Gjest på besøk, bare.... Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Jeg er i 100% stilling en plass, og jobber turnus -dag, kveld,midtvakt, natt, helg. Men er det ok at turnusen hele tiden blir forandret på? Jeg vet jo aldri hvilke vakter jeg skal ha, må printe ut ny vaktliste hver uke, jo. Vanskelig å legge planer da. Og veldig ofte så blir noen av vaktene mine flyttet på samme uka også... Og når jeg først har en fridag, så blir jeg alltid oppringt. Det er vel heller unntaket hvis jeg ikke blir oppringt....Da er det enten om jeg kan komme på jobb den dagen (min fridag,ja!) eller komme på jobb en annen dag jeg liksom skulle ha fri...Eller om jeg kan jobbe natt istedenfor kveld dagen etter, osv. Noen ganger blir jeg oppringt fordi de som er på jobb ikke skjønner noe, eller ikke får noe til, og ringer til meg for å få det oppklart. (Ja, jeg er en av de som har jobbet der lengst, i overkant to år) Jeg er usikker på hvor jeg skal sette foten ned, for det er jo en grunn til at de ringer, tenker jeg ...mye sykdom ute og går, en del gravide...og det er jo ikke så greit å være sjef når det nesten alltid er noen som er syke. Fort gjort å ringe til de som har fri, da men jeg blir sliten og lei av dette maset hele tiden, jeg trenger å få lagt planer uten å måtte avlyse dem, og jeg trenger også mine fridager, uten å få dårlig samvittighet fordi jeg ikke svarer på telefonen... Hva synes dere? Er dette vanlig? Hva bør jeg gjøre....? Takknemlig for svar
Susan Sto Helit Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Trodde du hadde rett på å vite når du skulle jobbe 14 dager før... Og du kan da ikke pålegges å jobbe de dagene du da har fått beskjed om at du har fri. (Med mindre du vil.) Når det gjelder å bli oppringt fra jobb, ville jeg bedt om å få en "hjemmevaktordning" dersom jobben mente det var behov for at du skulle være tilgjengelig. Denne ordningen skal inneholde hvor mye/ofte/når du skal være tilgjengelig på telefon. Du skal ha kompensasjon for å være tilgjengelig, og du bør få en viss betaling pr. samtale når du faktisk blir oppringt. Ville tatt en samtale med fagforening eller arbeidstilsynet om hvordan du har det nå. (Men det kan kanskje være lurt å snakke med sjefen først, og uttrykke at du er frustrert over dette, og kanskje få løst saken uten innblanding fra andre.)
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Trådstarter her.... har også hørt noe om at man har rett på å vite vaktene sine hvertfall ei god stund før eller noe, men hvis det da er 14 dager, ja da gjelder det jo alle de ansatte! Men i praksis er det nesten umulig, for det er alltid noen som er syke, og da trengs det noen til å dekke opp den vakten, og noen må dekke den vakten til den igjen, osv. Kan det være sånn at noen bedrifter "slipper unna" denne lovpålagte retten? Siden vi holder døgnåpent 7 dager i uka... Har man rett på penger hvis turnusen endres sånn?
Susan Sto Helit Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Trådstarter her.... har også hørt noe om at man har rett på å vite vaktene sine hvertfall ei god stund før eller noe, men hvis det da er 14 dager, ja da gjelder det jo alle de ansatte! Men i praksis er det nesten umulig, for det er alltid noen som er syke, og da trengs det noen til å dekke opp den vakten, og noen må dekke den vakten til den igjen, osv. Kan det være sånn at noen bedrifter "slipper unna" denne lovpålagte retten? Siden vi holder døgnåpent 7 dager i uka... Har man rett på penger hvis turnusen endres sånn? ← De fleste bedrifter dekker opp slike "sykdomsvakter" o.l. med overtid eller vaktbytte. (Men dette er kun frivillig for de som påtar seg dette.) Dersom bedriften har mye av dette, ville jeg tro at de burde skaffe endel ringevikarer. Altså folk som ikke har faste vakter, men som tar vakter etter behov. Som fast ansatt har du rett på en viss forutsigbarhet når det gjelder arbeidstid, selv om du jobber skift. Hva med å søke og lese litt i arbeidsmiljøloven? Den finnes på nett.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Kjenner meg igjen i situasjonen TS beskriver. Jeg jobbet også et sted med skiftende arbeidstid og mye sykdom. Og jeg ble alltid ringt opp, og klarte jo ikke si nei. Fikk forferdelig dårlig samvittighet hvis jeg sa nei pga andre planer. Jeg sluttet etter en stund, siden jeg ikke taklet å ha jobben hengende iver meg hele tiden. Lønna var dårlig også. I dag føles hverdagen så mye bedre, jeg slipper helt å tenke på jobben når jeg har fri! Så enten må du sette ned foten, og si fra til sjefen at dette ikke fungerer lenger. Du må begynne å si nei når du blir oppringt, og si det ikke passer for deg å bytte vakt samme dag. DU er ikke ansvarlig i bedriften, det er det sjefen som er. Hvis det mangler vakter får heller sjefen jobbe døgnet rundt. Hvis du ikke klarer å si fra får du heller se deg om etter en annen jobb. For det vil slite deg ut etterhvert dette her. Jeg skiftet jobb og har aldri blitt oppringt av den nye jobben.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Kjenner igjen mye her fra mine tidligere jobber ja. Men det er ikke noe mer lovlig av den grunn, avtalte vakter kan f.eks. ikke endres uten ditt samtykke. Kan jeg spørre hvilken bransje dette er?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 En digresjon, men det er ikke så rart om det er mye sykdom og folk jobber der kort (du sier jo at du er en av de som har vært der lengst, med to år..), når det er så uforutsigbart i forhold til vakter. Angående å bli oppringt på fridager når du jobber full stilling så har jeg inntrykk av at det selv i helsevesenet er vanlig å kune reservere seg mot sånt. Da jeg var pleieassistent på sykehjem var det i hvert fall bare de fast ansatte som skrev seg opp på en liste som ble oppringt (unntatt ved krise - men om det stadig er "krise" skal bedriften sørge for vikarer, ikke slite ut de ansatte).
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 Jeg jobber selv i det private, uten vaktordning. I løpet av mine 6 år i arbeid har jeg bare én gang ringt hjem til en kollega uten at vi hadde avtalt at jeg skulle ringe. Det føltes ikke noe godt å ringe, så det vil jeg ikke gjenta. Ta dette opp med sjefen din, slik skal du ikkke ha det, det bør være retningslinjer for privat ringing.
Lipstick Skrevet 22. september 2006 #9 Skrevet 22. september 2006 Ta det opp med jobben. Det er faktisk lov å si nei til ekstra jobbing, selv om det er vanskelig og du får dårlig samvittighet og alt det der. Må ta hensyn til deg selv også..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå