Gå til innhold

En krangel om våre unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 barn på 5 og 3 år. En venn av minn mann har en sønn på 6 år. Vennen inviterte min mann og vår sønn på 5 år til Tivoli. Jeg ble sint på vennen hans. Etter min mening vi har 2 unger og hvorfor bare en som er like gammel som hans sønn må være med. Hva med vår datter som er så pass stor og vil også benytte anledning? De ville bare ut på en guttetur og vil ikke bli forstyrret av ei lita jente på 3 år og vil unngå krangling mellom våre 2 unger. Jeg forstår ikke det. Hva synes dere om dette? Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres supert ut at de drar på guttetur, jeg! Far og storebror må da få gjøre ting sammen bare de to, og sikkert stas for guttene å få gjøre kompis-greier med fedrene sine uten å måtte drasse på lillesøster.

Skrevet

Ok. Men jeg bare tenkter på dattera vår som vil også oppleve Tivoli. Mannen er fortsatt sint på meg og storebroren er sint på meg at han ikke får lov til å dra :forvirret: Jeg vil ikke lage en forskjell mellom de to ;)

Skrevet

Skjønner godt at de har lyst til å dra på guttetur, la dem gjøre det, så kan heller du finne på noe med lillesøster.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Kan ikke du og veslejenta finne på noe gøy sammen da? Det er litt gøy å bare være "alenebarn", og å ha foreldre, evnt venner, for seg selv også av og til. Husker det kunne være deilig å slippe lillesøster til tider når jeg var 5-6år. Da var jeg jo stor jente, og ville ikke ha lillesøster på 3 med i leken.

Skrevet

Lillesøster på 3 kunne sikkert vært med, men på den andre siden; er det ikke flott at eldstemann og pappa gjør noe sammen uten resten av familien? Da fikk jo også du og den yngste litt alene-tid sammen. Sikkert topp for barna dine å få litt eksklusiv tid alene sammen med en forelder! ;)

Og jeg syns uansett ikke vennen til mannen din har gjort noe galt. Han tenkte vel primært på guttetur, men det er jo opp til deg og mannen din å bestemme hvordan ting blir.

Skrevet
Ok. Men jeg bare tenkter på dattera vår som vil også oppleve Tivoli. Mannen er fortsatt sint på meg og storebroren er sint på meg at han ikke får lov til å dra  :forvirret: Jeg vil ikke lage en forskjell mellom de to ;)

Det er forskjell mellom de to. De har ulik alder og er to ulike individer. Å ikke gjøre forskjell mellom barn betyr ikke å gi de eksakt det samme, men å se hvert enkelt barns behov.

Skrevet

Mannen min ville dra i hemmeligheten, slik at lillesøster var hjemme sammen med meg, men det ble ikke noe tur og alle ble bare sint på hverandre :frustrert:

Skrevet

Jeg er enig med Drua. La gutta dra på tur alene mens du og lillesøster finner på noe koselig. Kanskje dere kan bake, dra i svømmehallen el.? Unger har bare godt av å gjøre noe sammen med en (eller begge) av foreldrene uten at søsken er med. Jeg ville ikke laget noen krangel ut av dette.

Skrevet
Ok. Men jeg bare tenkter på dattera vår som vil også oppleve Tivoli. Mannen er fortsatt sint på meg og storebroren er sint på meg at han ikke får lov til å dra  :forvirret: Jeg vil ikke lage en forskjell mellom de to ;)

Dette kommer til å skje mange ganger etterhvert som de blir eldre, fordi barna dine er to forskjellige individer som etterhvert vil få egne venner og bli invitert i forskjellige bursdager og andre lekeaktiviteter etc, og noen ganger vil det nok føles urettferdig for den av søskenene som blir igjen hjemme uten å være invitert. Da er det jo ditt ansvar for forelder å finne på noe med det barnet, så det ikke føles så ille for h*n. Nå er dere oppe i en slik situasjon, gjør nå det beste ut av det for alle parter. Å nekte eldstemann å dra fordi lillesøster ikke er invitert blir veldig urettferdig ovenfor han synes jeg.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Syns det høres supert ut at de drar på guttetur, jeg! Far og storebror må da få gjøre ting sammen bare de to, og sikkert stas for guttene å få gjøre kompis-greier med fedrene sine uten å måtte drasse på lillesøster.

Enig. At han noen ganger gjør ting sammen med pappa og andre ganger sammen med deg og lillesøster er da ikke noe å ta på vei for?

Skrevet

Da må jeg lære av dere som har erfaring ;) Jeg er alenebarn selv og kan ingenting om søskenforhold :forvirret:

Skrevet

De var på en fisketur en gang: min mann, sønn, datter, samme venn og hans sønn. De sa at det var bare fostyrring av lillesøstra og de fikk ikke kose seg på den turen ;)

Skrevet

Jeg er enig i at de skulle fått lov til å dra og at du ikke burde lage noen sak av dette. Men samtidig forstår jeg motivene dine, du vil ikke gjøre forskjell på barna dine. Jeg synes det likhetsprinsippet lett kan være litt misforstått og rett og slett overdrives. Som enebarn følte du nok ikke på dette, men har man vært flere i en søskenflokk var det ingenting som å få tilbringe litt tid med mamma eller pappa alene av og til. Og i stedet for å lage det til noe fælt at lillesøster ikke fikk være med, kan det gjøres til en positiv dag i stedet, f.eks. med aktiviteter som er nevnt tidligere i trådene. Lykke til!

Skrevet
De var på en fisketur en gang: min mann, sønn, datter, samme venn og hans sønn. De sa at det var bare fostyrring av lillesøstra og de fikk ikke kose seg på den turen  ;)

Ok. da hadde vel ingen (av de som var med) særlig glede av denne turen?

Gjest Bare innom
Skrevet

Jeg synes dette høres hyggelig ut jeg også. "Gutta på tur"... :ler:

De andre har gitt deg gode råd om hyggelige ting du kan gjøre sammen med datteren din. Kanskje du til og med kan ta med henne på tivoli en annen dag, uten pappa og storebror?

Forskjell mellom de to barna vil det bestandig bli.

Tenk den dagen gutten bir 10, og har lyst til å se en film på kino med 11 års aldersgrense. Lillesøster har helt sikkert lyst til å se den samme filmen hun også, selv om hun ikke er gammel nok. Skal ikke gutten få se den filmen fordi lillesøster er for liten?

Vår jente skal fremdeles gjøre alt storebrør gjør, selv om hun er stor nå og vet at hun ikke kan!

Hun hadde store problemer den dagen storebror begynte på skolen, jeg måtte til slutt lage "hjemmeskole" til henne fordi det var "så urettferdig" at han fikk gå på skolen!

Nesten like ille var det da storebror begynte på ungdomsskolen, og hun fremdeles måtte gå på samme trøtte barneskolen... direkte urettferdig var det! :ler:

Slik har det vært i alle år, men vi har vært bevisste på å la dem være "enebarn" av og til.

Skrevet

En guttetur hørtes hyggelig ut !

Dere har to barn med forskjellig kjønn og alder - av og til må det gå an at den ene reiser ut på noe mens den andre blir hjemme, evt finner på noe annet.

Skrevet
Ok. da hadde vel ingen (av de som var med) særlig glede av denne turen?

Jeg var ikke med den gangen og vet ikke hva som skjedde. Jenta mi syter veldig mye. Kanskje det var syting den gang også :forvirret:

Skrevet

Jeg syntes også at guttetur høres bra ut. Kjekt å slippe å dele oppmerksomheten med noen av og til, sikkert stas å ha pappa for seg selv.

En annen gang er det jenten som får være med på noe, jeg syntes det er viktig å lære søsken at selv om man ikke får det samme/gjør det samme hele tiden - så betyr ikke det at det gjøres forskjell. Alt til sin tid. :)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Mannen min ville dra i hemmeligheten, slik at lillesøster var hjemme sammen med meg, men det ble ikke noe tur og alle ble bare sint på hverandre  :frustrert:

Det beste ville jo vært å forklare lillesøster at denne gangen skulle de på far og sønn tur, mens dere to skulle kose dere hjemme.

Gutter og jenter er ulike, og jeg syns det er utrolig synd at du har nektet din sønn alenetid sammen med faren, bare fordi du selv ikke ville at lillesøster skulle bli såret. Nå såret du storebror i stedet, noe du faktisk ikke hadde noen som helst problemer med. Så betyr lillesøster mer for deg, eller er det bare slik at de to skal behandles likt uansett?

De er jo tross alt gutt og jente, og de er forskjellig enten du vil det eller ikke. Noen ganger er guttetur kjempe bra, mens det kan være kjempe kjekt med far og datter tur en annen gang. Finne en balanse som fungerer for alle, men der barna ikke må være med på det samme hele tiden. For alle foreldre har godt av å ha alenetid sammen med barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...