Gå til innhold

Kontakt med lærer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Guttungens tidligere lærer (for en fantastisk lærer!) ga ut nummeret sitt til alle foreldre med beskjed om at man bare måtte ringe om det var noe. Eneste ønsket fra han var at man ikke ringte i barnas leggetid som var fra da til da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kontaktlærer i videregående og har gitt lærerne som var på foreldremøtet nummeret til skolen, mailadressen min på skolen og mobilnummeret mitt. Har sagt at en mail er kjempeflott, og er det veldig viktig kan de nå meg på mobil. Tror de fleste kommer til å bruke mail.

Men folk bør vel uansett ha såpass sosial intelligens at de ikke ringer til alle døgnets tider...? Personlig ringer jeg aldri noen etter kl 22 om kvelden, og jeg blir litt overrasket om jeg får telefoner etter det selv...

Skrevet (endret)

Privatnummer til læreren har aldri mine lærere delt ut så vidt jeg kan huske, men de sto jo i telefonkatalogen da. Jeg gikk på skolen før mobiltelefonens og mailens tidsregning, så det var ikke aktuelt. Mulig telefonnummeret sto på klasselista, men det var aldri gjort noe peong utav det i alle fall.

Jeg vet at mamma ringte læreren min en gang, og det skjedde på ettermiddagen. En kan kanskje lure på om det hastet sååååå veldig, men det gjorde kanskje det for meg, der og da. Og læreren tok i alle fall saken alvorlig og handlet akkutt. Noe som medførte at klassen neste morgen fikk den overraskende og gledeige meldigen om at vi skulle bytte plasser i klasserommet. Det skjedde bare et par ganget i året, og var alltid spennende, hvor ville vi havne, hvem skulle vi sitte på gruppe med?

Klassen ante ingen ting om at dette skjedde pga telefonen mamma tok ettermiddagen før, da det endelig sprakk for meg og hun fikk vite at jeg var mobbet på skolen, nettopp av dem jeg satt sammen med på skolen, og at jeg etter dette byttet havnet på en gruppe med dem som ikke deltok i den mobbingen (enda i alle fall)

Der og da var det nok godt å kunne ta kontakt og få reaksjon med en gang. Jeg hadde neppe tatt sånn enorm skade av om mamma ikke fikk snakket med læreren min den samme dagen, men det er likevel godt å vite at det skjedde slik, nettopp fordi det da ga meg den bekreftelsen om at det ikke VAR slik jeg skulle ha det, og at det KUNNE gjøres noe med. Og det SKJEDDE, umiddelbart.

Men sånn i utrengsmål synes jeg slett ikke lærere skal kontaktes privat utenom arbeidstiden. Det må jo være alvorlige ting da. Jeg synes mobbing er en såpass alvorlig ting at det bør være greit, og det synes heldigvis min barneskolelærer også. Selv om hun kanskje ikke hadde gitt ut telefonnummeret sitt direkte.

Endret av Malama
Skrevet

Det jeg kort og godt lurer på:

Har du telefonnummeret til ditt barns lærer som du vet du kan ringe dersom det er noe?

Jeg har fått jobb og privatnummer, men jeg kommer aller nødigs til å bruke privat nummer. DA skal det være viktig, og ikke bare småbekymringer over poden. :Nikke:

Skrevet

I slike situasjoner som Malama beskriver er det såklart helt greit å ringe læreren på privatnummeret. Mobbing er alvorlig, og må tas med en gang.

Skrevet

de som ringer titt og ofte tør jo ikke skrive det nå... hehe

Skrevet

Når jeg gikk på skolen fikk vi ikke utdelt privatnummeret til lærerne. Skolen hadde begynt den politikken etter en av lærerne ble utsatt fra telefonterror etter å ha gitt sitt private telefonnummer. Siden dette var før epostens og meldingenes tid, ble til at vi brukte meldingsboka.

Jeg har vært vikar ved en skole og gitt mobilnummeret mitt, og sagt fra at hvis de lurer på noe er det bare å sende en melding. Jeg synes spørsmål er greiest å få som melding siden jeg hører dårlig, og derfor ikke er like flink til å prate i telefonen. Det ble ikke noe problem.

Jeg tror at foreldre og barns reaksjon på at en lærer gir ut kontaktinformasjon er med på å bestemme om en lærer kommer til å fortsette å gjøre dette. Lærere som opplever negative følger av dette, er nok mer tilbakeholdne etterhvert enn de som får positiv respons.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...