Gå til innhold

er du en fryse-pinn?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I høst har jeg gått uten vanter på kvelden, uten ullvangsokker og jeg slipper å pakke meg ned.

Jeg har alltid vært utrolig frossen av meg!

Så sjekket jeg BLODLAGERET mitt,

og det var utovekkende lite. Fra 13-16 hvor 12 regnes som lavt....

mitt lå på 9!!!

Jeg gikk på jerntabletten hemofer. Og etter kun tre dager var jeg mye bedre.

Det ble anbefalt Ferro-Retard, liten hvit boks, men den var ikke like god synes jeg. Hemofer er griseblod, og kan da ikke taes av muslimer(sier seg selv)

Fåes kjøpt på apoteket.

Det er mange typer jernmangler og tabletter, skjekk hos legen din, så slipper du å ha underskudd på blod i vinter, eller feildosere!

Endret av M.P
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en fryser mye kan en også sjekke stoffskifte prøvene!

Det kan være lavt og da FRYSER man!

Fint du fikk ordna opp idet!

:)

Skrevet

Slepper å svime rundt under mensen, og etter en liten tur ut.

Det var en god venninde som anbefalte det, og jaggu hadd'a rett gitt.

Og nå er alt bare bra. Har gått på jerntablettene i snart 2 måneder, og jeg skal tilbake hos legen å sjekke hva blodlageret er på da.

Skrevet

Start for guds skyld ikke på jerntabletter uten å ha sjekket deg hos en lege først! Det er like farlig å ha for mye som for lite jern.

Skrevet

Jeg er varm og går med sandaler hele året, til tross for at jeg har jernlagre på 2. Så det er nok ingen klar sammenheng her.

Skrevet

Men... noen har faktisk Jernanemi som jern ikke hjelper mot.. Jeg er en av dem.. Jeg kan spise Jerntabletter og ta Floradix til krampa tar meg, ikke et gram jern blir tatt opp i kroppen... =\

Ellers er jeg enig med deg, veldig lurt å sjekke jernlagre og slikt om man fryser mye ;)

Skrevet

Det var kanskje JERNLAGERET du sjekket? Det kan nemlig være lavt selv om HGB er normalt eller til og med høyt!

Skrevet

Jeg er en fryse-pinn og fikk beskjed om at jernlageret mitt var i grenseland. Derfor anbefalte legen Hemofer.

Har ikke merket noe bedringer angående frysingen da. Fryser uansett jeg. :sjenert:

Skrevet
I høst har jeg gått uten vanter på kvelden, uten ullvangsokker og jeg slipper å pakke meg ned.

og det var utovekkende lite. Fra 10 - 100, hvor 50 regnes som lavt....

mitt lå på 9!!!

Jeg gikk på jerntabletten hemofer. Og etter kun tre dager var jeg mye bedre.

Det ble anbefalt Ferro-Retard, liten hvit boks, men den var ikke like god synes jeg. Hemofer er griseblod, og kan da ikke taes av muslimer(sier seg selv)

Fåes kjøpt på apoteket.

Det er mange typer jernmangler og tabletter, skjekk hos legen din, så slipper du å ha underskudd på blod i vinter, eller feildosere!

Jeg fryser hele tida... selv på sommeren. Går selv på Ferro-Retard, men synes også den ikke er spesiell god. Takk for opplysingen om at Hemofer inneholder griseblod, det visste jeg ikke.

Skrevet
Men... noen har faktisk Jernanemi som jern ikke hjelper mot.. Jeg er en av dem.. Jeg kan spise Jerntabletter og ta Floradix til krampa tar meg, ikke et gram jern blir tatt opp i kroppen... =\

Ellers er jeg enig med deg, veldig lurt å sjekke jernlagre og slikt om man fryser mye ;)

B12-mangel? Om du ikke tar opp oralt, kan du få sprøyter! Ca en gang i måneden, intramuskulært.

Skrevet (endret)
Jeg er varm og går med sandaler hele året, til tross for at jeg har jernlagre på 2. Så det er nok ingen klar sammenheng her.

Det går ikke det.

Ikke jernlageret, men blodlageret.

Jeg hadde ikke blod i kroppen, kom jeg i ulykke hadde jeg dødd om jeg ikke fikk mange blodposer strax, sa de! Huff ekkelt å tenke på. Blodfattig, og med kraftig mensen i 7 hele dager, 1 gang pr. mnd er det ikke rart jeg aldri kom meg lissom. Pluss at jeg frøs da...

Hemofer er oxo mildere mot magen. Man blir ikke like løs i begynnelsen.

IKKE begynn med jern-tabletter om ikke legen har sjekket det først.

Endret av M.P
  • 6 måneder senere...
Skrevet

det var blod som trengtes, og hemorer var det eneste riktige.

Skrevet
Jeg fryser hele tida... selv på sommeren. Går selv på Ferro-Retard, men synes også den ikke er spesiell god. Takk for opplysingen om at Hemofer inneholder griseblod, det visste jeg ikke.

Noen muslimer praktiserer null gris, og det skjuler seg ofte gris i Yoghurt blandt annet.

Hemofer brukte jeg av og på, og nå, på våren er jeg kald, så jeg skal begynne å ta det litt igjen. Jeg hadde igjen lite blod i kroppen. Kanskje jeg til neste kvartal har nok, det går i bølgedaler.

Sjekk hos lege så er du sikker.

Skrevet

Jernlageret mitt er fint, og jeg har i tillegg lavt stoffskifte (hypothyreose). Nå har jeg gått på medisiner i et år og stoffskiftet er normalt, men fortsatt fryser jeg hele tiden. Sitter faktisk og fryser akkurat nå! :fryser:

Så det går ann å være "frisk" og forstatt fryse hele tiden. ;)

Skrevet

Jeg er også en frysepinne, og det har jeg vært hele tiden.. fra jeg var liten. Jeg bruker hemofer daglig, og tablett mot lavt stoffskifte. Fryser uansett jeg. :sjokk: Tror det har noe med arvelighet å gjøre også, da flere i familien har det sånn.

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Jeg er en frysepinne, og ble anbefalt hemorfer av legen pga lavt jernlager eller hva det nå enn heter. Jeg fryser fortsatt.

Skrevet

Jeg er definitivt en frossenpinn og min far (som burde vite hva han snakker om, men men...) sa at det er fordi jeg er delvis frosk.

Jeg trodde på dette i mange år... :ler:

Gjest Vampyra
Skrevet

Forskjell på jernlager og HB ;)

Jeg har alltid hatt lav HB, mellom 11-12 og jeg fryser mye. Så det kan kanskje ha en sammenheng? Jernlageret mitt har variert veldig hele tiden. Var nede i 6 i fjor, men nå er det oppe i 16 eller noe så det er i det minste bedre. Men dersom det er HB som påvirker frysinga kan det godt hende det er tilfelle hos meg...

Skrevet

og det var utovekkende lite. Fra 13-16 hvor 12 regnes som lavt....

mitt lå på 9!!!

Hva er blodlager? Blodprosent er en ting, og blodprosenten "henter" jernet fra jernlageret. Men jeg har aldri hørt om Blodlager før... Noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...