Gå til innhold

Hvordan får dere det til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd om hvor mye lommepenger en 15 åring bør få, så lurer jeg på: hvordan får dere ungdommene til å gjøre så mye i huset?

I den andre tråden stod at ungdommene både laget middag, støvsuget, vasket badet osv. :overrasket: Her i huset har vi en gutt på 14 og han gjør ingenting! Det eneste jeg kan få ham til, er å passe lillebroren litt. Og hvis jeg har mast i bortimot 2 uker, så rydder han litt på rommet.

Jeg har tatt ifra ham data, tv, han får ikke fem øre osv. Han nekter uansett å gjøre noe i huset.

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet
Jeg har tatt ifra ham data, tv, han får ikke fem øre osv. Han nekter uansett å gjøre noe i huset.

Noen som har noen tips?

Så lenge han ikke får noen penger fra dere, og han ikke får se tv eller bruke data før han har gjort noe i huset synes jeg egentlig ikke det er så mye mer å gjøre jeg.... Før eller siden vil han vel savne penger for å gjøre ting sammen med kammerater, mobilregninger osv og da skjønner han jo at han må jobbe for å oppnå. Hold fast på dine prinsipper - ikke gi ham fem øre uten at han gjør seg fortjent til det!!

Skrevet

Hehe, er som å lese om meg selv. Rommet mitt var stort sett alltid bomba, for når jeg begynte å rydde, fant jeg bestandig et eller flere blader jeg ikke hadde lest på lenge... Matlaging var jeg ikke det minste interessert i, men det hendte jeg tok klesvasken. Og jeg måtte bære ut søpla. Også passet jeg broren min en del.

Jeg ble aldri straffet med å bli fratatt goder, og det er jeg veldig glad for. Men så var jeg veldig opptatt i den perioden - hadde fritidsaktiviteter hver eneste dag, og var stort sett bare hjemme for å spise, gjøre lekser og sove.

Skrevet

Skrik, gråt og krangle om hvor lite penger du har så får gutten skyldfølelse og antakeligvis skaffer seg en jobb. Funket for meg! :mrgreen:

Gjest Blondie65
Skrevet

Lag en tavle/timeplan med oppgaver som skal gjøres hver dag. F.eks. "Tømme oppvaskmaskinen - kr 5,-". La barnet/ungdommen selv se hvor mye det er å "tjene" på å gjøre en liten runde arbeid. Dersom alle oppgavene er gjort en uke kan det jo vanke en ekstra bonus på kr X,-

Positiv motivering istedenfor negativ fokusering ...?

Skrevet

Begynne tidlig, mens ungene er små.....

min er 12 og gjør både det ene og det andre. H*n har noen få plikter, men gjør det jeg sier når jeg sier det. Egentlig uten så mye surmuling, iallfall foreløpig. Kan jo endre seg når tenårene setter inn for alvor. ;)

Jeg har aldri gitt lommepenger på basis av utførte huslige plikter. Ingen i vår husholdning får betalt for å ta sin del av husarbeidet, den som bor her må bidra. Det forstår også ungen.

hva man skal gjøre med den som ikke vil, vet jeg dog ikke.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg var også helt ubrukelig som ung. Og det hjalp ikke å ikke gi ukepenger, for det brydde jeg meg ikke om. Men så var foreldrene min ganske dumsnille også, egentlig, fikk ingen straff for å ikke gjøre noe.

Tror det er som folk ovenfor her sier om at det er viktig å begynne når de er unge. Men så er det også forskjell på folk, lillesøstra mi var mye flinkere enn meg til å gjøre husarbeid for penger.

Skrevet

Jeg har prøvd alt det som er skrevet over her. Belønning for at han har hjulpet til. Belønningen har vært både penger, kino, bowling, osv.

Vi har hatt arbeidsliste hengende på kjøleskapet med arbeidsoppgaver og hvor hver oppgave ble betalt med kr.5, kr.10,- osv. Ingenting ble gjort.

Dette har vart ganske lenge. Han får ingen penger når han ikke jobber, men enkelte ting må jeg jo kjøpe til ham likevel. Kan ikke nekte å kjøpe nye klær når buksen er nesten på leggen. Jeg har alltid vært nøye på at han må være pen i klærne. Så noe drypper det jo alltid på ham likevel.

Tydeligvis gjør det ham ingenting å gå blakk.. :tristbla:

Skrevet

Har ikke tenåringsbarn, men jeg har tenåringssvogere :) Vi har praktisert vaskedag vi. Litt sånn, nå vasker vi det, og det, og det, og det og når alt er rent og pent gjør vi noe morsomt. Alle får velge et område og alle holder på samtidig. Vi prøver å dele opp i like tidkrevende deler, evt litt fradrag i tid for å ta de kjipeste delene. Vi lar også delene gå på rundgang, da blir det ikke til at en må vaske doen hver gang ;) På denne måten bidrar alle, vi bidrar jo alle til å rote og møkke til...

Dette er ikke noe måte å få gutten til å hjelpe til med småting i hverdagen, men han har vel ikke noe særlig mulighet til å slippe unna hvis alle må vaske og rydde samtidig?

Skrevet

En blanding av flylady, tydelige konsekvenser og positiv tilbakemelding funker hos oss.

Flylady.net: i hver reklamepause tar hele familien en sjau - utrolig hvor langt man kommer på tre minutter. Tilsvarende når man skal ta en større sjau: 15 minutter full guffe, så en pause/belønning el.l.

Tydelige konsekvenser må være ting som berører tenåringen: ikke noe rent tøy, for eksempel. Har du to toaletter, så kan du la ham kun få bruke det ene, og sørge for at det ikke vaskes av andre enn ham.... *yuk* den er litt stygg, men for en som har mange dårlig siktende mannfolk i huset, så blir det etterhvert lite aktuelt å være den eneste som vasker do.

skryt masse når de gjør noe som med den aller beste godvilje kan tolkes som rydding. Du må kanskje bruke forstørrelsesglass til å begynne med. Vi er så vant til å kjefte for rot, at vi overhodet ikke legger merke til når rotet faktisk er borte. Husarbeid er utrolig utakknemlig - det synes bare når det ikke er gjort. Sørg også for å verdsette hjelp med ting som ville vært utrolig tungt for deg å gjøre. F.eks en gjeng med store tenåringsggutter som flytter en vaskemaskin en etasje opp - det har jo kjempeverdi for deg, selv om de bare brukte 5 minutter hver på det!

Skrevet

Takk for svar. :)

Ja, han er ganske flink når det kommer til å skru sammen ting osv. og det får han mye skryt for. Også bærer han ting. Han gjør heller slikt enn å vaske og rydde.

Det som er rart er at han er så sta på det at han ikke skal ta noe som andre har rotet. F.eks. hvis jeg ber ham bære ut et glass som står på bordet siden han skal på kjøkkenet likevel. Da blir han rasende hvis det ikke er han som hadde satt glasset der! :overrasket: Spiller det noen rolle liksom når man likevel skal ut på kjøkkenet? Og vi andre tar jo både glass og fat etter ham.

Men jeg skal prøve det som skrevet over her. At vi alle sammen tar en økt på en viss tid og da må ALLE gjøre noe.

Har egentlig prøvd det før, men det er en stund siden så kanskje det blir mer vellykket nå.

Skrevet

Hvis han er flink til å rydde etter seg selv, få resten av familien til det samme!

Jeg holder nå på med å få min 11 åring til å bli litt glad i kjøkkenet, og han er inne i en perioden hvor han skal oppnå ukelønn, så lærevilligheten er tilstede. Legger inn en lapp om at det er lettere å rydde litt hver dag, og nå gjør han det! også!!

Vet at det er stoooor forskjell på 11 åringen og din .....

Hva med mobilen da, den pleier å være viktig, hvordan finansierer han den?

Skrevet

Det er litt kinkig i gegynnelsen, å få ungene til å hjelpe til.

Men nå har jeg tre, i alderen 8-13, og alle hjelper til.

- De vasker og henger opp klær, tar oppvask, støvsuger, rydder, tørker støv, + litt til. De har ansvaret for stue, gang og egene rom.

De får ikke ukelønn/månedslønn, har aldri fått det. Jeg nekter å betale ungene for at de skal ta sin del hjemme. Det synes jeg de bør kunne gjøre uansett. Vi er en familie, et fellessakap, og mor og far er ingen tjenere.

Når det er sagt så gjør de ikke husarbeid hele tiden :)

Og selv om de ikke får lommepenger, så går det ingen nød på dem. De er på kino, leser tgneserier, spiser lørdagsgodt, og får gjerne en liten penge hvis de skal ut med venner.

Tror jeg hadde sagt til gutten: Klar deg selv!.

Vask ikke klærne hans, lag ikke mat til ham osv.....

Skrevet

Vel, jeg begynte å vaske opp to ganger i uka fra jeg var åtte år. Uka deltes mellom meg og den eldre søsteren min, og de tre andre dagene tok foreldrene våre. Etterhvert som vi ble eldre, gjorde vi også det meste, men vi klaget ikke. Hvis vi nektet (utenkelig, dog) så ble de sinte, og kjeftet på oss. Så vi gjorde det vi måtte, uten å mukke...

Hadde en litt vel streng barndom ja, så det er en fin balansegang det der!

Skrevet
Begynne tidlig, mens ungene er små.....

min er 12 og gjør både det ene og det andre. H*n har noen få plikter, men gjør det jeg sier når jeg sier det. Egentlig uten så mye surmuling, iallfall foreløpig. Kan jo endre seg når tenårene setter inn for alvor. ;) 

Jeg har aldri gitt lommepenger på basis av utførte huslige plikter. Ingen i vår husholdning får betalt for å ta sin del av husarbeidet, den som bor her må bidra. Det forstår også ungen.

hva man skal gjøre med den som ikke vil, vet jeg dog ikke.

Veldig bra!!!

Er også motstander av betaling for å bidra til det fellesskapet ungene faktisk er en del av. I perioder har vi også diskusjoner om hvem som skal gjøre hva, og to av mine har prøvd å bruke argumentet med at det ikke er deres alt rotet eller all oppvasken. Men da har jeg bare forklart dem at hvis jeg bare vasket mine klær, laget min mat osv, så hadde det nok blitt atskillig mer å gjøre på dem også.

Det viktigste er nok å begynne mens de er helt små med å lære dem å rydde opp leker, sette skoene på plass, ta av bordet etter de har spist, legge skitne klær i skittentøykurven osv. Har ungene levd et slaraffenliv til de blir store, er det nok ikke lett å få dem til å innse at de må ta sin del.

Skrevet
Hvis han er flink til å rydde etter seg selv, få resten av familien til det samme!

Jeg holder nå på med å få min 11 åring til å bli litt glad i kjøkkenet, og han er inne i en perioden hvor han skal oppnå ukelønn, så lærevilligheten er tilstede.  Legger inn en lapp om at det er lettere å rydde litt hver dag, og nå gjør han det! også!!

Vet at det er stoooor forskjell på 11 åringen og din .....

Hva med mobilen da, den pleier å være viktig, hvordan finansierer han den?

Jeg og far spleiser på Young talk abonnement til ham.

Jeg har prøvd det med å nekte å gjøre noe her hjemme så han skulle få se hvordan det ble da, men det tok ikke så lang tid så orket jeg ikke det rotet lenger. :tristbla:

Nå sa jeg nettopp til ham at vi skal vaske huset til helgen i dag siden jeg ikke har tid i morgen. Og at vi alle måtte gjøre noe. Og da sa han at han ville støvsuge! :overrasket:

Håper at dette er endringen! :)

Skrevet

Jeg har nok skjemt begge mine bort.

Da poden var 13 så startet jeg noe nytt. Den som hadde lagd middag trengte ikke å rydde og vaske etter middag. Gradvis fikk jeg ungene med på å lage middag. De syntes det var bedre enn å vaske. Jeg måtte være til stede under middaglagingen. Rett og slett fordi de trengte veiledning. Nå er det ingen protester på å vaske opp.

Alle ungene disponerte eget bad. Det måtte de selv vaske og fordele mellom seg. Jeg måtte pese litt på mine, men det gikk seg til.

Finn noe som han må gjøre daglig/ofte. Gjerne sånn vi hadde det rundt middag. Den som gjorde det slapp det....

Datteren min var sånn som din sønn. Hun ga f*** i om hun fikk penger eller ikke. Da har man ikke så mye å stille opp med. Hun tok faktisk del i dette rundt middagslaging og vasking av bad. Kanskje det hjalp med et år på baken?

Skrevet
Inspirert av en annen tråd om hvor mye lommepenger en 15 åring bør få, så lurer jeg på: hvordan får dere ungdommene til å gjøre så mye i huset?

I den andre tråden stod at ungdommene både laget middag, støvsuget, vasket badet osv.    :overrasket:  Her i huset har vi en gutt på 14 og han gjør ingenting! Det eneste jeg kan få ham til, er å passe lillebroren litt. Og hvis jeg har mast i bortimot 2 uker, så rydder han litt på rommet.

Noen som har noen tips?

Mitt eneste råd er å begynne myyyye tidligere, men det er så kalrt litt i seneste laget, ja...... :ler:

For meg virker det som om han bedriver en slags utholdelsesteknikk med deg. Vet han at du gir deg tilslutt bare han venter lenge nok? Får han tilbake pc og det andre hvis han bare er stille lenge nok? Ikke gi deg, det er mitt beste råd......

-min niåring skal vaske badet i morgen ;)

Skrevet

Jeg har en tiåring og en syvåring som hjelper til i huset. De må henge opp klær som er vasket, brette tørre klær. Setter på plass kopper og fat etter oppvaskemaskinen er ferdig.

Eldste har begynt å bruke moppen. Vasket gulvet for første gang i sommer. De må begge to sette tallerken, bestikk og glass i oppvaskemaskinen etter middag/frokost/lunsj. Tiåringen har satt på vaskemaskinen ett par ganger.

Begge to tørker støv og rydder/sorterer ting i stue, bad og gang.

Skrevet
Jeg har en tiåring og en syvåring som hjelper til i huset. De må henge opp klær som er vasket, brette tørre klær. Setter på plass kopper og fat etter oppvaskemaskinen er ferdig.

Eldste har begynt å bruke moppen. Vasket gulvet for første gang i sommer. De må begge to sette tallerken, bestikk og glass i oppvaskemaskinen etter middag/frokost/lunsj. Tiåringen har satt på vaskemaskinen ett par ganger.

Begge to tørker støv og rydder/sorterer ting i stue, bad og gang.

Jeg over her. Foressten, tiåringen hjelper å skifte bleier på minsten.

Og hun kan lage mat som stekt egg mm. Lager mat til de minste i ny og ne. Vi baker sammen også. Begge to må handle for oss. Ikke meg, men "oss".

Selv vokste jeg opp uten noen ansvar. Og jeg måtte ikke gjøre noe. Kunne ikke noe heller pga det.

Det er faktisk noe jeg savnet. Virker rart. Men jeg spurte mamma om jeg kunne hjelpe. Hun sa alltid nei. For hun gjorde alt raskere og bedre.

Her er det ingen bønn. De er så vant med det for vi startet tidlig. De må hjelpe til en liten del av dagen. De er ikke laget av porselen. De takler å kunne jobbe litt og hjelpe til litt. Det skulle bare mangle. Ingenting er verre enn late og bortkjemte barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...