutter er gutter og at de noen ganger rett og slett trenger å oppleve ting alene - uten jenter tilstede.

Gjest Madam Felle
Skrevet

En annen ting, du behandler de ikke likt, for du har ingen som helst problemer med å såre gutten, bare for å skåne datteren. Så nei, du behandler de bare likt når det kommer til ting, emn du behandler de ikke likt følelsesmessig. Kanskje satt litt pås pissen, men som sagt hadde du ingen som helst problemer me då såre gutten nå, så der tenkte du faktisk mer på jenten enn på han.

Bare for at det skulle bli likt, noe det ikke ble følelsesmessig for gutten.

Skrevet

I dag er sønnen invitert til en annen kamerat og jeg nektet ikke han. Det er bare Tivoli greier som gjorde meg sint. Det går over. Jeg forstår failen min. Takk for deres svar. Jeg blir klokere og klokere :)

Skrevet
I dag er sønnen invitert til en annen kamerat og jeg nektet ikke han. Det er bare Tivoli greier som gjorde meg sint. Det går over. Jeg forstår failen min. Takk for deres svar. Jeg blir klokere og klokere  :)

Så du nektet dem å reise fordi du ble sint? Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din her.

Skrevet

Jeg forstår godt at gutter er forskjellige fra jenter og begge unger må få lov til å være sammen med en av foreldrene sine. En ting til er at jenta vår ikke har noen venner. Da blir det bare gutten vår som blir invitert av kameraten til min mann og hans sønn. Når hun blir større og får sine venner, da blir det lettere i familien vår, tror jeg ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet
I dag er sønnen invitert til en annen kamerat og jeg nektet ikke han. Det er bare Tivoli greier som gjorde meg sint. Det går over. Jeg forstår failen min. Takk for deres svar. Jeg blir klokere og klokere  :)

Flott for sønnen, men synd for faren at han ikke fikk tid sammen emd barnet i går. Kanskje det er noe å tenke på til en annen gang.

Far er tross alt far til barnet, og burde hatt like mye å si som det mor har.

Hadde jeg vært faren, ville jeg faktisk bare tatt med meg gutten sagt at nå går vi der og der for så og gått. Han er da like mye foreldre som det du er, men du har tydeligvis makt over han når du bruker sinnet ditt. Siden han valgte å ikke gå, fordi du sa han ikke fikk lov.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå, hvordan man kan nekte et voksent menneske å ta med sitt eget barn på tur.

Og hvorfor er det plutselig greit at gutten gjør noe nå, som søsteren ikke får være med på? Var det fordi de skulle på tivoli? eller var det fordi far og sønn skulle ut alene sammen? Var det på grunn av tiviolig, kunne du faktisk tatt med deg jenten selv om det var så viktig at de ikke skulle behandles forskjellig.

Skrevet

Jeg ble sint fordi jeg ville at jenta vår skulle også vært med på Tivoli. Det er eneste grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...