Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 På forrige skole mitt barn gikk på fikk vi utlevert privat telefonnummer og mobilnummer til lærer med beskjed om at skjer det noe spesielt; RING! Selvfølgelig ikke om lekser etc - men dersom det skulle være noe mente lærer den kontakten utenom arbeidstid var viktig. Er dette vanlig eller var dette en engasjert lærer? Etter skolebytte, synes jeg ny lærers praksis er mye mer distansert. Det er vanskelig å oppnå kontakt med lærer i arbeidstid pga mye møter etc lærer deltar på. Lærer har kontaktime en skoletime hver onsdag, men er da meget opptatt. Har lagt igjen beskjed om at jeg trenger å snakke med lærer og da ringer gjerne lærer tilbake dagen etterpå. Hjemmenummer/mobilnummer har ingen fått, så der ringer jeg selvsagt ikke. Det jeg kort og godt lurer på: Har du telefonnummeret til ditt barns lærer som du vet du kan ringe dersom det er noe?
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Jeg fikk til min datters lærer men ikke til lillemanns. Tror det varierer fra lærer til lærer.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 På forrige skole mitt barn gikk på fikk vi utlevert privat telefonnummer og mobilnummer til lærer med beskjed om at skjer det noe spesielt; RING! Selvfølgelig ikke om lekser etc - men dersom det skulle være noe mente lærer den kontakten utenom arbeidstid var viktig. Er dette vanlig eller var dette en engasjert lærer? Etter skolebytte, synes jeg ny lærers praksis er mye mer distansert. Det er vanskelig å oppnå kontakt med lærer i arbeidstid pga mye møter etc lærer deltar på. Lærer har kontaktime en skoletime hver onsdag, men er da meget opptatt. Har lagt igjen beskjed om at jeg trenger å snakke med lærer og da ringer gjerne lærer tilbake dagen etterpå. Hjemmenummer/mobilnummer har ingen fått, så der ringer jeg selvsagt ikke. Det jeg kort og godt lurer på: Har du telefonnummeret til ditt barns lærer som du vet du kan ringe dersom det er noe? ← Det er dessverre kun engasjerte lærere på Oslo Vest som gir ut telefonnummeret sitt. De andre gjør det ikke...
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Å si at det bare er på Oslo vest er vel å ta i littegranne vel
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 De fleste lærere har lært "the hard way" at man ikke deler ut telefonnummeret sitt til foreldrene til ungene man underviser. Jeg har selv jobbet som vikar i skolen, og ga vekk mitt personlige telefonnummer. Og det er det dummeste jeg har gjort, gitt. For det var et evig mas til alle døgnets tider. Fortalte om dette på teamet, og de erfarne lærerne lo overbærende, og sa at "jaja, nå har du vel lært". Jeg kan virkelig ikke skjønne hva som er så viktig at man må oppsøke lærer på fritiden. Syns den ordningen læreren dere har nå, høres bra ut. Legg igjen beskjed dersom læreren er opptatt, og h*n ringer opp igjen. Er da slik det fungerer i resten av samfunnet, vel, og hvorfor skal det være annerledes i skolen?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Jeg har ikke gitt ut mitt telefonnummer, men jeg har gitt beskjed om at de kan ringe skolen eller sende meg e-post. Er det krise så finner de nummeret mitt i telefonkatalogen. De lærerne jeg vet om som har gitt ut nummeret sitt har kun gjort det én gang. (Telefoner klokken 8 på søndag morgen om gummistøvler som har blitt borte er ikke så fristende. )
Gjest Madam Felle Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Det er dessverre kun engasjerte lærere på Oslo Vest som gir ut telefonnummeret sitt. De andre gjør det ikke... ← Feil, for vi bor ikke der, men har privatnummeret til lærerne til barna.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Jeg gir ikke ut mitt private telefonnummer. Jeg ønsker ikke telefoner hjem etter arbeidstid med mindre det er full krise. Vi har også bare mobiltelefoner og ta den på butikken eller noe frister ikke så veldig. Jeg pleier å si på foredremøtet at jeg finnes i telefonkatalogen hvis de absolutt må ha tak i meg.l
T.S Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Lærere har arbeidstid akkurat som andre. mange tror de er på jobb hele døgnet...
Trampe Skrevet 19. september 2006 #10 Skrevet 19. september 2006 Jeg er lærer, men ikke kontaktlærer, og har derfor ingen foreldre med behov for mitt telefonnummer. Kontaktlærerne på mitt team har ikke spesielt lyst til å bli oppringt døgnet rundt de heller, men telefonnumrene deres står i telefonkatalogen og kan finnes der av hvem som helst. Det er faktisk slik at vi også har en arbeidstid, vi jobber nok hjemme som det er og det er like fristende for oss å bruke fritiden på jobb som det er for dere andre. Såklart skal en mor eller far få ringe og gi en nødvendig beskjed, men du har de som ringer fem ganger i uka om helt uvesentlige ting...og det blir ganske irriterende i lengden.
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2006 #11 Skrevet 19. september 2006 Hvorfor kan ikke foreldre skrive meldinger i meldingsboka hvis de har noe de må formidle? Eller ringe skolens sekretær for å gi viktige beskjeder? Jeg kjenner et par lærere og er sjokkert over det de forteller mht å bruke lærerns tid til å redegjøre for små og store uvesentligheter. Tror veldig mange glemmer, eller gir blaffen i, at læreren har et liv utenfor jobben og at deres lille gull er en av tyve eller fler
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #12 Skrevet 19. september 2006 Vi fikk mobilnr. og mailadresse til læreren. Jeg har ikke kontaktet henne enda på noe av dette, men synes det er kjekt å ha muligheten . Hadde jeg vært lærer ville jeg nok opprettet en egen mailadresse til formålet, jeg ville ikke gitt ut nr. mitt med mindre jeg hadde hatt mulighet til å ha en fast "telefontid / dag".
flopp Skrevet 19. september 2006 #14 Skrevet 19. september 2006 ....jeg var visst blitt logget ut.... Meg over
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #15 Skrevet 19. september 2006 I fjor hadde jeg mobilnr og privatnummer til kontaktlærer. Syntes det var veldig ok å kunne sende en sms med kort beskjed. Nå har jeg fått mobilnummer og mailadresse med beskjed om at jeg kan ringe når som helst. Nei, jeg kommer ikke til å ringe lørdag kveld Er veldig obs på at det ikke skal misbrukes og at lærere ikke jobber 24/7. Mail synes jeg er helt ypperlig måte å kommunisere på. Da kan jeg si det jeg vil når jeg ønsker det og læreren kan gi meg tilbakemedling når det passer ham/henne. Nå har jeg litt tettere kontakt med lærer da fordi jeg har et barn som trenger ekstra oppfølging.
ceca Skrevet 19. september 2006 #16 Skrevet 19. september 2006 Vi har både mobil og privatnr. til læreren. Og mailadresse. Sender mail om det er noe jeg lurer på, for de er ofte opptatt, og da kan hun svare når hun har tid. Ceca
Gjest Lovegeckos Skrevet 19. september 2006 #17 Skrevet 19. september 2006 Man bør respektere at lærer også har en arbeidstid, og derfor har ingen behov for lærerens hjemme telefon eller mobil telefon. Man har da ikke privat nummeret til legen sin! Selvom det i mange situasjoner hadde vært super kjekt, eller til bank rådgiveren sin eller noen andre man har profersjonell kontakt med. Nei, man har ingenting med lærerenes private nummer å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #18 Skrevet 19. september 2006 Har alltid fått mobilnummer med oppfordring til å ringe når som helst hvis det er noe. Det sa vi fra om på første kontakt møte - vi ringer ikke i tide og utide men bruker tida før og etter timene - på dagtid hvis det er noe. Det må være noe helt spesielt hvis vi skal ringe lærere i helger eller på kveldstid. Tror vi bare har gjort det en gang, for å spørre om det var greit å ta med noen lucia katter til klassen for et par år siden. Ellers har vi e-post adresser, kontaktmøter + at vi stikker innom skolen i ny og ne. Snakker alltid med læreren hvis vi møter de privat, men sjelden om "skoletemaer ". Har veldig flinke lærere her !!!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 19. september 2006 #19 Skrevet 19. september 2006 Jeg kjenner lærerne og har numrene deres. Det hender jeg ringer ang. småtteri (utstyr, uklarheter i lekseplan etc.), er det større ting tar jeg det på samtaletime eller ringer i skoletida. Da jeg var kontaktlærer delte jeg ut nummeret mitt, men hadde heldigvis såpass få henvendelser at det ikke var noe problem. Men vet jo at noen lærere er plaget med dette, og det kan være litt av et mareritt.
Helen Skrevet 19. september 2006 #20 Skrevet 19. september 2006 Læreren som min sønn hadde fra 2.-4. klasse var bare helt fantastisk. Hun ringte hjem til oss på kvelden for å fortelle hvis det hadde skjedd noe spesielt i løpet av skoledagen. Han er en gutt som blir fort sint, lei seg og furten. Da er det greit å få vite om slosskamper og andre konflikter. Vi hadde et supert samarbeid, hun ringte også hvis det var noe hun ville ta opp som beskymret henne, så ble vi enige om løsninger på problemet pr. tlf. Nå etter at han begynte i 5. klasse har vi ikke hørt noe enda. Jeg har snakket med kontaktlæreren hans en gang etter skolestart og da fikk jeg inntrykk av at alt er så mye bedre nå. Jeg setter veldig pris på lærere som tar den oppgaven det er å ringe hjem til foreldre til elever som ikke alltid har det så lett, det er mye bedre enn at de får med seg meldig hjem. Ungene forteller ikke alt hjemme, og hvertfall ikke hvis de har gjort noe de ikke burde
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå