Gjest bente85 Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Jeg går nå på VK1 omsorgsfag, og dem småe ukene vi har vært på skolen etter skolestart, så har det blitt fryktelig mye fravær, og også noe anmerkning. For noen som da har kommet for sent til timen. Det er vel læreren sitt ansvar og kanskje spørre om dette her i klassa, om at folk skal få komme med om dem synes ting ikke er så bra, i forhold til undervisningen å sånn. Men hva kan vi medelevene gjøre, sånn for å prøve å få ned fraværet? Hvis det fortsetter sånn, så blir det ikke så bra det heller. Går jo utover dem selv da, på mange måter.
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Døh, det er den enkelte elevs ansvar å dra ræva si ned til skolen, altså. Dette er VGS, ikke barnehagen, og læreren skal ikke holde dere i hånda lenger. Ting vil garantert bli tatt opp på elevsamtaler utover skoleåret, og enkelte elever får seg sikkert en oppvåker når de får med seg lapp om faretruende høyt fravær. Og tenker disse elevene i det hele tatt? Det er sykt vanskelig å få seg læreplass for tida, og lærebedriftenes første sorteringsnøkkel er ravær. Har man høyt fravær kan man glemme læreplass. Og dersom man da ikke får seg plass, men må fullføre på skolen med div utplassering, vil en mulig arbeidsgiver også kikke på fraværet når man søker første jobb etter skolen. Og man blir skrotet. Samme hvor gode karakterer man har.
Malama Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Når en er kommet til vgs så er det ikke lærerens ansvar lenger nei, dette er den enkeltes ansvar. Vi hadde en lærer på vgs som låste døra når han kom, den som ikke var kommet inn da fikk vente til neste time. Sorry, your loss. Funka jo for de fleste som var treige med å komme seg inn etter friminutt, men det er ikke lærerens ansvar, det er den enkeltes. Og ja, det ser ikke pent ut på papirene, og det vil forfølge dem videre, så lurt er det ikke. Dessverre ikke uvanlig likevel. På min vgs var det enkelte som "spekulerte i fravær" altså "kan ikke være borte på tirsdag, for da har vi religion, og det er bare en time i uka, så det blir så fort prosenter av det, og jeg nærmer meg allerede fraværsprosenten som gjør at jeg ikke får karakter" eller kanskje var borte hele tirsdagen UTENOM nevnte religionstime... Det er ikke disse som akurat får de beste karakterene, får de beste jobbene/ kommer inn på de beste skolen etterpå, så det straffer seg. Men det er den enkeltes ansvar, dessverre. som medelev kan du jo forsøke å prate med dine venner, kanskje "dra med noen inn etter firminuttet" som du føler stort ansvar, men til syvende og sist er det hverken ditt eller lærerens ansvar. Det er jo ødleeggende for klassen også da, når mange driver og kommer for sent, forstyrrende, så du kan jo ta opp med læreren om det er mulig å gjøre noe om du føler for det. Men, dette er dessverre en del av livet. Enkelte ser ikke hva som er til deres eget beste, bryr seg ikke.
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Har vi hatt samme lærer? Engelsklæreren vår, låste døra da hans klokke var slagen. Mange som ikke fikk med seg så mye engelsk, for å si det slik, spesielt siden vi hadde engelsk de to første (dobbelttime) på mandag. Men det skal da sies at han ga beskjed om denne praksisen før han begynte med den, og han begynte med den fordi "terror-hjørnet" (en jentegjeng som kom notorisk for sent til alle timer og som satt og sov når de først kom) aldri var tidsnok til en time i tillegg til at de ikke snek seg inn, men stoppet undervisningen med å høylytt bråke og fnise seg gjennom klasserommet (de satt naturligvis ved vinduet, lengst mulig unna dør og tavle).
Saga Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Sånn for å prøve å få ned fraværet kan man jo evt prøve å være mindre fraværende..? Det er nok klart motivasjon det står på og det er ikke alle lærere som hjelper til med å få movitasjonsnivået opp, men det er fremdeles elevens ansvar å følge med i undervisningen, samt dukke opp. Ansvar for egen læring..?
Gjest Turi Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Det er vel læreren sitt ansvar og kanskje spørre om dette her i klassa, om at folk skal få komme med om dem synes ting ikke er så bra, i forhold til undervisningen å sånn. Men hva kan vi medelevene gjøre, sånn for å prøve å få ned fraværet? Hvis det fortsetter sånn, så blir det ikke så bra det heller. Går jo utover dem selv da, på mange måter. ← Dere kan vel ikke gjøre stort for å få ned fraværet. Men om fraværet skyldes dårlig undervisning som du antyder, kan dere alle ta dette opp med læreren, evt. rådgiver ved skolen. Syns det er litt tidlig å ha fravær som protest på dårlig undervisning, dere har jo ikke gitt lærerne en sjanse. Dog er det som de andre sier - dere er ikke på ungdomsskolen lenger. Lærerne har ikke ansvar for deres læring, og er man misfornøyd kan man rett og slett velge å slutte om man ikke gidder gjøre noe med det.
Gjest bente85 Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Dere kan vel ikke gjøre stort for å få ned fraværet. Men om fraværet skyldes dårlig undervisning som du antyder, kan dere alle ta dette opp med læreren, evt. rådgiver ved skolen. Syns det er litt tidlig å ha fravær som protest på dårlig undervisning, dere har jo ikke gitt lærerne en sjanse. Dog er det som de andre sier - dere er ikke på ungdomsskolen lenger. Lærerne har ikke ansvar for deres læring, og er man misfornøyd kan man rett og slett velge å slutte om man ikke gidder gjøre noe med det. ← Nå er det sånn da, at jeg i alle fall har møtt opp til timen når jeg skal, og jeg har ikke fravær, men det er noen i klassa som skiller seg ut litt på dette området her. Hvis det er ting elevene ikke er fornøyd med, så går det an å diskuteres. Det kan ikke være uproblematisk. Vi har hatt en diskusjon på dette tidligere, om hvordan vi synes om hvordan undervisningen blir lagt opp i noen av timene. Og ja, det funket.
Gjest bente85 Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Sånn for å prøve å få ned fraværet kan man jo evt prøve å være mindre fraværende..? Det er nok klart motivasjon det står på og det er ikke alle lærere som hjelper til med å få movitasjonsnivået opp, men det er fremdeles elevens ansvar å følge med i undervisningen, samt dukke opp. Ansvar for egen læring..? ← Selvfølgelig er det et tiltak det med å være mindre fraværende. Det er ok det at folk på til legen, helsesøster å det der. Men skulking, det har jeg mindre sans for. Og det går jo utover vedkommende selv. Det er sant. Så jeg å si det blir et spennende skoleår.
Gjest bente85 Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Når en er kommet til vgs så er det ikke lærerens ansvar lenger nei, dette er den enkeltes ansvar. Vi hadde en lærer på vgs som låste døra når han kom, den som ikke var kommet inn da fikk vente til neste time. Sorry, your loss. Funka jo for de fleste som var treige med å komme seg inn etter friminutt, men det er ikke lærerens ansvar, det er den enkeltes. Og ja, det ser ikke pent ut på papirene, og det vil forfølge dem videre, så lurt er det ikke. Dessverre ikke uvanlig likevel. På min vgs var det enkelte som "spekulerte i fravær" altså "kan ikke være borte på tirsdag, for da har vi religion, og det er bare en time i uka, så det blir så fort prosenter av det, og jeg nærmer meg allerede fraværsprosenten som gjør at jeg ikke får karakter" eller kanskje var borte hele tirsdagen UTENOM nevnte religionstime... Det er ikke disse som akurat får de beste karakterene, får de beste jobbene/ kommer inn på de beste skolen etterpå, så det straffer seg. Men det er den enkeltes ansvar, dessverre. som medelev kan du jo forsøke å prate med dine venner, kanskje "dra med noen inn etter firminuttet" som du føler stort ansvar, men til syvende og sist er det hverken ditt eller lærerens ansvar. Det er jo ødleeggende for klassen også da, når mange driver og kommer for sent, forstyrrende, så du kan jo ta opp med læreren om det er mulig å gjøre noe om du føler for det. Men, dette er dessverre en del av livet. Enkelte ser ikke hva som er til deres eget beste, bryr seg ikke. ← Jeg kan snakke med mine venner om det. Kan ta det om i klassenstime, hvor vi da snakker om ting som er relatert til skolen.
Gjest bente85 Skrevet 19. september 2006 #10 Skrevet 19. september 2006 Døh, det er den enkelte elevs ansvar å dra ræva si ned til skolen, altså. Dette er VGS, ikke barnehagen, og læreren skal ikke holde dere i hånda lenger. Ting vil garantert bli tatt opp på elevsamtaler utover skoleåret, og enkelte elever får seg sikkert en oppvåker når de får med seg lapp om faretruende høyt fravær. Og tenker disse elevene i det hele tatt? Det er sykt vanskelig å få seg læreplass for tida, og lærebedriftenes første sorteringsnøkkel er ravær. Har man høyt fravær kan man glemme læreplass. Og dersom man da ikke får seg plass, men må fullføre på skolen med div utplassering, vil en mulig arbeidsgiver også kikke på fraværet når man søker første jobb etter skolen. Og man blir skrotet. Samme hvor gode karakterer man har. ← Jeg vet det der. Gjenstår å se ved skoleårets slutt hvordan det går.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 På VGS vrimler det jo av folk som ikke engang selv vet hva de gjør der, så om de ikke møter opp, så er de vel rett og slett ikke motivert for å gå på skole. Alle er vel informert om at de har ansvar for egen læring, så da vet de jo hvilke konsekvenser det får dersom de ikke møter opp. Såfremst fraværet ikke skyldes mistrivsel på skolen eller i miljøet, er det vel ikke så mye du kan gjøre med fraværet?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #12 Skrevet 20. september 2006 Som flere her har nevnt har den enkelte elev ansvar for seg selv. Da jeg gikk på vdg (rett etter reform 94) var det veldig mye fokus på ansvar for egen læring, noe som imidlertid ikke ble gjennomført helt i praksis, fortsatt mye barnehagementalitet på vdg. Og hvis man er for mye borte , dvs mer enn 15%, får man jo ikke karakter. Og vi hadde det slik at de som kom mer enn 10 min for sent ble registrert som fraværende. Det går bare ut over de som er borte at de er fraværende. De får ikke med seg alt pensumet, og vil dermed få dårligere karakter og i verste fall ikke få noen karakter i det hele tatt.
Gjest bente85 Skrevet 20. september 2006 #13 Skrevet 20. september 2006 Som flere her har nevnt har den enkelte elev ansvar for seg selv. Da jeg gikk på vdg (rett etter reform 94) var det veldig mye fokus på ansvar for egen læring, noe som imidlertid ikke ble gjennomført helt i praksis, fortsatt mye barnehagementalitet på vdg. Og hvis man er for mye borte , dvs mer enn 15%, får man jo ikke karakter. Og vi hadde det slik at de som kom mer enn 10 min for sent ble registrert som fraværende. Det går bare ut over de som er borte at de er fraværende. De får ikke med seg alt pensumet, og vil dermed få dårligere karakter og i verste fall ikke få noen karakter i det hele tatt. ← Det virker faktisk som det at hvis man ikke er på skolen i noen dager, så blir man oppringt og skolen lurer på hvorfor man er hjemme, siden dem ikke har sett eleven på skolen. Skjønner jo at det er praksis også. Det var en periode hvor jeg var mye syk og sånn da. Men jeg vet jo det at elevene selv har ansvar for at dem sitter på stolen sin i klasserommet når timen starter. 15 %, hvor mange dager er det sånn ca? Husker ikke det akkurat nå. Men noen i klassa mi da, kom ja sikkert 20 minutter etter timen hadde startet. Dem sa at dem hadde vært på kontoret, men det er vel ikke noe gyldig grunn er det vel?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. september 2006 #14 Skrevet 20. september 2006 Men noen i klassa mi da, kom ja sikkert 20 minutter etter timen hadde startet. Dem sa at dem hadde vært på kontoret, men det er vel ikke noe gyldig grunn er det vel? ← Men om de velger å komme 20 minutter for sent, så er det vel deres sak? Uansett om de har vært på kontoret eller ikke? Og det er vel opp til læreren å avgjøre om det er gyldig grunn, vil jeg tro.
Gjest bente85 Skrevet 20. september 2006 #15 Skrevet 20. september 2006 Men om de velger å komme 20 minutter for sent, så er det vel deres sak? Uansett om de har vært på kontoret eller ikke? Og det er vel opp til læreren å avgjøre om det er gyldig grunn, vil jeg tro. ← Hele klassa hørte det, så jeg undret litt på det..
Gjest Gjest1 Skrevet 20. september 2006 #16 Skrevet 20. september 2006 Fint at du har omtanke for medelevene dine, men jeg tviler vel på at det er noe særlig du kan gjøre
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #18 Skrevet 21. september 2006 15 %, hvor mange dager er det sånn ca? Husker ikke det akkurat nå. ← Det regnes fraværsprosent for hvert enkelt fag for å beregne om det er grunnlag for å sette karakter. Særlig hvis man har et fag med kun en dobbelttime i uka, skal det ikke mye fravær til hvis man er uheldig å være syk på samme dag hver gang. Man skal få en advarsel før man mister karakteren. Det var iallefall slik systemet var da jeg gikk ut av vdg for en 6-7 år siden. Kan godt hende det er endret i dag, så det får du høre med skolen din. Jeg gikk også i en klasse med enormt mye fravær fra medelevene mine. Selv hadde jeg ikke en eneste dags fravær. Skjedde faktisk flere ganger at vi bare var to-tre stykker tilstede da timen startet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå